Gå til innhold

Aggressiv leieboer...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har en leieboer jeg aldri har likt. Nå har mor og far sluttet å like henne også (johooo!)

Hun har alltid vært noe snodig, men gidder ikke ta detaljene her. Uansett; det siste stuntet gikk ut på å leke litt hobbysnekker i leiligheten hun leier, noe som fikk opphavet mitt til å se rødt. Hun ble bedt om å fjerne det hun hadde gjort osv., noe hun tok særs ille opp.

Nå har hun heldigvis sagt opp.

Men; de skrev aldri noen skriftlig avtale om leieforholdet. Mor fikk 5000 i depositum, de avtalte aldri å sette dette inn på en depositumskonto.

Så nå lurer mamsen på om det egentlig er krav om en slik konto (leieboeren krever dette tilbakebetalt med renter)?

Må hun betale renter?

Tror det var noe annet hun lurte på også, men det får jeg evt ta senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hun har rett på depositumet tilbaket, med renter. Depositumet skulle vært satt på sperret konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Godt jeg bare er "avhengig" her inne da.....ellers så hadde jeg trodd det var meg du mente....Arkana har for øvrig rett). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var det jeg trodde. Måtte berolige mor med at jeg skulle "sjekke det på nettet", for hun begynte å briske seg med at her skulle det ikke betales en krone i renter osv... Nå er jo renten så lav uansett, at den hundringens kan hun nok avse :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting i brevet som var litt merkelig var at hun krever kvittering for at dette er betalt under besiktigelsen av leiligheten... Litt merkelig formulering, hun har jo tross alt gjort noen endringer der, skulle tro depositumet var diskutabelt da :ler:

Men jeg gir vel faen, viktigste er at hun flytter, slitsomt kvinnemenneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun antageligvis vil gardere seg mot, er at dere retter krav mot henne senere med begrunnelse i at hun har forringet leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en grunn for at huseiere kan kreve depositum. Depositum er nemlig en "forsikring", som skal dekke opp skyldig husleie, skadeverk og evt utgifter til rengjøring.

Dersom dine foreldre får utgifter til reparasjon av leiligheten på grunn av leieboerens kreative snekkerarbeid kan de dermed holde hele elelr deler av depositumet tilbake.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/10230...2/1023114316.24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun antageligvis vil gardere seg mot, er at dere retter krav mot henne senere med begrunnelse i at hun har forringet leiligheten.

De har en måneds frist til å utbetale beløpet evt deler av det fra kravet fra leieboeren ble framsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden disse 5000,- ikke er satt inn på en sperret depositumskonto, men gitt i hånda (?), teller vel ikke disse nødvendigvis som et depositum med påfølgende renter, men kan heller brukes slik at leietager ikke betaler nevnte beløp på siste måneds husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Også bør du fortelle moren din at å ta imot forskuddsleie på denne måten er ulovlig, så hun ikke får problemer i ett senere leieforhold. Dersom hun skulle bli anmeldt for dette kan hun få nokså store bøter for dette, så det lønner seg både for utleier og leietager å opprette en depositumskonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varg-Menja; er det ulovlig?

Vi måtte også bare betale depositumet i hånda til våre huseiere da vi startet leieforholdet her, og jeg stusset veldig på dette. Har aldri vært borti noen som har gjort det før, og jeg syntes det var veldig rart at vi ikke skulle sette det på konto. Da jeg spurte om det fikk jeg bare til svar at det var blitt vanlig nå?!?!

Jeg kommer til å kreve med renter når vi flytter ut herfra, for vi har betalt inn 8000kr i depositum, og såvidt vi vet kommer vi til å bo her en stund til. Det blir rundt en hundrelapp i året faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Også bør du fortelle moren din at å ta imot forskuddsleie på denne måten er ulovlig, så hun ikke får problemer i ett senere leieforhold. Dersom hun skulle bli anmeldt for dette kan hun få nokså store bøter for dette, så det lønner seg både for utleier og leietager å opprette en depositumskonto.

Det tror jeg er feil,

Utleier har lov til å ta en mnd husleie i forskudd. Rentefritt.

(det er i allefall det jeg har fått vite av mennesker som mener å kunne dette).

Moren din får si at hun selvfølgelig skal få tilbake forskuddet sitt, med mindre hun velger å bruke det som siste mnd husleie.

Er depositummet/forskuddet nevnt i kontrakten?

Endret av Embla s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil! iogmed at man ikke kan trekke fra for skader ol.
Ikke? :klø:

Jeg trodde det bare var alminnelig slitasje man ikke kunne gjøre fratrekk for jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regnes ikke endel bøter ut i fra inntekt?

Embla S: Hehe, jeg vet ikke om de har skrevet kontrakt engang... Hun har alltid gjort det før, men lurer på om det "kokte bort i kålen" nå sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Ikke? :klø:

Jeg trodde det bare var alminnelig slitasje man ikke kunne gjøre fratrekk for jeg.

Det jeg mente var at de ikke kan holde tilbake deler av et forskudd som betaling for eventuelle skader. (altså ikke normal slitasje). Et forskudd er et forskudd, ikke et depositum.

(har forøvrig moderert min skråsikkerhet litt; loven om forskuddsleie kan sikkert tolkes på mange måter, men noen jeg kjenner sjekket dette opp med jurist og fikk dette til svar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men ihvertfall; mor har kommet til enighet med far om å betale disse rentene (hundre kroner) og depositumet. Leietaker skrev også i brevet at hun skal betale husleie for den siste måneden og dagsrater for de siste to ukene (hun har sagt opp midt i en måned).

Hun har sikkert sjekket litt rundt, for hun er ikke norsk og kan trolig ikke husleieloven på rams, så jeg tipper hun har spurt seg til råds og derfor skrevet som hun har gjort i oppsigelsen.

Så for vår del er saken ute av verden (hun var jæv... frekk i brevet, men det får hun jo bare være) og vi gleder oss til hun flytter.

Mor har en tendens til å være litt ilter av seg, du hun har fått munnkurv av far og får ikke nærme seg leieboeren, for da går det nok en kule varmt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Regnes ikke endel bøter ut i fra inntekt?

Embla S: Hehe, jeg vet ikke om de har skrevet kontrakt engang... Hun har alltid gjort det før, men lurer på om det "kokte bort i kålen" nå sist...

Uff da. Skummelt for begge parter uten kontrakt. Moren din får jo bare si at de fem tusen er siste husleie og aldri var ment som et depositum (for da ville selvfølgelig pengene stått på en depositum-konto). Så får hun si at leieboer får regne merarbeidet de får med å rette opp snekkeriene hennes som rente godt nok, eller noe sånt. Eventuelt kan hun jo tilby seg å regne ut renten (altså, er dep.kono-rente 2% blir det 100/år. Tror renta er lavere.) og sende regning for arbeidstimer for oppretting av snekkeriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varg-Menja; er det ulovlig?

Vi måtte også bare betale depositumet i hånda til våre huseiere da vi startet leieforholdet her, og jeg stusset veldig på dette. Har aldri vært borti noen som har gjort det før, og jeg syntes det var veldig rart at vi ikke skulle sette det på konto. Da jeg spurte om det fikk jeg bare til svar at det var blitt vanlig nå?!?!

Jeg kommer til å kreve med renter når vi flytter ut herfra, for vi har betalt inn 8000kr i depositum, og såvidt vi vet kommer vi til å bo her en stund til. Det blir rundt en hundrelapp i året faktisk.

Det har jeg aldri vært borti. Har alltid satt depositum på sperret konto der jeg har leid. Håper dere har kontrakt på at dere har betalt 8000 i depositum slik at huseieren ikke kan komme og si at han aldri har mottatt noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Men ihvertfall; mor har kommet til enighet med far om å betale disse rentene (hundre kroner) og depositumet. Leietaker skrev også i brevet at hun skal betale husleie for den siste måneden og dagsrater for de siste to ukene (hun har sagt opp midt i en måned).

Hun har sikkert sjekket litt rundt, for hun er ikke norsk og kan trolig ikke husleieloven på rams, så jeg tipper hun har spurt seg til råds og derfor skrevet som hun har gjort i oppsigelsen.

Så for vår del er saken ute av verden (hun var jæv... frekk i brevet, men det får hun jo bare være) og vi gleder oss til hun flytter.

Mor har en tendens til å være litt ilter av seg, du hun har fått munnkurv av far og får ikke nærme seg leieboeren, for da går det nok en kule varmt  :ler:

Oppsigelse gjelder fra den 1. i neste måned. Så hvis hun sier opp i dag og har to mnd oppsigelse, må hun betale ut oktober.

De må uansett ikke gi henne tilbake depositummet før hun er utflyttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...