Gå til innhold

Få barn alene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Er det noen damer her som har vært innom tanken eller faktisk har vært på klinikk for å få barn alene? Ønsker gjerne tips og erfaringer. 

Anonymkode: f6444...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med saken og har hatt noen forsøk. Send meg gjerne privat melding. 

Endret av Solo2020
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på tanken, både angående adopsjon og assistert befrukning. Er helt uten tips og erfaring foreløpig, men ønsker gjerne kontakt med andre i samme situasjon. 

Anonymkode: 14786...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som prøvde. Fire forsøk i Danmark. Men ble dessverre ikke gravid på noen av dem. 

Til ab som nevnte adopsjon, så tror jeg det mer eller mindre er umulig som singel. Det er ikke fordi det ikke er lov, men landet man adopterer fra bestemmer. Derfor er det vanskelig å adoptere som likelønnet feks. Adoptivlandene mener stort sett at gift mann og kvinne er best. 

Nå er jeg i forhold, men hvis barneønsket er stort, ville jeg prøvd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tipse deg om at Perlemorskimmer har en dagbok her som kan være aktuell å følge. Hun er singel og ble prøver i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg er en av de første som ble inseminert i høstes etter at bioteknologiloven ble endret. Er 17 uker på vei. 

Hva vil du vite? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også inne på tanken...
Hvor gamle er dere/var dere da dere begynte å forsøke å få barn alene?

Anonymkode: ea714...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er dette lov i Norge nå? 😊

Anonymkode: a48ff...3a6

ja, siden 1 juli. Tar plassen til alle par som sliter med å få barn av medisinske årsaker....

Anonymkode: 83173...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er dette lov i Norge nå? 😊

Anonymkode: a48ff...3a6

I sommer, 2020, ble det stemt over og vedtatt at single kvinner kan i Norge motta assister befruktning på lik linje med kvinne som er gift og samboer i ekteskapslignende forhold. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-12-05-100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja, siden 1 juli. Tar plassen til alle par som sliter med å få barn av medisinske årsaker....

Trist at du skriver slik. Jeg vet ikke hva som skjer på offentlige sykehus, men kontakter du en privat klinikk som tilbyr dette så er det svært liten vente tid. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er også inne på tanken...
Hvor gamle er dere/var dere da dere begynte å forsøke å få barn alene?

Anonymkode: ea714...e14

Jeg var og er 36 år. Har planlagt og brukt tid på dette siden jeg var 34. Har familie og venner som støtter meg i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor fortjener dem plassen noe mer? Fordi de er to? Er vel ikke akkurat noe garanti for at de holder sammen etter de har blitt foreldre, akkurat.

Kjempebra at kvinner som virkelig virkelig har lyst til å bli mor har muligheten til å bli det ❤️

Anonymkode: bee72...9d5

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor fortjener dem plassen noe mer? Fordi de er to? Er vel ikke akkurat noe garanti for at de holder sammen etter de har blitt foreldre, akkurat.

Kjempebra at kvinner som virkelig virkelig har lyst til å bli mor har muligheten til å bli det ❤️

Fordi det er medisinsk årsak og dermed har det noe i spesialisthelsetjenesten å gjøre. Å ikke finne seg en partner er ikke et medisinsk problem....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Jeg tror dette handler om det samme som at noen tror at man er mer rettmessig til ting i samfunnet enn andre fordi man har en bestemt statusen i en sak, og jeg snakker ikke kun om den økonomiske statusen, men alle typer. 

Sist jeg sjekket så bodde jeg i en velferdsstat som skal favne alle. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det er medisinsk årsak og dermed har det noe i spesialisthelsetjenesten å gjøre. Å ikke finne seg en partner er ikke et medisinsk problem....

Det er ikke en menneskerett å få barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir 30 i år, ikke en mann i sikte. Ender kanskje opp med det. Men er noen år før det blir aktuelt.

Men bet noen hvordan permisjon fra jobb fungerer om man er alene? Får mor alle ukene, altså inkl. fars 15 uker?

Anonymkode: 2f1f1...793

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JuneJune skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Jeg tror dette handler om det samme som at noen tror at man er mer rettmessig til ting i samfunnet enn andre fordi man har en bestemt statusen i en sak, og jeg snakker ikke kun om den økonomiske statusen, men alle typer. 

Sist jeg sjekket så bodde jeg i en velferdsstat som skal favne alle. 

Enslige kan vel gå privat og betale for det? Men skjønner ikke at det offentlige og våre skattepenger skal gå til å "fikse" et problem som ikke er medisinsk og behøver sykehusbehandling. Det gir ingen mening for meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JuneJune skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en menneskerett å få barn. 

Det er det ikke. Men på samme måte som spesialisthelsetjenesten gir medisiner/behandling til kreftsyke så kan de "gi medisiner" til barnløse om de har noen "feil". Ved å inseminere single som er fertile så behandler de ikke noe som helst.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enslige kan vel gå privat og betale for det? Men skjønner ikke at det offentlige og våre skattepenger skal gå til å "fikse" et problem som ikke er medisinsk og behøver sykehusbehandling. Det gir ingen mening for meg. 

Du får sjekke statistikken på dette før du uttale deg om dette. Tviler på at det er så mange enslige som står i kø på de offentlige sykehusene for å få assistert befruktning. Det er som sagt private klinikker i Norge, tre faktisk, som tilbyr dette per dags dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...