AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #21 Skrevet 11. mars 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jo retinol har dokumentert effekt. Og de sterke er det mange som ikke tåler og da gjør det bare vondt verre. Anonymkode: df24e...29c Ja retinol har effekt men du skal ikke stole på kremer fra skjønnhets-butikker. Retinol på resept må ikke være kjempe sterk. Du kan få mildest krem til å begynne med. Anonymkode: 8f440...83b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #22 Skrevet 11. mars 2021 Tusen takk @Roci! Veldig kjekt å få noen enkle tips når man ikke har lest seg opp på hudpleie. Lurer på om jeg skal prøve den første du linket til. Merket du noe effekt? Anonymkode: 32272...31c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #23 Skrevet 11. mars 2021 Har du forresten noen gode tips til solbeskyttelse i ansiktet @Roci? Anonymkode: 32272...31c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #24 Skrevet 11. mars 2021 Jeg har gått på en på resept et år nå og ser ingen endring. Bare mye jobb med flassing og holde huden hydrert da den blir så tørr. Sminken legger seg heller ikke noe pent. Anonymkode: df24e...29c
Roci Skrevet 11. mars 2021 #25 Skrevet 11. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Finnes det kremer med retinsyre som hjelper bedre enn retinol? Er det forskjellige typer retinol? Har du en du anbefaler? Anonymkode: 681ce...659 Retinol er - i likhet med retinaldehyd - et slags "forstadium" til retinsyre/tretinoin. Det betyr at både retinol og retinaldehyd må gjennom en konverteringsprosess for å bli til retinsyre. Denne prosessen skjer når de kommer i kontakt med enzymene i huden. Konverteringsprosessen ser slik ut: Retinyl ester blir til -> retinol, som blir til ->retinaldehyd som blir til ->retinsyre/tretinoin. Tretinoin finnes også under navnene Airol, Aberela og Retirides, og krever resept fra lege/hudlege. Retinol (opp til 1% konsentrasjon) og retinaldehyd krever ikke resept. Tretinoin er mer effektivt, men samtidig også potensielt mer irriterende for huden, og som med alle retinoider, er det viktig med gradvis tilvenning. Som AB over her skriver, så får huden økt behov for fukt og kan også bli tørr og flassende. Endret 11. mars 2021 av Roci
Roci Skrevet 11. mars 2021 #26 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tusen takk @Roci! Veldig kjekt å få noen enkle tips når man ikke har lest seg opp på hudpleie. Lurer på om jeg skal prøve den første du linket til. Merket du noe effekt? Anonymkode: 32272...31c Bare hyggelig Jeg merket effekt etter ganske kort tid med retinolproduktet fra Exuviance første gangen jeg brukte det, fikk renere og klarere hud. På den tiden brukte jeg ikke noen andre hudpleieprodukter enn rens, fukt og skrubb. Etter noen måneder la jeg merke til at linjene fra nesevinger til munnvikene var blitt "mykere" og mindre synlige, og sinnarynken var også litt redusert. Jeg har bygget opp toleransen gradvis og bruker nå 1% retinol, men merker at jeg blir mye tørrere i huden av den, så jeg har tatt en pause nå i vinter.
Roci Skrevet 11. mars 2021 #27 Skrevet 11. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har du forresten noen gode tips til solbeskyttelse i ansiktet @Roci? Anonymkode: 32272...31c Det er vanskelig å foreslå solkremer, fordi de oppleves så ulikt etter hvilken hudtype man har. Solkremer for ansiktet som jeg liker godt, er bl.a. Vichy og LaRoche Posay. Så snart den er tilbake på lager, skal jeg bestille denne, som jeg har lest mye bra om, så jeg er spent på om den vil fungere. Jeg har såkalt moden/voksen hud som er kombinert og lett blir dehydrert om vinteren. Endret 11. mars 2021 av Roci
Gjest Reidunrev Skrevet 11. mars 2021 #28 Skrevet 11. mars 2021 (endret) Roci skrev (2 timer siden): Det er vanskelig å foreslå solkremer, fordi de oppleves så ulikt etter hvilken hudtype man har. Solkremer for ansiktet som jeg liker godt, er bl.a. Vichy og LaRoche Posay. Så snart den er tilbake på lager, skal jeg bestille denne, som jeg har lest mye bra om, så jeg er spent på om den vil fungere. Jeg har såkalt moden/voksen hud som er kombinert og lett blir dehydrert om vinteren. Den solkremen beskytter ikke med den graden de hevder. Stor sak,og Purito kommer ut med en ny. https://nymag.com/strategist/2020/12/what-went-wrong-with-puritos-sunscreen.html Står masse hvis man Googler. Er det UVA beskyttelse,så er Riemann kids spf 50 en av de beste på UVA beskyttelse. Edit:Skrev feil Endret 11. mars 2021 av Reidunrev
Roci Skrevet 11. mars 2021 #29 Skrevet 11. mars 2021 (endret) Reidunrev skrev (1 minutt siden): Den solkremen beskytter ikke med den graden de hevder. Stor sak,og Purito kommer ut med en ny. https://nymag.com/strategist/2020/12/what-went-wrong-with-puritos-sunscreen.html Står masse hvis man Googler. Er det UVA beskyttelse,så er Riemann kids spf 50 en av de beste på UVA beskyttelse. Edit:Skrev feil Takk for informasjon, det har faktisk gått meg hus forbi Da dropper jeg den, og holder meg til de gamle favorittene mine. Jeg reagerte på noe i den Riemann-solkremen da jeg prøvde den for noen år tilbake. Endret 11. mars 2021 av Roci
Gjest Reidunrev Skrevet 11. mars 2021 #30 Skrevet 11. mars 2021 Roci skrev (1 minutt siden): Takk for informasjon, det har faktisk gått meg hus forbi Da dropper jeg den, og holder meg til de gamle favorittene mine. Jeg reagerte på noe i den Riemann-solkremen da jeg prøvde den for noen år tilbake. Ingen årsak. Ja,den Riemann er ikke for alle. Holder meg til fysiske filtre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå