Gå til innhold

Prøverør 2021

hjema

Anbefalte innlegg

Skal ha uttak denne uka. Har brukt gonal f, setter siste sprøyte i morgen. Kjenner ingenting. Er da sannsynlighetem for overstimulering over eller kan man bli det uten å merke det? Eller kan det komme etter at jeg avslutter sprøytene? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, hjema said:

Skal ha uttak denne uka. Har brukt gonal f, setter siste sprøyte i morgen. Kjenner ingenting. Er da sannsynlighetem for overstimulering over eller kan man bli det uten å merke det? Eller kan det komme etter at jeg avslutter sprøytene? 🤔 

Du kan få det likevel ja, men det er nok mindre sannsynlig enn om du hadde merket plager allerede. Har du vært på UL ennå og tatt en titt? Håper forsøket går bra og du slipper å bli dårlig ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finki skrev (2 minutter siden):

Du kan få det likevel ja, men det er nok mindre sannsynlig enn om du hadde merket plager allerede. Har du vært på UL ennå og tatt en titt? Håper forsøket går bra og du slipper å bli dårlig ❤️

Takk for svar!

Var på UL på fredag og i dag, alt så veldig fint ut fikk jeg beskjed om. Mye lik størrelse på foliklene 🤞🤞

Endret av hjema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hjema said:

Takk for svar!

Var på UL på fredag og i dag, alt så veldig fint ut fikk jeg beskjed om. Mye lik størrelse på foliklene 🤞🤞

Åja, da går det nok helt fint 😊 Så bra, da satser vi på at det blir mange gode kandidater denne gangen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finki skrev (29 minutter siden):

Hei! 

Så hyggelig med flere her inne 👋

Så kjipt med null egg den siste gangen. Får håpe det bare var en litt dårlig syklus og at det bedrer seg neste gang. 🤞Skal du prøve andre medisiner ved neste stimulering? Hvor mange UL har du hatt før uttak? 

Beklager at jeg spør fælt, men forsøkene dine ligner litt på mine, så da ble jeg litt nysgjerrig. Jeg har fått kjempemange egg ut, men nesten ingen befruktet, og blitt overstimulert hver gang. Jeg har gått på gonal-f på forsøkene og nå skal jeg kombinere med metformin mot overstimulering. 

Jeg venter på mens denne uka, og så skal jeg ha neste forsøk i syklusen etter der igjen. Jeg skal ta andre dose vaksine neste uke også. Vil ikke ha korona, så da får jeg i verste fall vente litt lengre med neste forsøk hvis syklusen skulle slå seg helt vrang. (Ved dose 1 ble den forskjøvet med en uke, men ellers var alt som vanlig.) 

Lykke til, og håper å høre mer fra deg 🥰

Hei😄

Satser på det bare var en dårlig syklus ja, eller at de bommet på valg av medisin.

Jeg vet ikke enda hva de vil gjøre neste gang. Skulle ta kontakt to uker etter uttak(om en uke). Tipper det blir å å prøve ny medisin og nytt uttak, og ICSI. Har du brukt ICSI?

Jeg hadde to ultralyder på mitt lokale sykehus før uttaket. Alt så fint og adekvat ut da, og det ble ikke nevnt at det lå an til overstimulering. Hva med deg?

Du spør ikke mye! 😀

Føler meg litt som en forsøkskanin og at de stanger i veggen. Men slik er vel denne prosessen. Siden vi er så forskjellige så må de vel rett og slett prøve seg litt frem.

Er spent på ICSI. Noen med erfaring? Min umiddelbare tanke var at da får sæden litt hjelp til å «komme til» og å befrukte, og altså dermed at man har jukset med å la en sædcelle som egget egentlig ikke ville slippe til, slippe til likevel. Kanskje teit å tenke slik..🥺

Jeg har falt på at jeg tar vaksinen☺️ var egentlig bare glad jeg fikk en pause i behandlingen og dermed fikk mulighet til å ta en dose i alle fall.

Hva skal du gjøre i ditt neste forsøk? Har du noe på frys?

Masse lykke til til deg også🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@prøver89 vi brukte icsi etter andre uttak. Av sånn ca 15 ut etter første uttak, så endte vi med 1 som ble befruktet. Brukte icsi etter andre uttak, fikk ut 12 kanskje, 8 befruktet, endte med 6 blastocyster. Skjønner at du kan tenke at det er å «jukse». For vår del har de ikke funnet noen annen årsak enn at de tror det svikter i selve befruktningsøyeblikket, basert på at det gikk rett vest etter første uttak - hardt/seigt skall på egget eller svømmere som ikke har skjønt oppgaven sin. Jeg tenker at det er helt innafor å gjøre dette ☺️ Men skjønner at du kan tenke at det er å lure naturen litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, prøver89 said:

Hei😄

Satser på det bare var en dårlig syklus ja, eller at de bommet på valg av medisin.

Jeg vet ikke enda hva de vil gjøre neste gang. Skulle ta kontakt to uker etter uttak(om en uke). Tipper det blir å å prøve ny medisin og nytt uttak, og ICSI. Har du brukt ICSI?

Jeg hadde to ultralyder på mitt lokale sykehus før uttaket. Alt så fint og adekvat ut da, og det ble ikke nevnt at det lå an til overstimulering. Hva med deg?

Du spør ikke mye! 😀

Føler meg litt som en forsøkskanin og at de stanger i veggen. Men slik er vel denne prosessen. Siden vi er så forskjellige så må de vel rett og slett prøve seg litt frem.

Er spent på ICSI. Noen med erfaring? Min umiddelbare tanke var at da får sæden litt hjelp til å «komme til» og å befrukte, og altså dermed at man har jukset med å la en sædcelle som egget egentlig ikke ville slippe til, slippe til likevel. Kanskje teit å tenke slik..🥺

Jeg har falt på at jeg tar vaksinen☺️ var egentlig bare glad jeg fikk en pause i behandlingen og dermed fikk mulighet til å ta en dose i alle fall.

Hva skal du gjøre i ditt neste forsøk? Har du noe på frys?

Masse lykke til til deg også🥰

Takk for svar til deg også 🌼

Jeg har hatt ICSI på begge forsøk, selv om det ikke var planlagt. De prøvde først med IVF, ingen ble befruktet, og så prøvde de ICSI i stedet. Det gikk ikke så bra med de fleste eggene da de stakk i dem, de sa "splætt" 😳 Alt i alt har jeg fått to befruktede egg. Ett av dem utviklet seg normalt, så jeg har fått ett innsett så langt. Aldri noen på frys. 

Jeg fikk veldig lite info i starten, jeg fikk til og med ikke vite at jeg hadde hatt ICSI før legen tilfeldigvis nevnte det på UL i forsøk 2. (Ikke at det er noe problem IMO, jeg bare syns det var rart at de ikke informerte om det.) Etter det har jeg mast meg til å få vite mer. Det stemmer nok litt som du sier, det virker som de til en viss grad bare tester litt forskjellige ting og ser hva som funker for den enkelte 😅

Noe av problemet mitt ligger nok i at vi må rushe uttaket hver gang pga. fare for overstimulering. Da blir det mye dårlige egg. (Virker ikke som at det er et problem i ditt tilfelle, da, så det er fint.) Det skal de prøve å unngå nå, så jeg skal få en svært lav dose gonal f og så trappe den opp etter hvert. Samtidig skal jeg gå på metformin, og det skal visst gjøre det mindre sannsynlig å bli overstimulert.

Det er så mye rart som kan skje i prøverørsprosessen, altså! 

Håper ICSI gjør susen for deg 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Icsi her. Men mannlig faktor, så det må til for at det blir noe befruktning for oss. Av 22 egg ut, 1 første runde, 21 andre. Av disse har 14 blitt befruktet, 1 første runde, 13 andre. 6 blastocyster på frys, 0 første runde og dermed avbrutt forsøk, 6 andre runde, men endte i totalfrys. 

Første innsett = graviditet hos oss med ICSI. Tror hvis det først befruktes, og deler seg rett med ICSI, så er ikke det mer eller mindre vellykket en Ivf. Men det kan jo øke sjangsene for noen par at det blir flere befruktninger 🙃 så er jo verdt å prøve, og se om det skal til for nettopp dere 🙂

Endret av Førstegangsprøvene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha icsi pga at vi må bruke frossen sperm. Vi fikk heller ikke vite det, leste det i journalnotatet senere. Rart de ikke informerer og forklarer hvorfor 🤷‍♀️

Jeg tenker også litt som @prøver89at man tvinger igjennom noe som i utgangspunktet ikke går, så jeg forstår den 😝 har tenkt at risikoen for at det går galt med babyen øker da... Men innser jo at å "tvinge gjennom" kanskje er hele poenget også, at det må tvinges igjennom for å gå for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjema skrev (3 timer siden):

Vi skal ha icsi pga at vi må bruke frossen sperm. Vi fikk heller ikke vite det, leste det i journalnotatet senere. Rart de ikke informerer og forklarer hvorfor 🤷‍♀️

Jeg tenker også litt som @prøver89at man tvinger igjennom noe som i utgangspunktet ikke går, så jeg forstår den 😝 har tenkt at risikoen for at det går galt med babyen øker da... Men innser jo at å "tvinge gjennom" kanskje er hele poenget også, at det må tvinges igjennom for å gå for oss. 

Ja, det er liksom en tvangsbefruktelse 🤭... Men er det ikke liv laga, så vil heller ikke embroyet dele seg rett og utvikle seg riktig. I vårt tilfelle har 14 egg bitt befruktet, imens 6 har klart seg til blastocyste. Tror man mister en del "dårlige match" ved å la de utvikle seg helt til blastocyst, 5 dagers. Det følte jeg i allefall som en betryggelse 🙃🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Håper det er greit at jeg melder meg på her. Skal igang med IVF nå. Starter på bemfola i kveld eller i morgen avhengig av når mensen måtte komme. Er litt nervøs for bivirkninger. Er det noen her som har brukt det og evt bivirkninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anni83 skrev (4 minutter siden):

Hei, 

Håper det er greit at jeg melder meg på her. Skal igang med IVF nå. Starter på bemfola i kveld eller i morgen avhengig av når mensen måtte komme. Er litt nervøs for bivirkninger. Er det noen her som har brukt det og evt bivirkninger? 

Jeg har gått på bemfola 2 ganger, skal i gang med runde 3 nå. Jeg har ikke hatt så mye bivirkninger av bemfola, litt hodepine noen dager samt mye trykk og stikkinger i eggstokkene.. ellers ikke noe :) 

kommer selvfølgelig litt an på dose også, jeg har kjent mer jo høyere dose jeg har hatt (selv om jeg har hatt like mange egg som ved lavere dose). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter på 300 IE, noen som vel er den høyeste dosen? Hvor lenge er det vanlig å gå på den før UL og evt uttak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anni83 skrev (36 minutter siden):

Jeg starter på 300 IE, noen som vel er den høyeste dosen? Hvor lenge er det vanlig å gå på den før UL og evt uttak? 

Nei, det er ikke den høyeste dosen. Jeg har også gått på 300iu, og skal begynne igjen ila. et par uker. Det er helt umulig å vite hvor lenge du må gå på det. Jeg har stort sett satt eggløsningssprøyta på dag 12. Vet du noe om hvordan det står til ifht AMH verdi, og Fsh? 
Har du en noe forhøyet FSH så kan du regne med å gå litt lengre, de med normal - lavere FSH er enklere å stimulere (ofte) og da kan det gå noe raskere fra start til uttak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kun tatt TSH på 2.3  og FT4  på 15.6 hos meg. AMH var på 5. Men jeg er 38 år, så de mente det var normalt ift alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anni83 skrev (46 minutter siden):

De har kun tatt TSH på 2.3  og FT4  på 15.6 hos meg. AMH var på 5. Men jeg er 38 år, så de mente det var normalt ift alder

Okei. Får håpe Bemfola gjør susen for deg! Angående UL så praktiseres det litt forskjellig, jeg har alltid 1 UL før oppstart av Fyremadel (altså ca dag 5) men som regel er man ikke på UL før sprøytedag 7/8.

På første UL er det ofte tidlig å si noe om uttak, men de fleste stimulerer i alt fra 8-14 dager ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle skjønne damer ☺️
Gynekologen vår skal nå henvise oss til ivf i Porsgrunn. Er det noen som har blitt henvist dit i det siste? Finner ikke noe om ventetider på nett så kanskje noen her hadde noe personlig erfaring å dele? ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (5 minutter siden):

Hei alle skjønne damer ☺️
Gynekologen vår skal nå henvise oss til ivf i Porsgrunn. Er det noen som har blitt henvist dit i det siste? Finner ikke noe om ventetider på nett så kanskje noen her hadde noe personlig erfaring å dele? ☺️ 

FBBBD9D9-6DE1-4A68-A697-066A0A673D1A.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patriotpaula skrev (Akkurat nå):

FBBBD9D9-6DE1-4A68-A697-066A0A673D1A.png

Seriøst! Fant du det med engang? 🙈🤣 nå føler jeg meg ganske ubrukelig på å Google 🤣 tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (8 minutter siden):

Seriøst! Fant du det med engang? 🙈🤣 nå føler jeg meg ganske ubrukelig på å Google 🤣 tusen takk! 

Ja, fant det med en gang 😅 søkte noe sånn som «helsenorge IVF ventetid»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...