AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #21 Del Skrevet 14. januar 2021 JuneJune skrev (1 minutt siden): Du får sjekke statistikken på dette før du uttale deg om dette. Tviler på at det er så mange enslige som står i kø på de offentlige sykehusene for å få assistert befruktning. Det er som sagt private klinikker i Norge, tre faktisk, som tilbyr dette per dags dato. De har muligheten til å gå offentlig, det er sykt.... Anonymkode: 83173...cb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JuneJune Skrevet 14. januar 2021 #22 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De har muligheten til å gå offentlig, det er sykt.... Anonymkode: 83173...cb8 Det som er sykt at at vi måtte havne inn på denne diskusjonen når spørsmålet i utgangspunktet var at en bruker spurte etter etter informasjon om assistert befruktning for single. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JuneJune Skrevet 14. januar 2021 #23 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg blir 30 i år, ikke en mann i sikte. Ender kanskje opp med det. Men er noen år før det blir aktuelt. Men bet noen hvordan permisjon fra jobb fungerer om man er alene? Får mor alle ukene, altså inkl. fars 15 uker? Anonymkode: 2f1f1...793 Du får alle ukene, men du kan velge mellom 49 uker, 100% av lønnen utbetalt uker, eller 54 uke 80% av lønnen utbetalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #24 Del Skrevet 14. januar 2021 Hva er aldersgrensen for kvinner som ønsker assistert befruktning? Anonymkode: 73fe5...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JuneJune Skrevet 14. januar 2021 #25 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er aldersgrensen for kvinner som ønsker assistert befruktning? Anonymkode: 73fe5...b55 § 2-3 a.Aldersgrense for assistert befruktning Kvinne som skal motta assistert befruktning, kan ikke være eldre enn fylte 46 år ved inseminasjon eller innsetting av befruktet egg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #26 Del Skrevet 14. januar 2021 JuneJune skrev (2 timer siden): Hei. Jeg er en av de første som ble inseminert i høstes etter at bioteknologiloven ble endret. Er 17 uker på vei. Hva vil du vite? Tusen takk for at du deler. Det har dessverre blitt sånn at jeg også må gå for barn alen skal jeg få det før det er for sent. Lurer på hvordan jeg går frem for å sette igang prosessen? Da gjennom det offentlige. Lurer også på hvor dyrt det evt hadde blitt og gjøre det via privat klinikk? Gratulerer så mye med barn på vei❤ gikk det på ditt første forsøk? Anonymkode: 2df20...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #27 Del Skrevet 14. januar 2021 JuneJune skrev (2 timer siden): Hei. Jeg er en av de første som ble inseminert i høstes etter at bioteknologiloven ble endret. Er 17 uker på vei. Hva vil du vite? Tusen takk for svar😊 Brukte du privat klinikk? Hvor lenge var du i «tankeboksen» før du faktisk gjennomførte det? Hvor mange forsøk brukte du før det klaffet? Gjerne fortell om prosessen dersom du vil😊 TS Anonymkode: f6444...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #28 Del Skrevet 14. januar 2021 JuneJune skrev (1 time siden): Det er ikke en menneskerett å få barn. 🤨 Du som er singel og kan benytte deg av assistert befruktning for at ditt barneønske skal tilfredsstilles slenger ut et slik kommentar?? Altså... Jeg er ikke i mot at single skal sidestilles med par. Men den dummeste "det er ikke en menneskerett å..." er den du nå slang ut. Den er så ufin. Vi mennesker er biologisk designet til å ønske oss barn, som alle andre dyr. Så selv om man aldri har noen garanti for barn, så er det faktisk en rettighet å prøve å få barn. Noe du altså nå nyter godt av. Man bør holde seg for god til å slenge ut sånne tåpelige kommentarer fordi man er uenig. Anonymkode: aba64...911 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JuneJune Skrevet 14. januar 2021 #29 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for at du deler. Det har dessverre blitt sånn at jeg også må gå for barn alen skal jeg få det før det er for sent. Lurer på hvordan jeg går frem for å sette igang prosessen? Da gjennom det offentlige. Lurer også på hvor dyrt det evt hadde blitt og gjøre det via privat klinikk? Gratulerer så mye med barn på vei❤ gikk det på ditt første forsøk? Anonymkode: 2df20...cd6 Jeg vet dessverre ikke noen om prisene til det offentlige, men mener jeg har hørt noe om rundt ,-5000 Å gå for barn alene er ikke noe "dessverre", det er bare veldig tøft og modig gjort av deg. Det var ikke nødvendigvis alderen min som satte inn støttet for min del. Jeg bare innså en dag at jeg faktisk kunne bli en god mamma, jeg var endelig ferdig med alt selvhat som hadde bygd seg opp gjennom dårlige forhold til menn. Så når jeg var 34 år satte jeg med ned med mine foreldre og fortalte hvilke planer jeg hadde, og som forventet støttet de meg fult og helt. Det er nok viktig å ha folk rundt seg som kan hjelpe deg og støtte deg i en slik prosess. Jeg mener ikke at folk skal stille opp som barnevakter til en hver tid, men bare noen å snakke med. Så på nyåret i 2019 tok jeg kontakt med Storkklinikken i Danmark og de skulle faktisk ha et informasjonsmøte i Norge rundt den tiden, og dette gikk jeg på. Videre tok jeg kontakt med legen min for å ta div blodprøver som kreves av klinikken og en gynekologisk undersøkelse og celleprøve. Jeg var til konsultasjon på skype med de i Danmark, og i august lå alt klart for å reise. Meeen.... i løpet av den våren hadde jeg jo truffet en mann, som jeg hadde vært ærlig med hele veien om hvilke planer jeg hadde, som startet og date. Det hele ble selvfølgelig utsatt fordi jeg tenkte i mitt stille sinn at kanskje han kunne var en potensiell far. Men forholdet endte utpå våren 2020. I løpet av den sommeren kom det gode nyheter om at det hadde blitt lov for single kvinner å motta assistert befruktning i Norge. Jeg gjenopptok derfor planene min om å bli solomamma og kontaktet Fertilitetssenteret i Oslo og fikk en time hos de relativt fort. Tror det tok knappe 1 1/2 måned fra jeg kontaktet de til jeg var inseminert. 14 dager etter inseminasjonen var jeg på Fürst og tok en blod prøve, og senere på dagen ringte de meg fra klinikken og kunne fortelle meg at blodprøven var positiv. Var på en tidlig ultralyd på klinikken i uke 7, dette en ultralyd som hører med i prisen du betaler til klinikken for inseminasjonen. Jeg har til sammen betalt ca. ,-35 000 for alt. -,1500 for første konsultasjon -, 23 000 til donorbanken - 2 strå/forsøk fra donor, toll og frakt -, 10 000 til klinikken for inseminasjon og senere ultralyd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JuneJune Skrevet 14. januar 2021 #30 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 🤨 Du som er singel og kan benytte deg av assistert befruktning for at ditt barneønske skal tilfredsstilles slenger ut et slik kommentar?? Altså... Jeg er ikke i mot at single skal sidestilles med par. Men den dummeste "det er ikke en menneskerett å..." er den du nå slang ut. Den er så ufin. Vi mennesker er biologisk designet til å ønske oss barn, som alle andre dyr. Så selv om man aldri har noen garanti for barn, så er det faktisk en rettighet å prøve å få barn. Noe du altså nå nyter godt av. Man bør holde seg for god til å slenge ut sånne tåpelige kommentarer fordi man er uenig. Anonymkode: aba64...911 Du har helt rett, my bad... Jeg skulle sagt noe mer om hva jeg mente om akkurat den kommentaren. Men å bruke ordet sykt om at single skal få assistert befruktning på regningen til staten er vel ikke særlig mye bedre. Endret 14. januar 2021 av JuneJune Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JuneJune Skrevet 14. januar 2021 #31 Del Skrevet 14. januar 2021 JuneJune skrev (2 timer siden): Det er ikke en menneskerett å få barn. Jeg mener, du har ikke noe mer rett til å bli mor fordi du er gift eller i et forhold enn hva en singel kvinne har, per lov i Norge 1.juli 2020. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solo2020 Skrevet 14. januar 2021 #32 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for at du deler. Det har dessverre blitt sånn at jeg også må gå for barn alen skal jeg få det før det er for sent. Lurer på hvordan jeg går frem for å sette igang prosessen? Da gjennom det offentlige. Lurer også på hvor dyrt det evt hadde blitt og gjøre det via privat klinikk? Gratulerer så mye med barn på vei❤ gikk det på ditt første forsøk? Anonymkode: 2df20...cd6 For å komme på ventelisten i det offentlige (som er lang) må du bli henvist. Dette kan du enten bli av fastlegen (da må du muligens veien om en gynekolog) eller fra en privat klinikk. Det kan være en god idé å starte med en fertilitetsutredning hos en privat klinikk, det koster under 3000 kr og da vet du hvordan det ligger an og de kan hjelpe deg videre. Jeg startet med en fertilitetsutredning og gikk så videre på samme klinikk da det ble lov. Når det gjelder pris privat har jeg litt andre tall enn JuneJune, siden jeg har hatt flere forsøk og ikke lykkes så langt. Jeg har så langt brukt ca. 75 000 kr på tre forsøk. Nå skal jeg igang med IVF og da blir det nok nesten det samme en gang til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå