Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei alle fine folk!

Jeg skal mest sannsynlig begynne med IVF (Medicus Oslo) neste måned!

Hvordan har det vært for dere med sykedager/sykemelding i denne perioden? Tenker egentlig fra alle første dag hvor det skjer ting. Har fått litt lite info syns jeg. Vet ikke om de tenker kort eller lang protokoll, styrt eller naturlig. Skal vel få vite det om noen uker tenker jeg? Jeg jobber i barnehage, og det er sinnsykt stressende og veldig mye å gjøre. Jeg har mistet to ganger før og er livredd for at det skal skje igjen. Vet man hvilke dager man skal inn for å ta ul og sjekke eggposer osv? Jeg kan ikke bare ta "fri" en dag fra jobb. Det må planlegges, slik at de får vikar for meg. Så jeg prøver å finne ut av dette her. Tar jeg kontakt med legen min, slik at jeg kan få sykmelding? Eller er ikke dette vanlig?

Anonymkode: 4bf7a...5a5

Hei 😊

Jeg stresset så mye med dette, jobber og i barnehage og der er det jo alltid krise med for lite folk. Her må du bare si du skal til lege/gynekolog når du skal på ultralyd for å sjekke egg. Når tiden for uttak kommer får du sykemelding. Innsett har ikke gjort vondt, kunne jobbe etterpå.

Jeg skal ha fryseforsøk denne måneden, og da vil jeg ta en liten egenmelding. Akkurat når det kommer til dette må vi bare tenke på oss selv. Vi har jo ikke akkurat valgt at det skal være så vanskelig å lage barn. 

Lykke til💕

Anonymkode: c7e62...448

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Molly_ skrev (10 minutter siden):

Jeg ble sykemeldt hvertfall 2 dager (3 dager om man teller med uttaksdagen). Ble ikke overstimulert og har kontrorjobb, men måtte likevel sykemeldes da jeg ikke klarte å sitte pga at det var meget ubehagelig å bruke magemusklene😅 Bevegelse er bra uansett da det hjelper blodgjennomstrømningen, og er man tipp topp så er det jo ikke noe problem å jobbe 😊

Takk for svar, greit å vite at det er individuelt 😊 Hva står det på sykemeldingen fra sykehus/klinikk? Noe som indikerer hva man har vært i gjennom (som man ikke vil sjefen skal vite om man holder det hemmelig)? 😅

Skrevet
DNX skrev (35 minutter siden):

Hei igjen 🙈 Blir man alltid sykmeldt etter uttak? Kjenner man an formen og kan evt. jobbe eller bør man uansett være i ro?  Og er man i så fall sykmeldt helt frem til innsett, samme om det blir dag 2/3/5? 

Det kommer nok litt an på hva du jobber med og hvor overstimulert du evt. er. Og litt tilfeldigheter. 

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne leve relativt som normalt så lenge jeg tok det med ro og lyttet til kroppen min. Var mer i retning av "ta deg gjerne en dag på sofaen" enn "du skal ligge så mye som mulig i ro de første 24 timene" om du skjønner. Det regulerte seg egentlig selv. 

Jeg kunne teoretisk sett dratt rett på jobb rett etterpå, sånn bortsett fra at jeg antar at min arbeidsgiver helst ser at jeg holder meg hjemme når jeg har tatt benzodiazepiner. Utover ettermiddagen og kvelden ble det derimot ganske ille og da var jeg veldig glad for at jeg allerede lå på sofaen. Jeg tror (?) ikke det skyldtes egguttaket i seg selv, men en stav som måtte vinkles unaturlig langt mot rompa fordi eggstokken hadde tatt seg en tur dit. 

Kunne helt fint gått på jobb neste dag, men nå har jeg en stillesittende kontorjobb. Med en aktiv jobb hadde jeg nok tatt høyde for at det kan bli en dag hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, DNX said:

Takk for svar, greit å vite at det er individuelt 😊 Hva står det på sykemeldingen fra sykehus/klinikk? Noe som indikerer hva man har vært i gjennom (som man ikke vil sjefen skal vite om man holder det hemmelig)? 😅

Navnet på legen som har sykmeldt deg kommer fram på sykmeldingen, så kanskje sjefen kan få en indikasjon hvis han / hun googler navnet. Men hvis sjefen er såpass dust og nysgjerrig, så tenker jeg bare hva så. Jeg har trengt de sykmeldingene 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
Marmorape skrev (På 3.10.2021 den 22.10):

Jeg var også på Medicus Oslo, og jeg ble også mildt overstimulert - fikk ut over 20 egg, men var i fin form.

