Gå til innhold

Noen som har erfaring med ISTDP teriapi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jørn Hokland skrev (På 29.9.2021 den 17.29):


Jeg er psykologspesialist i psykoterapi med fordypning i ISTDP, og har gjort følelsesfokusert terapi i snart 20 år. Gode kommentarer og spørsmål i denne tråden. Min erfaring er at ISTDP ikke passer for alle pasienter og for alle psykologer. Pasienter med personlighetsforstyrrelser (forsvar: splitting, eksternalisering etc) responderer dårlig på ISTDP (utfordring av pasientens forsvar fører ofte til at han/hun skaper ekstern konflikt og relasjonsbrudd). Og min erfaring etter å ha vært i flere utdanningsgrupper er at de færreste psykologer er der at de klarer å hjelpe pasienter til følelsesgjennombrudd - behandlingen blir da psykologens øvelse i intellektualisering, der pasienten føler seg utilstrekkelig og blir værre. Så: For pasienter med ren angst/depresjon (og ikke fremtredende relasjonelle konflikter) anbefaler jeg å bytte istdp-behandler. Ikke alle som selger seg som istdp-behandlere kan dokumentere (med video i veiledning) å hjelpe pasienter til gjennombrudd til fortrengte kroppslige følelser. Det er egentlig ganske vanskelig, selv for profesjonelle med spesialkursing. Kort sagt: ved angst/depresjon, bytt behandler - du skal merke positiv effekt allerede etter 2-4 timer. Hvis du derimot har lett for å havne i konflikt med folk så er ikke istdp for deg: prøv da andre terapiformer enn Istdp.

Takk for svar. Jeg har ikke personlighetsforstyrrelse, angst eller lett for å havne i konflikter. Likevel har jeg ikke hatt noen fremgang ennå. Hvorfor tror du det er slik? Kan det være at jeg og psykologen rett og slett ikke passer sammen? Eller tror du det er noe annet som gjør det?

Anonymkode: b9f04...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...