Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
aishaaa skrev (6 minutter siden):

Takk for svar ❤️ Nå ringte faktisk legen fra sykehuset. Fikk henvisning til lapraskopi om jeg ønsket, men da anbefalte de meg å vente 3 mnd etter lap med innsett, for å få kontroll på hormonene. Ble enig om å prøve et fryseinnsett nå i November, om det feiler da så blir der lap. 
Hun la vekt på at jeg sannsynligvis ikke hadde endo på eggstokker, da cysten de hadde punktert kun innehold koagulert blod - ikke endovev. Den skulle også ha kommet tilbake i følge lege, dersom det var en såkalt endocyste. Hadde ønsket de kunne informert om det tidligere, så hadde jeg sluppet å tenkt så mye på hva greia med den cysta var.. 

Ved forrige egguttak sa legen «gleder meg til å sette tilbake egg til det, endometriet ditt er pent», så slimhinna og alt skal være veldig bra.

Håper den sitter for oss nå, så jeg slipper lap. Jeg tåler det meste, men narkose skremmer meg av en eller annen grunn.. ekkelt å være «bevisstløs»🙈 

Akk, tenk å få kompliment for å ha pent endometri 🥰😂 

Det høres jo ut som en god plan det, det var min plan og for å si det sånn. Nå hadde ikke jeg flere på frys, men hadde aldri gjennomført nok et uttak uten å ha blitt operer først da kun to egg av tre uttak ble noe av. Jeg har aldri vært i narkose, så kjente på samme usikkerhet som deg, men det er jo rutineoperasjon som jo er betryggende å vite 😊

Krysser fingrene for at fryseforsøket sitter 🤞 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Høstbladet skrev (5 timer siden):

Hei du! Tusen takk for svar! 😊 Hyggelig å møte en som også jobber i barnehage og vet hvordan det er der! Ja, det er alltid krise med for lite folk. Har en åpen dialog med arbeidsgiver, men har ikke fått snakket noe mer med hun fordi jeg ikke vet når oppstart er ennå og fordi jeg ikke vet helt hvordan ting foregår. Så veldig godt å få høre deres erfaring her inne ☺️

Kjenner jeg gruer meg til uttak, siden de aller fleste jeg har lest om har skrevet at det er fryktelig vondt, selv om jeg vet at det er individuelt. Blir alle tilbudt både smertestillende i pilleform og lokalbedøvelse? 

Ja, det er akkurat det jeg har tenkt. At denne gangen så må og vil jeg tenke på meg selv. Men jeg syns det er vanskelig allikevel å ikke kunne gi informasjon til de jeg jobber med (de vet at jeg skal begynne med IVF) når det kommer til hvilke dager jeg blir borte, slik at de kan få satt inn en vikar. Hvordan gjorde du det hvis jeg kan spørre?

Tusen takk! Masse lykke til selv! 💕

Kanskje vanskelig å gå gjennom en prosess med så mye plutselig fravær i en slik type jobb, uten å være åpen overfor arbeidsgiver? 😅 
Jeg synes ikke uttak var ille i det hele tatt🥰

Skrevet
frk.bie skrev (5 timer siden):

Dere som har lang reisevei, hvordan er det å få dekt reisen? Vi er under offentlig behandling og har 500km til klinikken vår. Fikk time 08:30 så må overnatte på hotell, får jeg dekt både reisen og overnattingen da? 

Du får dekket reise med billigste alternativ. Hvis du kjører eller tar buss, legger du ut selv og sender søknad om reiseregning til Pasientreiser i etterkant. 
Du kan få Pasientreiser til å bestille og dekke fly for deg, hvis det går fly som er fremme i tide den dagen du har time. Men hjem får du billigste reisevei.

Kjører du, får du en sats per kilometer, og du får også dekket ferge/bom/parkering.

Hvis du må reise dagen før for å rekke timen, får du dekket overnatting og kost etter sats.

Mannen kan sende egen reiseregning dor seg selv de timene han også er innkalt(hos meg har det vært bare uttakene han har fått dekket.

Skrevet (endret)

Er det vanlig at det kommer blod ut der man stakk gonal-f-pennen? (Et par store dråper, nok til at det rant.) Har aldri opplevd dette før, så jeg spør fremfor å uroe meg. Det skal vel ikke gå an å stikke feil mtp. effekten? 🤯 Blod i pennen er ikke et problem i dette tilfellet. 

MÅ jo ha vært bare et lite blodkar, ikke en blodåre, siden det ikke kom mer blod? I så fall har jeg jo satt sprøyta «subkutant» selv om jeg traff litt blod også.

Leste om noen andre under IVF-behandling som fikk beskjed om å stikke nålen inn på skrå fordi hun var tynn og det da er kortere inn til blodårene. Men liker liksom å tenke at man hadde fått beskjed om de mente det var et problem.. 

Endret av DNX
Skrevet (endret)
1 hour ago, DNX said:

Er det vanlig at det kommer blod ut der man stakk gonal-f-pennen? (Et par store dråper, nok til at det rant.) Har aldri opplevd dette før, så jeg spør fremfor å uroe meg. Det skal vel ikke gå an å stikke feil mtp. effekten? 🤯 Blod i pennen er ikke et problem i dette tilfellet. 

MÅ jo ha vært bare et lite blodkar, ikke en blodåre, siden det ikke kom mer blod? I så fall har jeg jo satt sprøyta «subkutant» selv om jeg traff litt blod også.

Leste om noen andre under IVF-behandling som fikk beskjed om å stikke nålen inn på skrå fordi hun var tynn og det da er kortere inn til blodårene. Men liker liksom å tenke at man hadde fått beskjed om de mente det var et problem.. 

Det har skjedd et par ganger med meg i siste forsøk, faktisk. Har ikke brydd meg noe med det, og det har ikke påvirket behandlingen. Jeg fikk et gigablåmerke av fyremadel en gang jeg traff et blodkar, da, dagen før jeg skulle på stranda 😂 Gikk helt greit det også. Hvis du er veldig slank så kan du kanskje bøye deg litt fram for å få en liten valke å stikke i? Dette er sprøyter ment til hjemmebruk, så det kan jo ikke være meningen at det skal være så avansert håper jeg. 

Endret av Finki
Skrevet
Finki skrev (13 minutter siden):

Det har skjedd et par ganger med meg i siste forsøk, faktisk. Har ikke brydd meg noe med det, og det har ikke påvirket behandlingen. Jeg fikk et gigablåmerke av fyremadel en gang jeg traff et blodkar, da, dagen før jeg skulle på stranda 😂 Gikk helt greit det også. Hvis du er veldig slank så kan du kanskje bøye deg litt fram for å få en liten valke å stikke i? Dette er sprøyter ment til hjemmebruk, så det kan jo ikke være meningen at det skal være så avansert håper jeg. 

Takk for svar! Da skal jeg også slå meg til ro med det. Jeg er ikke helt i form i dag (bivirkninger), så jeg ble nok litt ekstra usikker fordi jeg ikke var helt i vater fra før 🙈 

Skrevet
1 minutt siden, DNX said:

Takk for svar! Da skal jeg også slå meg til ro med det. Jeg er ikke helt i form i dag (bivirkninger), så jeg ble nok litt ekstra usikker fordi jeg ikke var helt i vater fra før 🙈 

Huff, håper bivirkningene roer seg. Det er kanskje ikke lenge til første kontroll? 

Skrevet
Finki skrev (18 minutter siden):

Huff, håper bivirkningene roer seg. Det er kanskje ikke lenge til første kontroll? 

Takk, kontroll på fredag 😊 Håper på fin utvikling, så det føles verdt det til tross for bivirkninger😅

Skrevet
56 minutter siden, DNX said:

Takk, kontroll på fredag 😊 Håper på fin utvikling, så det føles verdt det til tross for bivirkninger😅

Det var ikke lenge til, nei. Håper det ser bra ut! Bivirkninger betyr vel i det minste at det skjer noe 😊

Skrevet
aishaaa skrev (10 timer siden):

Dritt at de bare avfeier.. jeg fikk faktisk henvisning nå, om jeg ville. Ble enig om å prøve et fryseinnsett nå, så ser vi 🤞🏼
Håper neste innsett sitter for dere nå, det er så fortjent! Men jeg har trua på at den opprenskningen der hjelper, det er jo ikke bare det at det er flekker i form av endo, men det blir jo en betennelse som gir et dårlig miljø i livmora av det..

Ja det var det også jeg nettopp forsto. At endometriose utenfor livmor vil skape dårlig miljø og bakterier/irritasjon . Håper det kan ha en betydning for hvorfor vi mistet så mange ganger. Embryoene var da gjennomgått pgd og skulle være helt friske. Til og med dyrket til blastocyster. Prøvde også en gang ivf med donor. Og det samme skjedde da. Gravid ,men endte i spontanaborter rett rundt uke 5.

Så mildt sakt spent nå 😅😅

Blir spennende og se hva som skjer med deg. Om du også må ha det. Og at det evt kan hjelpe.

Uansett om det vil ha noe virkning eller ikke på meg. Så er jeg bare så lettet over å ha fått en diagnose. Og noe i ivertfall jeg tenker kan ha vært grunnen. 

