Gå til innhold

Langt flere hederlige manns- enn kvinnepersoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søker man for eksempel på «var en hederskvinne» så får man nesten ingen treff. Anne Grete Preus, Lisbeth Korsmo og en for meg ukjent kvinne. Og Tante Pose i en tråd på kvinneguiden, av alle ting.

Søker man i stedet på «var en hedersmann», så flommer det over med folk som angivelig var hedersmenn.

Hva er greia? Er menn mer hederlige enn damer?

Eller er det bare flere kjente menn enn kvinner blant folk som har gått bort de siste årene?

Eller bruker man et annet begrep om kvinner som betyr omtrent det samme? Som i så fall er hva?

Eller er begrepet egentlig litt ironisk, eller i hvert fall bærer preg av at den som for betegnelsen var en «spiller» som kanskje ikke var så hederlig, noe som er lettere for menn enn kvinner å gjøre?

Noen som har tanker om dette?

Anonymkode: 37429...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror bare ordet hederskvinne er et litt uvanlig ord, og at hedersmann er litt vanligere å bruke. Vet ikke hvorfor, men det klinget kanskje litt bedre. Det betyr hvert fall ikke at kvinner ikke er like hederlige som menn, tenker nå jeg.

Anonymkode: aa9ff...c07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn blir oppdratt til å være ærlige og til å opptre med en æreskodeks. Kvinner har overhodet ikke noe tilsvarende, men er til gjengjeld flinke til å rasjonalisere dårlig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niek79 skrev (1 minutt siden):

Menn blir oppdratt til å være ærlige og til å opptre med en æreskodeks. Kvinner har overhodet ikke noe tilsvarende, men er til gjengjeld flinke til å rasjonalisere dårlig oppførsel.

Hvordan rasjonaliserer kvinner dårlig oppførsel mer enn det menn gjør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror bare ordet hederskvinne er et litt uvanlig ord, og at hedersmann er litt vanligere å bruke. Vet ikke hvorfor, men det klinget kanskje litt bedre. Det betyr hvert fall ikke at kvinner ikke er like hederlige som menn, tenker nå jeg.

Ja, kanskje begrepet oppstod i en tid hvor kvinner ikke hadde posisjoner som gjorde at de kunne bli sett på som hederlige eller det motsatte?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan rasjonaliserer kvinner dårlig oppførsel mer enn det menn gjør? 

Enkelte menn er som kvinner og. Det er noe feil når kvinnen skal være den stødige, og mannen skal si hva enn som faller han inn. Trodde det var en kvinnegreie å ikke ha helt kontroll over seg selv, men jeg tror de fleste også har både maskulinitet i seg og feminitet, og da vil de fleste 'eie' begge deler, og ikke velge seg en spesifikk sti, men hopper mellom femi og testo når det passer dem, og det er vel den rettigheten mange søker etter. 

Dem som er utelukkende feminine eller maskuline blir sett på som trusler. De som bare ER, uten å måtte gjøre en sak ut av det. Synes egentlig dette samfunnet er skikkelig selvbevisst, og jeg sliter med å forstå verdien av det, da mange dikter opp alternative sannheter uansett. 

Anonymkode: 532e4...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enkelte menn er som kvinner og. Det er noe feil når kvinnen skal være den stødige, og mannen skal si hva enn som faller han inn. Trodde det var en kvinnegreie å ikke ha helt kontroll over seg selv, men jeg tror de fleste også har både maskulinitet i seg og feminitet, og da vil de fleste 'eie' begge deler, og ikke velge seg en spesifikk sti, men hopper mellom femi og testo når det passer dem, og det er vel den rettigheten mange søker etter. 

Dem som er utelukkende feminine eller maskuline blir sett på som trusler. De som bare ER, uten å måtte gjøre en sak ut av det. Synes egentlig dette samfunnet er skikkelig selvbevisst, og jeg sliter med å forstå verdien av det, da mange dikter opp alternative sannheter uansett. 

Anonymkode: 532e4...880

Sliter litt med å skjønne hva du mener. Mener du at det er feminint å ikke ha kontroll på hva man gjør og dermed si det som faller en inn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, kanskje begrepet oppstod i en tid hvor kvinner ikke hadde posisjoner som gjorde at de kunne bli sett på som hederlige eller det motsatte?

Jeg kjenner ikke opphavet til ordet, men kan godt være noe sånt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Niek79 said:

Og likevel er det menn som ødelegger, skader og dreper mest, alt mens de skylder på andre; og som fraskriver seg ansvar for egne dårlige handlinger overfor kvinner med å hevde "det bare skjedde" eller "det var hun som fikk meg til å gjøre det".

Anonymkode: a8e47...025

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niek79 skrev (På 17.1.2021 den 18.08):

😂😂 Det finnes ikke større løgnere enn menn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, OPIgirl said:

😂😂 Det finnes ikke større løgnere enn menn.

Høres først og fremst ut som om du er dårlig til å velge venner og partnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er vel ikke dette et kompliment til menn. At å være hederlig som mann er såpass uvanlig at det blir anmerket. 

Det hadde vært helt unødvendig å skrive noe slikt om det å være hederlig var det normale. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et saklig svar i en usaklig tråd: menn er generelt mye mer omtalt enn kvinner, av historiske årsaker (fra tiden da kvinner fødte barn og menn skrev). Derfor blir det flere treff på hedersmann enn hederskvinne.

Anonymkode: 89b89...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Søker man på "en hederskvinne" nå, så kommer det langt flere treff! Har vært en tydelig utvikling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niek79 skrev (På 20.1.2021 den 13.39):

Høres først og fremst ut som om du er dårlig til å velge venner og partnere.

Nei. Det er allmenn kjent at menn er de største og værste løgnerene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 18.30):

Og likevel er det menn som ødelegger, skader og dreper mest, alt mens de skylder på andre; og som fraskriver seg ansvar for egne dårlige handlinger overfor kvinner med å hevde "det bare skjedde" eller "det var hun som fikk meg til å gjøre det".

Anonymkode: a8e47...025

Jepp. "Hun provoserte meg med oppførselen sin, derfor slo jeg henne". "Damer som går lettkledd, drikker alkohol osv ber om å bli voldtatt" og så videre.

Anonymkode: d2a9c...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...