AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #161 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, jeg gjør ikke det heller. Jeg snakker indirekte om personlighetstyper som ligner narsissistisk, sosiopatisk og psykopatisk atferd, men jeg ønsket å unnlate å bruke disse ordene egentlig. Rett og slett for, som du sier, jeg kan ikke diagnosere dem. Men man kan i det minste se at der skjer en atferd som ikke er sunn, altså, en ustabil personlighetstype med stort ego lignende slike diagnoser. Jeg poengterer, igjen, at jo mer ressurssterk du er jo større er sjansen for mer egosentrerte typer med "holdningsproblemer". Dem ser råflott ut på papiret og i sosiale lag, men når det kommer til parforhold så blir du behandlet ut ifra deres ressurssterke personlighetstyper. Vi snakker om egoisme, selvopptatthet, spisse albuer, arroganse, dårlige holdninger, lite samarbeidsvillig, sta, egen, overlegen osv. Sjansen er større for å møte på slike personer jo mer ressurssterk dem blir. Anonymkode: 4f87b...2bd Ikke min erfaring. Har møtt noen narsissistiske menn, og fellestrekket er at de har vokst opp i arbeiderklassehjem og selv kun har utdanning på fagbrevnivå. Jeg vil ikke betegne de ressurssterke, da de nok er under middels hva gjelder evnenivå og sosiale ferdigheter og empati. Men dette er menn som har vokst opp i bygdenorge og aldri flyttet vekk fra hjembygda. De har klart å slå seg opp relativt greit og tjener greit med penger, som menn med kun fagbrev ofte kan gjøre (i motsetning til kvinner med kun fagbrev). De har gjerne greit med penger og bra hus, men de er ikke ressursmennesker i kraft av å ha en sunn personlighet. De drives av mindreverdighetskomplekser som de har med seg fra barneårene og som de forsøker å regulere ved å oppføre seg som småkonger ovenfor andre,som partnere, naboer osv. Å være selvopptatt og egoistisk ser jeg på som utslag av begrensede sosiale og kognitive kapasiteter, og dette er ikke noe som kjennetegner folk som tar høyere utdanning. Det finnes mange med lav utdanning som har veldig spisse albuer og er opptatt av å karre til seg mest mulig. Anonymkode: 2f20a...f7d 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #162 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): VÆR SÅ SNILL OG LES MER ENN BARE HI. Jeg er ingen mann, jeg er ei dame. Dette har jeg gjentatt FLERE GANGER ALLEREDE! 🤦🏼♀️ Jeg er også i et forhold. Anonymkode: cfbf9...c04 Bevis? Har ikke tenkt å lese hele denne tråden, nei. Anonymkode: dbd73...a93 2
Ytdhd Skrevet 9. januar 2021 #163 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke min erfaring. Har møtt noen narsissistiske menn, og fellestrekket er at de har vokst opp i arbeiderklassehjem og selv kun har utdanning på fagbrevnivå. Jeg vil ikke betegne de ressurssterke, da de nok er under middels hva gjelder evnenivå og sosiale ferdigheter og empati. Men dette er menn som har vokst opp i bygdenorge og aldri flyttet vekk fra hjembygda. De har klart å slå seg opp relativt greit og tjener greit med penger, som menn med kun fagbrev ofte kan gjøre (i motsetning til kvinner med kun fagbrev). De har gjerne greit med penger og bra hus, men de er ikke ressursmennesker i kraft av å ha en sunn personlighet. De drives av mindreverdighetskomplekser som de har med seg fra barneårene og som de forsøker å regulere ved å oppføre seg som småkonger ovenfor andre,som partnere, naboer osv. Å være selvopptatt og egoistisk ser jeg på som utslag av begrensede sosiale og kognitive kapasiteter, og dette er ikke noe som kjennetegner folk som tar høyere utdanning. Det finnes mange med lav utdanning som har veldig spisse albuer og er opptatt av å karre til seg mest mulig. Anonymkode: 2f20a...f7d Godt innlegg. Det var dette jeg også prøvde å formidle. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #164 Skrevet 9. januar 2021 Ååh, så det er derfor jeg er singel ja! Så fint å vite at det ikke handler om det faktum at jeg ikke har orket noe som helst forhold de siste årene. Anonymkode: 80cf6...211 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #165 Skrevet 9. januar 2021 Kvinner skal visst ikke ha noen krav i det hele tatt. Bare ta første og beste right? Ikke tenk på om han er bra,dere passer sammen,er han en du skal bli gammel med osv. Bare ta en og vær fornøyd..Hva så om han snorter kokain eller spiller bort alle pengene? Hva så om han er voldelig og slem? Nei sånt må vi ikke se på, bare ta en fyr... Menn derimot..De har en laaaaang liste med krav og "får ikke" dame fordi alle menn vil bare ha en bitteliten andel av kvinner. Menn setter høye og urimelige krav til oss, men setter vi ET krav tilbake er vi kravstore? Fy faen er så lei det der..Hva er vitsen med å bry seg om man er singel eller ikke? Når man skal finne en fyr så skal man jo visst ikke finne en man selv liker, man må bare ta en random og IKKE ha noen form for preferanser/krav. Like greit å bare droppe det da..enten singel eller forhold med en du ikke liker? Det er alternativene? Da velger jeg singel. Skal jeg kaste bort livet på et forhold jeg ikke har det bra i? Å være singel er 0 problem så jeg skjønner ikke maset om at man må finne noen når man ikke skal bry seg om han er en bra mann, om du liker han osv... Anonymkode: 7ed67...8e0 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #166 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 10.14): Biologisk sett søker mange kvinner oppover. Man vil som kvinne finne seg en mann som kan forsørge familien. Selv om Norge er blant verdens mest likestilte land, så er det likevel utfordrende å skulle overstyre biologiske instinkt. Idet man etterlever «gammeldagse» prinsipp i et moderne samfunn, oppstår det gjerne problemer. I dag er det flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning. Dersom alle disse skal matches oppover, vil det ikke være nok menn til alle. Kvinnene er i overtall. Hvis de ikke skal forbli single, må de fire på kravene. Dvs, du må gå gjennom kravlisten din. Du må sette deg ned med listen og se på hva som er viktigst for deg – og så må du prioritere. Hvis ikke står du i fare for at du er en av veldig mange som ikke finner seg noen. Et annet problem er at man skrur ikke av leteren inni seg, selv om man egentlig har funnet en kandidat. Hvis man aldri slutter å lete, får man heller aldri gitt noen en ordentlig sjanse. Det er viktig å stenge av og gjøre seg utilgjengelig når man dater noen, og det innebærer å stenge andre ute. Studier av hjernen viser at vi mennesker i gjennomsnitt bare greier å forholde oss til maks ni valgmuligheter. Etter at du har fått ni ulike kandidater presentert, bør du velge én å bli bedre kjent med. Hjernen får helt «overload» av flere enn ni valgmuligheter. Gjør ulike ting sammen og bli bedre kjent. Hjernen er bygd til å si nei, til å finne ut hva som er galt med andre mennesker. Drit i at han har stygge sko eller at hun snakker litt rart. Bli kjent med den andre personen, gi vedkommende en sjanse. Det kan ta tid før kjemi oppstår. Forsøk å gå litt i dybden når dere snakker sammen. Kjemi kan nemlig fremprovoseres, og for mange oppstår kjemi først når man senker «guarden», tør å slippe den andre litt inn og åpner seg om noe som betyr noe for dem. Anonymkode: cfbf9...c04 Jeg er enig i at det er fint å forsøke se noen for hvem de er, ikke så mye detaljer som for eksempel ikke fine sko. Men dette med å søke oppover og nedover er for mange bare tull. Jeg har aldre rangert folk på en slik måte, så for meg gir ikke dette mening. Det gir kun