💕

Skrevet
aishaaa skrev (12 timer siden):

Hei, Damer!

Sorry for langt innlegg. Håper noen orker å lese, og forhåpentligvis har noen erfaringer❤️

ENDOMETRIOSE / Lapraskopi; 

Vi har hatt 1 innsett nå som endte i negativ test. Dette var ferskinnsett. Vi skal ha nytt innsett etter neste mens nå, så det blir om ca 5-6 uker. Da blir det innsett av fryst blasto i naturlig syklus.

Vi hadde utredning i fjor sommer, og det var jo en åpenbar grunn til at vi ikke ble gravide ; mannlig faktor (azoospermi). Når de fant «grunnen» så slo både de, og vi oss til ro med at det var det. Hormonprøvene mine var «ok», men litt lav AMH og litt forhøyet FSH. 

Til nå har vi hatt 6 uttak, da jeg har lav AMH og de ønsker å høste flest mulige blastocyster så vi har størst mulig sjanse til å bli gravide. I etterkant etter alle stimuleringene har jeg fått mer og mer vondt i nedre del av mage. Under den ene stimuleringen måtte de også punktere en stor cyste på den ene eggstokken, som innehold (sorry) brun gugge. Antar at det var det de kaller en sjokoladecyste som igjen er et symptom på endometriose. 
jeg har alltid slitt med store smerter ifbm. Mens og eggløsning. Spesielt mens. Fikk p-piller i en alder av 14 da smertestillende ikke hjalp.

Jeg er _helt_ sikker på at jeg har endo. Ringte sykehuset og de sier at det ikke er noen grunn til å ta en lap, og mener jeg bør prøve et innsett til. Hva tenker dere? Er det noen vits i å sjekke det? 
de sa også at dersom de finner endo så fjerner de sjeldent vevet, så femt det ikke er snakk om alvorlig grad av det.

Føler bare det er så bortkastet å sette inn dersom det er noe «galt» med meg som gjør at det uansett ikke fester seg :(

En ting til :

når jeg kom til operasjonen. Så sa jeg at jeg hadde egentlig tenkt til å la være. For er ikke plaget med de mens smertene jeg en gang hadde. Men da sa de at det var veldig lurt av meg og ta denne operasjonen og muntret meg skikkelig opp og sa dette ville være godt for meg og ivertfall få et svar. Sikkert for å ikke gjøre meg bekymret..Jeg hadde en kjempefin opplevelse av narkosen. Hadde gruet meg i forkant. Men blitt fortalt alt som skulle skje. Var oppe ekstra lenge kvelden Før og så på operasjons videoer 😅 så når jeg først skulle inn. Så var jeg litt sånn behagelig trøtt og gledet meg til å sove. 😂Høres sikkert rart ut. Men det gikk ivertfall veldig fint. 

Skrevet
DNX skrev (4 timer siden):

Jeg har opplevd det to ganger, nok til at jeg måtte ha en bomullspad og tørke fort. Tenkte ikke noe særlig på det, antok det var uheldige stikk. Fikk et lite blåmerke på en av de. Det går nok helt fint, dosen har gått inn :hug: Jeg stresset mye med hvordan, men har prøvd og tenke på det som så enkelt, at om det var komplisert og viktig og sette sprøyten på en bestemt måte, et spesifikt sted, ville vi ikke fått satt dem selv :) 

Anonymkode: ee55d...7bc

Skrevet

Første test i dag, 9 DPO. Ingen utslag. Jaja, får bare teste videre de neste dagene, så kanskje det dukker opp noe. Selv om jeg er mye mindre stressa denne gangen enn sist, så er jeg ganske innstilt på at det ikke kommer til å bli noe nå. Første del av forsøket gikk så bra, så da tenker denne optimisten at det er på tide at det går litt dårlig igjen 🙃

Skrevet

Håper håper på to streker de neste dagene 🤞🤞

• Liker 3
Skrevet

Trøtthet under stimulering

Noen som har opplevd å bli trøtt og slapp? Jeg har kort protokoll med Bemfola 225 og Fyremadel 0,25. Har ikke vært dårlig eller merket noen bivirkninger, bortsett fra at jeg er veldig trøtt. Andre som opplever dette?😴😴

Anonymkode: f2acc...7f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noen som har opplevd å bli trøtt og slapp? Jeg har kort protokoll med Bemfola 225 og Fyremadel 0,25. Har ikke vært dårlig eller merket noen bivirkninger, bortsett fra at jeg er veldig trøtt. Andre som opplever dette?😴😴

Oohyes, jeg sov minst 1-2 timer på sofaen hver dag etter jobb.. og jeg powernapper aldri. Helt normalt 🙃

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har heller ikke merket noen bivirkninger av behandling, men ja, var veldig trøtt. Har selv tenkt at det også kanskje er psykisk at når behandlingen er over så har jeg slappet av mer og dermed kjent hvor trøtt jeg er... 

Nå er jeg nok også trøtt pga graviditet. Jeg hadde UL i dag, uke 9. Så et bankende hjerte 😍 men selv om eggstokker var fine ved uttak og innsett så fikk jeg i dag beskjed om at de var store, så da ble det treningsforbud fremover igjen. Men jeg har følt meg helt fin, ja bortsett fra trøtthet. Får ny UL i uke 12, så blir spennende å se da 🧡

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 9/16/2021 at 5:06 PM, Rebecks said:

Jeg hadde kjørt på med en gang. Du vet aldri hvor lang tid dette kan ta. Du er heldig om det klaffer på første 🥰

Takket være deres oppmuntring har jeg startet mitt aller første forsøk med en gang. Å, det har vært mye de siste dagene! Jeg vil gjerne dele historien!

Jeg hadde protocol antagonist. På grunn av PCOS har legen vært ekstremt forsiktig med en ganske lav dose på 100 IE / dag i 6 dager. Det viste ingen effekt for meg, og etterpå prøvde vi 112 IE / dag og 125 / i 2 dager. Dessverre er det bare 4 follikler som vokste opp og til slutt fikk jeg bare 3 egg.

Eggutvinning var ikke smertefullt, og kanskje har det noe å gjøre med at bare 3 ble hentet.

Dagen etter fikk vi beskjed at bare 2 var befruktet og legen anbefalte embryotilbakeføring  på dag 3 mandag. I dag er dag 5, og vi fikk beskjed at den andre har vært blastocyst og frosset ned.

Jeg kyrsser fingre for at vi kan lykkes med denne som er inne i meg nå.

Det er bare en ting jeg er bekymret for da legen fortalte meg at det var  multinucleated celle på dag 2 i begge eggene. Laboratoriet på klinikken sa at multinucleated celler er vanlig de første dagene, og de forsvant på dag 3, og jeg har ingenting å bekymre meg for. Likevel har jeg lest på nettet og er redd for at det kan være noe galt med embryoet. 

Har noen hørt om det?

Jeg er 32 år gammel, med PCOS og mannlige faktor, første forsøk med Livio Oslo.

Endret av Yaohaiburongyi
  • Liker 3
Skrevet
ne11iker skrev (På 28.9.2021 den 17.49):

Da har jeg gode nyheter å meddele. Etter et vondt uttak forrige torsdag var jeg på sykehuset igjen idag for innsett. De fikk ut 8 egg, 6 var modne og 5 ble befruktet. Av de var 3 stk blitt blastocyster med topp kvalitet. Og den ene skal dyrkes til imorgen og kanskje fryses den og. Jeg ble så glad at jeg begynte å gråte. Tenk, det er omtrent 80% av de som ble befruktet. Kan ikke helt tro det ❤️

Det negative ved innsett idag var at etter tre forsøk med å få inn blastocysten så ga de opp. De fikk den rett og slett ikke inn. De vil sende meg på hysteroskopi (skrev jeg det riktig?) først for å se hvordan livmoren min er og veien dit. To leger og en emryolog slet lenge og til slutt ga de opp og gikk for totalfrys. 

vet noen om ventetiden på hysteroskopi på St Olavs? Og vet noen om det gjør vondt? Utføres det i narkose? 

Fikk time til hysteroskopi i dag (kort ventetid, yey!). Og alt så helt fint ut. Kun en vei som er litt kronglete men helt normalt. 

Så jeg får innsett ved neste eggløsning. 
Etter uttaket fikk jeg kraftigere mens enn vanlig og den kom ca 5 dager før planlagt. Har andre og opplevd dette?

Og dere som har hatt fryseforsøk første syklus etter uttak - er det vanlig at mensen kommer senere/tidligere enn menskalenderen sier? 

• Liker 1
Skrevet
ne11iker skrev (37 minutter siden):

Fikk time til hysteroskopi i dag (kort ventetid, yey!). Og alt så helt fint ut. Kun en vei som er litt kronglete men helt normalt. 

Så jeg får innsett ved neste eggløsning. 
Etter uttaket fikk jeg kraftigere mens enn vanlig og den kom ca 5 dager før planlagt. Har andre og opplevd dette?

Og dere som har hatt fryseforsøk første syklus etter uttak - er det vanlig at mensen kommer senere/tidligere enn menskalenderen sier? 

Hva er det de sjekker på hysteroskopi? 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...