Snøugla Skrevet 9. oktober 2021 #2781 Skrevet 9. oktober 2021 Hei, dere Jeg lurer på en ting. Vi holder som jeg tidligere har skrevet på med prøverør på Medicus. Det gjør vi mens vi venter og venter og venter enda litt til på å få starte opp på Riksen/Ullevål. Vi har vært inne til forsamtale på Ullevål og må fylle ut dette skjemaet: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/documents/egenerklæring for par ved assistert befruktning.pdf Og det skjemaet, det reagerer jeg på. Vanskelig å sette ord på det, men det er noe med at det allerede er så sårt å ikke klare å få det til på egenhånd. Naturen har på en måte bestemt at vi ikke burde formere oss, og kanskje det stemmer, for det virker som vår omsorgsevne trekkes i tvil inntil det motsatte er bevist. Tror jeg reagerer litt ekstra fordi legen var ganske brysk på at kravet var at vi måtte ha vært samboere i 2 år (vi mangler noen få måneder), hvor på jeg svarte at kravet var at vi levde i et ekteskapslignende forhold. Og da kunne vi aller nådigest vurderes dersom vi hadde kjøpt bolig sammen, hadde felles økonomi eller lignende. Er det bare jeg som overreagerer? Medicus har selvfølgelig også krevd barneomsorgsattest, spurt om vår helse og om vi er i jobb. De følger loven de også, men OUS synes jeg har tatt alt for mye Møllers tran i tolkningen av bioteknologiloven. Til alt overmål er jeg jurist, så dette skal jeg faktisk lese meg litt opp på en dag. Men vi jurister sliter vi også med å være rasjonelle når det gjelder en selv Hvis noen lurer, så er vi begge friske og i full jobb. Men jeg har vært innom DPS etter en voldtekt for mange år siden og jeg fikk diagnosen PTSD. Det er definitivt det verste kapittelet i mitt liv. Selv om det er et tilbakelagt kapittel i den forstand at jeg nå fungerer i jobb og har et godt liv, så vil den hendelsen alltid være en sorg jeg vil bære med meg frem til dagen jeg dør. Som jeg selvfølgelig håper blir veldig lenge til! Så spørsmålet er om jeg er urimelig sensitiv, eller er det flere som har reagert på det? Tanker? 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2782 Skrevet 9. oktober 2021 Snøugla skrev (3 timer siden): Hei, dere Jeg lurer på en ting. Vi holder som jeg tidligere har skrevet på med prøverør på Medicus. Det gjør vi mens vi venter og venter og venter enda litt til på å få starte opp på Riksen/Ullevål. Vi har vært inne til forsamtale på Ullevål og må fylle ut dette skjemaet: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/documents/egenerklæring for par ved assistert befruktning.pdf Og det skjemaet, det reagerer jeg på. Vanskelig å sette ord på det, men det er noe med at det allerede er så sårt å ikke klare å få det til på egenhånd. Naturen har på en måte bestemt at vi ikke burde formere oss, og kanskje det stemmer, for det virker som vår omsorgsevne trekkes i tvil inntil det motsatte er bevist. Tror jeg reagerer litt ekstra fordi legen var ganske brysk på at kravet var at vi måtte ha vært samboere i 2 år (vi mangler noen få måneder), hvor på jeg svarte at kravet var at vi levde i et ekteskapslignende forhold. Og da kunne vi aller nådigest vurderes dersom vi hadde kjøpt bolig sammen, hadde felles økonomi eller lignende. Er det bare jeg som overreagerer? Medicus har selvfølgelig også krevd barneomsorgsattest, spurt om vår helse og om vi er i jobb. De følger loven de også, men OUS synes jeg har tatt alt for mye Møllers tran i tolkningen av bioteknologiloven. Til alt overmål er jeg jurist, så dette skal jeg faktisk lese meg litt opp på en dag. Men vi jurister sliter vi også med å være rasjonelle når det gjelder en selv Hvis noen lurer, så er vi begge friske og i full jobb. Men jeg har vært innom DPS etter en voldtekt for mange år siden og jeg fikk diagnosen PTSD. Det er definitivt det verste kapittelet i mitt liv. Selv om det er et tilbakelagt kapittel i den forstand at jeg nå fungerer i jobb og har et godt liv, så vil den hendelsen alltid være en sorg jeg vil bære med meg frem til dagen jeg dør. Som jeg selvfølgelig håper blir veldig lenge til! Så spørsmålet er om jeg er urimelig sensitiv, eller er det flere som har reagert på det? Tanker? Reagerte selv, men det er bare fordi jeg har en psykisk historie slik som deg og jeg var redd for om det skulle få konsekvenser i form av at vi ikke skulle få hjelp. Synes det er veldig bra at de har innført disse skjemaene og de punktene som er der. De vil bare barna sitt beste og gi dem best mulig utgangspunkt. Anonymkode: c78a7...