Gå til innhold

Dere som er skeptiske til vaksinen: Ta det med ro


Collan

Anbefalte innlegg

Det har vært en del innlegg her fra folk som er skeptiske til Pfizers og Modernas vaksiner fordi de tror at disse er hasteutviklet, og en del innlegg som har påpekt at noen titalls personer har dødd etter å ha fått vaksinen.

For å ta det siste først: I statistikken er det et felt som heter kausalitet, årsakssammenheng, at A fører til B, og at ikke bare A og B tilfeldigvis opptrer samtidig. Her er påstanden at vaksinen fører til dødsfall. Sykehjemsbeboere er folk som stort sett i beste fall har noen måneder igjen å leve. Hvis man observerer noen titalls sykehjemsbeboere over 2-3 uker er det stor sannsynlighet for at noen av disse dør av seg selv. Hvis man skal studere påstanden om at vaksinen fører til dødsfall må man derfor velge en testgruppe med folk i alle aldere, ikke folk som er ved slutten av livet.

En slik test har faktisk blitt gjort. Både Pfizer og Moderna har kjørt test i fase 3 med vaksinering av flere titusener mennesker, riktignok har halvparten fått placebo. Det har ikke vært registrert noen dødsfall som følge av vaksinen i studiegruppene. Det var noen som fikk Covid19 og døde, men de hadde fått placebo. I tillegg ble det generelt observert svært få alvorlige bivirkninger. Pfizers fase 3-test gikk fra juli til november 2020, jeg har ikke sjekket hvor lenge Modernas test gikk, men det må ha vært omtrent likt.

Hastverksarbeid? Vaksinen mot svineinfluensa skulle vise seg å gi ammunisjon til antivaksinemenigheten selv om det har blitt påpekt at den var et unntak, de aller fleste vaksiner vi tar har vært brukt i flere årtier og har svært få bivirkninger. Pfizer og Moderna har kunnet gjøre dette svært raskt av flere årsaker:

- Rike land har garantert for kjøp av millioner av doser selv om de ikke får en virksom vaksine. Dermed hadde de økonomi til å bruke alle de beste hodene.
- Takket være store midler har de kunnet gjøre mange prosesser i parallell, som vanligvis blir gjort etter hverandre.
- mRNA-teknologien er for første gang moden til å lage vaksiner. Man tar et ufarlig virus og poder inn en karakteristisk egenskap fra virust man ønsker å vaksinere mot, i dette tilfellet piggproteinet som har gitt coronaviruset dets navn, slik at kroppen lærer seg å kjenne igjen det. Det vil gi mindre risiko for alvorlige bivirkninger enn å bruke det faktiske viruset, om enn i død eller sekket tilstand.

EDIT: Jeg glemte en liten detalj. Vaksinene har altså vært utviklet etter vanlige kriterier, det er ingen unntak som har vært gjort noe sted. Hvis du er i mot å ta denne vaksinen er du altså i mot å ta enhver nyutviklet vaksine, selv om den har fulgt standard prosedyre.

Derfor vil jeg oppfordre alle til å ta vaksinen når det er deres tur. Husk at du da er solidarisk med de som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksinen og er avhengige av at andre er vaksinerte.

Endret av Collan
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for du la ut dette.

Vi er avhengig av at folk er villig til å ra vaksinen, og jeg er glad du bidrar i debatten med å opplyse folk. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg byttet ut ordet "vaksine" med ordet "korona" i et avsnitt fra teksten din. 

 

Sitat

"I statistikken er det et felt som heter kausalitet, årsakssammenheng, at A fører til B, og at ikke bare A og B tilfeldigvis opptrer samtidig. Her er påstanden at korona fører til dødsfall. Sykehjemsbeboere er folk som stort sett i beste fall har noen måneder igjen å leve. Hvis man observerer noen titalls sykehjemsbeboere over 2-3 uker er det stor sannsynlighet for at noen av disse dør av seg selv. Hvis man skal studere påstanden om at korona fører til dødsfall må man derfor velge en testgruppe med folk i alle aldere, ikke folk som er ved slutten av livet."


