Gå til innhold

Hvordan sparer dere penger? Noen lure tips? Har 368.000 kr i årslønn


Kiwipie

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å få spart så mye med den lønnen jeg har.   Er det noen med noenlunde samme lønn som har noen gode tips og triks? 

Jeg bor alene, så er alene om alle utgiftene.  Får utbetalt 21.000 kr i mnd.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett av penger med det samme du får lønn. Sett noe i fond og noe på en sparekonto. 

Anonymkode: 7bf22...ca7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir oss veldig lite å jobbe med. Hvor mye betaler du for å bo, faste utgifter, mat? Har du dyre hobbyer?

Anonymkode: 92b71...35a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert mulig og jeg ser mange får det til, men jeg tjener over dobbelt så mye som deg og klarer ikke spare en krone 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan utgifter har du da. 8g hva pleier du å spare i måneden? Lettere å svare om vi vet litt mer om hvordan du bruker penger. 

Selv sparer vi 5000 og mer i året på å bake brød feks. 

Ikke ha masse abonnement samtidig hvor du kanskje bare bruker en eller to i perioden. Dumt å betale f.eks canal digital, hbo og viaplay om du bare ser Netflix i 3 måneder. 

Ikke gjør unødvendig shopping. 

Ha handle liste og ikke handle noe på impuls som ikke står på listen. 

Anonymkode: 80c08...6d9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kjøp mat på tilbud/ha ukeshandel

- Lag maten fra bunnen av selv

- Selg klær/ting du ikke bruker på Finn eller Tise

- Sørg for å handle klær og ting når det først er på tilbud, og gjerne helst etter å ha solgt noe annet

- Sett av en fast sum til sparing hver måned når du får lønn. Og ikke bruk disse selv om du skulle gå tom på brukskonto. Et tips er også å gi et navn på sparekontoen din som motiverer til sparing! 

Anonymkode: 33986...035

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du gir oss veldig lite å jobbe med. Hvor mye betaler du for å bo, faste utgifter, mat? Har du dyre hobbyer?

Anonymkode: 92b71...35a

Husleie  = 6000 kr 

Strøm/internett =  ca 1200 kr 

Mobil =  ca 600 

Medisin = 520 kr  

Buss = 790 kr  

Så drar jeg til hjemplassen min ca en gang i måneden.  Det blir på rundt 800 kr 

Mat =  kanskje 4000 kr.   

 

Det er mine faste utgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwipie skrev (2 minutter siden):

Husleie  = 6000 kr 

Strøm/internett =  ca 1200 kr 

Mobil =  ca 600 

Medisin = 520 kr  

Buss = 790 kr  

Så drar jeg til hjemplassen min ca en gang i måneden.  Det blir på rundt 800 kr 

Mat =  kanskje 4000 kr.   

 

Det er mine faste utgifter

Da burde du kunne legge av hundre tusen i året.

Anonymkode: 3c214...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

- Kjøp mat på tilbud/ha ukeshandel

- Lag maten fra bunnen av selv

- Selg klær/ting du ikke bruker på Finn eller Tise

- Sørg for å handle klær og ting når det først er på tilbud, og gjerne helst etter å ha solgt noe annet

- Sett av en fast sum til sparing hver måned når du får lønn. Og ikke bruk disse selv om du skulle gå tom på brukskonto. Et tips er også å gi et navn på sparekontoen din som motiverer til sparing! 

Anonymkode: 33986...035

Må bare påpeke noen punkter jeg er uenig i her. 

Klær på tilbud. 

Dette er som oftest klær som har vært i motebildet, gjerne høstens rutemønster eller vintermotens Orange farger osv. Dette vil du raskt gå lei, det er så langt unna basisplagg man kommer. Du vil (om du har noe mote interesse) raskt føle deg svært utradert.

Klærne som havner på tilbud er ofte av dårligere kvalitet, les ofte ikke alltid. Dette samt typen plagg gjør at det oftere skiftes ut. Det kan være mer lønnsomt på lang sikt å bruke penger på ordentlig kvalitet, og kjøpe noe du faktisk elsker og vil bruke mye, fremfor å ta en Tskjorte på tilbud som er helt greit fordi du manglet t-skjorte. 

Ang mattilbud er det viktig å skjelke at det er et tilbud som lønner seg for deg. Mange kjøper tilbudsvarer som de vanligvis ikke spiser, kun fordi det er tilbud. Om du ikke pleier å spise fiskeboller, så vil du mest sannsynlig ikke begynne med det nå heller, og fiskebollene kastes fordi de gikk over dato. 

Mange 3 for 2 varer er helt unødig. Hva skal du med 3 når du enten ikke spiser dette til vanlig eller det holder i massevis med en? 

Tilbudsvarer og kilopris. Husk å skjekk dette. Ofte er det den dyreste leverposteien som er på tilbud. Da tror du du har spart men det har du ikke. 

Anonymkode: 80c08...6d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwipie skrev (6 minutter siden):

Husleie  = 6000 kr 

Strøm/internett =  ca 1200 kr 

Mobil =  ca 600 

Medisin = 520 kr  

Buss = 790 kr  

Så drar jeg til hjemplassen min ca en gang i måneden.  Det blir på rundt 800 kr 

Mat =  kanskje 4000 kr.   

 

Det er mine faste utgifter

Og hva bruker du de resterende 11.000 i måneden på da? 

Du har veldig dyrt mobilabonnementet. Jeg hadde til 499, da hadde jeg evig med data. Dette var i en periode jeg ikke hadde Internett hjemme. 

Er det noen grunn til at du har valgt så dyrt abonnement? 

Jeg har til 225,-

Anonymkode: 80c08...6d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle mat når du er mett. Da havner det ikke så lett unødvendige impulsvarer i kurven. Skriv handlelapp, handle kun 1-2 ganger i uka.

Anonymkode: d0aae...42a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må bare påpeke noen punkter jeg er uenig i her. 

Klær på tilbud. 

Dette er som oftest klær som har vært i motebildet, gjerne høstens rutemønster eller vintermotens Orange farger osv. Dette vil du raskt gå lei, det er så langt unna basisplagg man kommer. Du vil (om du har noe mote interesse) raskt føle deg svært utradert.

Klærne som havner på tilbud er ofte av dårligere kvalitet, les ofte ikke alltid. Dette samt typen plagg gjør at det oftere skiftes ut. Det kan være mer lønnsomt på lang sikt å bruke penger på ordentlig kvalitet, og kjøpe noe du faktisk elsker og vil bruke mye, fremfor å ta en Tskjorte på tilbud som er helt greit fordi du manglet t-skjorte. 

Ang mattilbud er det viktig å skjelke at det er et tilbud som lønner seg for deg. Mange kjøper tilbudsvarer som de vanligvis ikke spiser, kun fordi det er tilbud. Om du ikke pleier å spise fiskeboller, så vil du mest sannsynlig ikke begynne med det nå heller, og fiskebollene kastes fordi de gikk over dato. 

Mange 3 for 2 varer er helt unødig. Hva skal du med 3 når du enten ikke spiser dette til vanlig eller det holder i massevis med en? 

Tilbudsvarer og kilopris. Husk å skjekk dette. Ofte er det den dyreste leverposteien som er på tilbud. Da tror du du har spart men det har du ikke. 

Anonymkode: 80c08...6d9

Angående klær: Forstår hvor du kommer fra, men jeg tenker mer på typiske tilbudsdager der butikker har 20% ol. Jeg handler selv en del på nett, og da som regel grunnet rabatt. Personlig kjøper jeg bare «dyrere» merkevarer som er på tilbud på Zalando, Miinto, Boozt etc. Og dette er ikke stygge, utgåtte eller sære klær altså. 
 

Når det gjelder mat er hensikten å kjøpe varer man bruker på tilbud. Det gjelder jo spesielt varer som frukt og grønt.

Anonymkode: 33986...035

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Og hva bruker du de resterende 11.000 i måneden på da? 

