Gå til innhold

Stenger barneskolene?


ToroJegergryte

Anbefalte innlegg

Capt. Obvious skrev (8 minutter siden):

Er ikke skoler allerede på rødt stort sett over alt? Dette, samt at det meste allerede er stengt nå, tyder på at det blir full nedstengning av Norge fra mandag av. Men regjeringen kunne vel kommunisert det nå, forstår ikke hvorfor man på død og liv skal vente noen dager til, det er jo ikke som om smittesituasjonen vil endre seg radikalt fra i dag til mandag. 

Tviler på du har rett. Her er det ikke smitte og da er det ikke nødvendig å stenge. Det er slik mange plasser i landet. Kanskje det blir stengt ned i områder med ukontrollert spredning, men ikke nasjonalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2ro skrev (22 minutter siden):

Tviler på du har rett. Her er det ikke smitte og da er det ikke nødvendig å stenge. Det er slik mange plasser i landet. Kanskje det blir stengt ned i områder med ukontrollert spredning, men ikke nasjonalt.

Nei, det er jo ikke sikkkert, men det er urovekkende når de ber folk "forberede seg" uten noe mer info nå. Syntes de kunne sagt det de planlegger allerede nå, smittesituasjonen endrer seg neppe bare på noen dager. Det er akkurat denne formen for kommunikasjon noen av oss er kritiske til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (36 minutter siden):

Er ikke skoler allerede på rødt stort sett over alt? Dette, samt at det meste allerede er stengt nå, tyder på at det blir full nedstengning av Norge fra mandag av. Men regjeringen kunne vel kommunisert det nå, forstår ikke hvorfor man på død og liv skal vente noen dager til, det er jo ikke som om smittesituasjonen vil endre seg radikalt fra i dag til mandag. 

I Oslo er bhg og barneskole fortsatt gult nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de ikke stengt før det er krise. Nå er det litt krise, de har satt to trinn i hjemmekarantene etter at fire elever (to på hvert trinn) testet positivt. Planen er at elevene skal tilbake så fort karantenen er over, så ser ut til at det er mye som skal til før de stenger alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Nei, det er jo ikke sikkkert, men det er urovekkende når de ber folk "forberede seg" uten noe mer info nå. Syntes de kunne sagt det de planlegger allerede nå, smittesituasjonen endrer seg neppe bare på noen dager. Det er akkurat denne formen for kommunikasjon noen av oss er kritiske til. 

Jeg har forberedt meg på at det kan skje. Ikke stresser jeg noe av dette heller. Det som skjer det skjer. Tviler på de nasjonale tiltakene blir strengere, kanskje heller at det blir større forskjeller mellom områder. Andre land har delt opp landet i soner og det kan kanskje være nyttig her også. Særlig om de kan begrense reiser mellom sonene. (Nord, sør, midt og vest). Det ser også ut til at det blir nye tiltak for innreise... Og det er bra. Enkelte områder har kun smittetilfeller fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde smittetrenden hadde flatet ut men ukesrapporten til FHI viser stigende smittetrend. Tror ikke det åpnes opp da. Det har vært kommunisert ut at man må forberede seg på fortsatt strenge tiltak men endring i tiltak. Tror det blir åpnet opp for litt besøk, for de ga hint om dette. Men da blir sikkert noe annet strammet mer inn. Da lurer jeg veldig på hva det er... FHI ville stenge handlesentre sist men regjeringen sa nei til det. Så da er det vel skolene da , som blir på rødt nivå. Men blir spennende og se. Mye hemmelighetskremmeri rundt dette... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (31 minutter siden):

Nei, det er jo ikke sikkkert, men det er urovekkende når de ber folk "forberede seg" uten noe mer info nå. Syntes de kunne sagt det de planlegger allerede nå, smittesituasjonen endrer seg neppe bare på noen dager. Det er akkurat denne formen for kommunikasjon noen av oss er kritiske til. 

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens de går over til rødt nivå. Håper i hvertfall det her. Her er kommunen blodrød, men bhg og skole er på gult🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen92 skrev (5 minutter siden):

Tror muligens de går over til rødt nivå. Håper i hvertfall det her. Her er kommunen blodrød, men bhg og skole er på gult🙄

Utrolig merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen92 skrev (5 minutter siden):

Tror muligens de går over til rødt nivå. Håper i hvertfall det her. Her er kommunen blodrød, men bhg og skole er på gult🙄

Her er det rødt, selv om smittevernsoverlegen sier det holder med gult...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (35 minutter siden):

Jeg har forberedt meg på at det kan skje. Ikke stresser jeg noe av dette heller. Det som skjer det skjer. Tviler på de nasjonale tiltakene blir strengere, kanskje heller at det blir større forskjeller mellom områder. Andre land har delt opp landet i soner og det kan kanskje være nyttig her også. Særlig om de kan begrense reiser mellom sonene. (Nord, sør, midt og vest). Det ser også ut til at det blir nye tiltak for innreise... Og det er bra. Enkelte områder har kun smittetilfeller fra utlandet.

De har hele tiden vært klare på de ikke ville begrense innenlandsreiser. Men de kan ha ombestemt seg ... regner mye importsmitte skjer fra Oslo og Østlandet til andre deler av landet . Kanskje de har sett nærmere på andre lands erfaring rundt dette. 

 

MissLucy skrev (2 minutter siden):

Her er det rødt, selv om smittevernsoverlegen sier det holder med gult...

Og i Oslo er det gult nivå på barneskoler. Selv om de sikkert burde hatt rødt nå. Særlig i visse bydeler. 

Endret av J.E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (Akkurat nå):

De har hele tiden vært klare på de ikke ville begrense innenlandsreiser. Men de kan ha ombestemt seg ... regner mye importsmitte skjer fra Oslo og Østlandet til andre deler av landet . Kanskje de har sett nærmere på andre lands erfaring rundt dette. Det

 

Og i Oslo er det gult nivå på barneskoler. Selv om de sikkert burde hatt rødt nå. Særlig i visse bydeler. 

Jeg håper i allefall at de ser på det. Vet om flere utbrudd som stammer fra fritidsreiser innenlands. Arbeidsreiser som er nødvendig må uansett gå som normalt. Men å reise land og strand rundt fra røde områder, fordi de trenger litt forandring fremstår lite gjennomtenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O.G. skrev (51 minutter siden):

Link?

Det er ikke et ordrett sitat, men mer slik jeg forstod det etter at det ble påpekt at man måtte være beredt på mer av disse tiltakene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 time siden):

Jeg har forberedt meg på at det kan skje. Ikke stresser jeg noe av dette heller. Det som skjer det skjer. Tviler på de nasjonale tiltakene blir strengere, kanskje heller at det blir større forskjeller mellom områder. Andre land har delt opp landet i soner og det kan kanskje være nyttig her også. Særlig om de kan begrense reiser mellom sonene. (Nord, sør, midt og vest). Det ser også ut til at det blir nye tiltak for innreise... Og det er bra. Enkelte områder har kun smittetilfeller fra utlandet.

Tja, det vil jo være konsekvenser av restriksjoner på reise innad i Norge. Nye innreiserestriksjoner vil nok bli pliktig testing på grensa, og ikke innen 24 timer i etterkant. 

Men mest av alt håper jeg de har noen gode nyheter, som at de kan sette inn flere ressurser på vaksinering, men det er nok et tynt håp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Tja, det vil jo være konsekvenser av restriksjoner på reise innad i Norge. Nye innreiserestriksjoner vil nok bli pliktig testing på grensa, og ikke innen 24 timer i etterkant. 

Men mest av alt håper jeg de har noen gode nyheter, som at de kan sette inn flere ressurser på vaksinering, men det er nok et tynt håp. 

Nødvendig reise blir alltid tillatt, jeg tenker heller begrensninger på fritidsreiser på kryss og tvers. Jeg tror på gode nyheter, men bare for de med lavt antall smittet. Det er stor sannsynlighet for tiltak mot importsmitte. Her har det heldigvis virket fantastisk i det siste. Så om de gjør slik de skal,holder tiltakene. Kanskje det er straff/konsekvenser som må skjerpes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fruen92 skrev (45 minutter siden):

Ja. Føles veldig utrygt. 

Gult nivå i blodrød kommune her også. Føles ikke særlig trygt nei, stakkars lærere og bhg-ansatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (38 minutter siden):

Nødvendig reise blir alltid tillatt, jeg tenker heller begrensninger på fritidsreiser på kryss og tvers. Jeg tror på gode nyheter, men bare for de med lavt antall smittet. Det er stor sannsynlighet for tiltak mot importsmitte. Her har det heldigvis virket fantastisk i det siste. Så om de gjør slik de skal,holder tiltakene. Kanskje det er straff/konsekvenser som må skjerpes?

Fantastisk vil jeg ikke si det har gått, smittetallene har jo ikke fortsatt videre nedover. Vaksinasjon går også i et relativt tregt tempo. Straff og konsekvenser har jeg liten tro på, det kommer til å gjør at tilliten til myndigheter forvitrer over tid. Norge trenger ikke å bli som mange andre land syntes jeg, der tilliten mellom folk flest og myndigheter er lik null. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Fantastisk vil jeg ikke si det har gått, smittetallene har jo ikke fortsatt videre nedover. Vaksinasjon går også i et relativt tregt tempo. Straff og konsekvenser har jeg liten tro på, det kommer til å gjør at tilliten til myndigheter forvitrer over tid. Norge trenger ikke å bli som mange andre land syntes jeg, der tilliten mellom folk flest og myndigheter er lik null. 

Her, som i akkurat her jeg er :) har det virket fantastisk. Kanskje man trenger høyere bøter, utvisning (permanent eller midlertidig) i forhold til brudd på tiltakene? De fleste har fortsatt høy tillit til folkevalgte, for vi ser hvordan det går andre plasser. Jeg kan ikke uttale meg om vaksine, men regner med de fleste settes etterhvert som vi har tilgjengelig. Det må jo produseres også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (3 minutter siden):

Her, som i akkurat her jeg er :) har det virket fantastisk. Kanskje man trenger høyere bøter, utvisning (permanent eller midlertidig) i forhold til brudd på tiltakene? De fleste har fortsatt høy tillit til folkevalgte, for vi ser hvordan det går andre plasser. Jeg kan ikke uttale meg om vaksine, men regner med de fleste settes etterhvert som vi har tilgjengelig. Det må jo produseres også. 

Ja, men for landet som helhet så går det ikke nedover, og det er jo synd. Tilliten til folkevalgte er der (inntil videre) fordi man ikke har gjort ekstreme ting som andre lands myndigheter har gjort. Men dette kan endre seg dersom man innfører tiltak som oppleves som for uproporsjonale. Når man lefler med tanken om portforbud og lignende tiltak så er ikke det veldig betryggende siden det er langt fra skandinavisk praksis. 

Det hjelper heller ikke med trussel om straff, får når deg gjelder testing på grensa osv. så oppstår disse tingene fordi kapasiteten ikke er der. Man kan innføre nesten hva som helst av tiltak, men uten ressurser til å følge det opp blir det med tanken i praksis. 

Arbeidslivet og muligheter for en hel generasjon som skal inn i arbeidslivet er også i ferd med å gå i dass. 

Så nei, totalt sett så går det ikke helt veien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...