Medianalderen for de som dør med korona er forøvrig over 84 år. Så de er i høyeste grad gamle og skrøpelige. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (2 timer siden):

Derfor vil jeg oppfordre alle til å ta vaksinen når det er deres tur. Husk at du da er solidarisk med de som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksinen og er avhengige av at andre er vaksinerte.


Fra Dagsrevyen 8. januar: 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psilocybe skrev (2 minutter siden):


Fra Dagsrevyen 8. januar: 
 

 

Dette er ikke et argument for å ikke vaksinere seg, men et argument for å videreføre smittevernstiltak til vaksineringen har nådd høy nok dekningsgrad. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Psilocybe said:

 Jeg byttet ut ordet "vaksine" med ordet "korona" i et avsnitt fra teksten din. 

 


Medianalderen for de som dør med korona er forøvrig over 84 år. Så de er i høyeste grad gamle og skrøpelige. 

Ja, men det er yngre folk som dør også. Men viktigst av alt, som det har vært sagt så mange ganger at også du burde ha fått det med det når: Uten tiltak vil vi raskt være i en situasjon der helsevesenet blir overbelastet. I Storbritannia og Sverige knaker nå helsevesenet i sammenføyningene. Helsearbeidere får posttraumatisk stressyndrom, både fordi det er et vanvittig høyt antall pasienter og fordi det gjør noe med folk å se pasientene gispe etter luft og så dø.

Hva som er den sanne dødsraten, det vil si hva den vil være hvis folk flest ikke kan regne med å få helsehjelp, vet vi ennå ikke. Jeg vet ikke om et eneste land i verden som har kjørt null tiltak og null helsehjelp, og godt er det.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (2 minutter siden):

I Storbritannia og Sverige knaker nå helsevesenet i sammenføyningene.


Kilde? 

Har du noe offisiell statistikk som underbygger dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Psilocybe said:


Kilde? 

Har du noe offisiell statistikk som underbygger dette? 

Du skal ha hatt et svært sellektivt filter på hva du leser i aviser og på nettsteder for å ha unngått å få med deg det.

11. januar:

https://www.aftenposten.no/verden/i/2d9x8l/sykehusarbeidere-i-storbritannia-vi-er-paa-bristepunktet

Quote

Pasienter får pleie i ambulanser fordi det ikke er plass på sykehuset, sykepleiere sier opp på grunn av dødsraten. Britiske helseeksperter sier helsevesenet snart vil være overbelastet

23.12.2020 (og det har blitt verre i Sverige siden da):
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rgzp6A/noedrop-fra-stockholms-helsevesen-situasjonen-har-aldri-vaert-saa-anstrengt-som-naa

Quote

Så anstrengt helsevesen, så lenge, det har i alle fall ikke skjedd så lenge vi som er yrkesaktive nå kan huske, sier helse- og omsorgsdirektøren.

Det har også vært skrevet om operasjoner som har blitt utsatt fordi all kapasiteten blir brukt på Covid19-pasienter, jeg finner ikke tilbake til den akkurat nå.

Hvorfor klarer du ikke å forstå at dette faktisk har skjedd i nord-Italia, Spania, Belgia og er nå i ferd med å skje i Sverige og Storbritannia? Samt at det kan skje i Norge om mange nok skulle gi blaffen?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (2 timer siden):

Det har vært en del innlegg her fra folk som er skeptiske til Pfizers og Modernas vaksiner fordi de tror at disse er hasteutviklet, og en del innlegg som har påpekt at noen titalls personer har dødd etter å ha fått vaksinen.

For å ta det siste først: I statistikken er det et felt som heter kausalitet, årsakssammenheng, at A fører til B, og at ikke bare A og B tilfeldigvis opptrer samtidig. Her er påstanden at vaksinen fører til dødsfall. Sykehjemsbeboere er folk som stort sett i beste fall har noen måneder igjen å leve. Hvis man observerer noen titalls sykehjemsbeboere over 2-3 uker er det stor sannsynlighet for at noen av disse dør av seg selv. Hvis man skal studere påstanden om at vaksinen fører til dødsfall må man derfor velge en testgruppe med folk i alle aldere, ikke folk som er ved slutten av livet.

En slik test har faktisk blitt gjort. Både Pfizer og Moderna har kjørt test i fase 3 med vaksinering av flere titusener mennesker, riktignok har halvparten fått placebo. Det har ikke vært registrert noen dødsfall som følge av vaksinen i studiegruppene. Det var noen som fikk Covid19 og døde, men de hadde fått placebo. I tillegg ble det generelt observert svært få alvorlige bivirkninger. Pfizers fase 3-test gikk fra juli til november 2020, jeg har ikke sjekket hvor lenge Modernas test gikk, men det må ha vært omtrent likt.

Hastverksarbeid? Vaksinen mot svineinfluensa skulle vise seg å gi ammunisjon til antivaksinemenigheten selv om det har blitt påpekt at den var et unntak, de aller fleste vaksiner vi tar har vært brukt i flere årtier og har svært få bivirkninger. Pfizer og Moderna har kunnet gjøre dette svært raskt av flere årsaker:

- Rike land har garantert for kjøp av millioner av doser selv om de ikke får en virksom vaksine. Dermed hadde de økonomi til å bruke alle de beste hodene.
- Takket være store midler har de kunnet gjøre mange prosesser i parallell, som vanligvis blir gjort etter hverandre.
- mRNA-teknologien er for første gang moden til å lage vaksiner. Man tar et ufarlig virus og poder inn en karakteristisk egenskap fra virust man ønsker å vaksinere mot, i dette tilfellet piggproteinet som har gitt coronaviruset dets navn, slik at kroppen lærer seg å kjenne igjen det. Det vil gi mindre risiko for alvorlige bivirkninger enn å bruke det faktiske viruset, om enn i død eller sekket tilstand.

EDIT: Jeg glemte en liten detalj. Vaksinene har altså vært utviklet etter vanlige kriterier, det er ingen unntak som har vært gjort noe sted. Hvis du er i mot å ta denne vaksinen er du altså i mot å ta enhver nyutviklet vaksine, selv om den har fulgt standard prosedyre.

Derfor vil jeg oppfordre alle til å ta vaksinen når det er deres tur. Husk at du da er solidarisk med de som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksinen og er avhengige av at andre er vaksinerte.

Kommer aldri til å ta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bikbokelsker said:

Kommer aldri til å ta.

Kan du si noe om hvorfor? Hvis du er blant de som ikke kan ta vaksiner fordi du har høy sjanse for anafylaktisk sjokk kan jeg skjønne det, men hvis du bare mener den er for raskt utviklet så er du jo i mot enhver nyutviklet vaksine?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (2 timer siden):

Kan du si noe om hvorfor? Hvis du er blant de som ikke kan ta vaksiner fordi du har høy sjanse for anafylaktisk sjokk kan jeg skjønne det, men hvis du bare mener den er for raskt utviklet så er du jo i mot enhver nyutviklet vaksine?

For det første så finnes det mennesker som bør være laaaaaaangt foran meg i køen. For det andre så er jeg ikke fan av nyutviklede vaksiner og vil gjerne se de i bruk en stund. For det tredje så er det heldigvis valgfritt, og jeg står fritt til å si nei takk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bikbokelsker skrev (1 minutt siden):

For det første så finnes det mennesker som bør være laaaaaaangt foran meg i køen. For det andre så er jeg ikke fan av nyutviklede vaksiner og vil gjerne se de i bruk en stund. For det tredje så er det heldigvis valgfritt, og jeg står fritt til å si nei takk.

Digg å bare sveve på flokk immuniteten ved at alle andre vaksinerer seg ja. Ser den

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillyvally skrev (Akkurat nå):

Digg å bare sveve på flokk immuniteten ved at alle andre vaksinerer seg ja. Ser den

Riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikbokelsker skrev (Akkurat nå):

Riktig. 

Sånt rent hypotetisk..hvis alle andre hadde tenkt som deg, ville du da syntes at det var litt dumt da eller? At ingen hadde blitt vaksinert?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar gjerne vaksine i morgen jeg. Har nemlig et barn som er så allergisk og astmatisk at h*n ikke kan ta vaksinen og er da avhengig av at vi rundt gjør det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillyvally skrev (Akkurat nå):

Sånt rent hypotetisk..hvis alle andre hadde tenkt som deg, ville du da syntes at det var litt dumt da eller? At ingen hadde blitt vaksinert?

Folk står fritt til å tenke og gjøre hva de vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Collan skrev (5 timer siden):

Det har vært en del innlegg her fra folk som er skeptiske til Pfizers og Modernas vaksiner fordi de tror at disse er hasteutviklet, og en del innlegg som har påpekt at noen titalls personer har dødd etter å ha fått vaksinen.

For å ta det siste først: I statistikken er det et felt som heter kausalitet, årsakssammenheng, at A fører til B, og at ikke bare A og B tilfeldigvis opptrer samtidig. Her er påstanden at vaksinen fører til dødsfall. Sykehjemsbeboere er folk som stort sett i beste fall har noen måneder igjen å leve. Hvis man observerer noen titalls sykehjemsbeboere over 2-3 uker er det stor sannsynlighet for at noen av disse dør av seg selv. Hvis man skal studere påstanden om at vaksinen fører til dødsfall må man derfor velge en testgruppe med folk i alle aldere, ikke folk som er ved slutten av livet.

En slik test har faktisk blitt gjort. Både Pfizer og Moderna har kjørt test i fase 3 med vaksinering av flere titusener mennesker, riktignok har halvparten fått placebo. Det har ikke vært registrert noen dødsfall som følge av vaksinen i studiegruppene. Det var noen som fikk Covid19 og døde, men de hadde fått placebo. I tillegg ble det generelt observert svært få alvorlige bivirkninger. Pfizers fase 3-test gikk fra juli til november 2020, jeg har ikke sjekket hvor lenge Modernas test gikk, men det må ha vært omtrent likt.

Hastverksarbeid? Vaksinen mot svineinfluensa skulle vise seg å gi ammunisjon til antivaksinemenigheten selv om det har blitt påpekt at den var et unntak, de aller fleste vaksiner vi tar har vært brukt i flere årtier og har svært få bivirkninger. Pfizer og Moderna har kunnet gjøre dette svært raskt av flere årsaker:

- Rike land har garantert for kjøp av millioner av doser selv om de ikke får en virksom vaksine. Dermed hadde de økonomi til å bruke alle de beste hodene.
- Takket være store midler har de kunnet gjøre mange prosesser i parallell, som vanligvis blir gjort etter hverandre.
- mRNA-teknologien er for første gang moden til å lage vaksiner. Man tar et ufarlig virus og poder inn en karakteristisk egenskap fra virust man ønsker å vaksinere mot, i dette tilfellet piggproteinet som har gitt coronaviruset dets navn, slik at kroppen lærer seg å kjenne igjen det. Det vil gi mindre risiko for alvorlige bivirkninger enn å bruke det faktiske viruset, om enn i død eller sekket tilstand.

EDIT: Jeg glemte en liten detalj. Vaksinene har altså vært utviklet etter vanlige kriterier, det er ingen unntak som har vært gjort noe sted. Hvis du er i mot å ta denne vaksinen er du altså i mot å ta enhver nyutviklet vaksine, selv om den har fulgt standard prosedyre.

Derfor vil jeg oppfordre alle til å ta vaksinen når det er deres tur. Husk at du da er solidarisk med de som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksinen og er avhengige av at andre er vaksinerte.

Pfizer og modernas vaksiner er en sak for seg. 

En helt annen sak er en vaksine som lages i disse dager der de bruker den omstridte ingrediensen i svineinfluensavaksinen til nye coronavaksiner. Enda det ved studier er bevist at det er dette stoffet som førte til narkolepsi.  At de med full viten likevel er villige til å bruke dette, gir en gedigen tvil rundt hele industrien. Så fremfor å vente er det vel minst risiko med Pfizer og moderna.  Kanskje like greit å bli vaksinert før den andre elendigheten settes i produksjon, og blir det man blir tilbudt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne vaksinen, men det er forutsatt at myndighetene gir tilbake frihetene de har tatt fra befolkningen det siste året.

Foreløpig kan jeg ikke se at verdens myndigheter har lovet å gi tilbake alle frihetene de har tatt bort.

Dermed har jeg lav motivasjon til å ta vaksinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...