Gå til innhold

Dere som er skeptiske til vaksinen: Ta det med ro


Collan

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Bikbokelsker said:

Folk står fritt til å tenke og gjøre hva de vil. 

Problemet nå er at vi ikke har fått lov å gjøre hva vi vil på snart et år. Tenke har vi fortsatt lov til - såvidt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker like lite skråsikkerheten i vaksinedebatten, som i debatten om munnbind. Hetsen fra vanlige folk og helsepersonell mot folk som ønsket å bruke munnbind i februar-mars-april var ganske kvalmende. Og ja, jeg vet at det fortsatt ikke er vitenskapelig konsensus om effekten av munnbind ennå.

Endret av fotosyntesen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (10 minutter siden):

Pfizer og modernas vaksiner er en sak for seg. 

En helt annen sak er en vaksine som lages i disse dager der de bruker den omstridte ingrediensen i svineinfluensavaksinen til nye coronavaksiner. Enda det ved studier er bevist at det er dette stoffet som førte til narkolepsi.  At de med full viten likevel er villige til å bruke dette, gir en gedigen tvil rundt hele industrien. Så fremfor å vente er det vel minst risiko med Pfizer og moderna.  Kanskje like greit å bli vaksinert før den andre elendigheten settes i produksjon, og blir det man blir tilbudt.. 

Det var veldig få som fikk narkolepsi, og det er ingen konklusiv forskning rundt det som skjedde ved svinefinfluensa. Så vidt jeg skjønner så er en av teoriene som tillegges vekt at svineinfluensaviruset i seg selv kan være en faktor i utviklingen av narkolepsi. Da kan det skje ved vaksinen også. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (7 minutter siden):

Jeg liker like lite skråsikkerheten i vaksinedebatten, som i debatten om munnbind. Hetsen fra vanlige folk og helsepersonell mot folk som ønsket å bruke munnbind i februar-mars-april var ganske kvalmende. Og ja, jeg vet at det fortsatt ikke er vitenskapelig konsensus om effekten av munnbind ennå.

Ingen tvil

– Bruker du munnbind, reduserer du overføringen av viruset til en tidel. For de store dråpene vi så på, snakker vi om en reduksjon på 99,9 prosent, sier Maria Viola.

https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-om-munnbind-det-er-ikke-lenger-tvil/s/12-95-3424065721

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 minutter siden):

Ingen tvil

– Bruker du munnbind, reduserer du overføringen av viruset til en tidel. For de store dråpene vi så på, snakker vi om en reduksjon på 99,9 prosent, sier Maria Viola.

https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-om-munnbind-det-er-ikke-lenger-tvil/s/12-95-3424065721

Hvis det brukes korrekt....Og det er det som har vært ankepunktet i all bruk. Det er alltid morsomt å se mennesker med munnbindet under nesa, og det gjør jeg hverdag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (16 minutter siden):

Det var veldig få som fikk narkolepsi, og det er ingen konklusiv forskning rundt det som skjedde ved svinefinfluensa. Så vidt jeg skjønner så er en av teoriene som tillegges vekt at svineinfluensaviruset i seg selv kan være en faktor i utviklingen av narkolepsi. Da kan det skje ved vaksinen også. 

Det stemmer

Det er viktig å påpeke at dette svært sjelden skjer etter vaksinering. Det forutsetter som regel en viss genetisk disposisjon, og likevel er det bare en liten andel av dem som er disponert som rammes. Men det kan altså skje. Og svineinfluensaviruset, og vaksinen, utløste hos noen en slik respons.

 

. Vaksinen mot svineinfluensa inneholdt proteinbiter fra viruset som utløste denne reaksjonen. Det skjedde også hos noen av dem som fikk selve svineinfluensaviruset.

Det er ikke mulig helt å utelukke at noe liknende kan skje igjen før man har vaksinert et stort antall mennesker. Det er også viktig å huske på at selve sykdommen man vaksinerer mot kan utløse liknende bivirkninger. '

https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html

 

tillegg. Her kan du også lese om forskjellen  på pfizer og modernas i fohold til pandermix (svineinfluensa)

Endret av Lana01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, theTitanic said:

Pfizer og modernas vaksiner er en sak for seg. 

En helt annen sak er en vaksine som lages i disse dager der de bruker den omstridte ingrediensen i svineinfluensavaksinen til nye coronavaksiner. Enda det ved studier er bevist at det er dette stoffet som førte til narkolepsi.  At de med full viten likevel er villige til å bruke dette, gir en gedigen tvil rundt hele industrien. Så fremfor å vente er det vel minst risiko med Pfizer og moderna.  Kanskje like greit å bli vaksinert før den andre elendigheten settes i produksjon, og blir det man blir tilbudt.. 

Her er du faktisk på bærtur. Det var ikke et spesielt stoff i svineinfluensavaksinen  som trigget narkolepsi hos noen, det var viruset i seg selv. Vaksinen var en såkalt splintervaksine, viruset var "delt opp" (det er ikke mitt fagfelt, akkurat hva det vil si i detalj kan jeg ikke svare på), slik at man fikk i seg deler av det faktiske virusets arvestoff. Dette viste seg å kunne trigge narkolepsi hos personer som var genetisk disponert for det.

Det var da også en del av de som fikk svineinfluensa som også fikk narkolepsi, fordi de da fikk i seg viruset "usplittet".

Det ble tatt en kraftig oppvask etter Pandemrix, og Pfizers og Modernas coronavaksiner er ikke laget på den måten, de har brukt mRNA-teknologi.

De har tatt et ufarlig virus, podet inn en karakteristisk egenskap fra coronaviruset, "piggproteinet", slik at kroppens immunforsvar lærer seg å kjenne igjen og nedkjempe virus med dette proteinet. Pfizers vaksine alene ble testet på 30000 mennesker fra juli til november 2020. I den perioden ble det observert svært få alvorlige bivirkninger i gruppen som fikk faktisk vaksine og ikke placebo, 162 smittetilfeller i gruppen som fikk placebo og 8 smittetilfeller i gruppen som fikk ekte vaksine.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (22 minutter siden):

Hvis det brukes korrekt....Og det er det som har vært ankepunktet i all bruk. Det er alltid morsomt å se mennesker med munnbindet under nesa, og det gjør jeg hverdag.

Dette utsagnet er like smart som å si "bilbelter er unødvendig, fordi det er noen som ikke bruker dem riktig."

At noen bruker munnbind ukorrekt opphever jo ikke den positive effekten av dem som bruker dem korrekt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (2 minutter siden):

Dette utsagnet er like smart som å si "bilbelter er unødvendig, fordi det er noen som ikke bruker dem riktig."

At noen bruker munnbind ukorrekt opphever jo ikke den positive effekten av dem som bruker dem korrekt.

Du har åpenbart ikke fulgt med på hvorfor helsepersonell og sykehus ikke anbefalte munnbind i starten på epidemien. Ukorrekt bruk av munnbind øker smittevariablene betraktelig. Det er ikke like enkelt som enten eller.

 

Min lille munnbinds-meta-debatt var bare en digresjon på at man ikke bør være så skråsikker på uttalelser fra helsebransjen. Det gjelder også angående vaksinedebatten. Etterpåklokskap er alltid den mest eksakte vitenskapen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (1 minutt siden):

Du har åpenbart ikke fulgt med på hvorfor helsepersonell og sykehus ikke anbefalte munnbind i starten på epidemien. Ukorrekt bruk av munnbind øker smittevariablene betraktelig. Det er ikke like enkelt som enten eller.

 

Min lille munnbinds-meta-debatt var bare en digresjon på at man ikke bør være så skråsikker på uttalelser fra helsebransjen. Det gjelder også angående vaksinedebatten. Etterpåklokskap er alltid den mest eksakte vitenskapen.

Det er sant, men er det ganske grundig dokumentert at påbud eller oppfordring om maskebruk reduserer smitte i et område. Vi har mange case-studies fra eksempler i virkeligheten, i tillegg til labstudier.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (1 minutt siden):

Det er sant, men er det ganske grundig dokumentert at påbud eller oppfordring om maskebruk reduserer smitte i et område. Vi har mange case-studies fra eksempler i virkeligheten, i tillegg til labstudier.

Vi er enig om det. Derav min skepsis til å shame de som er en smule skeptisk til vaksinene. Shamingen av de som ønsket å bruke munnbind i starten av epidemien var faktisk ganske stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (10 minutter siden):

Vi er enig om det. Derav min skepsis til å shame de som er en smule skeptisk til vaksinene. Shamingen av de som ønsket å bruke munnbind i starten av epidemien var faktisk ganske stor.

Nja, jeg forstår hvordan du tenker, men det er ikke helt det samme. Både vaksinering og maskebruk heller i retning av å ta hensyn til andre, pre-covid erfaring med vaksiner og maskebruk viser positiv effekt, og så godt som alle vitenskapelige piler peker i retning av at (covid-)vaksinering er mye tryggere enn ikke-vaksinering.

Endret av Nicathv
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (17 minutter siden):

Nja, jeg forstår hvordan du tenker, men det er ikke helt det samme. Både vaksinering og maskebruk heller i retning av å ta hensyn til andre, pre-covid erfaring med vaksiner og maskebruk viser positiv effekt, og så godt som alle vitenskapelige piler peker i retning av at (covid-)vaksinering er mye tryggere enn ikke-vaksinering.

Selvfølgelig skal vi tenke storskala.

Men dersom vi hadde postitiv pre-covid erfaring med maskebruk, hvorfor tok det så lang tid til å implementere denne praksisen?

Er det ikke greit med skepsis til ny vitenskap når vitenskapen bare har data samlet i 2 mnd angående vaksinebruk?

 

Endret av fotosyntesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fotosyntesen skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig skal vi tenke storskala.

Men dersom vi hadde postitiv pre-covid erfaring med maskebruk, hvorfor tok det så lang tid til å implementere denne praksisen?

Er det ikke greit med skepsis til ny vitenskap når vitenskapen bare har data samlet i 2 mnd angående vaksinebruk?

 

Nøyaktig hvorfor det tok så lang tid har jeg ikke satt meg veldig inn i. Jeg kan tenke meg at det er fordi folk er vár for forandringer, og politikere er redde for å introdusere tiltak som kan virke inngripende og gjøre dem upopulære. I flere andre land har dette kommet på plass mye raskere enn i Norge. Flere land hadde påbud om maske mange steder allerede før sommeren.

Skepsis er alltid fint. Men spørsmålet er jo hva vi skal gjøre:

A) Vi begynner med massevaksinasjon og blir ferdige med sykdommen,

B) Vi lar folk fortsette å dø og fortsetter å holde samfunnet delvis nedstengt med store kostnader mens vi bedriver langtidsstudier på en liten utvalgt gruppe i ubestemt tid, potensielt mange år.

Når man lytter til vitenskapelige og medisinske miljø så er det liten tvil om hva som er den foretrukne og mest rasjonelle, bevisdrevne løsningen.

Endret av Nicathv
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å se frem til dose 3 nå, regjeringen mener at i løpet av februar til april vil de ha nok vaksiner til å fullvaksinere 1,2 mill mennesker.  I tillegg til å belage oss på " å leve med restriksjoner som begrenser livene våre og bevegelsesfriheten vår mens vaksineringen pågår."  
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/folk-ble-med-pa-krafttaket/id2828467/

Så skal disse også risikere å ta en 3. dose før året er over.  

https://www.nrk.no/norge/fhi_-_-det-er-mulig-vi-ma-gi-en-tredje-vaksinedose-1.15331865?fbclid=IwAR29BMEMpmqiTM4OppeidxIoryh6kOFohh11GkGMyTgMs6dEgXrguYjFClE
 

Altså? Var det ikke noen som påstod den varte 1 år?

Her er forresten mer info til de spesielt interessert fra produsentene av vaksinen. Anbefales å lese.

https://www.gov.uk/government/publications/regulatory-approval-of-pfizer-biontech-vaccine-for-covid-19/information-for-healthcare-professionals-on-pfizerbiontech-covid-19-vaccine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (5 timer siden):

Hvis det brukes korrekt....Og det er det som har vært ankepunktet i all bruk. Det er alltid morsomt å se mennesker med munnbindet under nesa, og det gjør jeg hverdag.

Helsesøstra til ungene våre har det under nesa... Hvis profesjonelle innenfor helse sektoren ikke klarer bruke det riktig engang, burde vi hvertfall ikke forvente at mannen i gata klarer det :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

×
×
  • Opprett ny...