Jeg fikk mast meg til innsett neste syklus. Altså hadde jeg bortfallsblødning noen dager etter uttak, og etter det fikk jeg komme inn på kontroll ca syklusdag 10, der de så at eggstokkene var tilbake til normal str, jeg hadde ikke vann i buken, jeg følte meg i bra form, osv. Så da kjørte vi på med fryseinnsett den syklusen. Men, den syklusen ble veldig lang, har hørt at det er ganske vanlig. Eggløsning kom vel nesten to uker etter det som er vanlig for meg. Så det ble mange kontroller for å finne ut når eggløsning kom til å komme, og det var litt slitsomt. Men verdt det, istedenfor å vente!

Her er det med andre ord lov å håpe :) Og så flott å lese lenger ned at du nå er gravid 🥳

prøver89 skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner deg veldig godt, det er som jeg skulle skrevet det selv. Ventingen gjør meg sprø!! Har ikke tålmodighet til slikt🤯

Har du fått svar på når det blir innsett? Ville ringt inn og spurt hvis ikke. Er jo greit å vite det litt før, tenker jeg. Kan kanskje gjøre ventingen litt lettere🥰

Ok, takk for svar. Vi skal som sagt også bruke icsi neste forsøk, begynte med sprøyter forrige uke. Vi har hatt to uttak men kun et egg er befruktet. Alt er tilsynelatende fint med oss begge. Men de tror eggene mine har vært umodne begge gangene. Da vil ikke icsi hjelpe. Sinnsykt frustrerende!

Det jeg har fått til svar så langt er bare at vi kan forsøke innsett på neste syklus hvis kroppen min tillater det og at det ikke står på dem og deres kapasitet. Det var først i etterkant at jeg begynte å tenke på om vi egentlig hadde samme definisjon av hva neste syklus egentlig er. Jeg skal ringe inn neste mens og så tror jeg at jeg bare må ta det derfra. Føler jeg har mast så mye på nå🙈

Uff, skjønner veldig godt at du er frustrert! Har de justert medisinene dine på dette forsøket?

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 22.13):

Føler virkelig med deg, jeg har selv skrevet et innlegg i denne tråden som var veldig preget av angst og uro.

Jeg tror det å prøve å få barn via IVF og ISCI er ekstra vanskelig fordi man jo i mange tilfeller har fått vite at man ikke kan bli gravid naturlig. Og det er fryktelig skremmende å være avhengig av en unaturlig prosess for at naturlige ting skal kunne skje.

Jeg er hvertfall veldig skremt og jeg er rett og slett livredd for at det ikke skal klaffe for vår del.

Anonymkode: c78a7...a7b

Ja, angst og uro for at vi ikke kommer til å få det til er en god oppsummering. Det er tross alt en liten prosentandel som ikke lykkes og hvilken gruppe tilhører vi? Forhåpentligvis den største gruppen som får det til til slutt, men jeg skulle gitt mye for en spåkule nå. 

I dag er heldigvis en bedre dag enn i går og jeg håper det også gjelder for deg :)   

Endret av Snøugla
Tegnsetting
Skrevet
Finki skrev (8 timer siden):

Navnet på legen som har sykmeldt deg kommer fram på sykmeldingen, så kanskje sjefen kan få en indikasjon hvis han / hun googler navnet. Men hvis sjefen er såpass dust og nysgjerrig, så tenker jeg bare hva så. Jeg har trengt de sykmeldingene 😅

😅👍

Skrevet
Snøugla skrev (8 timer siden):

Her er det med andre ord lov å håpe :) Og så flott å lese lenger ned at du nå er gravid 🥳

Hvis det er viktig for deg (og det forstår jeg hvis det er!) så ville jeg mast og stått på ditt, så du er sikker på at de forstår at det er viktig for deg. Jeg fikk vite allerede før uttak at det ble totalfrys, og jeg passet på å si til både lege og sykepleiere jeg møtte hvor viktig det var for meg å få innsett i neste syklus. Da jeg fikk klarsignal for å prøve sa de at det var ikke sikkert at kroppen var klar, og hvis det ikke gikk måtte jeg kanskje betale for de ekstra ultralydene i tillegg til pakken. Det var verdt å ta sjansen på det, syntes jeg. Men jeg måtte ikke betale noe ekstra, selv om jeg var på 4 ultralyder før innsett, tror jeg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du må nesten påregne å få uforutsigbart fraVær framover. Du vet ikke hvilke dager det blir. Noen ganger må du inn flere ganger enn antatt og det avtales for hver gang du er der. 
Du får sykemelding fra uttaksdag til innsett. Ellers blir det etter behov. 

Anonymkode: c9990...930

Ok, takk for info! Skjønner at jeg må påregne at det er uforutsigbart fravær. Men tenker på jobben og de som må stå igjen også. Greit å kunne gi de forvarsel om at jeg ikke kan jobbe om f.eks to dager, og at de da kan få tak i vikar.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke vanlig å få sykemelding på grunn av oppstart da du stort sett ikke blir syk eller redusert før uttak. Noen resgerer muligens på medisinene da. Legen på klinikken sykmelder deg ved behov. 

Anonymkode: c9990...930

Ok, takk for info 😊

Patriotpaula skrev (17 timer siden):

Det er ingenting som heter styrt/naturlig i «vanlige» forsøk/innsett :) Det er kun fryseforsøk som er styrt/naturlig 

Ok, det visste jeg ikke! Vet ikke annet enn det jeg har lest på forumer, og det er ikke alltid så enkelt å forstå. Så i vanlig innsett, så er det kun snakk om kort og lang protokoll? Takk for informasjon ☺️

Har forresten fått laget meg en bruker nå, litt enklere å se hvem man svarer da 😊

Skrevet
Snøugla skrev (16 timer siden):

Hei på deg:) 

Jeg hadde første kontroll på syklusdag 9. Fikk inntrykk av at det var standard. Da sjekker de follikelstørrelse og så må man bare ta det derfra. Alle reagerer forskjellig på medisinene og da blir det rett og slett veldig uforutsigbart. 

Fikk sykemelding ifbm uttak. Standard er tre dager. Kontroller har jeg løst med velferdsperm med lønn. Innsett vet jeg ikke enda. 

Hei! Og tusen takk for informasjon ☺️ Ok, så ca. syklusdag 9. Da har jeg noe å gå utifra hvertfall! Jeg har alltid brukt velferdsperm med lønn hvis jeg skal til lege. Har som regel da hatt legetime i ytterkanten av en vakt, så det ikke har blitt mer enn en time eller to. Hvis jeg f.eks får time midt på dagen, vet du om det går an å bruke velferdsperm med lønn en hel dag? Skal selvfølgelig høre med sjefen, men litt greit å vite nå syns jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei 😊

Jeg stresset så mye med dette, jobber og i barnehage og der er det jo alltid krise med for lite folk. Her må du bare si du skal til lege/gynekolog når du skal på ultralyd for å sjekke egg. Når tiden for uttak kommer får du sykemelding. Innsett har ikke gjort vondt, kunne jobbe etterpå.

Jeg skal ha fryseforsøk denne måneden, og da vil jeg ta en liten egenmelding. Akkurat når det kommer til dette må vi bare tenke på oss selv. Vi har jo ikke akkurat valgt at det skal være så vanskelig å lage barn. 

Lykke til💕

Anonymkode: c7e62...448

Hei du! Tusen takk for svar! 😊 Hyggelig å møte en som også jobber i barnehage og vet hvordan det er der! Ja, det er alltid krise med for lite folk. Har en åpen dialog med arbeidsgiver, men har ikke fått snakket noe mer med hun fordi jeg ikke vet når oppstart er ennå og fordi jeg ikke vet helt hvordan ting foregår. Så veldig godt å få høre deres erfaring her inne ☺️

Kjenner jeg gruer meg til uttak, siden de aller fleste jeg har lest om har skrevet at det er fryktelig vondt, selv om jeg vet at det er individuelt. Blir alle tilbudt både smertestillende i pilleform og lokalbedøvelse? 

Ja, det er akkurat det jeg har tenkt. At denne gangen så må og vil jeg tenke på meg selv. Men jeg syns det er vanskelig allikevel å ikke kunne gi informasjon til de jeg jobber med (de vet at jeg skal begynne med IVF) når det kommer til hvilke dager jeg blir borte, slik at de kan få satt inn en vikar. Hvordan gjorde du det hvis jeg kan spørre?

Tusen takk! Masse lykke til selv! 💕

Skrevet

Dere som har lang reisevei, hvordan er det å få dekt reisen? Vi er under offentlig behandling og har 500km til klinikken vår. Fikk time 08:30 så må overnatte på hotell, får jeg dekt både reisen og overnattingen da? 

• Liker 1
Skrevet

Hei, Damer!

Sorry for langt innlegg. Håper noen orker å lese, og forhåpentligvis har noen erfaringer❤️

ENDOMETRIOSE / Lapraskopi; 

Vi har hatt 1 innsett nå som endte i negativ test. Dette var ferskinnsett. Vi skal ha nytt innsett etter neste mens nå, så det blir om ca 5-6 uker. Da blir det innsett av fryst blasto i naturlig syklus.

Vi hadde utredning i fjor sommer, og det var jo en åpenbar grunn til at vi ikke ble gravide ; mannlig faktor (azoospermi). Når de fant «grunnen» så slo både de, og vi oss til ro med at det var det. Hormonprøvene mine var «ok», men litt lav AMH og litt forhøyet FSH. 

Til nå har vi hatt 6 uttak, da jeg har lav AMH og de ønsker å høste flest mulige blastocyster så vi har størst mulig sjanse til å bli gravide. I etterkant etter alle stimuleringene har jeg fått mer og mer vondt i nedre del av mage. Under den ene stimuleringen måtte de også punktere en stor cyste på den ene eggstokken, som innehold (sorry) brun gugge. Antar at det var det de kaller en sjokoladecyste som igjen er et symptom på endometriose. 
jeg har alltid slitt med store smerter ifbm. Mens og eggløsning. Spesielt mens. Fikk p-piller i en alder av 14 da smertestillende ikke hjalp.

Jeg er _helt_ sikker på at jeg har endo. Ringte sykehuset og de sier at det ikke er noen grunn til å ta en lap, og mener jeg bør prøve et innsett til. Hva tenker dere? Er det noen vits i å sjekke det? 
de sa også at dersom de finner endo så fjerner de sjeldent vevet, så femt det ikke er snakk om alvorlig grad av det.

Føler bare det er så bortkastet å sette inn dersom det er noe «galt» med meg som gjør at det uansett ikke fester seg :(

Skrevet

@Høstbladet ja, kun kort og lang protokoll når det er snakk om vanlig forløp med uttak (og forhåpentligvis innsett!) ☺️

• Liker 1
Skrevet (endret)
aishaaa skrev (44 minutter siden):

Hei, Damer!

Sorry for langt innlegg. Håper noen orker å lese, og forhåpentligvis har noen erfaringer❤️

Vi har hatt 1 innsett nå som endte i negativ test. Dette var ferskinnsett. Vi skal ha nytt innsett etter neste mens nå, så det blir om ca 5-6 uker. Da blir det innsett av fryst blasto i naturlig syklus.

Vi hadde utredning i fjor sommer, og det var jo en åpenbar grunn til at vi ikke ble gravide ; mannlig faktor (azoospermi). Når de fant «grunnen» så slo både de, og vi oss til ro med at det var det. Hormonprøvene mine var «ok», men litt lav AMH og litt forhøyet FSH. 

Til nå har vi hatt 6 uttak, da jeg har lav AMH og de ønsker å høste flest mulige blastocyster så vi har størst mulig sjanse til å bli gravide. I etterkant etter alle stimuleringene har jeg fått mer og mer vondt i nedre del av mage. Under den ene stimuleringen måtte de også punktere en stor cyste på den ene eggstokken, som innehold (sorry) brun gugge. Antar at det var det de kaller en sjokoladecyste som igjen er et symptom på endometriose. 
jeg har alltid slitt med store smerter ifbm. Mens og eggløsning. Spesielt mens. Fikk p-piller i en alder av 14 da smertestillende ikke hjalp.

Jeg er _helt_ sikker på at jeg har endo. Ringte sykehuset og de sier at det ikke er noen grunn til å ta en lap, og mener jeg bør prøve et innsett til. Hva tenker dere? Er det noen vits i å sjekke det? 
de sa også at dersom de finner endo så fjerner de sjeldent vevet, så femt det ikke er snakk om alvorlig grad av det.

Føler bare det er så bortkastet å sette inn dersom det er noe «galt» med meg som gjør at det uansett ikke fester seg :(

De mistenkte endo på meg og. Jeg har hatt mye av de samme symptomene som deg, unntatt cycten. Har etter uttak slitt med å kunne strekke meg fordi det da gjorde vondt i eggstokkene f eks. 

Men jeg spurte også Porsgrunn om det var lurt med lapraskopi før innsett nr 2(innsett nr 1 ble kjemisk rimelig kjapt), og fikk samme svar som deg: Endo spiller liten rolle ved fryseforsøk. Og for min del satt fryseforsøket og jeg er gravid. 

Jeg har også fått beskjed om at jeg muligens har adenomyose, og det heller har de ikke bekymret seg for ved innsett sånn sett. Det er det vel heller ikke noe å gjøre med fordi det ligger inne i livmorsveggen. 

Kanskje du kan ta en prat til med dem? Forklart at du er stresset for det og at du trenger å vite at de har vurdert hvordan din livmor vil takle å bli gravid? 

Endret av Molly_
Skrevet
frk.bie skrev (1 time siden):

Dere som har lang reisevei, hvordan er det å få dekt reisen? Vi er under offentlig behandling og har 500km til klinikken vår. Fikk time 08:30 så må overnatte på hotell, får jeg dekt både reisen og overnattingen da? 

Ja du får dekket en viss sum. For overnatting tror jeg det er rett over 600 pr pers. Skal også få dekket reise. (Ivertfall deler av den.) Tror også dere kan legge til kost penger (mat )

Skrevet
aishaaa skrev (34 minutter siden):

Hei, Damer!

Hei 💕

Jeg får behandling på riksen nå. Har tidligere hatt behandling andre plasser. (Prøver nå søskenforsøk) jeg har også som deg hatt veldig mens smerter. Det begynte når jeg fikk mensen når jeg var 11år . Begynte også på piller etterhvert. Og når jeg sluttet ble jeg veldig dårlig igjen. Uansett, vi har hatt mange negative forsøk med mye spontan aborter. Det er en feil hos mannen (kromosom/gen) og jeg ble da avfeid og at alt var fint med meg.spurte såå mange ganger at jeg måtte bli helt utredet  Når vi nå skulle ha behandling på Rikshospitalet så stusset legen på at jeg ikke hadde blitt sjekket for endometriose.(da jeg fortalte om mens smertene jeg hadde hatt og aborter) Kanskje det vil hjelpe. Hadde et eggutakk i beg av september.(totalfrys) Og har nå nettopp hatt operasjon , lapraskopi. Og der fant de endometriose,ikke sån kjempe masse men de brant og kuttet vekk det de fant. Høyre eggleder var også sammenvokst/dradd eller krøllet opp. En kombinasjon av det . Så nå skal alt det være rettet på.  Så nå er jeg sååå spent på om det kan hjelpe når jeg skal ha fryseforsøk. Skulle gjerne hatt det i oktober . Men er så lang venteliste. 😨

Skrevet

Noen her som har tatt hysteroskopi på Hausken? Det virker som at dette forsøket ikke gikk veien, og magefølelsen min sier at noe er feil med livmoren min etter et hastekeisersnitt i 2018.. erfaringer?

Skrevet
frk.bie skrev (2 timer siden):

Overnatting er jeg ikke sikker på, men reise får du refundert om det er over en viss distanse (jeg bor vel 130km unna og fikk dekket). Man betaler en egenandel frem til man har frikort (tror denne er på ca 300kr per reise), men så får man dekket alle utgifter for transport og evt parkering/bompenger videre. Er vel normalt sett billigste alternativ som dekkes, men pga korona nå så har man også fått dekket utgifter til kjøring, vil tro den gjelder fortsatt....

Skrevet
Molly_ skrev (1 time siden):

De mistenkte endo på meg og. Jeg har hatt mye av de samme symptomene som deg, unntatt cycten. Har etter uttak slitt med å kunne strekke meg fordi det da gjorde vondt i eggstokkene f eks. 

Men jeg spurte også Porsgrunn om det var lurt med lapraskopi før innsett nr 2(innsett nr 1 ble kjemisk rimelig kjapt), og fikk samme svar som deg: Endo spiller liten rolle ved fryseforsøk. Og for min del satt fryseforsøket og jeg er gravid. 

Jeg har også fått beskjed om at jeg muligens har adenomyose, og det heller har de ikke bekymret seg for ved innsett sånn sett. Det er det vel heller ikke noe å gjøre med fordi det ligger inne i livmorsveggen. 

Kanskje du kan ta en prat til med dem? Forklart at du er stresset for det og at du trenger å vite at de har vurdert hvordan din livmor vil takle å bli gravid? 

Takk for svar ❤️ Nå ringte faktisk legen fra sykehuset. Fikk henvisning til lapraskopi om jeg ønsket, men da anbefalte de meg å vente 3 mnd etter lap med innsett, for å få kontroll på hormonene. Ble enig om å prøve et fryseinnsett nå i November, om det feiler da så blir der lap. 
Hun la vekt på at jeg sannsynligvis ikke hadde endo på eggstokker, da cysten de hadde punktert kun innehold koagulert blod - ikke endovev. Den skulle også ha kommet tilbake i følge lege, dersom det var en såkalt endocyste. Hadde ønsket de kunne informert om det tidligere, så hadde jeg sluppet å tenkt så mye på hva greia med den cysta var.. 

Ved forrige egguttak sa legen «gleder meg til å sette tilbake egg til det, endometriet ditt er pent», så slimhinna og alt skal være veldig bra.

Håper den sitter for oss nå, så jeg slipper lap. Jeg tåler det meste, men narkose skremmer meg av en eller annen grunn.. ekkelt å være «bevisstløs»🙈 

Skrevet
Rebecks skrev (1 time siden):

Hei 💕

Jeg får behandling på riksen nå. Har tidligere hatt behandling andre plasser. (Prøver nå søskenforsøk) jeg har også som deg hatt veldig mens smerter. Det begynte når jeg fikk mensen når jeg var 11år . Begynte også på piller etterhvert. Og når jeg sluttet ble jeg veldig dårlig igjen. Uansett, vi har hatt mange negative forsøk med mye spontan aborter. Det er en feil hos mannen (kromosom/gen) og jeg ble da avfeid og at alt var fint med meg.spurte såå mange ganger at jeg måtte bli helt utredet  Når vi nå skulle ha behandling på Rikshospitalet så stusset legen på at jeg ikke hadde blitt sjekket for endometriose.(da jeg fortalte om mens smertene jeg hadde hatt og aborter) Kanskje det vil hjelpe. Hadde et eggutakk i beg av september.(totalfrys) Og har nå nettopp hatt operasjon , lapraskopi. Og der fant de endometriose,ikke sån kjempe masse men de brant og kuttet vekk det de fant. Høyre eggleder var også sammenvokst/dradd eller krøllet opp. En kombinasjon av det . Så nå skal alt det være rettet på.  Så nå er jeg sååå spent på om det kan hjelpe når jeg skal ha fryseforsøk. Skulle gjerne hatt det i oktober . Men er så lang venteliste. 😨

Dritt at de bare avfeier.. jeg fikk faktisk henvisning nå, om jeg ville. Ble enig om å prøve et fryseinnsett nå, så ser vi 🤞🏼
Håper neste innsett sitter for dere nå, det er så fortjent! Men jeg har trua på at den opprenskningen der hjelper, det er jo ikke bare det at det er flekker i form av endo, men det blir jo en betennelse som gir et dårlig miljø i livmora av det..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...