Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å regne ut - vann liter pr minutt - hyttedusj

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt å lage en enkel hyttedusj, på en hytte uten innlagt strøm og vann. Tanken er å plassere en vanndunk på 60 liter over dusjen, som fylles manuelt. Det er ganske god takhøyde, så fall vil bli mellom 50 cm og 1 meter.

På undersiden av tanken monterer jeg et dusjhode/takdusj/regnfallsdusj med en enkel stoppekran for av/på. Her vil altså vannet gå rett ned og rett ut i dusjhodet.

Så til spørsmålet: Hvor mange liter vann pr minutt kan jeg forvente at renner ut her? Rørtykkelsen har vel noe å si antar jeg, men det kan jeg jo også bygge/regulere ettersom hva som passer best. Det blir jo selve "trykket" på vannet her, samt antall minutter man kan dusje, som er interessant. 

Noen som kan gjøre meg klokere? 

Anonymkode: c1c06...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne hatt 6 liter eller evt 8 liter vann i minuttet. Hvor stort må da røret være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det i perspektiv, en ordinær dusjkran bruker 0.3 liter i sekundet med ett trykk på circa 4 bar som grovt regnet er 4 kilo.

Du kan selv velge sparehode, hvis rørene skal ha noe særlig betydning for dette bør du gå for 6mm, det blir lite trykk, du får ikke ut balsamen men du kan stå en stund der

Anonymkode: ed21b...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har tenkt å lage en enkel hyttedusj, på en hytte uten innlagt strøm og vann. Tanken er å plassere en vanndunk på 60 liter over dusjen, som fylles manuelt. Det er ganske god takhøyde, så fall vil bli mellom 50 cm og 1 meter.

På undersiden av tanken monterer jeg et dusjhode/takdusj/regnfallsdusj med en enkel stoppekran for av/på. Her vil altså vannet gå rett ned og rett ut i dusjhodet.

Så til spørsmålet: Hvor mange liter vann pr minutt kan jeg forvente at renner ut her? Rørtykkelsen har vel noe å si antar jeg, men det kan jeg jo også bygge/regulere ettersom hva som passer best. Det blir jo selve "trykket" på vannet her, samt antall minutter man kan dusje, som er interessant. 

Noen som kan gjøre meg klokere? 

Det tror jeg er umulig å regne ut uten å vite dimensjon på rør og hva slags dusjhode, og veldig vanskelig selv om disse opplysningene foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du skal med utregningen? Dusjhodet spesielt er en variabel som ikke er lett å ha kontroll på. Foreslår at du bare tester, det blir uansett ikke en kostbar konstruksjon. Dersom du skrur av vannet når du såper deg inn er 60 liter rikelig til en dusj.

Anonymkode: 29f40...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Jeg har hatt utedusj tidligere, da fylte jeg bare 20 liter i ei bøtte med hull i og stod under, kunne stå der i 5 minutter. Men vil gjerne ha et skikkelig innendørs system med kontrollert/samlet vann via dusjhode. Ja, dusjhode er en variabel, men som regel er de ganske like. 

Man får skylt ut balsamen, men du må hjelpe til litt med hendene og beregne litt lengre tid. Trykk som i dusjen hjemme blir det jo ikke 😊 Men et godt alternativ til bøtte og klut blir det jo. Og jeg tenker at hvis jeg får stått lenge nok, f eks 10 minutter ved 6 liter i minuttet, så får man skylt ut såpe etc. Eller evt 7,5 minutter ved 8 liter i minuttet. Men skulle gjerne visst rørdimensjoner sånn cirka. 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes veldig enkle hyttedusjer å få kjøpt, med en liten pumpe. På hytta så bruker vi en 20l dunk som kan stå i noen minutter. Skrur av vannet mens en såper seg inn vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men jeg skal ha det på fall. 1 bar er vel 10 meter, så da blir systemet mitt 0,1 bar (= 1 meter fall)? Hvor mye vann renner pr minutt på 0,1 bar trykk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathinka-bonde skrev (Akkurat nå):

Hvis det er hull i toppen av tanken så er det null trykk. Da er det bare diameter på røret som bestemmer liter/sekund

Det er en formel hvor du kan legge til høyden, men høyden blir lavere etter hvert som vannet synker

Ja, det må være hull i toppen av tanken for påfylling, evt stenge under bruk. Men da må jeg vel ha en ventil for å slippe ut vakum. Hvis det er dimensjonen på røret som bestemmer antall liter pr minutt, hvordan kan jeg da finne ut tykkelsen på rør for å få 6-8 liter vann pr minutt? 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mufasa90 skrev (4 minutter siden):

10mm kobberrør gir deg 6l pr. minutt. Eller 0,1 l/s.

Ok, tusen takk for svar 😊 Hvordan regner du det ut? 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker på et system med 1/2" rør. Dvs 1,27 cm. Hvor mange liter vann bir det pr minutt? 8 liter? 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 dl vann pr min delt på 10 mm rør = 6 dl pr mm.

6 dl pr mm x 12,7 mm = 76,2 dl (eller 7,6 liter). 

Blir det riktig? 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mufasa90 skrev (3 minutter siden):

Jeg er kun en enkel rørlegger. Bruker tabellene fra https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2613432/no.ntnu:inspera:2326975.pdf?sequence=1 for utregning av l/s.

Ok takk for svar uansett. Jeg har altfor lite peiling på akkurat dette merker jeg 😂 Skal legge inn skisse av opplegget mitt/ideen, hvis det er av interesse for noen å se hva det er jeg mener:

IMG_20210115_164924.thumb.jpg.a9d0b36ed4a34391b53a2459e9981310.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket i bunnen av tanken der utløpet er bestemmer vannstrømningshastigheten, og trykket i bunnen er bestemt av høyden på vannsøylen over utløpet. Altså vil strømningshastigheten være høyest når tanken er full, og så vil den avta. 

For utregning se [1,2].

Referanse [2] har til og med en kalkulator du kan bruke. 

[1] https://www.engineeringtoolbox.com/flow-liquid-water-tank-d_1753.html

[2] https://www.efunda.com/formulae/fluids/draining_tank.cfm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...