Gå til innhold

Prøverør 2021

hjema

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

aishaaa skrev (1 time siden):

Så utrolig snodig… det gir jo faktisk en noe lavere sjanse for graviditet (om man ikke får sette inn begge to selvfølgelig).. dette trodde jeg var helt utdatert. Takk gud for at St.Olavs har sluttet med dette😊 

De skal sette inn begge to vet jeg. Det er «last shot» fra hausken siden det er parets siste innsett i det offentlige (paret satt igjen med ett egg på hvert av de to første forsøkene, så har vært uheldige). Så i morgen blir det to blastoer inn og absolutt ingen medisiner, heller ikke støttebehandling 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aishaaa skrev (8 timer siden):

Er 99,9% sikker på at klinikkene / sykehusene i dag IKKE fryser ned to- og to blastocyster i ett og samme strå. Noen fryser jo fortsatt 2-3 dagers egg sammen. St.Olavs fryser i alle fall ikke to blastocyster sammen. Alt fryses ett og ett.

Mine 4 ble fryst hver for seg alle sammen. 

Anonymkode: ee55d...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det liten sjans for at et to dagers egg overlever opptining sammenlignet med femdagers? 

Anonymkode: c9990...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (20 timer siden):

På Riksen er det i alle fall slik:

De må tine opp begge om de ligger i samme strå. Dersom begge overlever opptining kan man velge å få satt inn begge eller fryse ned det ene igjen - gitt at det ikke er noe som tilsier at man med høy sannsynlig kommer til å få komplikasjoner ved et eventuelt tvillingsvangerskap.

Fryses det ned igjen vil det redusere sjansen noe for at det overlever opptining neste gang, men det er jo verdt det om man vil være (så å si) sikret å unngå tvillinger. Og sjansen for graviditet generelt øker ikke drastisk ved innsett av to (lurer på om det var snakk om 5-6% større sjanse for gravditet ved innsett av to). Hvis man først blir gravid er det vel rundt 25% sjanse for at begge fester seg og begge overlever. De sa det var helt opp til oss å ta det valget, og at vi kunne ombestemme oss helt til vi var på rommet for innsett.

At flere er fryst i samme strå betyr at de er fryst ned i samme reagensrør, slik jeg har forstått det - de ligger altså i samme beholder. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aishaaa skrev (19 timer siden):

Er 99,9% sikker på at klinikkene / sykehusene i dag IKKE fryser ned to- og to blastocyster i ett og samme strå. Noen fryser jo fortsatt 2-3 dagers egg sammen. St.Olavs fryser i alle fall ikke to blastocyster sammen. Alt fryses ett og ett.

Jeg fikk fryst ned 2-dagers egg sammen. Tenkte det var fordi at om første forsøk ikke hadde gått og heller ikke neste med den ene så kan man evt prøve 2 stk tredje gangen🤷‍♀️. Tror for min del at om jeg må bruke de og begge tines så vil jeg nok sette inn begge to om jeg får lov. Sannsynligheten for at de overlever må jo være enda lavere om det ene må fryses ned på nytt....

Endret av hjema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørmål, vi skal ha innsett i uke 49. Skal starte på medisiner nå om 2 dager. 

Men jeg lurte på noe ang innsett, jeg har en del arrvev i livmoren pga at jeg har et barn fra før som er 13 år nå. Da han ble født hadde jeg mye morkakerester igjen i livmoren og de måtte ha 3 utskrapninger til sammen for å få ut alt. Kan dette påvirke noe? Kan de se hvor de setter inn egget, sånn at de ikke setter det inn i arrvev? Jeg er så redd for det, for da vil jeg jo med stor sannsynlig bare miste hvis det blir satt i arrvevet 😔

Anonymkode: c1ab2...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det liten sjans for at et to dagers egg overlever opptining sammenlignet med femdagers? 

Anonymkode: c9990...930

Hadde nettopp et fryseforsøk (første frys) på Riksen med 2-dagers embryo (2 stk) og de overlevde opptining 100% :) De har tydeligvis en helt ny maskin hos Riksen og de var selv veldig happy med resultatet av opptiningen. 

Ble gravid med resulterte dessverre i MA, men det tror jeg ikke har med om det er frys eller ikke. 

Jeg syns frys var en lettere behandling (ble overstimulert ved egguttak), så masse lykke til! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er ny her 👋

Vi har prøvd å få barn i litt over 1 år, og begynte med prøverør i sommer og dette er vår historie hittill:

- Riksen Juni 2021 - Egguttak og første ferskforsøk (5 dagers) - Negativ

- Riksen september/oktober 2021 - Fryseforsøk 2 stk (2 dagers) - Positiv men endte nettopp i MA 😔

Nå er jeg så lei av all denne ventingen i det offentlige så har bestemt oss for å gjøre et forsøk privat hos Fertilitetssenteret i Oslo, når som har erfaring med de? ☺️

Jeg har PCOS/PCO (de er ikke helt enig i diagnosen) og mannen har nedsatt sædkvalitet, så dobbel uflaks! 

Noen som har samme utfordringer om som har noen positive historier å dele? 

Lurte også på om det er noen her som har startet opp med nytt forsøk rett etter en MA (dvs. skal begynne med hormonsprøyter så fort jeg får blødningen fra MA)? Var veldig happy når fertilitetssenteret sa vi kunne starte med en gang, men vil jo ikke gjøre det hvis det er lavere sjanse for at det går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (20 timer siden):

Jeg kan som sagt bare si hva de gjør på Riksen. Nå har noen andre her svart at de aldri fryser ned to og to blasto på St. Olavs, så da kan du få slippe å lure/bekymre deg for det 😊

Jeg spurte de i dag når jeg snakket med de på telefon. De sa at alle mine var fryst hver for seg og kan tines opp alene ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved totalfrys ; Tok det lang tid før du følte deg «normal» igjen? 
En uke siden uttak og jeg er et hormonvrak som aldri før 😭 Gråter for alt og er så nedfor! 

Skal ha første innsett i Desember og håper å få være litt normal i mellomtiden. Er overstimulert om det har noe å si.. 

Anonymkode: 60546...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SCC skrev (5 timer siden):

Hei,

Jeg er ny her 👋

Vi har prøvd å få barn i litt over 1 år, og begynte med prøverør i sommer og dette er vår historie hittill:

- Riksen Juni 2021 - Egguttak og første ferskforsøk (5 dagers) - Negativ

- Riksen september/oktober 2021 - Fryseforsøk 2 stk (2 dagers) - Positiv men endte nettopp i MA 😔

Nå er jeg så lei av all denne ventingen i det offentlige så har bestemt oss for å gjøre et forsøk privat hos Fertilitetssenteret i Oslo, når som har erfaring med de? ☺️

Jeg har PCOS/PCO (de er ikke helt enig i diagnosen) og mannen har nedsatt sædkvalitet, så dobbel uflaks! 

Noen som har samme utfordringer om som har noen positive historier å dele? 

Lurte også på om det er noen her som har startet opp med nytt forsøk rett etter en MA (dvs. skal begynne med hormonsprøyter så fort jeg får blødningen fra MA)? Var veldig happy når fertilitetssenteret sa vi kunne starte med en gang, men vil jo ikke gjøre det hvis det er lavere sjanse for at det går bra. 

Jeg har god erfaring med fertilitetssenteret :) Hatt 1 uttak og 1 innsett og ble gravid :) Gikk til de 7-8 måneder før ivf for å optimalisere sjansene med forskjellige hormonmedisiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen som vet om St. Olavs eller Trondheim har et sted der man kan være når man må vente lenge med tanke på reise tilbake hjem etter behandling? Som er lett tilgjengelig? Ser for meg at det er slitsomt å måtte dra fram og tilbake mellom sykehus-kjøpesenter/butikker/restaurant-flyplass fordi man har lang ventetid før og etter time..

Anonymkode: 77228...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved totalfrys ; Tok det lang tid før du følte deg «normal» igjen? 
En uke siden uttak og jeg er et hormonvrak som aldri før 😭 Gråter for alt og er så nedfor! 

Skal ha første innsett i Desember og håper å få være litt normal i mellomtiden. Er overstimulert om det har noe å si.. 

Jeg ble også overstimulert, så ble totalfrys ved mitt første forsøk også. Jeg var et hormonvrak under selve stimuleringen, men dette gikk over dagen etter at siste sprøyte var satt. Det er nok helt normalt å føle det sånn som du gjør nå, og det vil gå over 😊 Kroppen har jo vært gjennom en påkjenning, i tillegg er det ubehagelig med overstimuleringen. Vær forberedt på at syklusen etter avbruddsblødningen kan bli litt lenger enn det som et vanlig for deg. 

Vær god mot deg selv, du vil nok bli deg selv igjen ganske snart 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXB1987 skrev (3 timer siden):

Jeg ble også overstimulert, så ble totalfrys ved mitt første forsøk også. Jeg var et hormonvrak under selve stimuleringen, men dette gikk over dagen etter at siste sprøyte var satt. Det er nok helt normalt å føle det sånn som du gjør nå, og det vil gå over 😊 Kroppen har jo vært gjennom en påkjenning, i tillegg er det ubehagelig med overstimuleringen. Vær forberedt på at syklusen etter avbruddsblødningen kan bli litt lenger enn det som et vanlig for deg. 

Vær god mot deg selv, du vil nok bli deg selv igjen ganske snart 🥰

Takk for svar ❤️ 
Hvor mye sein ca ? 🙉 Livredd for å få eggløsning på mandag/tirsdag for da blir det ikke innsett i desember😟 Slik det ligger ann nå får jeg EL på torsdag! Krysser alt for å ikke få el for sent/tidlig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for svar ❤️ 
Hvor mye sein ca ? 🙉 Livredd for å få eggløsning på mandag/tirsdag for da blir det ikke innsett i desember😟 Slik det ligger ann nå får jeg EL på torsdag! Krysser alt for å ikke få el for sent/tidlig 😅

EL kom en uke senere enn vanlig, så hele syklusen varte en uke lenger en normalt. Krysser fingrene for at EL havner på "riktig" dag! 🤞😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
EXB1987 skrev (7 minutter siden):

EL kom en uke senere enn vanlig, så hele syklusen varte en uke lenger en normalt. Krysser fingrene for at EL havner på "riktig" dag! 🤞😊

Okei, da hadde det jo gådd fint! Krysser 🤞🏼 ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Noen som vet om St. Olavs eller Trondheim har et sted der man kan være når man må vente lenge med tanke på reise tilbake hjem etter behandling? Som er lett tilgjengelig? Ser for meg at det er slitsomt å måtte dra fram og tilbake mellom sykehus-kjøpesenter/butikker/restaurant-flyplass fordi man har lang ventetid før og etter time..

Anonymkode: 77228...00b

Det er mange hyggelige kafeer i Trondheim som dere kan vente på. Ellers er det godt med sitteplasser før venterommet på fertilitetsseksjonen, ser mange som slapper av i sofaene der før /etter timer☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (15 timer siden):

Jeg har god erfaring med fertilitetssenteret :) Hatt 1 uttak og 1 innsett og ble gravid :) Gikk til de 7-8 måneder før ivf for å optimalisere sjansene med forskjellige hormonmedisiner :)

Åh så godt å høre!! Takk for at du delte ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...