Tule Skrevet 16. august 2005 Forfatter #21 Skrevet 16. august 2005 Til Liv. Hvordan er taushetsplikten til Barnevernet sammenliknet med helsevesen forøvrig (f.eks. sykehus) ??? når det gjelder "feilbehandling" på Sykehus har vi bl.a. Pasientombudet samt en rekke andre klageinstanser som f.eks andre leger som kan rette opp problemet. Når det gjelder "feilbehandling" hos barnevernet har vi ...... ??? ← hei jeg er også underlagt taushetsplikt fordi jeg jobber hos politiet, det er etter forvaltnignsloven og den er like streng, det eneste unntaket er at vi kan si noe vis vi har opplysninger som kan føre til oppklaring av et krimminelt forhold eller pagripelse av en ettersøkt hilsen
Tule Skrevet 16. august 2005 Forfatter #22 Skrevet 16. august 2005 hei har lest paragrafen, fikk ikke kopiert den fra lovdata den er ikke så veldig streng da de kan til og med opplyse om klients bopel vis det ikke skader tiliten til barnevernet eller institusjon det står og at de har lov til og fravike bestemmelsen vis liv og helse er i fare så her kunne di ha etterlyst moren med navn og bilde hilsen
Tule Skrevet 16. august 2005 Forfatter #23 Skrevet 16. august 2005 hei yess her er paragrafen so mdere ser så er det slik som jeg sier som dere ser i tredje ledd sa kan di gi opplysninger til andre forvlatningsorgan § 6-7. Taushetsplikt. Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan eller en institusjon etter denne loven, har taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 e. Overtredelse straffes etter straffeloven § 121. Taushetsplikten gjelder også fødested, fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted. Opplysning om en klients oppholdssted kan likevel gis når det er klart at det ikke vil skade tilliten til barneverntjenesten eller institusjonen å gi slik opplysning. Opplysninger til andre forvaltningsorganer, jf. forvaltningsloven § 13 b nr. 5 og 6, kan bare gis når dette er nødvendig for å fremme barneverntjenestens eller institusjonens oppgaver, eller for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse. Uten hinder av taushetsplikt skal barneverntjenesten av eget tiltak gi opplysninger til sosialtjenesten når det er grunn til å tro at en gravid kvinne misbruker rusmidler på en slik måte at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade, jf lov om sosiale tjenester § 6-2 a. Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om sosiale tjenester, plikter barneverntjenesten å gi slike opplysninger. Dersom et barns interesser tilsier det, kan fylkesmannen eller departementet bestemme at opplysninger skal være undergitt taushetsplikt, selv om foreldrene har samtykket i at de gjøres kjent. Endret ved lov 23 juni 1995 nr. 41 (i kraft 1 jan 1996). og jeg syns du liv skal rekapitulere loven for du gir slike bastante opplysninger er det greit na hilsen
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #24 Skrevet 17. august 2005 Hadde jeg trodd at barnet mitt ble seksuellt misbrukt av faren hadde jeg også stukket av. Ingen dom i verden kunne stanset meg. ← Akkurat det argumentet åpner for at alle, inkludert fedre, kan ta loven i egne hender og kidnappe sine egne barn.
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #25 Skrevet 17. august 2005 Akkurat det argumentet åpner for at alle, inkludert fedre, kan ta loven i egne hender og kidnappe sine egne barn. ← hei nemlig der sa du det og va med dette barnet nar det skal begynne pa skole vordan skal denne moren meldt barnet inn pa en skole vis hun skal vere skjult politiet burde gjort mer for at det barnet skulle komme til rette og det var det jeg spurte om hilsen
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #26 Skrevet 17. august 2005 Ang. taushetsplikt i barnevernet: Jeg kan fortelle at da en bekjent av meg hadde vært hos barnevernet på BYGDA, ble det stilt spørsmål av "utenforstående" om noe som var blitt tatt opp på møte hos barnevernet.
