Gå til innhold

Styret i borettslag


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå har jeg aldri sittet i styret i ett borettslag, men jeg bor i borettslag så har nå en viss oversikt over hva de driver med.

Har også en venninne som sitter i styret i ett nyetablert borettslag og har jo hørt litt av henne hva de har jobbet med. (arbeidsmengde vil nok avhenge av borettslagets størrelse)

Siden det er snakk om ett nyetablert borettslag vil det nok være endel arbeid med utarbeiding av husordensreglement med alt det det innebærer. Når skal det være ro, når skal ytterdører lukkes, dyrehold, hvordan fellesarealer skal disponeres osv. Hvordan det skal gjøres med dugnad og evt. andre sosiale aktiviteter er det også naturlig at styret tar stilling til.

Ellers er det endel avtaler som skal inngås i forbindelse med nyetablering. En må bli enig om hvilken strømleverandør en skal ha, hvilken kabel-tv leverandør, renholdstjenester, vaktmestertjenester + en hel del annet.

Borettslagets økonomi må også styret ha oversikt over. Det er vel somregel en regnskapsfører som tar seg av det formelle her, men styret må jo ha en viss oversikt.

Utover det er styret ansvarlig for driften av borettslaget. Jeg tenker da på vedlikehold, trivel, behandlig av beboeres forespørsler og evt. klager osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i styret i et borettslag på ca 60 leiligheter.

Med den nye loven for borettslag som trår i kraft i år, eller har trådd i kraft i år, tror jeg styrejobben vil bli enklere for mange. Her er det helt klare kjøreregler på hva som er andelshavers ansvar og hva som er styrets/borettslagets ansvar.

Det er en rettesnor som har vært etterlengtet og en kilde til mye arbeid i forbindelse med klage/forsikringssaker!

Styret er for øvrig ansvarlig for driften av borettslaget. I vårt gamle borettslag innebar det for eksempel arbeidsgiveransvar og oppfølging av vaktmester, regnskap, klagebehandling, organisering av sosiale sammenkomster, dugnader, lovpålagt kursing ol.

Den årlige generalforsamlingen er øverste organ, vedtar budsjetter, lokale vedtekter osv, mens det som regel er det regionale boligbyggelaget som er forretningsfører.

Vi sa etter hvert opp vaktmesteren og satte ut en del arbeid på anbud, hvilket krevde en del jobb, men ut over det var det ganske greit styrearbeid.

For å være litt stygg, må jeg få si at det hele kunne vært betydelig mer effektivt med litt lavere gjennomsnittsalder i styret. Men det er, som nesten i styrearbeid generelt, ofte en konsekvens av at det er få som er interessert i å ta på seg verv, slik at det blir noen gjengangere - noen kanskje med et litt overutviklet eieforhold til enkelte prosesser.

Foreslår at du snakker med styreleder og forretningsfører for å få et bilde av borettslaget og det nye styret, om det står foran store oppgaver vedlikeholdsmessig for eksempel, og om det er noen i styret fra før med en viss erfaring.

Ville kanskje ikke tatt på meg ledervervet i første omgang, men en plass i et borettslagsstyre kan være lærerikt.

Er min erfaring i alle fall. ;)

Lykke til!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...