Du har veldig dyrt mobilabonnementet. Jeg hadde til 499, da hadde jeg evig med data. Dette var i en periode jeg ikke hadde Internett hjemme. 

Er det noen grunn til at du har valgt så dyrt abonnement? 

Jeg har til 225,-

Anonymkode: 80c08...6d9

Sannsynligvis inkl abonnementet nedbetaling på en alt for dyr mobil. Jeg har fått som ufrivillig "hobby" å hjelpe folk i pengetrøbbel med å få orden og jeg ser det gang på gang at fattige i Norge har de dyreste mobilene og alltid på en dyr nedbetalingskontrakt. De evner ikke eller vil ikke regne totalpris.

Anonymkode: d0aae...42a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avvend deg dårlige vaner. 

Prøv å gå et år uten å kjøpe deg klær, dingser, duppeditter, interiør, eksteriør osv. Altså, bruk kun penger på mat, gaver og det helt nødvendige. 

Prut på lånerenten og forsikring, bytt mobilabonnement, finn deg billigere strømleverandør. Kutt ned på streamingtjenester. Altså, kutt ned faste utgifter. 

I løpet av et år utgjør alt dette vanvittig mange tusen kroner. Hiv pengene inn på fond etterhvert. 

Anonymkode: 8fa0f...156

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwipie skrev (14 minutter siden):

Husleie  = 6000 kr 

Strøm/internett =  ca 1200 kr 

Mobil =  ca 600 

Medisin = 520 kr  

Buss = 790 kr  

Så drar jeg til hjemplassen min ca en gang i måneden.  Det blir på rundt 800 kr 

Mat =  kanskje 4000 kr.   

 

Det er mine faste utgifter

Du har en inntekt på 21.000,-. Dette er utgifter på 13.910,-, ergo du har 7.090,- til overs. Selv om du kan spare inn på flere av dine faste utgifter, så har du ganske mye til overs hvis du ellers velger å ikke bruke særlig. 

Anonymkode: 8fa0f...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og hva bruker du de resterende 11.000 i måneden på da? 

Du har veldig dyrt mobilabonnementet. Jeg hadde til 499, da hadde jeg evig med data. Dette var i en periode jeg ikke hadde Internett hjemme. 

Er det noen grunn til at du har valgt så dyrt abonnement? 

Jeg har til 225,-

Anonymkode: 80c08...6d9

Mener selvfølgelig de resterende 7.000. Regneleif 😅

Anonymkode: 80c08...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ha faste trekk til andre kontoer er mye bedre enn å ha lavere forbruk. Mener jeg! For har du mindre på brukkonto så har du mindre å bruke og. Jeg sparer litt hver eneste mnd og jeg har nesten 200 000 mindre enn deg i lønn. SÅ klart du kan spare, hvis du vil . 

Anonymkode: 9fcaa...bed

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier så har du faste utgifter på rundt 14000 kroner. Det er ikke veldig rom til å redusere dette i noen stor grad. Hvis du ikke klarer å spare må du begrense de variable utgiftene. 

Anonymkode: 31784...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener selvfølgelig de resterende 7.000. Regneleif 😅

Anonymkode: 80c08...6d9

Ja, men det kommer jo selvfølgelig andre utgifter i tillegg til de jeg har ført opp som ikke er fast.  Derfor går det også penger fra de resterende 7000 kr.   Bl.a linser.  Der betaler jeg 1700 kr to ganger i året.  Så da har jeg mindre å rutte med 2 måneder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwipie skrev (Akkurat nå):

Ja, men det kommer jo selvfølgelig andre utgifter i tillegg til de jeg har ført opp som ikke er fast. Derfor går det også penger fra de resterende 7000 kr. Bl.a linser. Der betaler jeg 1700 kr to ganger i året. Så da har jeg mindre å rutte med 2 måneder.  

Sånne ting er jo faste utgifter. Linsene utgjør 283 pr måned. 

4000 for mat var også drøyt... Sjekk kvitteringene dine, du burde klare deg fint med halvparten.

Anonymkode: 92b71...35a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...