AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Del Skrevet 8. januar 2021 Jeg studerer men har en liten vaskejobb på kvelden. Lønningsdag er den 10. I Oktober var den 10 på lørdag og da fikk jeg lønn på mandag den 12. Nå er 10 på søndag. Spurte min sjef om lønn kommer i dag. Han trodde det. Hva er reglene på dette? Anonymkode: 4ff21...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Del Skrevet 8. januar 2021 Du skal få lønn utbetalt på fredag når lønningsdag er på lørdag eller søndag. Anonymkode: 4f1dd...22d 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 8. januar 2021 #3 Del Skrevet 8. januar 2021 Dersom lønningsdato faller på en rød dag så skal arbeidsgiver utbetale denne så den er disponibel siste normale arbeidsdag før lønningsdato. Så om den falt på en lørdag sist og du fikk den utbetalt mandag etter så er dette for seint. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Del Skrevet 8. januar 2021 Du skal ha lønn innen den aktuelle datoen. Så du skal i teorien få lønn på fredag når lønningsdagen er på en søndag. Anonymkode: 6e6d6...60b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Del Skrevet 8. januar 2021 Varierer fra sted til sted. Anonymkode: d8c7c...299 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 8. januar 2021 #6 Del Skrevet 8. januar 2021 Normal praksis er i hvert fall å betale ut lønn siste virkedag før normal lønningsdag i slike tilfeller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Del Skrevet 8. januar 2021 Den kom ikke i dag. Så må vente til mandag da Anonymkode: 4ff21...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Del Skrevet 8. januar 2021 Det normale er at lønnen utbetales senest på lønningsdagen. Dette for at det skal være forutsigbart med tanke på regner osv som skal betales. Faller lønningsdagen på lørdag eller søndag får du normalt pengene på fredag. Anonymkode: 976e9...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2021 #9 Del Skrevet 8. januar 2021 (endret) Det skal ikke variere fra sted til sted - lønnen skal være tilgjengelig på lønningsdagen sier lovverket. Og da må den selvsagt utbetales fredag den 8.1. dersom lønningdag er søndag den 10.1. TILGJENGELIG betyr at den skal være på konto slik at du kan bruke pengene på lønningsdag. Endret 8. januar 2021 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Del Skrevet 8. januar 2021 Jeg jobbet i et mindre firma, hvor vi skrev timelister annehver fredag. Lønnen pleide å bli kjørt på mandag, men det kunne fort bli senere om det var fridag på mandag ol. I og med 14-dagerslønninger så var det vel ikke fastsatt noe tidspunkt kanskje, samt jeg tror det fort blir litt sånn i mindre firma (vi var ti ansatte). Hadde det vært noe krise, hadde sjefen ordnet et forskudd/overført penger til meg som lån frem til lønnen kom. Anonymkode: 9f675...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Del Skrevet 8. januar 2021 1 minutt siden, Blondie65 said: Det skal ikke variere fra sted til sted - lønnen skal være tilgjengelig på lønningsdagen sier lovverket. Og da må den selvsagt utbetales fredag den 8.1. dersom lønningdag er søndag den 10.1. TILGJENGELIG betyr at den skal være på konto slik at du kan bruke pengene på lønningsdag. Ser denne, der jeg jobber nå (kommune) så får vi alltid lønn i "god tid" om det er helg eller andre fridager, samt vi får også alltid lønn minst dagen før lønningsdagen. Men som jeg nevnte i forrige post, når man har lønn hver 14. dag, hvordan stiller loven seg til det? Blir det mandagen etterpå som er lønningsdagen, med mindre annet er bestemt? Anonymkode: 9f675...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 8. januar 2021 #12 Del Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ser denne, der jeg jobber nå (kommune) så får vi alltid lønn i "god tid" om det er helg eller andre fridager, samt vi får også alltid lønn minst dagen før lønningsdagen. Men som jeg nevnte i forrige post, når man har lønn hver 14. dag, hvordan stiller loven seg til det? Blir det mandagen etterpå som er lønningsdagen, med mindre annet er bestemt? Anonymkode: 9f675...763 Samme regel. Lønningsdag er lønningsdag 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Del Skrevet 8. januar 2021 Hvis lønningsdag faller på lørdag eller søndag får jeg lønna utbetalt på fredag Anonymkode: 6cee8...9ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Del Skrevet 8. januar 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Det skal ikke variere fra sted til sted - lønnen skal være tilgjengelig på lønningsdagen sier lovverket. Og da må den selvsagt utbetales fredag den 8.1. dersom lønningdag er søndag den 10.1. TILGJENGELIG betyr at den skal være på konto slik at du kan bruke pengene på lønningsdag. Hjemmel? Anonymkode: 21559...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 8. januar 2021 #15 Del Skrevet 8. januar 2021 Blondie65 skrev (2 timer siden): Det skal ikke variere fra sted til sted - lønnen skal være tilgjengelig på lønningsdagen sier lovverket. Og da må den selvsagt utbetales fredag den 8.1. dersom lønningdag er søndag den 10.1. TILGJENGELIG betyr at den skal være på konto slik at du kan bruke pengene på lønningsdag. Jeg jobber i staten og får lønnen på konto dagen før lønningsdag. Etter felles forståelse mellom de sentrale parter skal utbetaling av lønn for statlige virksomheter senest være disponibel på arbeidstakernes konto kl. 00.00 den dato partene har avtalt. Pga av overføringstidspunkt i banken blir lønnen overført dagen før for å være disponibel kl. 00.00. pm-2000-11.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2021 #16 Del Skrevet 9. januar 2021 Føsleguri skrev (14 timer siden): Jeg jobber i staten og får lønnen på konto dagen før lønningsdag. Etter felles forståelse mellom de sentrale parter skal utbetaling av lønn for statlige virksomheter senest være disponibel på arbeidstakernes konto kl. 00.00 den dato partene har avtalt. Pga av overføringstidspunkt i banken blir lønnen overført dagen før for å være disponibel kl. 00.00. pm-2000-11.pdf 199 kB · 3 Nedlastninger Min arbeidsgiver har valgt å sende lønnen med første kjøring på lønningsdag eller første kjøring siste virkedag før lønningsdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2021 #17 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hjemmel? Anonymkode: 21559...121 Jeg klarer ikke å finne lovhjemmel, så da antar jeg at dette er hjemlet i tariffavtaler. Jeg har opplevd flere ganger at arbeidsgiver har forsøkt seg på å hevde at de har lov å vente til første virkedag etter lønningsdag men aldri opplevd at de ikke har gitt seg når jeg har krevd lønn på lønningsdag i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå