Gå til innhold

Male i prøveperioden?

smilepia

Anbefalte innlegg

Vi har begynnt å prøve. Pr i dag er jeg ca 4 dager etter EL (hvis jeg hadde EL og hvis syklusberegningene stemmer - jeg måler ikke noe), og over en uke før IKM. Med andre ord aner jeg jo ikke om jeg er gravid, har null indikasjoner.

Så har vi noen maleprosjekter i heimen. Og det er jeg som er "malemester" hos oss. Jeg vet det ikke anbefales å male når man er gravid, men jeg kan vel så gjerne ikke være gravid (kanskje til og med sannsynlig at jeg ikke er det?)

Om jeg er gravid nå, er jeg bare 2uker + 4dager på vei... vil et (teoretisk) 4 dagers embryo som kanskje ikke har festet seg enda ta skade av at jeg maler? (det er snakk om litt oljemaling utendørs, og vannbasert oljemaling innendørs, ikke den helt store jobben, store rom innendørs og god utlufting)

Hva gjør dere andre prøvere? Ligger dere helt unna alle typer arbeid som kanskje ikke er å anbefale også i ukene mellom EL og IKM?

Utsette arbeidet til etter IKM er ikke helt ideèlt av andre hensyn (været og møbler som kommer i hus over helgen), for ikke å snakke om at det er deilig å få gjort ting, sann at når jeg blir gravid vil ikke uferdig arbeid stå igjen å "irritere" meg.

Jeg tror jeg vil føle meg litt dum dersom jeg ikke kan gjøre noe nå (f.eks male) av hensyn til noe som kanskje ikke er der. Sammtidig har jeg jo ikke lysst å skade en evt baby. Hm... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt - mal ivei.

Det er lenge til et ev foster vil ta skade av gasser og slikt enda.

Bedre å gjøre det nå, enn etter positiv test.

Husk - en skal leve selv om en er prøver også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si: Mal i vei, mens du kan!! Fosteret, eller rettere sagt embryoet har ikke blodomløp sammen med deg de første ukene. Husker ikke eksakt hvor mange uker det er, men det kan du jo slå opp.... :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maler som bare det i prøveperioden jeg.

vi har pussa opp store deler av huset vårt, så har blitt en god del maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at flere gjør som meg - og ikke minst dette med felles blo-omløp. Må sjekke hvor mange uker det er snakk om.

Har malt masse allerede, og tar sikte på å gjøre meg ferdig med dette prosjektet i løpet av helgen. Søndag har jeg jo også IKM, så da finner jeg jo ut om jeg er gravid eller ikke, men uansett har vi ikke så mange andre hasteprosjekter etter dette, så bare jeg blir ferdig kan vi slappe av og konsentrere oss om babyproduksjon (og bryllupsreisen). :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt som diskusjonen om alkohol. Hvis prøveperioden drar ut, blir det jo veldig snodig å ikke skulle gjøre vanlige ting...

Mal i vei! Det går nok bra skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare poengtere en liten ting på sidenlinjen her. Mor og barn deler ALDRI blodomløp! Det ville fått fatale konsekvenser om så skjedde. Mor og barn trenger ikke nødvendigvis ha samme blodtype.

Barnets blodomløp renses av morkaken. Denne skaffer barnet oksygen og næring gjennom svangerskapet. Morkaken tar sin næring igjen fra morens blod. Selv om morkaken ikke overtar hovedstyringa før etter en stund blir en minatyr forbindels opprettet mot moren allerede når egget fester er 4-8 dager etter EL. Så alt da er det en direkte kanal inn til fostret.

Endret av Snuppelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...