Xstrella Skrevet 19. januar 2021 #41 Del Skrevet 19. januar 2021 Altså de anbefaler at vi skal være hjemme. Færre kontakter. Sykdommen sprer seg og vi kan bli svært syke og mange dør. Er ikke nordmenn redde? Hørte nettopp lokal person døde av Covid. Nå kom det litt nærmere her vi bor. Synes det er skummelt dette her. Vi må ikke ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. januar 2021 #42 Del Skrevet 19. januar 2021 Xstrella skrev (2 minutter siden): Altså de anbefaler at vi skal være hjemme. Færre kontakter. Sykdommen sprer seg og vi kan bli svært syke og mange dør. Er ikke nordmenn redde? Hørte nettopp lokal person døde av Covid. Nå kom det litt nærmere her vi bor. Synes det er skummelt dette her. Vi må ikke ut. Jo, for arbeidsplasser og fremtiden til unge og sikkert mye mer. Du må gjerne holde deg inne hvis du vil. Jeg må ut i samfunnet av og til og t.o.m treffe venner, for min egen psykiske helse. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 19. januar 2021 #43 Del Skrevet 19. januar 2021 The Kitten skrev (Akkurat nå): Jo, for arbeidsplasser og fremtiden til unge og sikkert mye mer. Du må gjerne holde deg inne hvis du vil. Jeg må ut i samfunnet av og til og t.o.m treffe venner, for min egen psykiske helse. Joda men nå er det denne sykdommen som hindrer oss i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemia Skrevet 19. januar 2021 #44 Del Skrevet 19. januar 2021 Callisto83 skrev (3 timer siden): Det handler om tusenvis av bedrifter og arbeidsplasser hvis smitten blusser opp igjen også. Vet ikke hvor godt du har fulgt med, men utesteder og alkohol har gjerne vært en hot spot for økt smitte. Dette er bare feil. Smitte fra serveringssteder har vært lav helt siden slutten av oktober. Du kan sjekke selv i ukesrapportene til fhi. Det er i private hjem og samlinger folk flest blir smittet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. januar 2021 #45 Del Skrevet 19. januar 2021 Xstrella skrev (4 minutter siden): Joda men nå er det denne sykdommen som hindrer oss i det. Hindrer deg i hva? Å gå ut? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donaldine Skrevet 19. januar 2021 #46 Del Skrevet 19. januar 2021 Guile skrev (7 minutter siden): Her er en ide, hva med å bestille noe uten alkohol? Såvidt jeg vet pleier serveringssteder å ha det også. Utfordringen for restaurantnæringen er det er så få som ønsker å gå ut å spise hvis de ikke får en øl eller vin til maten. Åpningen er ikke generell, men gir kommuner med liten smitte anledning til å tillate spisesteder å selge alkohol til mat. Hvorfor skal seriøse spisesteder blø i områder med tilnærmet ingen smitte. I min by har det ikke vært registrert smitte siden begynnelsen av november. Heller ikke i nabokommunene. Jeg regner med at kommuneledelsen tillater at restaurantene får selge alkohol, men ikke puber og barer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BiancaWhite Skrevet 19. januar 2021 #47 Del Skrevet 19. januar 2021 For å få opp smitten på disse stedene også da eller? De får gjøre som de vil. Positivt for arbeidsplasser, negativt hvis samfunnet får enda en bølge. Har en ekkel følelse på at alt vi gjør er helt bortkastet. Arbeidsplasser som går tapt, folk som ikke får opplevelser. Jeg har søsken som går på videregående, de er kjempe fortvilet! Skolen finner plutselig ut at det skal stenges så har de fri flere dager, så må de møte igjen, for kanskje 2 usle timer pr dag hvor de ikke gjør noe konstruktivt (samle elever bare for å øke smitterisiko?), så kan de plutselig bestemme seg for at det blir stengt igjen, og slik har det holdt på hele året. Det er fordi det blir registret nye smittede, så må alt stenges, men så er det ingen nye og da åpnes det, helt til det om kort tid kommer en ny smittet..... og sik går nå årene.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. januar 2021 #48 Del Skrevet 19. januar 2021 (endret) BiancaWhite skrev (8 minutter siden): For å få opp smitten på disse stedene også da eller? De får gjøre som de vil. Positivt for arbeidsplasser, negativt hvis samfunnet får enda en bølge. Har en ekkel følelse på at alt vi gjør er helt bortkastet. Arbeidsplasser som går tapt, folk som ikke får opplevelser. Jeg har søsken som går på videregående, de er kjempe fortvilet! Skolen finner plutselig ut at det skal stenges så har de fri flere dager, så må de møte igjen, for kanskje 2 usle timer pr dag hvor de ikke gjør noe konstruktivt (samle elever bare for å øke smitterisiko?), så kan de plutselig bestemme seg for at det blir stengt igjen, og slik har det holdt på hele året. Det er fordi det blir registret nye smittede, så må alt stenges, men så er det ingen nye og da åpnes det, helt til det om kort tid kommer en ny smittet..... og sik går nå årene.... Nei, for å berge arbeidsplasser. Er jeg mer smittefarlig om jeg drikker en øl til maten enn om jeg drikker en cola? Alle jeg kjenner klarer å drikke med måte hvis de er ute på restauranter. Tror ikke vennene mine er veldig unik der egentlig. Kjipt for søsknene dine, men at de ikke gjør noe konstruktivt når de er på skolen må de nesten klage til skolen over. Det blir ikke bedre av å nekte alkoholservering. Tillegg: Har de fri når skolen er stengt? Eller har de digital undervisning? Det er to forskjellige ting. Hvis de får fri hver gang skolen stenger ville jeg i hvert fall klaget. Endret 19. januar 2021 av The Kitten 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 19. januar 2021 #49 Del Skrevet 19. januar 2021 Det er ingen som sier noe på "en øl til maten", men når de åpner for skjenking igjen så kommer det til å bli fylla. Selv om ikke akkurat du og venninnene dine har tenkt til det. Det er mange som lengter etter en kveld på puben med gjengen. Kan sikkert kjøpe en burger ved siden av hvis det er det som skal til. En smittet gjest i forsamlingen, kanskje med sånn fin engelsk variant, og... Hurra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 19. januar 2021 #50 Del Skrevet 19. januar 2021 (endret) lillemia skrev (20 minutter siden): Dette er bare feil. Smitte fra serveringssteder har vært lav helt siden slutten av oktober. Du kan sjekke selv i ukesrapportene til fhi. Det er i private hjem og samlinger folk flest blir smittet. Tja..... Fortsatt topper ansatte i serveringsbransjen statistikken over mulig smitterisiko. Det betyr at det er flere registrerte tilfeller av koronasmitte blant kafé- og gatekjøkkenmedarbeidere, bartendere og servitører enn det er blant andre i yrkesaktiv alder. https://www.fhi.no/nyheter/2021/nye-tall-for-koronasmitte-i-ulike-yrkesgrupper/ Endret 19. januar 2021 av Blekkulfina 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. januar 2021 #51 Del Skrevet 19. januar 2021 Blekkulfina skrev (2 minutter siden): Tja..... Fortsatt topper ansatte i serveringsbransjen statistikken over mulig smitterisiko. Det betyr at det er flere registrerte tilfeller av koronasmitte blant kafé- og gatekjøkkenmedarbeidere, bartendere og servitører enn det er blant andre i yrkesaktiv alder. https://www.fhi.no/nyheter/2021/nye-tall-for-koronasmitte-i-ulike-yrkesgrupper/ Du glemte dette: Hun minner om at de fylkesvise tallene må tolkes med forsiktighet fordi det er få smittede per yrkesgruppe i de fleste fylkene. Studien sier ingenting om hvor disse yrkesgruppene er smittet... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallow Skrevet 19. januar 2021 #52 Del Skrevet 19. januar 2021 En bedre løsning hadde kanskje vært en begrensing i antall alkoholenheter restaurantene hadde lov til å selge til hver kunde. Da kunne folk kose seg med to glass vin til middagen, og man ville unngått grøftefyll. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 19. januar 2021 #53 Del Skrevet 19. januar 2021 tom1986 skrev (34 minutter siden): Alternativet er å holde stengt inntil man har vaksinert mange nok til å nå en slags form for flokkimmunitet. Det vil skje ila høsten/vinteren 2021. Mener du at hele Norge skal holdes stengt i ytterligere 9-12 mnd? Nei, det mener jeg ikke. Jeg håper bare ikke at det er altfor mange med den britiske virus-mutasjonen i kroppen som skal ut for å catche opp med gamle venner på den lokale puben i vinter.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 19. januar 2021 #54 Del Skrevet 19. januar 2021 The Kitten skrev (Akkurat nå): Du glemte dette: Hun minner om at de fylkesvise tallene må tolkes med forsiktighet fordi det er få smittede per yrkesgruppe i de fleste fylkene. Studien sier ingenting om hvor disse yrkesgruppene er smittet... Det er jo få smittede generelt i Norge, så akkurat det er ikke noe nytt- at små tall gir større usikkerhet. Selvsagt kan noen ha blitt smittet andre steder også, men det er vel bare naturlig at yrker med mye menneskekontakt og lite avstand, som også er tilfellet i barnehager og skoler, har en høyere andel smittede enn folk på hjemmekontor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pangolina Skrevet 19. januar 2021 #55 Del Skrevet 19. januar 2021 Colargol skrev (36 minutter siden): Å kunne ta seg en øl handler vel ikke om grøftefyll, føler ikke det er standaren akkurat, spesielt ikke når man er ute å spiser. Serveringsstedene er nok mest klar for at vi drukner våre sorger i alkohol og ikke i mat. Det er ikke maten som er god butikk for dem. Jeg bare syns dette virker mest som et frieri til fylliken i den norske folkesjelen for å gjøre seg populær fra opposisjonens side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. januar 2021 #56 Del Skrevet 19. januar 2021 pangolina skrev (10 minutter siden): Serveringsstedene er nok mest klar for at vi drukner våre sorger i alkohol og ikke i mat. Det er ikke maten som er god butikk for dem. Jeg bare syns dette virker mest som et frieri til fylliken i den norske folkesjelen for å gjøre seg populær fra opposisjonens side. Det syns ikke jeg. Du får si da hva du mener regjeringen har gjort for serveringsstedene for å hjelpe dem gjennom krisen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 19. januar 2021 #57 Del Skrevet 19. januar 2021 (endret) pangolina skrev (21 minutter siden): Serveringsstedene er nok mest klar for at vi drukner våre sorger i alkohol og ikke i mat. Det er ikke maten som er god butikk for dem. Jeg bare syns dette virker mest som et frieri til fylliken i den norske folkesjelen for å gjøre seg populær fra opposisjonens side. Stortinget har bare vedtatt det FHI anbefalte når det gjelder skjenking. Regjeringen fulgte ikke anbefalingene fra de som kan mest om smittsomme sykdommer, men det har Stortinget nå gjort. Og det er bra. Jeg forventer heretter at regjeringen følger faglige råd og ikke innfører tiltak basert på Krfs alkoholpolitikk... https://e24.no/norsk-oekonomi/i/yR84Q2/siv-jensen-etter-nasjonal-skjenkestopp-hoeie-gaar-altfor-langt Endret 19. januar 2021 av Krantz95 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 19. januar 2021 #58 Del Skrevet 19. januar 2021 Det er bare å lese seg opp hva som er erfaringen fra andre land. Barer, utesteder og restauranter er ofte grobunn for økt smitte. Spesielt når folk drikker i sosialt lag, glemmer alt av tiltak og bruker kvelden på å snakke høyt med venner og ta seg til munnen. Korona trives i sånne kontekster dessverre. Kunne ønske det ikke var sånn, og vi kunne leve som før, men sånn er det bare. Ved smitte utbrudd må det også omfattende smittesporing til, nærkontakter må i karantene, og det får en ripple effekt til andre aspekter av hverdagen. Det baller fort på seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 19. januar 2021 #59 Del Skrevet 19. januar 2021 PetterKanin skrev (5 timer siden): Ja. Uten kundene forsvinner også jobbene. Siden du svarer på spørsmålet mitt med ''ja'', så betyr det at du mener at ingen kan overleve uten å gå på et utested. Jeg er isåfall uenig og mener at man kan fint overleve uten å gå på utesteder men gjøre andre ting istedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 20. januar 2021 #60 Del Skrevet 20. januar 2021 Drizzt skrev (4 timer siden): Siden du svarer på spørsmålet mitt med ''ja'', så betyr det at du mener at ingen kan overleve uten å gå på et utested. Jeg er isåfall uenig og mener at man kan fint overleve uten å gå på utesteder men gjøre andre ting istedet. At du velger å ikke forstå får stå for din regning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg