Gå til innhold

Hva skjer etter AAP?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer etter at man har brukt opp retten til arbeidsavklaringspenger? Har bare fått beskjed om når de går ut og at veileder ikke kan gjøre noe mer for meg etter det. Hen har dog ikke gjort noe for meg i løpet av disse årene...

Har vært og er fremdeles syk, ønsker å ta opp fag for å kunne studere, men har fått avslag hele tiden på spørsmål om dette. Så her sitter jeg uten noen ting 😢 Har ikke helse til både skole og jobb, studielån er uaktuelt for øyeblikket siden jeg må «spare» på årene fra lånekassen til jeg begynner på et universitet. Dør av denne situasjonen.

Anonymkode: d5436...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om saksbehandler ikke har gjort jobben sin, må du sende inn klager. 

Ang tiden på aap, har du fått de 6 mnd forlengelse ift corona? Det SKAL alle som var under aap den 12 mars. Mange påstår der er begrensinger, men det står ikke noe om det i loven. 
 

AAP skal finne ut on du har arbeidsevne eller ei. Enten gjør man på aktivitetsplanen behandling eller så tester man ut jobber eller tester arbeidsevne. 
 

Om tiden blir brukt opp, se om du kan komme under unntaket og få ett år ekstra. Hvis ikke: 

- sosialstødnad 

- nødpenger

- bostøtte 
- jobb

- lånekassen

 

 Du vet du får fra Lånekassen i mer enn bare noen år? det er vel opptil 8 år om jeg husker rett. 

Anonymkode: e1802...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3 år på AAP så skal man egentlig være avklart for enten jobb eller ufør. De fleste blir ikke avklart på de årene. Det tar i snitt ca 7 år fra man starter på AAP og til man blir ufør.

Nå sier jo du at du vil ta utdanning, å da antar jeg at ufør er uaktuelt for deg nå.

Når man har gått max tiden på AAP - som nå er på 3 år, så går man ut i 1 karens år. Det betyr at man ikke har krav på noen stønader fra Nav på 1 år, og man må søke om sosialhjelp.

Hvis man har verdier som bil, eier bolig eller har sparepenger, så må tingene selges og man må bruke sparepengene før man får sosialhjelp.

Er man ikke hverken frisk eller ferdig avklart etter karensåret, så kan man igjen søke om AAP, å håpe at man er avklart før neste maxdato og nytt karensår.

Anonymkode: 9d1cc...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har jobbet feks 50% i fire mnd før eller etter aap går ut, men det fungerer ikke-vil da grunnlaget for ny aap være dette karensåret med litt jobb, siste året med litt jobb. eller blir det opptak av tidligere aap?

Anonymkode: 99c45...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du til behandling i helsevesenet? Er det planlagt utredning eller behandling? Hva sier fastlegen din?

Har du vært i tiltak for å kartlegge mulighetene dine og arbeidsevnen din i løpet av disse årene?

Anonymkode: ef004...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du holdt på med i disse årene på aap da ?

Anonymkode: 30fe1...978

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 8.55):

Går du til behandling i helsevesenet? Er det planlagt utredning eller behandling? Hva sier fastlegen din?

Har du vært i tiltak for å kartlegge mulighetene dine og arbeidsevnen din i løpet av disse årene?

Anonymkode: ef004...a40

Har diagnose. Fastlegen støttet meg, men veileder vil ikke høre på han. Vært på avklaringstiltak, de er enig om at skole er det rette, men veileder går i mot her også.

Anonymkode: d5436...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har diagnose. Fastlegen støttet meg, men veileder vil ikke høre på han. Vært på avklaringstiltak, de er enig om at skole er det rette, men veileder går i mot her også.

Anonymkode: d5436...fa6

Da må du be om en samtale. Har du kommet med forslag til skole da? Og hva var begrunnelsen til veileder på at skole ikke er riktig for deg?

Er du regnet som ferdigbehandlet i spesialisthelsetjenesten? 

Anonymkode: ef004...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 2.50):

Etter 3 år på AAP så skal man egentlig være avklart for enten jobb eller ufør. De fleste blir ikke avklart på de årene. Det tar i snitt ca 7 år fra man starter på AAP og til man blir ufør.

Nå sier jo du at du vil ta utdanning, å da antar jeg at ufør er uaktuelt for deg nå.

Når man har gått max tiden på AAP - som nå er på 3 år, så går man ut i 1 karens år. Det betyr at man ikke har krav på noen stønader fra Nav på 1 år, og man må søke om sosialhjelp.

Hvis man har verdier som bil, eier bolig eller har sparepenger, så må tingene selges og man må bruke sparepengene før man får sosialhjelp.

Er man ikke hverken frisk eller ferdig avklart etter karensåret, så kan man igjen søke om AAP, å håpe at man er avklart før neste maxdato og nytt karensår.

Anonymkode: 9d1cc...274

Mja, man kan søke forlenging om man ikke er ferdig avklart.

Får man nei er jo dette dessverre alternativet ja. 

 

Anonymkode: f3c18...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skolen er det rette, så er det vel bare å sette i gang. Lånekassen er jo tilgjengelig for alle studenter. Hvis grensa hos lånekassen er 8 år, så bør du vel klare å holde deg innenfor det før du er ferdig uansett hva du skal studere? Kan jo ikke forvente at Nav skal betale for studiene dine, de fleste andre betaler det selv. Hvis ikke er det vel sosialen.

Anonymkode: 08581...2ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter AAP er det basically bare ufør, sosialpenger eller tiltakspenger du kan få. Og har du rett til stipend og lån skal du bruke dette før sosialstønad er et alternativt (du må sende inn dokumentasjon på at du ikke skulle ha rett på stipend og lån). Du kan få 8 år med støtte, så det er bare å begynne.

Anonymkode: 77833...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter AAP er det jo fint hvis du har brukt TRE år godt på å komme deg videre i en annen jobb. Lånekassen står der også klar for deg som alle andre. 

Anonymkode: f95f7...42f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter AAP er det jo fint hvis du har brukt TRE år godt på å komme deg videre i en annen jobb. Lånekassen står der også klar for deg som alle andre. 

Anonymkode: f95f7...42f

Enig. Skremmende spørsmål, hva har vedkommende gjort i tre år? 🙄

Anonymkode: e5049...654

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Skremmende spørsmål, hva har vedkommende gjort i tre år? 🙄

Anonymkode: e5049...654

Hvorfor er det skremmende?

Er det ikke kjent for deg at noen kan være syke i mer enn 3 år?

Anonymkode: f3c18...e9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten gjøre en innsats selv, om du er på aap. 

Snakke med veileder, mase på leger, stille opp på tiltak/arbeidsavklaring. Skrive rapporter, vise at du prøver. 

Har du ikke vært på avklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det skremmende?

Er det ikke kjent for deg at noen kan være syke i mer enn 3 år?

Anonymkode: f3c18...e9d

Om man er så syk at man ikke kan gjøre noe, da må man jo begynne på uføresøknad. Ikke vente til de tre årene er gått og så bare eh...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jodaneida skrev (1 minutt siden):

Om man er så syk at man ikke kan gjøre noe, da må man jo begynne på uføresøknad. Ikke vente til de tre årene er gått og så bare eh...

Man kan ikke sende inn uføresøknad før NAV åpner for det, da blir den automatisk nektet. Så det er ikke bare å sende inn nei.

Anonymkode: 59c62...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 7.31):

man har jobbet feks 50% i fire mnd før eller etter aap går ut, men det fungerer ikke-vil da grunnlaget for ny aap være dette karensåret med litt jobb, siste året med litt jobb. eller blir det opptak av tidligere aap?

Anonymkode: 99c45...030

Det må gå 2 år fra forrige maksdato på AAP til neste. Hvis du har opparbeidet deg rett til sykepenger på nytt, så er det en mulighet, ellers blir det sosialen. 

AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 15.12):

Mja, man kan søke forlenging om man ikke er ferdig avklart.

Får man nei er jo dette dessverre alternativet ja. 

 

Anonymkode: f3c18...e9d

Det kan man, men det er svært få som får det.

Jodaneida skrev (2 minutter siden):

Om man er så syk at man ikke kan gjøre noe, da må man jo begynne på uføresøknad. Ikke vente til de tre årene er gått og så bare eh...

Det er ikke bare å søke om ufør. Nav må åpne opp for at man kan søke. De som søker uten at Nav har gitt klarsignal, får avslag. 

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 9.38):

Hva har du holdt på med i disse årene på aap da ?

Anonymkode: 30fe1...978

Personen kan jo ha gått i behandling. Det er min aktivitet nå på AAP. 

Anonymkode: 9d1cc...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må gå 2 år fra forrige maksdato på AAP til neste. Hvis du har opparbeidet deg rett til sykepenger på nytt, så er det en mulighet, ellers blir det sosialen. 

Det kan man, men det er svært få som får det.

Det er ikke bare å søke om ufør. Nav må åpne opp for at man kan søke. De som søker uten at Nav har gitt klarsignal, får avslag. 

Personen kan jo ha gått i behandling. Det er min aktivitet nå på AAP. 

Anonymkode: 9d1cc...274

Beklager, tastefeil. 1 år må det gå fra maksdato på AAP, til man kan søke igjen. 

Anonymkode: 9d1cc...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Beklager, tastefeil. 1 år må det gå fra maksdato på AAP, til man kan søke igjen. 

Anonymkode: 9d1cc...274

ja nå begynte jeg å lure😂mente det var ett år. men vet du hva som evt blir grunnlag for ny aap? når man har jobbet litt? opptak av tidligere, eller blir karensåret med evt minimal inntekt lagt til grunn🤭eller snitt av tre år-men hvilke🙈

Anonymkode: 99c45...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...