mening for de som driver å sorterer folk etter forskjellige kriterier, men det er det ikke alle som gjør. Det er fint med tips om hvordan det kan være lurt å gå fram, men hvem man vil være sammen med er til syvende og sist opp til hver enkelt. Hvis man aldri finner noen er det heller ingen skal å velge singellivet, heller enn å være sammen med noen man egentlig ikke liker så godt. Anonymkode: b0a3b...d16 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #167 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er enig i at det er fint å forsøke se noen for hvem de er, ikke så mye detaljer som for eksempel ikke fine sko. Men dette med å søke oppover og nedover er for mange bare tull. Jeg har aldre rangert folk på en slik måte, så for meg gir ikke dette mening. Det gir kun mening for de som driver å sorterer folk etter forskjellige kriterier, men det er det ikke alle som gjør. Det er fint med tips om hvordan det kan være lurt å gå fram, men hvem man vil være sammen med er til syvende og sist opp til hver enkelt. Hvis man aldri finner noen er det heller ingen skal å velge singellivet, heller enn å være sammen med noen man egentlig ikke liker så godt. Anonymkode: b0a3b...d16 *Ingen skam Anonymkode: b0a3b...d16
Era Vulgaris Skrevet 9. januar 2021 #168 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forresten. At du velger å være singel fordi du selv foretrekker det er en helt grei kalkulasjon. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å engasjere deg i tråden, hvis dette er et nøye valg du har tatt. Men er det fordi du har muret deg inne fordi du tilsynelatende har blitt såret flere ganger, og ufrivillig er singel som følge av det, så bør du faktisk ta en runde eller to med deg selv. Alle menn er ikke menn du har møtt. Anonymkode: 4f87b...2bd Så man kan kun delta i diskusjoner som omhandler situasjoner man selv er i? Da kan man i så fall legge ned store deler av diskusjonsdelen på KG. Hehe, jeg må ta runder med meg selv, faktisk. Du har ikke tenkt tanken om at jeg faktisk har gjort det før jeg tok et valg om å ikke inngå noe nytt forhold? Hva vil du egentlig med denne tråden, lurer jeg på? Hvorfor er dette interessant for deg, en kvinne som er i et forhold? 4
Ytdhd Skrevet 9. januar 2021 #169 Skrevet 9. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 10.14): Biologisk sett søker mange kvinner oppover. Man vil som kvinne finne seg en mann som kan forsørge familien. Selv om Norge er blant verdens mest likestilte land, så er det likevel utfordrende å skulle overstyre biologiske instinkt. Idet man etterlever «gammeldagse» prinsipp i et moderne samfunn, oppstår det gjerne problemer. I dag er det flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning. Dersom alle disse skal matches oppover, vil det ikke være nok menn til alle. Kvinnene er i overtall. Hvis de ikke skal forbli single, må de fire på kravene. Dvs, du må gå gjennom kravlisten din. Du må sette deg ned med listen og se på hva som er viktigst for deg – og så må du prioritere. Hvis ikke står du i fare for at du er en av veldig mange som ikke finner seg noen. Et annet problem er at man skrur ikke av leteren inni seg, selv om man egentlig har funnet en kandidat. Hvis man aldri slutter å lete, får man heller aldri gitt noen en ordentlig sjanse. Det er viktig å stenge av og gjøre seg utilgjengelig når man dater noen, og det innebærer å stenge andre ute. Studier av hjernen viser at vi mennesker i gjennomsnitt bare greier å forholde oss til maks ni valgmuligheter. Etter at du har fått ni ulike kandidater presentert, bør du velge én å bli bedre kjent med. Hjernen får helt «overload» av flere enn ni valgmuligheter. Gjør ulike ting sammen og bli bedre kjent. Hjernen er bygd til å si nei, til å finne ut hva som er galt med andre mennesker. Drit i at han har stygge sko eller at hun snakker litt rart. Bli kjent med den andre personen, gi vedkommende en sjanse. Det kan ta tid før kjemi oppstår. Forsøk å gå litt i dybden når dere snakker sammen. Kjemi kan nemlig fremprovoseres, og for mange oppstår kjemi først når man senker «guarden», tør å slippe den andre litt inn og åpner seg om noe som betyr noe for dem. Anonymkode: cfbf9...c04 Jeg har aldri forstått meg på dem som har fokus på at kvinner har så høye krav. For meg vitner det om lite omgang med kvinner som skaper et slikt feilaktig syn på hva kvinner ser etter- de har ikke referansene fra det virkelige liv til å forstå at kvinner flest ikke er ute etter utseende, penger og status. (Og ja, jeg vet du er kvinne TS) De høye kravene de påstår kvinner har, er heller et uttrykk for at de ikke føler seg bra nok- og da er det lettere å skylde på kvinner. Så lenge man oppfører seg bra, har selvtillit og har livet noenlunde på stell er det ingen grunn til at kvinner ikke ser på mannen som en potensiell partner. Endret 9. januar 2021 av Ytdhd 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #170 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leser du ikke hva psykolog Thompson, psykolog og samlivsterapeut Sagen, sosialantropolog Pettersen og adferdsbiolog Huseby skriver? Eller var dette disse fagfolkene skriver om bare tull? Kanskje ikke kvalifisert nok til å uttale seg? Det handler ikke kun om konkrete krav heller. Det handler om at kvinner ser alltid oppover. En normal kvinne tar ikke til takke med en normal mann, rett og slett fordi denne normale mannen ikke kan innfri denne normale kvinnens krav. Det er en pakke av forskjellige krav i alt fra sosial status, inntekt, yrke, atferd, holdning, utseende, hårtype, øyefarge, muskelindeks, BMI, vennekrets, aktivitetsnivå, hobbyer osv osv som til syvende og sist veldig få menn kan innfri. Om noen, egentlig. Man glemmer av at mennesker i dag har all verdens med skavanker og bagasjer, og det er ikke nødvendigvis den som tar seg best ut som viser seg å være best å leve med. Ironisk nok så har man gjerne mange skavanker og bagasjer selv når dem jakter, og er langt ifra "perfekt", men jakter likevel motsatt kjønn som tilsynelatende skal være perfekt. Jakten handler mye om å finne noen som egentlig er for god for deg, slik at man skal føle seg beæret og heldig. Men når man konstant jakter noe som er for godt til å være sant, så er det også for godt til å være sant. Jeg tenker at når man som helt normal kvinne ikke klarer å finne seg en mann så bør dem ta seg en runde med seg selv. Rett og slett fordi normale kvinner i dag er veldig ettertraktet blant menn, og ofte kan velge og vrake i stort omfang hvis dem ellers bare er åpen for det. Anonymkode: 4f87b...2bd Ikke enig i at man trenger å ta en runde med seg selv. Enten så finner man noen man vil være med, eller så gjør man ikke det. Noen er kanskje litt materialistiske og har sånn sett høye krav, men det er jo uansett opp til de. Jeg personlig har aldri tenkt på folk som bedre eller dårligere (søke oppover og nedoveer) , og i partnervalg så vil jeg ha noen med lignende menneskesyn på dette. I tillegg er det viktig for meg med kjemi, samt at jeg selv føler meg klar og faktisk ønsker forhold med personen. Anonymkode: b0a3b...d16 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #171 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Å være selvopptatt og egoistisk ser jeg på som utslag av begrensede sosiale og kognitive kapasiteter, og dette er ikke noe som kjennetegner folk som tar høyere utdanning. Ehm? Ikke? Tenk på nytt. Tenk arbeidslivet. Tenk prestisjefylte yrker. Egoismen og arrogansen er en gjennomgående faktor i f.eks legeyrket, for ikke snakk om dem som når fram som overlege. Anonymkode: 4f87b...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #172 Skrevet 9. januar 2021 Era Vulgaris skrev (12 minutter siden): Så man kan kun delta i diskusjoner som omhandler situasjoner man selv er i? Da kan man i så fall legge ned store deler av diskusjonsdelen på KG. Hehe, jeg må ta runder med meg selv, faktisk. Du har ikke tenkt tanken om at jeg faktisk har gjort det før jeg tok et valg om å ikke inngå noe nytt forhold? Hva vil du egentlig med denne tråden, lurer jeg på? Hvorfor er dette interessant for deg, en kvinne som er i et forhold? Jeg er ikke TS. Men det er imponerende at dere single kvinner legger all skyld på menn. Det er menns feil at du har blitt såret, og det er menn det er noe galt med for at jeg ikke finner meg noen. Jeg har ingen krav, menn har det. Jeg har ingen valg, menn har det. Menn er roten til alt vondt. Derfor er jeg singel. Dét er en fascinerende tankegang mange kvinner i dag har. Hadde en mann ment noe lignende så hadde han blitt kalt for Incel, og blitt bedt å ta seg sammen. Anonymkode: 4f87b...2bd 3
*Mocca* Skrevet 9. januar 2021 #173 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 10.34): Er singel fordi jeg velger det Anonymkode: 88b2e...0bb Samme her..... Hadde ikke trengt å være det, men velger det aktivt selv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #174 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 10.38): 😅 Jeg er kvinne, og i et samboerforhold. Jeg er bare så sykt lei av kvinner her inne som klager og klager og klager. Hvorfor velger kvinner seg menn som vil være utro? Jeg har vært i flere forhold, men ingen av mennene har vært utro. Anonymkode: cfbf9...c04 Det er nok veldig få som velger menn som er utro. Å være utro er jo nettopp å lure partneren. De aller aller færreste ønsker at partneren sin skal være utro. Anonymkode: b0a3b...d16 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #175 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke enig i at man trenger å ta en runde med seg selv. Enten så finner man noen man vil være med, eller så gjør man ikke det. Noen er kanskje litt materialistiske og har sånn sett høye krav, men det er jo uansett opp til de. Jeg personlig har aldri tenkt på folk som bedre eller dårligere (søke oppover og nedoveer) , og i partnervalg så vil jeg ha noen med lignende menneskesyn på dette. I tillegg er det viktig for meg med kjemi, samt at jeg selv føler meg klar og faktisk ønsker forhold med personen. Anonymkode: b0a3b...d16 Men slår du deg til ro med tanken om at du ikke finner noen? Eller fortsetter du å søke? Eller setter du deg på bakbeina og skylder på menn? Det er bra du ikke setter folk i bås, og det er bra du ikke har noe forhold til krav. At kjemi er viktig. Problemet med kjemi har jeg skrevet at i dag så klarer man ikke kjenne kjemien særlig pga nymotens datingsform. Anonymkode: 4f87b...2bd 2
Era Vulgaris Skrevet 9. januar 2021 #176 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke TS. Men det er imponerende at dere single kvinner legger all skyld på menn. Det er menns feil at du har blitt såret, og det er menn det er noe galt med for at jeg ikke finner meg noen. Jeg har ingen krav, menn har det. Jeg har ingen valg, menn har det. Menn er roten til alt vondt. Derfor er jeg singel. Dét er en fascinerende tankegang mange kvinner i dag har. Hadde en mann ment noe lignende så hadde han blitt kalt for Incel, og blitt bedt å ta seg sammen. Anonymkode: 4f87b...2bd Tror du siterer feil person her. Jeg har ikke sagt noe av det du påstår i dette innlegget. Tvert i mot, det er ikke menn sin feil at jeg er singel. Det er mitt valg, da jeg har det best uten noen mann i livet. 2
Ytdhd Skrevet 9. januar 2021 #177 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ehm? Ikke? Tenk på nytt. Tenk arbeidslivet. Tenk prestisjefylte yrker. Egoismen og arrogansen er en gjennomgående faktor i f.eks legeyrket, for ikke snakk om dem som når fram som overlege. Anonymkode: 4f87b...2bd Du projiserer og tviholder på at leger f.eks. er oftere dårligere partnere enn andre i "lavstatusyrker" pga. hvordan noen av dem fremstår utad. Hva så om de har en tendens til å være arrogante? Gjør det dem til dårligere partnere enn de som ikke viser dårlige personlighetstrekk på jobb, men kanskje kun hjemme? Du argumenterer på et veldig tynt grunnlag. Det finnes ingen statistikk på hvordan folk oppfører seg på hjemmebane, sortert etter yrke. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #178 Skrevet 9. januar 2021 Era Vulgaris skrev (Akkurat nå): Tror du siterer feil person her. Jeg har ikke sagt noe av det du påstår i dette innlegget. Tvert i mot, det er ikke menn sin feil at jeg er singel. Det er mitt valg, da jeg har det best uten noen mann i livet. Beklager, jeg var uklar. Tar selvkritikk. Det siste jeg skrev handlet om hvorfor jeg lot meg engasjere i tråden, og var ikke meningen å fremstille dette som om at det var deg. Altså, jeg ønsket å støtte opp om at kvinner må slutte å syte. Jeg lot meg også engasjere fordi tråden hadde en link vedlagt skrevet av fagfolk som poengterte mye av problemet i dag. Når det er sagt så tenker jeg at vi alle er ansvarlig for vårt eget liv. Enten man er ufrivillig eller frivillig singel, eller ufrivillig eller frivillig i et forhold. Til syvende og sist er det KUN deg selv du kan gjøre noe med. Og når du ikke lykkes over tid så må du gå noen runder med deg selv og prøve å endre deg, selv om du tilsynelatende tror du er perfekt og god nok. Det er i alle fall ikke omgivelsene som skal ha skylden, og det nytter aldri å sitte hjemme frustrert, irritert og lei seg fordi drømmemannen aldri kommer bankende på døra. Anonymkode: 4f87b...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #179 Skrevet 9. januar 2021 Ytdhd skrev (4 minutter siden): Du projiserer og tviholder på at leger f.eks. er oftere dårligere partnere enn andre i "lavstatusyrker" pga. hvordan noen av dem fremstår utad. Hva så om de har en tendens til å være arrogante? Gjør det dem til dårligere partnere enn de som ikke viser dårlige personlighetstrekk på jobb, men kanskje kun hjemme? Du argumenterer på et veldig tynt grunnlag. Det finnes ingen statistikk på hvordan folk oppfører seg på hjemmebane, sortert etter yrke. Jeg projiserer og tvilholder? Slapp av menneske, jeg skrev det ÉN gang i ETT innlegg... Jeg dro fram yrkeslivet. Klarer du ikke se det som helhet, selv om jeg peket ut legeyrket? Se på adm. dir, ledere for småe bedrifter hvor dem har bygd opp bedriften fra grunn av, mellomledere eller bedrifter med provisjonslønn og karrierestiger, eller yrker med høyt utdanningsnivå ala leger? Klarer du ikke se at arrogansen, egoet, holdningen og væremåten er annerledes her kontra hos en bilmekaniker, butikkmedarbeider, elektrikker, rørlegger eller uansett? Og tror du at folk bare legger i fra seg fasaden på jobb når dem drar hjem? Altså når at arrogante og egosentrerte med opp-ned-holdninger kommer hjem, så blir dem en fløtepus ovenfor fruen? Nope, det er en logisk brist her. Anonymkode: 4f87b...2bd 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #180 Skrevet 9. januar 2021 50 minutter siden, AnonymBruker said: Bevis? Har ikke tenkt å lese hele denne tråden, nei. Anonymkode: dbd73...a93 Hvorfor i all verden skal jeg bevise noe som helst? Jeg har en vagina og en vulva. Hva har du? Ikke baller i hvert fall. Anonymkode: cfbf9...c04
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå