Tiuren Skrevet 12. januar 2021 #1 Del Skrevet 12. januar 2021 Rett etter nyttår var det snakk om at NÅ skulle tempoet opp i vaksineringen. Og det klarte de i to dager! Har vaksinetoget sporet helt av? Det har mange ganger blitt påstått at man brukte tiden til å planlegge i alle ledd, og litt senere at alle planer var klare. Så her var det bare å pøse på med vaksine.... At det er helg burde faktisk ikke stoppet tempoet, dersom det var viktig! https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/norge/ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 12. januar 2021 #2 Del Skrevet 12. januar 2021 Slik jeg har forstått det er planen at det SKAL gå sakte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 12. januar 2021 #3 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) Selvfølgelig stopper det i helgen, vi er i Norge, 70% av infrastrukturen vår går i dvale i helgene. Hva som står der, er at minst 45 000 doser skal settes i løpet av neste uke. Antagelig blir det mer. Endret 12. januar 2021 av Druid 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 12. januar 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 12. januar 2021 Just now, The Kitten said: Slik jeg har forstått det er planen at det SKAL gå sakte. Det trenger en smule forklaring.... Etter nyttår postulerte regjeringen at NÅ skulle tempoet opp. Men vi har god tid, denne vaksinen redder jo bare liv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 12. januar 2021 #5 Del Skrevet 12. januar 2021 Tiuren skrev (Akkurat nå): Det trenger en smule forklaring.... Etter nyttår postulerte regjeringen at NÅ skulle tempoet opp. Men vi har god tid, denne vaksinen redder jo bare liv. Den redder jo ikke liv stående på et lager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 12. januar 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 12. januar 2021 28 minutter siden, Druid said: Selvfølgelig stopper det i helgen, vi er i Norge, 70% av infrastrukturen vår går i dvale i helgene. Hva som står der, er at minst 45 000 doser skal settes i løpet av neste uke. Antagelig blir det mer. Håper du har rett. Jeg har sett bilder i avisene av typen "Dette er lastebilene som skal frakte vaksinen" & "listene er klare", og at de klarte å kjøre nevnte lastebil til et sykehus i Oslo. Litt mye media sirkus og litt lite gjennomføring. Men klarer de 45k neste uke, og mer de påfølgende ukene, så ber jeg ydmykt om unnskyldning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 12. januar 2021 #7 Del Skrevet 12. januar 2021 Svergie har passert 80000 på samme tid som oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 12. januar 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 12. januar 2021 1 hour ago, Bente1234 said: Svergie har passert 80000 på samme tid som oss. Det er nesten så jeg ser for meg enkelte regjeringsmedlemmer som sitter på toppen av en stabel med vaksine og hveeessser "my precious".... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 13. januar 2021 #9 Del Skrevet 13. januar 2021 Når det er viktigere at alle kommuner i hele Norge får litt vaksine på samme tidspunkt, istedet for å gjøre det raskt, effektivt og så rimelig som mulig, da blir det sånn. Jeg blir flau av å lese om hvordan de distribuerer denne vaksinen. Man kan ikke sende fem vaksinedoser som må fraktes i -70 grader til hver eneste krok i Norge (med det gjør de altså). Da venter man til man kan fylle opp litt. Også starter man der det er høyest smittetrykk: dvs de delene av Oslo med høyest smitte. Her er det null tvil om at det kun er politiske hensyn. Regjeringen driter tydeligvis i at dette tar lenger tid enn det burde, så lenge SP ikke får noe å kritisere dem for. Dette hadde aldri skjedd om ikke SP lå så høyt på meningsmålingene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 13. januar 2021 #10 Del Skrevet 13. januar 2021 Bente1234 skrev (12 timer siden): Svergie har passert 80000 på samme tid som oss. Det er så, men Sverige har ett annet problem enn oss. De er også på et helt annet sentraliseringsnivå generelt enn Norge. Dekker de Stockholm, Malmø og Gøteborg, så er de mye bedre i stand til å takle problemet enn om vi får kontroll over Oslo. Dermed blir strategien en annen. FHI fikk tvunget på plass en distribusjonsplan og testet den, i denne tiden der det har vært lite vaksine tilgjengelig. Og nå når takten stiger, har de skiftet etter behov. Hvilket gjør at Oslo kan få hele den første batchen av Moderna. Gitt distribusjonsproblemene med vaksinen, og det faktum at vi er ekstremt sårbare fordi vi er avhengig av gjestearbeidere i de mest sårbare leddene av samfunnet vårt, så vil våre løsninger skille oss fra mange andre. Det viktige nå, er at vi får nok vaksiner til å fylle det distribusjonssytemet vi har bygd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 13. januar 2021 #11 Del Skrevet 13. januar 2021 Det er registrert flere dødsfall etter vaksinering, og på mandag oppdaterte FHI vaksineveilederen. Kanskje helsemyndigheter og helsepersonell trengte mer tid for å gjøre undersøkelser og vurderinger i forbindelse med dette? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgM1d1/fhi-ber-om-at-sykehjemsbeboere-vurderes-foer-vaksinen-gis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 13. januar 2021 #12 Del Skrevet 13. januar 2021 *luna* skrev (47 minutter siden): Det er registrert flere dødsfall etter vaksinering, og på mandag oppdaterte FHI vaksineveilederen. Kanskje helsemyndigheter og helsepersonell trengte mer tid for å gjøre undersøkelser og vurderinger i forbindelse med dette? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgM1d1/fhi-ber-om-at-sykehjemsbeboere-vurderes-foer-vaksinen-gis STRENGT TATT, og da er dette helt klart en mening jeg sikkert blir outet for, mener jeg at den profesjonelle kompetansen på stedet selv naturlig skulle ha gjort ett skille mellom hvilke beboere som tåler vaksinereaksjoner eller ikke. Kind of en faglig vurdering en medisinsk ansvarlig BURDE være i stand til å forstå. Hvis det virkelig er slik at faglig spisskompetanse i situasjonen ikke har noen verdi eller autoritet, har vi ikke behov for helsepersonell på sykehjem, da kan vi gå over til å sentralt styre alt fra kontorer på helseforetakene og la hjelpepleiere og vaskehjelpene ta seg av oppgaver på stedet. Det faktum at FHI må endre vaksineveilederen på dette nivået, forteller mye om problemene i Norsk helsevesen. En ting er i alle fall sikkert , det er en tid for skikkelig oppvask etter dette. Det er noe alvorlig sykt når det eneste som har fungert i denne krisen er helsebyråkratiet!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 13. januar 2021 #13 Del Skrevet 13. januar 2021 Druid skrev (2 timer siden): Det er så, men Sverige har ett annet problem enn oss. De er også på et helt annet sentraliseringsnivå generelt enn Norge. Dekker de Stockholm, Malmø og Gøteborg, så er de mye bedre i stand til å takle problemet enn om vi får kontroll over Oslo. Dermed blir strategien en annen. FHI fikk tvunget på plass en distribusjonsplan og testet den, i denne tiden der det har vært lite vaksine tilgjengelig. Og nå når takten stiger, har de skiftet etter behov. Hvilket gjør at Oslo kan få hele den første batchen av Moderna. Gitt distribusjonsproblemene med vaksinen, og det faktum at vi er ekstremt sårbare fordi vi er avhengig av gjestearbeidere i de mest sårbare leddene av samfunnet vårt, så vil våre løsninger skille oss fra mange andre. Det viktige nå, er at vi får nok vaksiner til å fylle det distribusjonssytemet vi har bygd. Nok vaksiner? Om man skal ta utgangspunkt i tallene til VG, så er det litt over 20K doser satt, og mer enn 60K doser fordelt, altså det jeg tolker som distribuert. Flaskehalsen ligger nok ikke i distribusjonen... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 13. januar 2021 #14 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Capt. Obvious skrev (21 minutter siden): Nok vaksiner? Om man skal ta utgangspunkt i tallene til VG, så er det litt over 20K doser satt, og mer enn 60K doser fordelt, altså det jeg tolker som distribuert. Flaskehalsen ligger nok ikke i distribusjonen... På grunn av hvordan vaksinen må distribueres, så er vaksiner fordelt ikke ferdig distribuert. Dette er problemet: det er ikke mulig å opprettholde ubrudt kjølelinje helt fram til sluttpunkt i Norge, Dette er prisen på at vi velger å bosette oss akkurat hvor vi vil. Hvilket betyr at fordelingen må times helt fra fabrikk : Vi må planlegge fordelingen av vaksinen vi kan få tilgang på, helt ut til sluttpunktene, og har 5 dager på å få dem satt (Det er litt lengre tidsrom å spille på i praksis, men med en modell som skal kunne takle enkeltvaksiner, noe vi er nødt å kunne, regner vi med 5 dager. ) Derfor var det så viktig å kjøre distribusjonen av de første batchene ut fordelt. Vi måtte dobbeltkontrollere at vi hadde styring på distribusjonen og prosessen fra det punktet kjølelinjen måtte brytes. Så skjemaet over sier at vi har fått 21 000 doser, som er fordelt og satt siden dag 0, og innen 5 dager, skal det være satt 65 000 doser. Nå planlegges det for uke 4, og det er en ren kalkulasjon basert på "Hvor mange doser får vi tilgang til uke 4 og hvor plasserer vi dem." Jeg vil tro det handler om hvor vi har farlige klustre av smitte nå; områder der målrettet vaksiner kan slukke et farlig oppbluss. Det ser vi senere. Fordi vi HAR en god prosess for Pfizer vaksinen nå, var det fornuftig å droppe alle Moderna vaksinen i Oslo, selv om disse er 10 ganger enklere å distribuere; vaksinasjonen i Oslo må følge ett helt annet mønster siden vi aldri har noen håp om å takle clustringen her. Her regner jeg fort med at vi får Israelske prinsipper: du setter opp en prioriteringsplan, og de som faller ut av denne blir erstattet av generell massevaksinasjon. Endret 13. januar 2021 av Druid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 13. januar 2021 #15 Del Skrevet 13. januar 2021 Druid skrev (46 minutter siden): På grunn av hvordan vaksinen må distribueres, så er vaksiner fordelt ikke ferdig distribuert. Dette er problemet: det er ikke mulig å opprettholde ubrudt kjølelinje helt fram til sluttpunkt i Norge, Dette er prisen på at vi velger å bosette oss akkurat hvor vi vil. Hvilket betyr at fordelingen må times helt fra fabrikk : Vi må planlegge fordelingen av vaksinen vi kan få tilgang på, helt ut til sluttpunktene, og har 5 dager på å få dem satt (Det er litt lengre tidsrom å spille på i praksis, men med en modell som skal kunne takle enkeltvaksiner, noe vi er nødt å kunne, regner vi med 5 dager. ) Derfor var det så viktig å kjøre distribusjonen av de første batchene ut fordelt. Vi måtte dobbeltkontrollere at vi hadde styring på distribusjonen og prosessen fra det punktet kjølelinjen måtte brytes. Så skjemaet over sier at vi har fått 21 000 doser, som er fordelt og satt siden dag 0, og innen 5 dager, skal det være satt 65 000 doser. Nå planlegges det for uke 4, og det er en ren kalkulasjon basert på "Hvor mange doser får vi tilgang til uke 4 og hvor plasserer vi dem." Jeg vil tro det handler om hvor vi har farlige klustre av smitte nå; områder der målrettet vaksiner kan slukke et farlig oppbluss. Det ser vi senere. Fordi vi HAR en god prosess for Pfizer vaksinen nå, var det fornuftig å droppe alle Moderna vaksinen i Oslo, selv om disse er 10 ganger enklere å distribuere; vaksinasjonen i Oslo må følge ett helt annet mønster siden vi aldri har noen håp om å takle clustringen her. Her regner jeg fort med at vi får Israelske prinsipper: du setter opp en prioriteringsplan, og de som faller ut av denne blir erstattet av generell massevaksinasjon. Takk for utfyllende svar, da får vi håpe at tallene skyldes etterslep som følge av vaksiner som er lengre ut i disribusjonsleddene, men som ikke er rapportert inn ennå. Får se til helgen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 13. januar 2021 #16 Del Skrevet 13. januar 2021 Jeg tror tempoet er riktig. De har nødt til å gjøre seg opp noen erfaringer i forhold til distrubisjon til vårt langstrakte land. Dessuten er den store flaskehalsen at det rett og slett ikke er nok vaksiner enda. Begge mine besteforeldre på sykehjem har fått vaksine uten komplikasjoner heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 13. januar 2021 #17 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Vaksineringen går latterlig sakte. Norge har 136000 doser med vaksine og 25000 er vaksinert. I Sverige og Danmark er over 100000 vaksinert. Endret 13. januar 2021 av NorthernLight 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 13. januar 2021 #18 Del Skrevet 13. januar 2021 Atheena skrev (44 minutter siden): Jeg tror tempoet er riktig. De har nødt til å gjøre seg opp noen erfaringer i forhold til distrubisjon til vårt langstrakte land. Dessuten er den store flaskehalsen at det rett og slett ikke er nok vaksiner enda. Begge mine besteforeldre på sykehjem har fått vaksine uten komplikasjoner heldigvis. Så du syns ikke det ville vært en ide å sette opp tempoet ved å bruke vaksinene der hvor smittetrykket er høyest? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 13. januar 2021 #19 Del Skrevet 13. januar 2021 The Kitten skrev (56 minutter siden): Så du syns ikke det ville vært en ide å sette opp tempoet ved å bruke vaksinene der hvor smittetrykket er høyest? Jo, men foreløpig har de ikke hatt nok vaksiner til det. Jeg tror de vil gjøre det fremover. Tror de har ønsket å sjekke mobiliteten i hele landet i forhold til vaksinasjon da de må oppbevares på spesiell måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 18. januar 2021 Forfatter #20 Del Skrevet 18. januar 2021 On 1/12/2021 at 6:22 PM, Druid said: Selvfølgelig stopper det i helgen, vi er i Norge, 70% av infrastrukturen vår går i dvale i helgene. Hva som står der, er at minst 45 000 doser skal settes i løpet av neste uke. Antagelig blir det mer. Det gikk vist ikke helt slik, de klarte det samme som uken før.... Forventningen var 40000 i uken, og det er og for lite, men fasiten ble litt over halvparten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg