Gå til innhold

Noen som har erfaring med ISTDP teriapi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med ISTDP teriapi? Hvordan fungerte det for deg? Jeg har veldig dårlig kontakt med følelsene mine, er dette noe ISTDP kan hjelpe på?

Anonymkode: b9f04...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Veldig målrettet terapi mot forsvar og rettet mot følelser og overføring til terapeuten. Krevende og effektivt. 

Anonymkode: c62d9...2ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja. Veldig målrettet terapi mot forsvar og rettet mot følelser og overføring til terapeuten. Krevende og effektivt. 

Anonymkode: c62d9...2ec

Hvilket forsvar er det snakk om?

Anonymkode: b9f04...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 9.16):

Hvilket forsvar er det snakk om?

Anonymkode: b9f04...3a1

Ditt psykologiske forsvar? Det vil jo variere fra person til person. 

Anonymkode: c62d9...2ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen flere som har lyst til å skrive litt mer detaljert? 
Jeg står oppi ISTDP-behandling selv nå. Har opplevd veldig mye mer symptomer nå etter de siste timene. Føler vi har kommet litt mer "inn i kjernen" i det siste, er det normalt å få litt mer symptomer da?

Anonymkode: 00c72...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Noen flere som har lyst til å skrive litt mer detaljert? 
Jeg står oppi ISTDP-behandling selv nå. Har opplevd veldig mye mer symptomer nå etter de siste timene. Føler vi har kommet litt mer "inn i kjernen" i det siste, er det normalt å få litt mer symptomer da?

Anonymkode: 00c72...c44

Ønsker og at noen kunne skrevet mer detaljert. 

Anonymkode: b9f04...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terapeuten er drillet i å kjenne igjen forsvarsmekanismer og annet som gjør at man ikke forholder seg til følelsene sine. Feks. er jeg skitgod på å intellektualisere svært vonde hendelser, men jeg kjenner ikke på de vonde og ofte konfliktfylte følelsene. Avhengig av hvor god terapeuten er ser han når du automatisk tyr til forsvarsmekanismer eller stenger av for følelsene knytta til enkelte mennesker eller hendelser. Men før man får tak i de følelsene blir man ikke bedre samme hvor mye man intellektualiserer eller fortrenger eller spiser bort eller ruser bort følelser (eller hva nå man måtte bruke som mestringsstrategi).

 

https://www.youtube.com/watch?v=lyAH7rkrnoc&ab_channel=MaximPayne

Anonymkode: a5866...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cptsd pga oppveksten min, som var preget av alkohol, foreldre som ikke tok vare på oss barn.

Jeg har gått til den behandlingen i snart 3 år, så jeg vet ikke om jeg er rette til å svare. Jeg har en lang vei igjen å gå, jeg trodde dette skulle være en "rask" og effektiv metode, men det gjelder ikke meg. Jeg er mer "nedpå" nå enn når jeg startet, jeg var utrolig urolig og hadde mange symptomer, og det meste er der ennå. Mye angst, uro og smerter. Det har blitt avdekket endel mer traumer enn jeg visste at jeg hadde, men å få kontakt med følelser, som er meningen med behandlingen, lar egentlig vente på seg.. Min behandler er traumespesialist, har gått egne kurs for denne behandlingen og hun er flink, men jeg begynner som sagt å tvile på den for min del. Men igjen, andre tror jeg har nytte av den. 

Anonymkode: 860a4...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Måtte nettopp avbryte et tre måneders behandlingsforløp med istdp etter to måneder, fordi jeg ble suicidal. Opplevde også at jeg fikk mye mer søvnløshet, smerter og angst. Men terapeutene hadde en nesten fanatisk tro på at dette ville forsvinne så snart jeg klarte å få kontakt med sinnet mitt. Når jeg ikke klarte det ble skyldfølelsen for mye. 

Anonymkode: 437ef...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Måtte nettopp avbryte et tre måneders behandlingsforløp med istdp etter to måneder, fordi jeg ble suicidal. Opplevde også at jeg fikk mye mer søvnløshet, smerter og angst. Men terapeutene hadde en nesten fanatisk tro på at dette ville forsvinne så snart jeg klarte å få kontakt med sinnet mitt. Når jeg ikke klarte det ble skyldfølelsen for mye. 

Anonymkode: 437ef...0e7

Så leit å høre. Håper du finner en annen behandlingsform som passer deg bedre. 

Anonymkode: b9f04...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppdatere litt jeg og. Jeg går fortsatt i behandling på femte måneden. Jeg har blitt litt bedre enn det jeg var, men har ikke hatt særlig mye fremgang. Jeg har fortsatt ikke kontakt med følelsene mine og behandler har så vidt begynt å snakke om at vi kanskje må prøve en annen metode eller tilnærming med tanke på at jeg ikke har respondert på behandlingen hittil, og at hun føler at hun stiller meg til veggs hver time uten at jeg får noe utbytte av det. Er spent på veien videre. Kan prøve å huske å oppdatere om noen skulle ha interesse av det. 

Anonymkode: b9f04...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.6.2021 den 19.06):

http://Healing teknikk

Prøvd denne? Trygg og fin, gratis og du kan gjøre den i din egen stue :)

Anonymkode: 7e09a...426

Tør ikke trykke på linken, er det scam?

Anonymkode: b9f04...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tør ikke trykke på linken, er det scam?

Anonymkode: b9f04...3a1

link til denne siden, bare. veldig rart.

Anonymkode: a5866...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

link til denne siden, bare. veldig rart.

Anonymkode: a5866...e00

Åja, så merkelig.

Anonymkode: b9f04...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 15.6.2021 den 19.03):

Kan jo oppdatere litt jeg og. Jeg går fortsatt i behandling på femte måneden. Jeg har blitt litt bedre enn det jeg var, men har ikke hatt særlig mye fremgang. Jeg har fortsatt ikke kontakt med følelsene mine og behandler har så vidt begynt å snakke om at vi kanskje må prøve en annen metode eller tilnærming med tanke på at jeg ikke har respondert på behandlingen hittil, og at hun føler at hun stiller meg til veggs hver time uten at jeg får noe utbytte av det. Er spent på veien videre. Kan prøve å huske å oppdatere om noen skulle ha interesse av det. 

Anonymkode: b9f04...3a1


Jeg er psykologspesialist i psykoterapi med fordypning i ISTDP, og har gjort følelsesfokusert terapi i snart 20 år. Gode kommentarer og spørsmål i denne tråden. Min erfaring er at ISTDP ikke passer for alle pasienter og for alle psykologer. Pasienter med personlighetsforstyrrelser (forsvar: splitting, eksternalisering etc) responderer dårlig på ISTDP (utfordring av pasientens forsvar fører ofte til at han/hun skaper ekstern konflikt og relasjonsbrudd). Og min erfaring etter å ha vært i flere utdanningsgrupper er at de færreste psykologer er der at de klarer å hjelpe pasienter til følelsesgjennombrudd - behandlingen blir da psykologens øvelse i intellektualisering, der pasienten føler seg utilstrekkelig og blir værre. Så: For pasienter med ren angst/depresjon (og ikke fremtredende relasjonelle konflikter) anbefaler jeg å bytte istdp-behandler. Ikke alle som selger seg som istdp-behandlere kan dokumentere (med video i veiledning) å hjelpe pasienter til gjennombrudd til fortrengte kroppslige følelser. Det er egentlig ganske vanskelig, selv for profesjonelle med spesialkursing. Kort sagt: ved angst/depresjon, bytt behandler - du skal merke positiv effekt allerede etter 2-4 timer. Hvis du derimot har lett for å havne i konflikt med folk så er ikke istdp for deg: prøv da andre terapiformer enn Istdp.

Endret av Jørn Hokland
Utbedring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...