ne11iker Skrevet 1. oktober 2021 #2641 Skrevet 1. oktober 2021 Bhglærerstudent skrev (4 timer siden): Hei alle sammen! Vi har fått førstegangssamtale i Porsgrunn om et par uke nå. Jeg blir snart 40 og har ikke barn. Jeg har en ganske bra helse men har et problem med lavt nivå av jern og hemoglobin som gjør at jeg må ta jerntilskudd, men som noen kanskje vet, de er ganske dårlig med magen og jeg sliter veldig når jeg tar de. Min mens har alltid vært regelmessig som en klokke, mellom 23-28 dager og får EL hver eneste måned.Men vi prøver å bli gravid og ingenting skjer. Nå skal vi på utredning og nå kommer det en frykt for meg: kan det være at mine egg er alle dårlige pga jernmangel? Og at det er derfor vi ikke bli gravid? Kan det være at de i Porsgrunn ser det og rett og slett sender oss tilbake hjem Ford alle mine egg er dårlig? Seff er jeg klar over at min alder og andre faktorer er avgjørende, men føler at jernmangel kan faktisk ødelegge mye, jeg vet ikke. Noen med erfaring med jernmangel og hva dere gjorde for å få det bedre? Jeg tar aminojern fordi den er den minste skadelig for magen min, men får bivirkninger uansett. Prøver å spise så sunt som mulig, men vet ikke om jeg kan gjøre noe mer. På forhånd takk for svar og ønsker masse lykke til til alle som går gjennom denne situasjonen! ❤ Har dere sjekket at kvaliteten på spermen er fin? Kan være det også 🙂 Sliter med tidvis jernmangel men har ikke vært i veien for min fruktbarhet. Her er alt normalt med meg fordet. Mannlig faktor som er vår årsak.
Bhglærerstudent Skrevet 1. oktober 2021 #2642 Skrevet 1. oktober 2021 34 minutter siden, ne11iker said: Har dere sjekket at kvaliteten på spermen er fin? Kan være det også 🙂 Sliter med tidvis jernmangel men har ikke vært i veien for min fruktbarhet. Her er alt normalt med meg fordet. Mannlig faktor som er vår årsak. Hei! Takk for svar ❤ han har testet 2 ganger med vanlig sædprøve og legen sier at den ser fin ut. Raske svømmere og normale verdier. Jeg har hatt myomer som er blitt operert og tatt borte, de er grunnen til min jernmangel siden jeg blør så mye ved mensen og de myomene har gjort at livmor er "deformert" ifølge legen. Så vi er klar over at problemet ligger hos meg. Vi prøver og prøver men ingenting skjer, så jeg vet ikke hvis det er pga livmoren, lav jern, eller alt sammen som er problemet. Jeg gruer meg til Porsgrunn besøk for å være ærlig
Snøugla Skrevet 2. oktober 2021 #2643 Skrevet 2. oktober 2021 Hei:) Er det plass til en verpesyk prøver til? Er fint å ha noen å prate med når tankene kverner og en føler seg litt alene. Litt om oss: Snøuglemannen er 31 og jeg er 34, ingen barn fra før. Så vidt vi vet er det trege svømmere som er årsaken til at en miniugle lar vente på seg, men jeg klarer ikke å riste av meg tanken på at det må være noe galt med meg også som vi bare ikke har funnet enda. Jeg er normalvektig og har ikke pcos/pco eller endometriose. Mensen kommer til samme tid hver måned, men er litt rar fordi den starter, stopper helt opp en dag eller to, for så å starte opp igjen. Får positive eggløsningstester hver måned og det er også bekreftet med blodprøve. De andre blodprøvene så også veldig fine ut med AMH på 33 og FSH/LH på 6/7 (eller omvendt). Så en skulle jo tro at dette kan gå bra..? Nå er vi i gang med første forsøk på medicus i Oslo. Fikk 150 IE bemfola og fyremadel. Det resulterte i 23 follikler på ultralyd på dag 11, noe væske i buken og et østradiolnivå rett over grenseverdien. Merkelig nok har jeg aldri følt meg bedre både psykisk og mentalt og jeg følte jeg hadde masse energi og pågangsmot. Helt topp! Heller ikke noe fysisk ubehag, med unntak av siste dag da jeg ble litt kvalm og følte at eggstokkene var store og tunge. Er det noen som har opplevd det slik? I går var det egguttak. De fant 13 egg og snøuglemannen konkluderte med at jeg har vært en flink høne. 11 av eggene var modne og ble befruktet med icsi. I dag hadde 6 av de delt seg. Håper halvparten klarer seg til blasto. Det ble planlagt totalfrys på meg. Forhåpentligvis kan jeg sette inn på neste syklus. Men når er det? Vil neste syklus starte når jeg blør eller er det bare en bortfallsblødning etter alle medisinene? 3
BlåSwix Skrevet 2. oktober 2021 #2644 Skrevet 2. oktober 2021 Snøugla skrev (3 timer siden): Hei:) Er det plass til en verpesyk prøver til? Er fint å ha noen å prate med når tankene kverner og en føler seg litt alene. Litt om oss: Snøuglemannen er 31 og jeg er 34, ingen barn fra før. Så vidt vi vet er det trege svømmere som er årsaken til at en miniugle lar vente på seg, men jeg klarer ikke å riste av meg tanken på at det må være noe galt med meg også som vi bare ikke har funnet enda. Jeg er normalvektig og har ikke pcos/pco eller endometriose. Mensen kommer til samme tid hver måned, men er litt rar fordi den starter, stopper helt opp en dag eller to, for så å starte opp igjen. Får positive eggløsningstester hver måned og det er også bekreftet med blodprøve. De andre blodprøvene så også veldig fine ut med AMH på 33 og FSH/LH på 6/7 (eller omvendt). Så en skulle jo tro at dette kan gå bra..? Nå er vi i gang med første forsøk på medicus i Oslo. Fikk 150 IE bemfola og fyremadel. Det resulterte i 23 follikler på ultralyd på dag 11, noe væske i buken og et østradiolnivå rett over grenseverdien. Merkelig nok har jeg aldri følt meg bedre både psykisk og mentalt og jeg følte jeg hadde masse energi og pågangsmot. Helt topp! Heller ikke noe fysisk ubehag, med unntak av siste dag da jeg ble litt kvalm og følte at eggstokkene var store og tunge. Er det noen som har opplevd det slik? I går var det egguttak. De fant 13 egg og snøuglemannen konkluderte med at jeg har vært en flink høne. 11 av eggene var modne og ble befruktet med icsi. I dag hadde 6 av de delt seg. Håper halvparten klarer seg til blasto. Det ble planlagt totalfrys på meg. Forhåpentligvis kan jeg sette inn på neste syklus. Men når er det? Vil neste syklus starte når jeg blør eller er det bare en bortfallsblødning etter alle medisinene? Krysser fingrene ❤️ Jeg fikk beskjed om at for min del ville innsett etter totalfrys være ikke på første blødning men neste igjen der - men jeg vet ikke om det gjaldt bare meg eller om det er standard. Vi «slapp» totalfrys, så ble ikke aktuelt i denne omgang. Vi var også på Medicus Oslo
ne11iker Skrevet 2. oktober 2021 #2645 Skrevet 2. oktober 2021 Bhglærerstudent skrev (19 timer siden): Hei! Takk for svar ❤ han har testet 2 ganger med vanlig sædprøve og legen sier at den ser fin ut. Raske svømmere og normale verdier. Jeg har hatt myomer som er blitt operert og tatt borte, de er grunnen til min jernmangel siden jeg blør så mye ved mensen og de myomene har gjort at livmor er "deformert" ifølge legen. Så vi er klar over at problemet ligger hos meg. Vi prøver og prøver men ingenting skjer, så jeg vet ikke hvis det er pga livmoren, lav jern, eller alt sammen som er problemet. Jeg gruer meg til Porsgrunn besøk for å være ærlig Ok jeg forstår. Jeg og gruet meg masse før første samtale, det var så nervepirrende å vente. Håper du får god hjelp 🌸
Bhglærerstudent Skrevet 2. oktober 2021 #2647 Skrevet 2. oktober 2021 1 hour ago, ne11iker said: Ok jeg forstår. Jeg og gruet meg masse før første samtale, det var så nervepirrende å vente. Håper du får god hjelp 🌸 Tusen takk! ❤ kan jeg bare spørre deg hvordan det gikk med deres første samtale? Hvaskjer den første gangen? Hvis du har lyst å dele seff.🤗
ne11iker Skrevet 2. oktober 2021 #2648 Skrevet 2. oktober 2021 Bhglærerstudent skrev (36 minutter siden): Tusen takk! ❤ kan jeg bare spørre deg hvordan det gikk med deres første samtale? Hvaskjer den første gangen? Hvis du har lyst å dele seff.🤗 Ja selvsagt. Jeg var totalt uforberedt og trodde ingenting var galt. Men fikk beskjed ganske med en gang at vi har mannlig faktor. Jeg begynte å gråte og legen så på meg og sa «du ser så trist ut» 😂🤣 Også tok de undersøkelse av meg nedentil og blodprøver. Jeg visste ikke at dette skulle skje så jeg kom til og med udusjet til timen 🙈
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #2649 Skrevet 2. oktober 2021 ne11iker skrev (2 timer siden): OMG jeg kan ikke tro det! Halleluuuujaaaa 😍 Håper det gjelder innsett også 🤞🏼🤞🏼 Anonymkode: 60546...2d7
Patriotpaula Skrevet 2. oktober 2021 #2650 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Halleluuuujaaaa 😍 Håper det gjelder innsett også 🤞🏼🤞🏼 Anonymkode: 60546...2d7 Det er jo nettopp det det står, står jo at partner kan bli mer på egginnsett ☺️
Bhglærerstudent Skrevet 2. oktober 2021 #2651 Skrevet 2. oktober 2021 (endret) 2 hours ago, ne11iker said: Ja selvsagt. Jeg var totalt uforberedt og trodde ingenting var galt. Men fikk beskjed ganske med en gang at vi har mannlig faktor. Jeg begynte å gråte og legen så på meg og sa «du ser så trist ut» 😂🤣 Også tok de undersøkelse av meg nedentil og blodprøver. Jeg visste ikke at dette skulle skje så jeg kom til og med udusjet til timen 🙈 Åhh nei! Haha. Jeg har lest litt her og der og har nå en liten forståelse på hva som skjer der, men uansett veldig fint å høre andre sine erfaringer! Vi bor i Oslo så vi skal overnatte i Porsgrunn dagen før (vi har ikke bil, reiser dit med toget) så vi skal prøve å slappe av litt der, spise middag noen sted og sånn. Det jeg er bekymret over er at de sier til oss at ingenting kan gjøres er dere fortsatt på behandling? hvordan går det med dere nå? ❤ takk for at du orker å dele, jeg har ingen å prate om dette, så at du svarer betyr mye for meg 🥰 Endret 2. oktober 2021 av Bhglærerstudent
prøver89 Skrevet 3. oktober 2021 #2652 Skrevet 3. oktober 2021 Snøugla skrev (20 timer siden): Hei:) Er det plass til en verpesyk prøver til? Er fint å ha noen å prate med når tankene kverner og en føler seg litt alene. Litt om oss: Snøuglemannen er 31 og jeg er 34, ingen barn fra før. Så vidt vi vet er det trege svømmere som er årsaken til at en miniugle lar vente på seg, men jeg klarer ikke å riste av meg tanken på at det må være noe galt med meg også som vi bare ikke har funnet enda. Jeg er normalvektig og har ikke pcos/pco eller endometriose. Mensen kommer til samme tid hver måned, men er litt rar fordi den starter, stopper helt opp en dag eller to, for så å starte opp igjen. Får positive eggløsningstester hver måned og det er også bekreftet med blodprøve. De andre blodprøvene så også veldig fine ut med AMH på 33 og FSH/LH på 6/7 (eller omvendt). Så en skulle jo tro at dette kan gå bra..? Nå er vi i gang med første forsøk på medicus i Oslo. Fikk 150 IE bemfola og fyremadel. Det resulterte i 23 follikler på ultralyd på dag 11, noe væske i buken og et østradiolnivå rett over grenseverdien. Merkelig nok har jeg aldri følt meg bedre både psykisk og mentalt og jeg følte jeg hadde masse energi og pågangsmot. Helt topp! Heller ikke noe fysisk ubehag, med unntak av siste dag da jeg ble litt kvalm og følte at eggstokkene var store og tunge. Er det noen som har opplevd det slik? I går var det egguttak. De fant 13 egg og snøuglemannen konkluderte med at jeg har vært en flink høne. 11 av eggene var modne og ble befruktet med icsi. I dag hadde 6 av de delt seg. Håper halvparten klarer seg til blasto. Det ble planlagt totalfrys på meg. Forhåpentligvis kan jeg sette inn på neste syklus. Men når er det? Vil neste syklus starte når jeg blør eller er det bare en bortfallsblødning etter alle medisinene? Hei🥰 Kan jeg spørre hvorfor det ble icsi? Vi skal teste det neste gang☺️ Når jeg hadde avbrutt forsøk sist, måtte jeg hanen avbruddsblødning først (som kom til vanlig tid når jeg skulle ha mensen), så kunne jeg ha nytt uttak neste mensen etter det. Så det gikk 1,5 mnd. Men kanskje det er annerledes ved innsett?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2653 Skrevet 3. oktober 2021 Dere som har hatt forsøk, hvilke tiltak måtte mannen gjøre i forkant? Tenker da på alkoholinntak og om han må spare seg opp ect? Anonymkode: 60546...2d7
Patriotpaula Skrevet 3. oktober 2021 #2654 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dere som har hatt forsøk, hvilke tiltak måtte mannen gjøre i forkant? Tenker da på alkoholinntak og om han må spare seg opp ect? Anonymkode: 60546...2d7 Leve som vanlig trenger selvsagt ikke overdrive alkoholinntak. Men sædcellene er jo laget tre måneder (??) før, de er ikke laget rett før de skytes ut. Så hjelper ikke å være tilbakeholden med alkohol og generell livsstil rett før uttak. Ikke spare seg opp, anbefales vel en utløsning 3 (?) dager før sånn at det er en fresh prøve 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2655 Skrevet 3. oktober 2021 Hvilke dag hadde dere uttak? ☺️ Anonymkode: 60546...2d7
Finki Skrevet 3. oktober 2021 #2656 Skrevet 3. oktober 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke dag hadde dere uttak? ☺️ Anonymkode: 60546...2d7 Jeg har hatt uttak på syklusdag 12 to ganger. Det var nok litt tidlig for meg. Denne uka hadde jeg uttak på dag 14, da ble resultatet bedre for meg. 1
Finki Skrevet 3. oktober 2021 #2657 Skrevet 3. oktober 2021 Dere som har hatt fryseforsøk etter et negativt ferskforsøk på Riksen, hvor lenge måtte dere vente? En måned (en syklus) eller to? Eller mer? Jeg ruger nå og skal teste om en uke, men jeg vil være forberedt på veien videre hvis det ikke går. Hvis det blir negativt nå, så har jeg lyst til å rekke å planlegge en kjærestetur slik at vi har noe hyggelig å se fram til. Jeg hadde 5 egg som skulle utvikles til blasto og fryses, så statistisk sett bør vel minst ett av dem ha klart seg. Jeg skulle få beskjed om hvordan det gikk med dem i går, men jeg har ikke hørt noen ting. Kanskje laben bare ringer på hverdager 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2658 Skrevet 3. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke dag hadde dere uttak? ☺️ Anonymkode: 60546...2d7 På dag 25, men jeg hadde behov for veldig lang stimulering for å unngå overstimulering, og det var vanskelig å finne den rette dosen min. Fikk ut 16 egg, endte med 7 blastoer på frys☺️ Anonymkode: f0ed1...65e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2659 Skrevet 3. oktober 2021 Er det noen som har erfaring med svært kort mens etter Primolut? Jeg har fryseforsøk i styrt syklus og er nå på dag 3 med progynova etter blødning som er fremprovosert av Primolut. Men, blødningen jeg fikk av primoluten varte bare 1,5 dag… tidligere har den vart i ca 3 dager. Skulle begynne med progynova på blødningsdag 1, og har fortsatt med denne, men føler noe er galt siden mensen var så utrolig «liten». Noen med erfaring, eller som vet viktigheten av at det er en «ordentlig» mensen?😢 Anonymkode: f0ed1...65e
Snøugla Skrevet 3. oktober 2021 #2660 Skrevet 3. oktober 2021 BlåSwix skrev (På 2.10.2021 den 17.43): Krysser fingrene ❤️ Jeg fikk beskjed om at for min del ville innsett etter totalfrys være ikke på første blødning men neste igjen der - men jeg vet ikke om det gjaldt bare meg eller om det er standard. Vi «slapp» totalfrys, så ble ikke aktuelt i denne omgang. Vi var også på Medicus Oslo Takk for svar, selv om det ikke var det jeg håpet på Det er all denne ventingen som tar knekken på meg og jeg ser mørkt på å muligens gå nok en jul i møte uten en liten spire på vei. For som den pessimisten jeg er, så har jeg ingen tro på den sitter på første innsett. Jeg pleide å dagdrømme om hvordan det ville være å gå gravid og jeg så for meg hvordan det ville være at jeg var mamma osv. Men jo lenger tid dette tar, jo fjernere virker tanken på at dette er noe som kan skje med meg. Det er så rart, føles nesten ut som en identitetskrise, selv om ordet krise er å ta litt hardt i. En splittelse kanskje? Vet ikke, men rart er det og enda vanskeligere å sette ord på. Nå skjønner jeg hvertfall hva dere mener når dere beskriver prosessen som en emosjonell berg-og-dal-bane. Prøvetiden før IVF var jo også en berg-og-dal-bane hver eneste måned med skuffelser, håp og nye skuffelser. IVF er som den samme berg-og-dal-banen på crack og kokain samtidig. prøver89 skrev (6 timer siden): Hei🥰 Kan jeg spørre hvorfor det ble icsi? Vi skal teste det neste gang☺️ Når jeg hadde avbrutt forsøk sist, måtte jeg hanen avbruddsblødning først (som kom til vanlig tid når jeg skulle ha mensen), så kunne jeg ha nytt uttak neste mensen etter det. Så det gikk 1,5 mnd. Men kanskje det er annerledes ved innsett? Takk for svar, selv om det er ca. like fristende å slå hodet hardt i en murvegg som å vente i en måned til. Det er ekstra ergerlig fordi jeg var helt i grenseland og allmenntilstanden var jo så bra. Jeg burde kanskje jobbe litt med tålmodigheten min, men jeg har vært så vanvittig verpesjuk i så mange år og vi har alle våre grense. Absolutt lov å spørre Snøuglemannen har tatt to sædprøver med mer enn 3 måneders mellomrom. Den første var under grenseverdien på motilitet. Ikke god, men ikke krise-dårlig heller. Den andre prøven var skikkelig dårlig. Ut i fra jeg kan huske, så var motiliteten delt opp i kategoriene A, B, C og D. De hadde bare satt en strek på alle fire kategorier fordi prøven var så dårlig at det var litt meningsløst å kategorisere svømmerne. Vi vet ikke hvorfor og kan ikke se at det er noen livsstilsfaktorer som kan forklare det. Det var legen som foreslo icsi. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå