Gå til innhold

Hvordan oppbevarer dere poteter?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Leo skrev (5 minutter siden):

Når de blir grønne så spiller jo ikke holdbarheten ellers noen rolle for da er de ødelagt og kan faktisk være farlige å spise. 

Ja men om de ikke blir grønne, vil de eldes fortere pga lyset?

Anonymkode: 13f67...e30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir grønne om de utsettes for lys. Da kan de ikke brukes. 

Jeg har en boks fra Tupperware som er laget til potetoppbevaring. Veldig snedig sak. Har denne i kjøleskapet

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja men om de ikke blir grønne, vil de eldes fortere pga lyset?

Ja. Da begynner de gjerne å gro og da blir de om ikke ødelagt så i hvert fall langt mindre delikate/gode.  

Skrevet (endret)

Har en slik "Potato Smart" fra Tupperware:

1.jpg?9390

Potetene holder seg veldig godt i denne, og vi kan ha potetene i månedsvis. Viktig at det ikke er for varmt da, skal sies. Den står på en hylle på kjøkkenet.

Endret av SPOCA
Skrevet

Er det godt nok å oppbevare i originalemballasjen i kjøleskap? Vil den beskytte godt nok mot lys? Det er jo stort sett farget plast

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken effekt har det på potetene om de utsettes for lys? Har hørt at de kan blir grønne, men blir holdbarheten påvirket på andre måter også?

Det grønne er giftstoffer.  Du skal ikke spise grønne poteter og poteter skal oppbevares mørkt. Kjøleskap er mørke bortsett fra når døren åpnes. Det går fint. Kjølerom med lus går ikke fint. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Poteter har ikke nødvendigvis utløpsdato. De er ikke noe særlig om de er 1) grønne 2) veldig myke og skrukkete 3) har lange groer. Litt groer går men de skal ikke vokse til det blir stilk.  

Skrevet

Før i tiden var det vanlig å sette poteter til eget bruk, og oppbevare dem gjennom hele vinteren. Mange hadde potetkjelller med jordgulv, men ikke alle. Jeg oppbevarer potetene på lager, det vil si jeg kjøper ikke inn mer poteter enn jeg spiser. 

Anonymkode: df715...ebe

Skrevet

Har de i kjøleskapet.

Poteter holder seg generelt lenge, men enda bedre kjølig.

Skrevet

Hvor får dere tak i papirposer?

Skrevet

I kjøleskapet. Følger ikke med på best-før på poteter.

Skrevet

I kald og mørk bod. Ser ikke på datomerking, men unngår grønne poteter. 

Anonymkode: 4923e...cbd

• Liker 1
Skrevet
theTitanic skrev (På 13.1.2021 den 15.43):

Det grønne er giftstoffer.  Du skal ikke spise grønne poteter og poteter skal oppbevares mørkt. Kjøleskap er mørke bortsett fra når døren åpnes. Det går fint. Kjølerom med lus går ikke fint. 

Jeg ville ikke oppbevart noe i et kjølerom med lus 😮

Men poteter har jeg nederst i kjøeskapet til de ikke se ok ut lenger, som regel er de borte før den tid.

Skrevet

I grønnsaksskuffen i kjøleskapet.

Skrevet

Jeg oppbevarer dem nederst i kjøleskapet, i den ene grønnsaksskuffen. Sjekket aldri holdbarhetsdatoen på poteter, jeg ser på dem i stedet hvordan de ser ut. Er de blitt litt grønne i fargen, rynkete, fått groer, myke og litt "slappe"? Da dropper jeg å bruke dem.

De holder uansett lenge.

Skrevet

Er de noen potettyper som holder seg bedre enn andre? 

Skrevet

Hvor lenge har dere ca potetene? Og hvilken type kjøper dere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 19.39):

best før-datoen?

Haha Poteter har da vel ikke best-før-merking, de holder jo i mange måneder. De pelles om høsten og holder til nypotetene pelles om våren. 

Anonymkode: c4232...5ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...