Gjest Piper Skrevet 17. august 2005 #27 Skrevet 17. august 2005 hei nemlig der sa du det og va med dette barnet nar det skal begynne pa skole vordan skal denne moren meldt barnet inn pa en skole vis hun skal vere skjult politiet burde gjort mer for at det barnet skulle komme til rette og det var det jeg spurte om hilsen ← Hva om faren har gjort det? Hadde du tatt sjangsen, på at barnet ditt skulle blitt utsatt for noe slikt flere ganger? Jeg hadde ikke, og derfor hadde ejg valgt samme løsning som denne moren. Hun kan være i et annet land for lenge siden, er nok ingen problemer å skjule seg om en går inn for det.
Far til 2 Skrevet 17. august 2005 #28 Skrevet 17. august 2005 Uansett skal det bli spennende å se om det er likhet for loven i saker som dette. Mye tyder på at likeverdet ikke er tilstede i utgangspunktet. Da blir det vanskelig å bli likt behandlet i etterkant.
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #29 Skrevet 17. august 2005 Hva om faren har gjort det? Hadde du tatt sjangsen, på at barnet ditt skulle blitt utsatt for noe slikt flere ganger? Jeg hadde ikke, og derfor hadde ejg valgt samme løsning som denne moren. Hun kan være i et annet land for lenge siden, er nok ingen problemer å skjule seg om en går inn for det. ← hei men vordan skkla barnet kunne bli meldt inn på skole da vil jo navnet bli synlig, uansett sa er det politiet jeg diskuterer her, vis hun kan vere i et annet land for lengst sa burde di handlet før, en mor ble etterlyst her etter at hun hadde stukket av fra usa med barnet sitt og politiet her ble bedt om og hjelpe det skjedde ikke sa mye her det viser forskjellen på de her og de i amerika man ma stole på systemet politiet har funnet ut at det ikke har skjedd noe hilsen
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #30 Skrevet 17. august 2005 Ang. taushetsplikt i barnevernet: Jeg kan fortelle at da en bekjent av meg hadde vært hos barnevernet på BYGDA, ble det stilt spørsmål av "utenforstående" om noe som var blitt tatt opp på møte hos barnevernet. ← hei det var ikke bra hilsen
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #31 Skrevet 17. august 2005 Beviselig og beviselig fru Blom. Alt er relativt. ← hei va mener du med det hilsen
Far til 2 Skrevet 17. august 2005 #32 Skrevet 17. august 2005 Beviselig og beviselig fru Blom. Alt er relativt. ← Ja hva er egentlig bevis når det gjelder barnekidnapping som trådstarter referer til Tex. Når bostedsorelder bryter samværsavtaler og reiser LANGT bort rett før julaften da barna skal være sammen med samværsforelder. Når barnehagen kan bekrefte at barnet er tatt ut og ikke kommer tilbake før etter nyttår. Når saken blir forsøkt meldt til politiet men de ikke kan mota anmeldelse fordi det ikke regnes som lovbrudd (det kunne imidlertid "loggføres". Når politiet sier at det er samværsforelder som kidnapper om barnet hentes "LANGT borte" (times flyreise) ihht samværsavtale. Så lenge politiet ikke engang kan ta imot anmeldelse på slike overgrep er det vanskelig å "bevise" noe. Når de samme politifolkene ikke kan melde det videre fordi det ikke er ulovlig er det vanskelig å "bevise" noe. Dette er beskjeden fra politi som er i omgangskretsen og som mottok "anmeldelsen: "Dette skjer desverre til stadighet i høytidene og det er lite vi kan gjøre med det". Men om en mor PÅSTÅR at far er voldelig (ihht ny lov i år), - UTEN Å KUNNE SANSYNLIGGJØRE DET, - ja da er det bevis nok for å frata barnet samvær med far. Var det noen som påstod at det fantes en snev av likeverd mht barns rett til samvær ???
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #33 Skrevet 18. august 2005 Ja hva er egentlig bevis når det gjelder barnekidnapping som trådstarter referer til Tex. Når bostedsorelder bryter samværsavtaler og reiser LANGT bort rett før julaften da barna skal være sammen med samværsforelder. Når barnehagen kan bekrefte at barnet er tatt ut og ikke kommer tilbake før etter nyttår. Når saken blir forsøkt meldt til politiet men de ikke kan mota anmeldelse fordi det ikke regnes som lovbrudd (det kunne imidlertid "loggføres". Når politiet sier at det er samværsforelder som kidnapper om barnet hentes "LANGT borte" (times flyreise) ihht samværsavtale. Så lenge politiet ikke engang kan ta imot anmeldelse på slike overgrep er det vanskelig å "bevise" noe. Når de samme politifolkene ikke kan melde det videre fordi det ikke er ulovlig er det vanskelig å "bevise" noe. Dette er beskjeden fra politi som er i omgangskretsen og som mottok "anmeldelsen: "Dette skjer desverre til stadighet i høytidene og det er lite vi kan gjøre med det". Men om en mor PÅSTÅR at far er voldelig (ihht ny lov i år), - UTEN Å KUNNE SANSYNLIGGJØRE DET, - ja da er det bevis nok for å frata barnet samvær med far. Var det noen som påstod at det fantes en snev av likeverd mht barns rett til samvær ??? ← hei jeg syns det er ille og noe nbør gjøre noe med loven, heldigvis sa er det blit slik at omsorgsforelder kan miste omsorgen ved og trenere samver, det bør ogsåa vere lov og hente barnet tilbake til avtalt samver det er ille at den ene av foreldrene skal ha sa lite rettigheter pa grunn av kjønn hilsen
Far til 2 Skrevet 18. august 2005 #34 Skrevet 18. august 2005 hei jeg syns det er ille og noe nbør gjøre noe med loven, heldigvis sa er det blit slik at omsorgsforelder kan miste omsorgen ved og trenere samver, det bør ogsåa vere lov og hente barnet tilbake til avtalt samver det er ille at den ene av foreldrene skal ha sa lite rettigheter pa grunn av kjønn hilsen ← Du har naturligvis helt rett, og jeg er skuffet over politikerene som ikke tør gjøre noe for å rette på skjevhetene i dagens lovverk. Det synes som om de kvier seg for å frata en av foreldrene rettigheter som til syvende og sist går utover barnet. Og på den måten ivaretar de foreldrene mer enn barna. Det skal bli spennende å høre hvordan det går i den saken du starter tråden med. Om kjønnene var byttet om er jeg overbevist om at det hadde blitt snakk om lange fengselsstraffer. Jeg vet ikke strafferammen på frihetsberøvelse, men antar at det er flere år. Samtidig viser denne saken, - i sammenheng med andre saker hvor kjønnene kan være byttet om, at dagens lovverk og praksis er mer en oppmuntring til konflikt enn å få til et samarbeid til barnets beste. Alt sammen fordi lovverket prioriterer foreldrene fremfor barna når det kommer til samlivsbrudd.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #36 Skrevet 18. august 2005 hei nemlig der sa du det og va med dette barnet nar det skal begynne pa skole vordan skal denne moren meldt barnet inn pa en skole vis hun skal vere skjult politiet burde gjort mer for at det barnet skulle komme til rette og det var det jeg spurte om hilsen ← Om så er så kan barnet undervises hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #37 Skrevet 18. august 2005 (endret) Innlegg slettet. Marianne moderator Endret 19. august 2005 av Marianne
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #38 Skrevet 18. august 2005 Det er fort gjort å begynne å vifte med pekefingeren når barneværnet gjør feil i en sak, men er det ingen som tenker på alt det positive barnevernet faktisk gjør her i landet.(tror ikke det, for det er ikke det som kommer fram i media) Det hadde nok vært mange, mange flere ulykkelige barn her i landet dersom vi ikke hadde hatt barnevernet.
Far til 2 Skrevet 19. august 2005 #39 Skrevet 19. august 2005 Det er fort gjort å begynne å vifte med pekefingeren når barneværnet gjør feil i en sak, men er det ingen som tenker på alt det positive barnevernet faktisk gjør her i landet.(tror ikke det, for det er ikke det som kommer fram i media) Det hadde nok vært mange, mange flere ulykkelige barn her i landet dersom vi ikke hadde hatt barnevernet. ← Barnevernet gjør sikkert mye bra og det er utvilsomt behov for en etat som har fokuset på barna. Problemet du viser til er imidlertid basert på at Barnevernet SELV har valgt den profilen de nå har. Det er de selv som ønsker begrenset kontakt med publikum. Det er de selv som definerer hvilke saker de skal arbeide med og hvilke tiltak som skal gjøres. Hadde barnevernet hatt en mer utadrettet profil kunne de sikkert fått en helt annen tillit. Sist helg var jeg på "Barnas Kulturfestival" hvor massevis av organisasjoner hadde informasjon til publikum. Det var kansje 10.000 mennesker der. Hvorfor er Barnevernet totalt fraværende på slike arrangement ? Hvorfor forsøker de ikke å bygge opp et tillitsforhold til folk flest og informere om arbeidsområder, saksgang, lover og regler, muligheter og begrensninger, etc, etc. Under konserten med Idol og Wig Wam kunne mange barn ha sittet alene og sett på konserten mens mor eller far fikk informasjon fra Barnevernet. Kansje enda flere barn kunne fått en bedre fremtid om folk flest kunne tatt en uformell prat med foreldre som i dag ikke tør å snakke med denne etaten. Barnevernet ønsker imidlertid ikke en slik tillit fra publikum. De ønsker isteden å fremstå som en maktorganisasjon som vi bør passe oss for. At de feil de gjør kommer frem i mediene blir en naturlig konsekvens av deres lukkede system som de selv har fremelsket. Politiet hadde vistnok tilsvarende profil for mange år siden. De har imidlertid valgt å forsøke å bygge tillit til publikum ved å stille opp i barnehager, på skoler, delta i fotballkamper, ta barn med på stranda for å bade, etc, etc. Jeg er sikker på at Barnevernet har mye å lære før det store flertallet av publikum igjen har tillit til et Barnevern som ønsker å fremstå som den store stygge ulven.
Caramba Skrevet 19. august 2005 #40 Skrevet 19. august 2005 Barnevernet ønsker imidlertid ikke en slik tillit fra publikum. De ønsker isteden å fremstå som en maktorganisasjon som vi bør passe oss for. At de feil de gjør kommer frem i mediene blir en naturlig konsekvens av deres lukkede system som de selv har fremelsket. Er dette ditt syn på barnevernet, eller snakker du på vegne av alle her i landet? Jeg ser nemlig ikke sånn på dem, jeg synes måten de jobber på er bra. Systemet bør være lukket fordi det er svært følsomme tema som behandles. De beskytter barna som ikke kan snakke for seg selv, og det er også jobben deres. Media kan angripe barnevernet for såkalte "feil", som feks i Svanhild-saken. Der viste det seg at media hoppet rått på saken, og fordi barnevernet har taushetsplikt kom aldri hele historien frem. Det som er synd er at mennesker kan stå frem i media og hyle om det fæle barnevernet, mens de aldri kan forsvare seg med å vise til fakta i sakene. Men skal være MEGET forsiktig med å anklage BV for feil, før man kjenner begge sider av saken. Jeg blir alltid skrekkelig skeptisk til folk som skriker over den urett som er begått mot dem av "systemet". BV griper ikke inn uten grunn, og det ligger nok en historie der som man aldri får høre pga taushetsplikten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå