Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tamina82 skrev (4 minutter siden):

Døgnrytmeforstytelse/isomnia. Har ikke fått noe diagnose. Lurere på hvor ille det må være før man blir henvist. Det er jo ikke så mange steder de spesialiserer seg på det. Kun Bergen egentlig og noe tilbud i Tromsø. Men vanskelig å si helt kontret hva årsaken er. Mulig kombinert. Pga somatisk sykdom, turnusarbeid og etter vært også en angst for å ikke få sove. 

I begge graviditeten mine sov jeg ikke stort mer en 20 minutter i døgnet. Det høres ut som en spøk, men det er helt alvorlig. Legene trodde meg ikke før de hadde meg inne til en ukes søvn registrering. De mente det var hormonelt. De hadde hørt om lignende tilfeller før, men de var sjeldne. Men til forskjell fra nå, så var jeg ikke trøtt heller. Jeg følte jeg gikk med hode i bomull men aldri sånn at jeg duppet av når vi kjørte bil, satt på kino e.l. Det hent en sjelden gang innimellom at jeg brått sov noen timer. Ene gangen sovnet jeg på armen til mannen min. Han ble liggende våken helt til jeg voknet igjen og trute ikke røret en finger. Han hadde jo nesten ikke sett meg sove på flere mnd. Resulterte med at han fikk betennelse i skulderen. 

Nå derimot sovet jeg et par timer nå og da. Og har ingen ordentlig døgnrytme. I går la jeg meg klokken 22.00 etter å bare ha sovet 3 timer natta før. Nå fikk jeg en time mer og våknet kl. 02.00. Vet jeg ikke burde ligge å nett, men jeg føler jeg seriøst har prøvd alt av søvnhygjeneråd innklusov søvn restriksjoner og ting blir bare verre. I mange mnd. har jeg nesten bare sovet på morgenen/formiddagen men de siste 1-2 ukene har jeg døgnet et par netter og har brått endt opp med å få noen timer på kvelden/tidlig natt. Men heller det enn å legge seg halv 7 om morgenen. 

Andre med alrolige søvnproblemer? 

Ikke nå lengre, men slet med det for noen år tilbake. Legene sendte meg på søvnutredning (husker jeg måtte døgne i flere dager for å klare å sovne inni en MR-maskin) før de dopa meg ned på benzo. Det var rimelig effektivt. Eneste negative var at jeg gjerne sov hele dagen også, opptil 20 timer i døgnet. Ups.

Anonymkode: 69b2d...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sheik skrev (36 minutter siden):

Akkurat nå har jeg slitt siden september (har egentlig alltid slitt med søvn) da jeg sluttet med en av typene antidepressiva jeg gikk på. Sover i snitt ca 3 timer om dagen med en god del oppvåkninger i mellom 😬 tar ikke igjen noe, men hender jeg tar en liten powernap på en times tid om formiddagen 😴

Prøv år 🥴 i perioder kjenner jeg det går på pyken løs. Men akkurat nå har jeg det veldig til tross for bare noen timer søv. Kan også ta meg en powernap på dagtid. Da skjer det veldig brått 😅 som her om dagen da jeg skulle kjøre på butikken og brått kom trettheten over meg. Stoppet på første og beste utkjørsel (godt vi bor på bydga) og hadde så vidt rukket å stoppe motoren før jeg var borte. Men pga min somatisk sykdom sover jeg ikke lengre enn noen minutter på dagtid (uten medisiner) så da jeg etter noen minutter ble rykket tilbake til verden var jeg klare for å kjøre videre, 🙈 

Jeg har gjennom årene prøvd det meste. Har litt lyst å prøve å få henvisning til søvn senteret i Bergen, men vet de bare tar inn ekstreme tilfelle. Mitt tillfelle er nok ganske ekstremt, men er redd det er for sammensatt. somatisk i bunn, i tillegg til turnus jobb som har gikk døgnrytmeforstyrelse og siste året også angst for å ikke få den søvn jeg tenger, noe som jo igjen forsterker vanskelighetene med å få sove. Det blir liksom en vond sirkel. Om jeg blir vekket av ungene en time etter jeg har sovnet, eller bare våkner litt som jo er naturlig. Spretter jeg opp blir med en gang kjempestresset fordi jeg tenker at det var den natta. Mens jeg kanskje hadde klart å finne søvn igjen om jeg bare la meg rolig ned og lukket øynene igjen. 

Skrevet

Skal på ledpunksjon av kneet. Gruer med til den kjempe store nålen inn i kneet

Anonymkode: cc51d...cd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal på ledpunksjon av kneet. Gruer med til den kjempe store nålen inn i kneet

I morgen eller om noen timer

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke nå lengre, men slet med det for noen år tilbake. Legene sendte meg på søvnutredning (husker jeg måtte døgne i flere dager for å klare å sovne inni en MR-maskin) før de dopa meg ned på benzo. Det var rimelig effektivt. Eneste negative var at jeg gjerne sov hele dagen også, opptil 20 timer i døgnet. Ups.

Anonymkode: 69b2d...441

Oj. Jeg har alltid vært misunnelig på de som kan sove så lenge. Selv om det bare er en sjelden gang. Jeg har fått søv registrering men aldri i mr 🤔 kanskje jeg skal kreve videre utredning. Er bare redd de mener problemet er for sammensatt. 

Skrevet (endret)
Tamina82 skrev (6 minutter siden):

Prøv år 🥴 i perioder kjenner jeg det går på pyken løs. Men akkurat nå har jeg det veldig bra til tross for bare noen timer søv. Kan også ta meg en powernap på dagtid. Da skjer det veldig brått 😅 som her om dagen da jeg skulle kjøre på butikken og brått kom trettheten over meg. Stoppet på første og beste utkjørsel (godt vi bor på bydga) og hadde så vidt rukket å stoppe motoren før jeg var borte. Men pga min somatisk sykdom sover jeg ikke lengre enn noen minutter på dagtid (uten medisiner) så da jeg etter noen minutter ble rykket tilbake til verden var jeg klare for å kjøre videre, 🙈 

Jeg har gjennom årene prøvd det meste. Har litt lyst å prøve å få henvisning til søvn senteret i Bergen, men vet de bare tar inn ekstreme tilfelle. Mitt tillfelle er nok ganske ekstremt, men er redd det er for sammensatt. somatisk i bunn, i tillegg til turnus jobb som har gikk døgnrytmeforstyrelse og siste året også angst for å ikke få den søvn jeg tenger, noe som jo igjen forsterker vanskelighetene med å få sove. Det blir liksom en vond sirkel. Om jeg blir vekket av ungene en time etter jeg har sovnet, eller bare våkner litt som jo er naturlig. Spretter jeg opp blir med en gang kjempestresset fordi jeg tenker at det var den natta. Mens jeg kanskje hadde klart å finne søvn igjen om jeg bare la meg rolig ned og lukket øynene igjen. 

Vet ikke hva som skjedde her 😅 skulle endre en skrivefeil og endte med å poste hele innlegget mitt på nytt. Ja ja. Lite søvn gjør en ikke serlig skarp. Skal prøve å legge vekk telefon og sove. Men sikkert tilbake her innen en halvtime. Ønsk meg lykke til 🤞

Endret av Tamina82
  • Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Nyfødt baby som ikke vil sove. Det vil jeg. 😴

Anonymkode: 740d7...de6

Samme her, bare at hun er 4 uker gammel. Vært våken (med blunder på 30-45 minutter innimellom) fra 02:00 til 10-11 de siste ukene 😆😅 Sover heldigvis godt på formiddagene 😊😇

Anonymkode: f003d...df1

Skrevet

Skal i begravelse i morgen og gruer meg.

Anonymkode: 9b149...ff2

Skrevet

Hadde mareritt og samtidig våknet av at katten lekte rett ved siden av ansiktet mitt... får ikke sove igjen nå😪

Anonymkode: b0ca7...16e

Skrevet

Fordi vekkerklokka ringte 03:30. Må jo på jobb ;)

Skrevet

Fordi gulvet hos de som bor over knirker noe så j... så våkna klokka 4 av at de snudde seg i senga eller noe 🙃 Får ikke sove igjen.

Anonymkode: 28629...865

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Jeg klarer ikke skrive riktig de første fire gangene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...