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2783 Skrevet 9. oktober 2021 Snøugla skrev (3 timer siden): Hei, dere Jeg lurer på en ting. Vi holder som jeg tidligere har skrevet på med prøverør på Medicus. Det gjør vi mens vi venter og venter og venter enda litt til på å få starte opp på Riksen/Ullevål. Vi har vært inne til forsamtale på Ullevål og må fylle ut dette skjemaet: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/documents/egenerklæring for par ved assistert befruktning.pdf Og det skjemaet, det reagerer jeg på. Vanskelig å sette ord på det, men det er noe med at det allerede er så sårt å ikke klare å få det til på egenhånd. Naturen har på en måte bestemt at vi ikke burde formere oss, og kanskje det stemmer, for det virker som vår omsorgsevne trekkes i tvil inntil det motsatte er bevist. Tror jeg reagerer litt ekstra fordi legen var ganske brysk på at kravet var at vi måtte ha vært samboere i 2 år (vi mangler noen få måneder), hvor på jeg svarte at kravet var at vi levde i et ekteskapslignende forhold. Og da kunne vi aller nådigest vurderes dersom vi hadde kjøpt bolig sammen, hadde felles økonomi eller lignende. Er det bare jeg som overreagerer? Medicus har selvfølgelig også krevd barneomsorgsattest, spurt om vår helse og om vi er i jobb. De følger loven de også, men OUS synes jeg har tatt alt for mye Møllers tran i tolkningen av bioteknologiloven. Til alt overmål er jeg jurist, så dette skal jeg faktisk lese meg litt opp på en dag. Men vi jurister sliter vi også med å være rasjonelle når det gjelder en selv Hvis noen lurer, så er vi begge friske og i full jobb. Men jeg har vært innom DPS etter en voldtekt for mange år siden og jeg fikk diagnosen PTSD. Det er definitivt det verste kapittelet i mitt liv. Selv om det er et tilbakelagt kapittel i den forstand at jeg nå fungerer i jobb og har et godt liv, så vil den hendelsen alltid være en sorg jeg vil bære med meg frem til dagen jeg dør. Som jeg selvfølgelig håper blir veldig lenge til! Så spørsmålet er om jeg er urimelig sensitiv, eller er det flere som har reagert på det? Tanker? Hva er det du reagerer på av dette? For meg ser det ut som helt rimelige spørsmål. Jeg syns det er supert de har krav til de som skal få hjelp til og få barn, som de skal være med på og sette til verden (forhåpentligvis). Det kan variere fra sted til sted, men det er bare bra Anonymkode: ee55d...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2784 Skrevet 9. oktober 2021 Snøugla skrev (5 timer siden): Hei, dere Jeg lurer på en ting. Vi holder som jeg tidligere har skrevet på med prøverør på Medicus. Det gjør vi mens vi venter og venter og venter enda litt til på å få starte opp på Riksen/Ullevål. Vi har vært inne til forsamtale på Ullevål og må fylle ut dette skjemaet: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/documents/egenerklæring for par ved assistert befruktning.pdf Og det skjemaet, det reagerer jeg på. Vanskelig å sette ord på det, men det er noe med at det allerede er så sårt å ikke klare å få det til på egenhånd. Naturen har på en måte bestemt at vi ikke burde formere oss, og kanskje det stemmer, for det virker som vår omsorgsevne trekkes i tvil inntil det motsatte er bevist. Tror jeg reagerer litt ekstra fordi legen var ganske brysk på at kravet var at vi måtte ha vært samboere i 2 år (vi mangler noen få måneder), hvor på jeg svarte at kravet var at vi levde i et ekteskapslignende forhold. Og da kunne vi aller nådigest vurderes dersom vi hadde kjøpt bolig sammen, hadde felles økonomi eller lignende. Er det bare jeg som overreagerer? Medicus har selvfølgelig også krevd barneomsorgsattest, spurt om vår helse og om vi er i jobb. De følger loven de også, men OUS synes jeg har tatt alt for mye Møllers tran i tolkningen av bioteknologiloven. Til alt overmål er jeg jurist, så dette skal jeg faktisk lese meg litt opp på en dag. Men vi jurister sliter vi også med å være rasjonelle når det gjelder en selv Hvis noen lurer, så er vi begge friske og i full jobb. Men jeg har vært innom DPS etter en voldtekt for mange år siden og jeg fikk diagnosen PTSD. Det er definitivt det verste kapittelet i mitt liv. Selv om det er et tilbakelagt kapittel i den forstand at jeg nå fungerer i jobb og har et godt liv, så vil den hendelsen alltid være en sorg jeg vil bære med meg frem til dagen jeg dør. Som jeg selvfølgelig håper blir veldig lenge til! Så spørsmålet er om jeg er urimelig sensitiv, eller er det flere som har reagert på det? Tanker? Hei🥰 Jeg er også jurist og i gang med ivf. Som menneske og prøver reagerer jeg, i likhet med deg, på dette. Som jurist, derimot, ser jeg at å innhente slike opplysninger nok er i tråd med bioteknologiloven. Det fremgår av bioteknologiloven § 2-6 at legen treffer avgjørelse om ivf-behandling og at «Beslutningen skal bygge på medisinske og psykososiale vurderinger av kvinnen og hennes eventuelle ektefelle eller samboer. Det skal legges vekt på kvinnens og hennes eventuelle ektefelle eller samboers omsorgsevne og hensynet til barnets beste.» Det fremgår videre av bestemmelsen: «Hvis det er nødvendig for å supplere de opplysningene som gis av kvinnen eller paret selv, kan legen innhente relevant informasjon fra offentlige instanser for å foreta vurderingen av kvinnens eller parets omsorgsevne og hensynet til barnet beste etter første ledd. Slik informasjon kan blant annet være opplysninger om kvinnens eller parets helse, økonomi, bolig og hvor lenge paret har bodd sammen. Ved innhenting av opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt, kreves samtykke fra den opplysningene gjelder.» Med andre ord: de bygger først og fremst på informasjonen man selv velger å oppgi. Er de i tvil, kan de innhente mer info fra andre enn paret. Vil også tro at det skal mye til før de bruker opplysninger de finner for å nekte behabdling. For øvrig står blant annet dette i forarbeidene til bestemmelsen: «avgjørelsen skal bygge på medisinske og psykososiale vurderinger av paret. Det skal legges vekt på parets omsorgsevne og hensynet til barnet beste». Forarbeidene slår fast at legen skal foreta en konkret vurdering av paret og deres situasjon (Ot.prp.nr.64 (2002–2003) s. 128-129) I den medisinske vurderingen vil kvinnens alder være et moment. Det fremgår at «kvinnen bør være mellom 25 og 40 år, og mannen i rimelig aldersmessig avstand til henne». Dette er imidlertid ikke absolutte grenser. Den psykososiale vurderingen innebærer en vurdering av om paret er mentalt i stand til å gjennomgå behandlingen, og om de vil kunne gi barnet en trygg oppvekst. Legen kan innhente informasjon som er nødvendig for å foreta en helhetsvurdering av paret. Det er allerede et krav i bioteknologiloven om at det skal foretas en vurdering av om den som søker assistert befruktning er egnet til å ha omsorg for barn. Etter dagens bioteknologilov § 2-6 skal legen som beslutter om assistert befruktning skal gis bygge avgjørelsen på «medisinske og psykososiale vurderinger av paret». I en slik vurdering skal det legges vekt på «omsorgsevne og hensynet til barnets beste.» Omsorgsevnen til alle som søker assistert befruktning i dag blir m.a.o. allerede vurdert av lege. Begrunnelsen for dette er statens plikt til å sikre barnets rettigheter etter blant annet FNs barnekonvensjon. I denne konvensjonen er barn gitt rett til beskyttelse mot alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbruk, vanskjøtsel eller forsømmelig behandling, mishandling eller utnytting, herunder seksuelt misbruk. Når staten tilbyr assistert befruktning til befolkningen, får den også en plikt til å ivareta barnets rettigheter etter barnekonvensjonen.» *** Selv om det oppleves svært sårt for oss å oppgi private detaljer, må vi bare huske på at formålet med det er begrunnet i barnets beste. Og! Til tross for om man har sine utfordringer med det ene og andre, betyr ikke dette st man sv dne grunn blir nektet behandling. Jeg går hos St. Olavs. De har et myyye mindre omfattende skjema Anonymkode: f2acc...7f9 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2785 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg søkt om assistert befruktning for enslige, synes ikke det var noe strengt i det heletatt, overaskende hvor lett man slapp inn. Jeg er utdannet barnevernspedagog, men jobber i skolen. Anonymkode: 7ea55...d6c 2
ne11iker Skrevet 10. oktober 2021 #2786 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg prøver igjen… Jeg hadde uttak for 2,5 uke siden. Det ble totalfrys. Jeg har fått en blødning uken her (den kom noen dager før vanlig mens) og har fått beskjed om at jeg kan få innsett ved første eggløsning. I følge min kalender er det dessverre på en mandag. Men jeg håper at siden syklusen min er klusset med så kommer den på en annen dag. Hva er deres erfaringer, dere som har hatt totalfrys? 😃
Neutral90 Skrevet 10. oktober 2021 #2787 Skrevet 10. oktober 2021 ne11iker skrev (25 minutter siden): Jeg prøver igjen… Jeg hadde uttak for 2,5 uke siden. Det ble totalfrys. Jeg har fått en blødning uken her (den kom noen dager før vanlig mens) og har fått beskjed om at jeg kan få innsett ved første eggløsning. I følge min kalender er det dessverre på en mandag. Men jeg håper at siden syklusen min er klusset med så kommer den på en annen dag. Hva er deres erfaringer, dere som har hatt totalfrys? 😃 Første syklus etter ble en del dager lenger enn vanlig:) det er vanlig at det blir litt forsinkelser.
aishaaa Skrevet 10. oktober 2021 #2788 Skrevet 10. oktober 2021 ne11iker skrev (32 minutter siden): Jeg prøver igjen… Jeg hadde uttak for 2,5 uke siden. Det ble totalfrys. Jeg har fått en blødning uken her (den kom noen dager før vanlig mens) og har fått beskjed om at jeg kan få innsett ved første eggløsning. I følge min kalender er det dessverre på en mandag. Men jeg håper at siden syklusen min er klusset med så kommer den på en annen dag. Hva er deres erfaringer, dere som har hatt totalfrys? 😃 Jeg har hatt flere uttak, og avbruddblødningen har alltid kommet til «rett» tid, men mens etter der har alltid vært veeeldig forsinket. Får som regel mens mellom dag 29-33, men den har stortsett vært minimum 10 dager forsinket .. sannsynligvis blir syklusen litt tilklusset🤞🏼 Jeg skal ha innsett etter neste mens også, og ut i fra kalenderen skal eggløsning komme på en Tirsdag, men det endrer seg nok😊🤞🏼
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2789 Skrevet 10. oktober 2021 Hvor mange ultralyder hadde dere før uttak, og hvilke dag hadde dere uttak? 💉☺️ Anonymkode: 60546...2d7
EXB1987 Skrevet 10. oktober 2021 #2790 Skrevet 10. oktober 2021 ne11iker skrev (50 minutter siden): Jeg prøver igjen… Jeg hadde uttak for 2,5 uke siden. Det ble totalfrys. Jeg har fått en blødning uken her (den kom noen dager før vanlig mens) og har fått beskjed om at jeg kan få innsett ved første eggløsning. I følge min kalender er det dessverre på en mandag. Men jeg håper at siden syklusen min er klusset med så kommer den på en annen dag. Hva er deres erfaringer, dere som har hatt totalfrys? 😃 Jeg hadde også totalfrys etter uttak (pga overstimulering) og fikk avbruddsblødningen bare noen dager etter at jeg skulle hatt innsett. Fikk beskjed om å vente en syklus før innsett av fryst blasto, og denne syklusen har vært lang for å være meg. EL kom på dag 21/22 (vanlig for meg er dag 12-16) og jeg venter fortsatt på mensen, CD35 i dag. Har aldri hatt så lang syklus før. Nå har jeg spottet rosa og brunt i flere dager, men det skjer liksom ikke noe mer. Bruker aldri å spotte heller, så hele denne syklusen har vært alt annet enn normal for meg. Skikkelig frustrerende å vente!
EXB1987 Skrevet 10. oktober 2021 #2791 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvor mange ultralyder hadde dere før uttak, og hvilke dag hadde dere uttak? 💉☺️ Anonymkode: 60546...2d7 Jeg hadde to ultralyder før uttak, på CD 7 og CD 10. Uttak på CD 13. 1
prøver89 Skrevet 10. oktober 2021 #2792 Skrevet 10. oktober 2021 ne11iker skrev (3 timer siden): Jeg prøver igjen… Jeg hadde uttak for 2,5 uke siden. Det ble totalfrys. Jeg har fått en blødning uken her (den kom noen dager før vanlig mens) og har fått beskjed om at jeg kan få innsett ved første eggløsning. I følge min kalender er det dessverre på en mandag. Men jeg håper at siden syklusen min er klusset med så kommer den på en annen dag. Hva er deres erfaringer, dere som har hatt totalfrys? 😃 Min normale syklus er normalt 29 eller 30. avbruddsblødningen kom på CD 28, neste blødning kom på CD 40. Ganske forsinket mao😅
Finki Skrevet 10. oktober 2021 #2793 Skrevet 10. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mange ultralyder hadde dere før uttak, og hvilke dag hadde dere uttak? 💉☺️ Anonymkode: 60546...2d7 Jeg har hatt alt fra 1 til 4 kontroller: Uttak 1: UL syklusdag 8 og 10, uttak dag 12. Uttak 2: UL dag 10, uttak dag 12. Uttak 3: UL dag 7, 9, 10 og 12, uttak dag 14. 1
prøver89 Skrevet 11. oktober 2021 #2794 Skrevet 11. oktober 2021 EXB1987 skrev (12 timer siden): Jeg hadde to ultralyder før uttak, på CD 7 og CD 10. Uttak på CD 13. 1. uttak: 1 UL- CD 9(sprøytedag 7). Uttak CD12. 2. uttak: 2 UL- CD 8 og 12. Uttak CD16. 3.uttak: 3 UL- CD 9, 12 og 16. Uttak CD 19. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2795 Skrevet 11. oktober 2021 prøver89 skrev (1 time siden): 1. uttak: 1 UL- CD 9(sprøytedag 7). Uttak CD12. 2. uttak: 2 UL- CD 8 og 12. Uttak CD16. 3.uttak: 3 UL- CD 9, 12 og 16. Uttak CD 19. Hva skjer dersom de mener uttaket skulle vært på dag 12 men der er i el helg? 😬 De har ikke uttak i helgene 😕 Anonymkode: 60546...2d7
Gjest DNX Skrevet 11. oktober 2021 #2796 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skjer dersom de mener uttaket skulle vært på dag 12 men der er i el helg? 😬 De har ikke uttak i helgene 😕 Anonymkode: 60546...2d7 Jeg vil anta at du da får beskjed om å sette eggløsningssprøyta i helga, slik at det passer med uttak f.eks. mandag (om ikke du må stimuleres enda lengre)? Det er veldig viktig å ta eggløsningssprøyta på riktig tidspunkt ift. uttak, men de gir jo beskjed om når du skal ta den slik AT det passer med uttak.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2797 Skrevet 11. oktober 2021 DNX skrev (4 timer siden): Jeg vil anta at du da får beskjed om å sette eggløsningssprøyta i helga, slik at det passer med uttak f.eks. mandag (om ikke du må stimuleres enda lengre)? Det er veldig viktig å ta eggløsningssprøyta på riktig tidspunkt ift. uttak, men de gir jo beskjed om når du skal ta den slik AT det passer med uttak. Okei 🤞🏼 Har første ultralyd CD9 på onsdag så er så spent på om uttak blir på fredag eller mandag 😬 håper egentlig på mandag, men vet vell ingenting før etter ultralyden Anonymkode: 60546...2d7
Finki Skrevet 11. oktober 2021 #2798 Skrevet 11. oktober 2021 Telefon fra Riksen i dag: Det lille todagersegget har klart oppgaven, og verdiene ser bra ut. Nå tør jeg endelig å glede meg! 🎉 Jeg har gått og kjent på alle slags innbilte symptomer på kjemisk graviditet, så det var en lettelse. Jeg begynner å forstå hvorfor mange mener det er lurt å ikke teste for tidlig, man blir jo sprø 😅 Jeg fikk forresten beskjed om å slutte på både crinone (litt skummelt) og metformin med en gang. Er det noen som har erfaring med å slutte på metformin? Var det like ille som å starte? Jeg begynte rett på 1500 mg om dagen, og bivirkningene var som en omgangssyke i flere dager. Greit å være forberedt hvis det blir samme greia på nytt 🙈 4
Gjest DNX Skrevet 11. oktober 2021 #2799 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Okei 🤞🏼 Har første ultralyd CD9 på onsdag så er så spent på om uttak blir på fredag eller mandag 😬 håper egentlig på mandag, men vet vell ingenting før etter ultralyden Anonymkode: 60546...2d7 Vet ikke noe før den ultralyden, nei, og kanskje ikke da engang 🙈 Går og venter på å få vite dato for uttak selv, og om det eventuelt krasjer med andre planer, så forstår godt ønsket ditt om å vite 😅
prøver89 Skrevet 11. oktober 2021 #2800 Skrevet 11. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei 🤞🏼 Har første ultralyd CD9 på onsdag så er så spent på om uttak blir på fredag eller mandag 😬 håper egentlig på mandag, men vet vell ingenting før etter ultralyden Anonymkode: 60546...2d7 Da tipper jeg det blir mandag eller senere☺️ Endret 11. oktober 2021 av prøver89 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå