Gå til innhold

Prøverør 2021

hjema

Anbefalte innlegg

Rebecks skrev (På 14.9.2021 den 19.00):

Heia :)

Spennendee med søskenforsøk. Det holder vi også på med. Brukte godt over 5 år på den første. Så har COVID satt en lang stopper på barn nr 2 til nå. Men nå er vi ivertfall i gang. 

Heldig som har hatt så mange å ta av fra frys. Håper det lykkes nå. 

Håper også det går fint med mannen din,mtp kreft.

(Jeg er også ny på forumet her ☺️)

Positiv test i dag (rugedag 11 med 3 dagers)👏🏻😍

B3EA54B5-3A21-469A-803B-28B65FCE4C30.jpeg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

M.F skrev (15 minutter siden):

Positiv test i dag (rugedag 11 med 3 dagers)👏🏻😍

B3EA54B5-3A21-469A-803B-28B65FCE4C30.jpeg

Gratulerer! ❤️

Anonymkode: ee55d...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i fasen hvor det er mer spørsmål fra meg enn svar jeg kan gi her inne :) Håper og kunne bidra mer med erfaring når jeg er gjennom en runde! 

Hvorfor bruker noen nesespray og andre ikke? Har vært på konsultasjon med begge nå - det offentlige har de runde med nesespray først, før stimulering, i det private rett på stimulering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er i fasen hvor det er mer spørsmål fra meg enn svar jeg kan gi her inne :) Håper og kunne bidra mer med erfaring når jeg er gjennom en runde! 

Hvorfor bruker noen nesespray og andre ikke? Har vært på konsultasjon med begge nå - det offentlige har de runde med nesespray først, før stimulering, i det private rett på stimulering. 

Vet ikke hvorfor noen får det og andre ikke, men jeg fikk det jo hvertfall for å hindre at jeg fikk eggløsning. Så mulig de som uansett ikke har naturlig eggløsning ikke behøver dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjema skrev (6 minutter siden):

Vet ikke hvorfor noen får det og andre ikke, men jeg fikk det jo hvertfall for å hindre at jeg fikk eggløsning. Så mulig de som uansett ikke har naturlig eggløsning ikke behøver dette?

Takk som deler!

Kanskje det er flere nesespray? - dette var før stimulering for og «få ned hormonene» helt til bunn. Før man booster det opp igjen. 

Jeg er jo samme person, med offentlige som gir nesespray og private som gjør uten :) Superforvirret hvertfall!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk som deler!

Kanskje det er flere nesespray? - dette var før stimulering for og «få ned hormonene» helt til bunn. Før man booster det opp igjen. 

Jeg er jo samme person, med offentlige som gir nesespray og private som gjør uten :) Superforvirret hvertfall!  

Jeg har bare blitt behandlet offentlig. Første runde uten nesespray og resten med, synarela var den jeg fikk. For å nullstille kroppen før sprøytestart 😊 Så her ble det hvertfall vurdert ut fra min kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk som deler!

Jeg fikk det også før stimulering (lang protokoll) og tenker det er fordi jeg har så stabil syklus at de måtte gjøre det for å kunne ta over kontrollen. Men ja, ingen god forklaring på hvorfor det private ikke har gjort det samme til deg om du har vært behandlet begge steder...🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjema skrev (18 minutter siden):

Det er vel to ulike behandlingsmåter, såkalt kort og lang protokoll. Sprayen tas for å hindre at kroppens egenproduserte hormoner gjør at man får eggløsning for tidlig ift. uttak. Ved kort protokoll er det vel en sprøyte som effektivt/raskt hindrer EL, mens man med nesespray bruker 2-3 uker på nedregulering av kroppens egen hormonproduksjon. Er ganske vanlig med lang protokoll i det offentlige (men ikke det eneste som brukes), fordi det da er lettere å tilpasse slik at uttak og innsett ikke faller på en helg - og at man kan utsette uttak f.eks. en uke til det er bedre kapasitet. 

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (3 minutter siden):

Det er vel to ulike behandlingsmåter, såkalt kort og lang protokoll. Sprayen tas for å hindre at kroppens egenproduserte hormoner gjør at man får eggløsning for tidlig ift. uttak. Ved kort protokoll er det vel en sprøyte som effektivt/raskt hindrer EL, mens man med nesespray bruker 2-3 uker på nedregulering av kroppens egen hormonproduksjon. Er ganske vanlig med lang protokoll i det offentlige (men ikke det eneste som brukes), fordi det da er lettere å tilpasse slik at uttak og innsett ikke faller på en helg - og at man kan utsette uttak f.eks. en uke til det er bedre kapasitet. 

Jeg har forstått det slik at nesesprayen gis slik at alt er i null samtidig. Så når man da begynner med sprøyter er sjansen større for at det er flere eggposer på lik størrelse, og sjansene for flere gode egg er da større 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (19 minutter siden):

Det tror jeg kan stemme. For i det private er de mer fleksible og har mindre pasienter. 

Hvis noen lurer, er det alt fra 3-6 mnd ventetid på Riksen nå etter at man har hatt innledende samtale. De sa det var lang kø og de var bakpå: man kunne forberede seg på 6 mnd og bli positivt overrasket hvis før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly_ skrev (33 minutter siden):

Jeg har forstått det slik at nesesprayen gis slik at alt er i null samtidig. Så når man da begynner med sprøyter er sjansen større for at det er flere eggposer på lik størrelse, og sjansene for flere gode egg er da større 😊

Ja, begge deler er jo et mål, at alle eggposene er små i utgangspunktet (for da unngås vel også spontan EL). Hormonstimuleringen gjør at flere eggposer øker i størrelse/flere egg modnes samtidig, mens nesesprayen brukes for å hindre at kroppen selv ordner en EL, når man heller vil sette en eggløsningssprøyte på et visst tidspunkt som blir riktig mtp. uttak. Jeg hentet min info om nesesprayen herfra😊

D2045ABA-611F-423C-ACF2-794C8FE7F087.png

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det tror jeg kan stemme. For i det private er de mer fleksible og har mindre pasienter. 

Hvis noen lurer, er det alt fra 3-6 mnd ventetid på Riksen nå etter at man har hatt innledende samtale. De sa det var lang kø og de var bakpå: man kunne forberede seg på 6 mnd og bli positivt overrasket hvis før. 

Ja, 6 mnd stemmer nok godt.. Jeg hadde avbrutt fryseforsøk i april i håp om et søsken til minste, men da det endte med at det ikke var noen egg å sette inn etter opptining måtte jeg stille meg i ferskforsøkskø, fordi jeg bare hadde stått i fryseforsøkskø - og ender nå opp med uttak ca. 6 mnd etter avbrutt forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukernavn - alder - behandlingssted - barn - antall uttak- antall innsett - på frys 

AB1 - 34 år - riksen - 1 - 1 - 3 - 0

Rebecks- 32 år -riksen 1-5-7+ -3 på frys 

Finki - 33 år - riksen - 0 - 2 - 1 - 0

Anonym - 25 år - St. Olavs - 0 - 1 - 2 - 1

Aaishaa - 28 år - St.Olavs - 0 - 6 - 1 - 4

Hjema - 32år - Riksen - 0 - 1- 1- 3  Er nå gravid i uke 7 etter første innsett 🧡

Kristina00 - 30 år - Spiren - 1 - 1 - 4 - 3 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristina00 skrev (21 minutter siden):

brukernavn - alder - behandlingssted - barn - antall uttak- antall innsett - på frys 

AB1 - 34 år - riksen - 1 - 1 - 3 - 0

Rebecks- 32 år -riksen 1-5-7+ -3 på frys 

Finki - 33 år - riksen - 0 - 2 - 1 - 0

Anonym - 25 år - St. Olavs - 0 - 1 - 2 - 1

Aaishaa - 28 år - St.Olavs - 0 - 6 - 1 - 4

Hjema - 32år - Riksen - 0 - 1- 1- 3  Er nå gravid i uke 7 etter første innsett 🧡

Kristina00 - 30 år - Spiren - 1 - 1 - 4 - 3 

Høydepunkt 1234 - 34 år- Medicus Trondheim - 1 - 0 - 0 - 0 (første forsøk) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...