Gå til innhold

Auschwitz / konsentrasjonsleirene


illnevertell

Anbefalte innlegg

Bøker om emne å anbefale?

Gjerne beretninger fra overlevende. Har lest; 
• Endestasjon Auschwitz
• Mischling

Har også lest «Jenta i veggen» fra teamet jødene i Norge. Men ønsker flere gode bøker om første emne 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg kan anbefale "I was a doctor in Auschwitz" / Abortlege i Auschwitz og fødselslege i Jerusalem av Gisella Perl.

En fantastisk bok, men det er mange sterke skildringer av ei som stod midt oppi all faenskapen. Er laget en film basert på denne boken og, "Out of the ashes". Har sett den sikkert tjue ganger de siste årene!
Jeg er veldig interessert i emnet selv, så skal lese de to bøkene du har nevnt:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsipanmor skrev (7 timer siden):

Ja, jeg kan anbefale "I was a doctor in Auschwitz" / Abortlege i Auschwitz og fødselslege i Jerusalem av Gisella Perl.

En fantastisk bok, men det er mange sterke skildringer av ei som stod midt oppi all faenskapen. Er laget en film basert på denne boken og, "Out of the ashes". Har sett den sikkert tjue ganger de siste årene!
Jeg er veldig interessert i emnet selv, så skal lese de to bøkene du har nevnt:) 

Tusen takk, den skal jeg sjekke ut!

Ja kan virkelig anbefale begge, spesielt Mischling 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsipanmor skrev (8 timer siden):

Ja, jeg kan anbefale "I was a doctor in Auschwitz" / Abortlege i Auschwitz og fødselslege i Jerusalem av Gisella Perl.

En fantastisk bok, men det er mange sterke skildringer av ei som stod midt oppi all faenskapen. Er laget en film basert på denne boken og, "Out of the ashes". Har sett den sikkert tjue ganger de siste årene!
Jeg er veldig interessert i emnet selv, så skal lese de to bøkene du har nevnt:) 

Leste tråden helt tilfeldig. Nå sjekket jeg historien om denne kvinnen Gisella. Wow. Slike mennesker må huskes forever ❤️

Anonymkode: 7d436...e93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Sachnowitz, Det angår også deg. 

Anonymkode: d29c0...7f4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er et menneske av Levi Primo

Anonymkode: 260e2...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden følger jeg. Takk for tips, sterke fortellinger som går rett til hjertet..

Anonymkode: 19f29...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka til tidligere statsminister i Norge, Trygve Bratteli - Fange i natt og tåke. Han satt i Natzweiler og var en av få overlevende.

Anonymkode: 53153...560

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Leste tråden helt tilfeldig. Nå sjekket jeg historien om denne kvinnen Gisella. Wow. Slike mennesker må huskes forever ❤️

Anonymkode: 7d436...e93

Ja, der er jeg helt enig! Jeg tenkte mye på historien hennes da jeg var i Auschwitz - når man har lest seg opp eller sett filmer osv., er det lett å se for seg de man har lest om når man går rundt der. 
Mye av det som har skjedd er jo så horribelt at man skulle tro det var diktet opp:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan se Griseindustriens Hemmeligheter på NRK om du vil ha nylige skilldringer. Blir låst inne i båser, slått og sparket før det ender i gasskammer. Ikke store forskjeller mellom hvordan vi behandler dyra nå og hvordan jødene ble behandlet i 2. verdenskrig. 

Jeg leser mye fra Holocaust, tenker det er intressant å se hva dyrene selv hadde skrevet om de kunne. Kan anbefale survivors club, invisible jews, we were the lucky ones, because I wanted to live, buttons in my soup, maybe you will survive, Rena's promise, the bleeding sky, rescued from the ashes, two sisters, survivors og forbidden strawberries om jeg skal nevne noen. 

Anonymkode: 64ed0...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Ottosen, som selv satt i 7 (!) leire, har en rekke bøker om temaet. Bl.a.  :

-  Natt og tåke.  Historien om Natzweilerfangene,

-  Liv og død.  Historien om Sachsenhausenfangene.

-  Bak lås og slå.  Norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus.

-  Kvinneleiren.  Historien om Ravensbrückfangene.

 

Selvbiografien " Jeg vil leve " av Oscar Magnusson.    (Spesielt sterk)

Selvbiografien "Veien til Auschwitz"  av Kirsten Brunvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele livet på en dag - Alyson Richman

Tidsvitner, fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen - Jakob Lothe og Anette Storeide (red.)

Anonymkode: 82c0d...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Night av Elie Wiesel

Auschwitz av Laurence Reese

og også viktig, fra den andre siden; Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland av Christopher Browning.

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten i den stripete pysjamasen.

Det er ikke en biografi, men en veldig sterk bok og absolutt verdt å lese!

Anonymkode: 596d4...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for mange tips!

Kom gjerne med flere - gjerne som finnes som e-bok 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens lykkeligste mann av Eddie Jaku. Helt ny bok med en veldig sterk historie.

Anonymkode: c5182...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...