Gå til innhold

Lavt stoffskifte og ønske om graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har prøvd å bli gravid i et år. Etter 8 mnd var jeg hos fastlegen. Han sa det var for tidlig å utrede noe mer, «ta tiden til hjelp». To mnd senere gikk jeg igjen til legen. Har hatt mye mellomblødninger/uregelmessig menstruasjon gjennom det siste året, og ønsket gynekologisk undersøkelse. Fremdeles var det for tidlig, sa fastlegen.. ingen sjekk, ingen blodprøver. Måtte vente til det var gått 12 mnd, da det var helt normalt å gå et år til syklusen ble stabil. Nå etter 12 mnd har jeg endelig fått ta blodprøver hos fastlegen (fått ny fastlege) som viser lavt stoffskifte. Han mener dette kan være årsaken til uregelmessig syklus, og har nå startet på behandling (levaxin). Er skuffa over at en enkel blodprøve ikke kunne blitt tatt for å oppdage dette tidligere.

er det noen her som har erfaring med lavt stoffskifte og graviditet? Hvor lang tid tok det før du fikk normale verdier og kunne starte prøvingen? 😊 Brukte dere prevensjon under behandlingen?

Anonymkode: 5850b...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg kjenner igjen historien, men jeg hadde bare grenselave verdier så legen ville vente og se. Ved å gå via en privat fertilitetsklinikk fikk jeg medisiner med det samme og verdiene mine har normalisert seg på ganske kort tid. Det er selvsagt forskjellig fra person til person, men det skader ikke å høre andre legers mening:) Jeg håper det ordner seg for deg! Lykke til

Anonymkode: be603...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høye verdier har dere hatt på TSH når dere har fått (eller ikke fått) tilbud om behandling? Jeg skal gjøre IVF og har litt høye verdier (S-TSH 4,4), men så langt vil ingen behandle. 

Anonymkode: bfc00...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 21.04):

Hei! Jeg kjenner igjen historien, men jeg hadde bare grenselave verdier så legen ville vente og se. Ved å gå via en privat fertilitetsklinikk fikk jeg medisiner med det samme og verdiene mine har normalisert seg på ganske kort tid. Det er selvsagt forskjellig fra person til person, men det skader ikke å høre andre legers mening:) Jeg håper det ordner seg for deg! Lykke til

Hvilken klinikk fikk du behandling av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor høye verdier har dere hatt på TSH når dere har fått (eller ikke fått) tilbud om behandling? Jeg skal gjøre IVF og har litt høye verdier (S-TSH 4,4), men så langt vil ingen behandle. 

5,5. Har også tatt tilskudd av Jod og jobbet med å stabilisere blodsukkeret (som visstnok skulle påvirke stoffskiftet også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 15.27):

Her hvor jeg bor (nord Norge) bestemte en endo at tsh måtte over 10 og ft4 under 10 før jeg fikk behandling, ble kjempedårlig og slapp. Legen fikk ikke sette meg på levaxin før det.. helt håpløst

Anonymkode: e6d6c...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde planlagt å starte prøving fra januar 2019. Ca 20 desember 2018 fikk jeg beskjed om lavt stoffskifte (TSH rundt 18 om jeg ikke husker feil), og da «forbud» fra legen om å sette igang prøving før TSH var under 4. Skikkelig nedtur, og jeg som var så klar!

Først i mai 2019 var TSH stabilt lav, og vi kunne starte prøvingen. Og siden har vi prøvd.. 

Anonymkode: 43dd6...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter en mnd på levaxin målt tsh på 61,4 og fritt T4 på 12,3. Har doblet dosen og skal teste meg igjen om to uker. Håper det har bedret seg noe til det.. håper ikke det tar alt for lang tid ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk allerede til privatlege på Balderklinikken da jeg fikk lyst på barn. Kombinasjonsmedisinering med levaxin og armour. Ble gravid på første eggløsning etter at vi bestemte oss for å prøve, og tok fulle blodprøver hver 3. måned gjennom hele svangerskapet for å justere medisinene. 

Anbefaler deg veldig å heller gå privat! 

Anonymkode: 62074...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derie skrev (16 timer siden):

Jeg har etter en mnd på levaxin målt tsh på 61,4 og fritt T4 på 12,3. Har doblet dosen og skal teste meg igjen om to uker. Håper det har bedret seg noe til det.. håper ikke det tar alt for lang tid ..

Åj det var høy tsh! Fikk beskjed av endo under mine økninger å måle hver 6 uke, så lang tid tar der å stabilisere seg på dose. Tok ca 6mnd før jeg var stabil å måner det ustabilt igjenn. Har lyst til å skrike høyt🤮

Anonymkode: e6d6c...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...