Gå til innhold

Auschwitz / konsentrasjonsleirene


illnevertell

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en som heter "The 23rd Psalm: A Holocaust memoir" av George Lucius Salton, som er skrevet av en som var ung gutt under krigen, helt forferdelig, men verdt å lese. 

Stakkars Anne Frank døde jo også i Auschwitz, og selv om det ikke blir akkurat det du spør etter, så burde du virkelig lese hennes dagbok også! 

Slutter meg også til anbefalingen om å lese "Det angår også deg" av Herman Sachnowitz. Jeg går ofte forbi Sachnowitz-familiens store fine hus her i Larvik, og tenker på hvor forferdelig det må ha vært for ham å være den eneste i den store familien som overlevde konsentrasjonsleirene og kom tilbake til huset de vokste opp i... 

Jeg kan ikke lese holocaust-memoirer lenger jeg, jeg får bare mareritt av det. :( Men det er ekstremt viktig at det aldri blir glemt, og at historiene er skrevet ned, selv om de er grusommere enn vi kan forstå... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange gode bøker nevnt allerede, så jeg bare tilføyer:

"Jeg overlevde Treblinka" av Chil Rajchman. 

"Livet er mening" av Viktor Frankl. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den der tegneserien om katten og musa? Passer for barn også.

Anonymkode: 13cd8...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest «Hele livet på en dag» og «Verdens lykkeligste mann». Kan anbefale begge, men den siste vil sitte i meg lenge - fantastisk bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips. Primo Levi sine bøker og memorarer har gjort stort inntrykk på meg. Og for å utvide det til film så er Night Will Fall obligatorisk. Ekstremt krevende dokumentar, men holocaust-fornektere burde blitt tvangsforet med denne.

Anonymkode: 5e353...62e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/18/2021 at 11:48 PM, AnonymBruker said:

Hva med den der tegneserien om katten og musa? Passer for barn også.

Anonymkode: 13cd8...ac4

Det er Maus du tenker på ...?

Maus_(volume_1)_cover.jpg

Har selv lånt filmen The Grey Zone på biblioteket etter at jeg ble gjort oppmerksom på den her i forumet; filmen er bygget på A Doctor's Eyewitness Account av Miklós Nyiszli, en ungarsk lege (og jøde) som samarbeidet med Mengele mot at hans kone og barn ble satt fri, og som forteller historien om en Sonderkommondo - de jødiske fangene som ble tvunget til å hjelpe tyskerne med henrettelsene før de selv etter noen måneder ble drept, samtidig som de fikk spesialbehandling. Altså fanger, men ikke det man vanligvis forbinder med fanger. Dette er en side av Auchwitz som kanskje ikke har fått like stort fokus, da svært få av medlemmene i de ulike Sonderkommando klarte å overleve krigen; Eyewitness Auschwitz: Three Years in the Gas Chambers av Filip Müller utgitt i 1979 er forfattet av en av dem.

We Wept Without Tears: Testimonies of the Jewish Sonderkommando from Auschwitz fra 2005 tar også for seg dette, og er bygget på intervjuer med overlevende. Vet ikke om noen av disse bøkene finnes på norsk.

For øvrig - Anne Frank døde ikke i Auschwitz til tross for at hun var der i noen uker, men omkom av sykdom (antagelig flekktyfus) i Bergen-Belsen en måned før frigjøringen.

Endret av - Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg også lest «Tatovøren i Auschwitz» og «Cilkas Reise». Begge var gode bøker med sterke historier! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se questo é un uomo, er en selvbiografisk roman av Primo Levi. Den første i en serie på to bøker, La Tregua eller Våpenstillstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...