Gå til innhold

Håp om nr 2 - sortering av tankene mens vi prøver

Rhea87

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg et sted å få lufte litt tanker fremover, så prøver meg på en slik dagbok 🥰

Idag er jeg 1DPO, og fikk lagt inn aksjer både i forgårs og i går - så håpet er sterkt. Nå må bare dagene gå fort😅

Men litt om min historie; 

Jeg har en nydelig liten jente som ble født i 2019. Hun ble til på PP2 og hele svangerskapet gikk smertefritt selv om hun ble født 1 måned før termin. Jeg har en bror som er 2 år yngre enn meg, og har av den grunn alltid ønsket meg "to tette" med 2 år i mellom. Siden det gikk så raskt og fint med nr 1 stresset vi ikke, og begynte først å prøve i sommer. Jeg ble gravid allerede på PP1 😲 Til og med ikke vi var forberedt på at det skulle gå så fort! Men 1 uke etter positiv test begynte jeg å blø, så da ble det dessverre en spontanabort. Det var selvsagt trist, men vi klarte å tenke at det var så tidlig. Vi brukte SA'en som mensen og startet PP2 rett etter denne, vi ble ikke gravide da - men overraskelsen var stor når vi ble gravid igjen i PP3! 🥰 Vi var forsiktige med å glede oss siden vi hadde mistet, men alle sa at det var liten sannsynlighet for å miste igjen. Når jeg kom til uke 7 bestilte vi time til tidlig ultralyd og begynte å virkelig glede oss litt. Men før vi kom så langt begynte jeg å blø litt en fredag, og jeg blødde litt igjennom hele helgen. Googlet og leste masse og alle sa det var normalt å blø litt, men jeg følte på hele meg at noe var galt. Mandag fikk jeg tatt enn HCG test, men når jeg skulle inn å ta ny blodprøve onsdag så var det ikke tvil engang at jeg hadde spontanabortert 😭 Ufattelig trist, både for meg og samboeren. Vi prøvde rett etter SA'en da jeg faktisk fikk en positivt EL test men ble ikke gravid. 

Nå hadde jeg første dag i siste mens 24. desember, igår fikk vi positiv EL test og idag er jeg 1DPO. Jeg har sånn håp om at spiren sitter denne måneden og ikke minst at den holder fast denne gangen ❤️

Håper en sånn dagbok kan hjelpe meg med tankene fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krysser fingrene for at det sitter denne gangen, i 9 måneder😄 Det er en egen kategori for dagbøker, bare et lite tips å lage denne tråden der istede!😊 Den ligger på dagbøker-prøverdagbok.

Anonymkode: cb529...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og gratulerer med dagbok :smilyblomst: (be en moderator flytte den hit)

Trist å høre at du har mistet flere ganger comfort.gif.4ef21cb680a2d9b6203cf51520d94dac.gif Jeg vet hvordan det er da jeg på ett år hadde tre aborter. For oss er det ganske provoserende å høre "jammen nå går det, det er så liten sjanse for ny abort". Hjelper jo særdeles lite når man er av den 1% som opplever det flere ganger. Så vi har ikke annet valg enn å prøve videre, og håpe at den en dag skal sitte (som den gjorde den gangen for oss da jeg ble gravid for fjerde gang på ett år).

Blir spennende å følge deg videre her nå! Jeg er bare èn dag foran deg i løypa. Er så deilig (men spennende!!) å være i dpo-land. Når tenker du å ta en test? Jeg hadde forresten også en abort i sommer, så kjenner veldig på utålmodigheten med å bli gravid på nytt igjen... skulle liksom ha termin i mars.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å logge inn her og se svar! 😃  Ser nå jeg har klart å opprette dagboken i feil forum, er ikke så kjent med Kvinneguiden. Hvordan kontakte en moderator og be om å få den flyttet? 🙃

Ellers er jeg idag 4DPO og med alle aksjene vi la inn før og rundt EL så håååper jeg det det skal klaffe. 

Men nå trenger jeg å lufte tankene enda litt mer, for jeg va nemlig hos gynekolog idag ifm ny celleprøve (går til oppfølging årlig pga lette celleforandringer). Fortalte henne at jeg har mistet 2 ganger det siste halve året og hun ville sette meg på progesteron støtte (Crinone/Lutinus) og mente det bare kunne hjelpe. Jeg var kommet litt lengre enn anbefalt før oppstart siden det har gått noen dager siden EL. Hun sa også at det ikke skulle være noen bivirkninger. 

Så, for det første, når jeg leser om dette så er det maaaange som rapporterer bivirkninger. I tillegg synest jeg selve behandlingen er ganske inngripende med 3x stikkpiller vaginalt annenhver dag frem til positiv test og så 3x stikkpiller daglig frem til uke 12! 😳  Leser også at det ofte blir brukt for de som er gjennom IVF feks. For å være ærlig har jeg ikke lyst at de neste månedene skal bære preg av stress og bivirkninger av medisin uten at jeg helt vet om det har noen hensikt.. Så er det noen som har noen gode råd/erfaringer med dette? 

@Amatariel: Veldig trist å høre at du også har mistet mange ganger, men godt å høre at det plutselig klaffet! 🥳 Nå krysser jeg fingrene for både deg og meg denne PP!! Har du fått noen tilbud om oppfølging/medisinering pga abortene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer i forhold til lutinus og hvordan jeg opplever det. Jeg merker ikke noen bivirkninger. Eneste trøttsomme er at det blir litt klin, så går med bind. Jeg har å mistet to ganger nå, sist i sommer. Så derfor de ville prøve det på meg. Jeg er gravid i uke 7, og har tatt det i 2 uker nå. Var på ultralyd i dag, og fikk se et lite hjerte slå. Jeg skal gå på de i 30 dager. Hadde jeg vært deg, så ville jeg ha gitt det en sjanse. 

Anonymkode: 47b4f...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får trøste deg med at dere allerede har ett barn, noe som mange av oss andre ikke har ennå. 

Anonymkode: b7624...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks sende en PM til Søgni her og be henne flytte tråden. Legg ved link til denne du vil ha flyttet.

Jeg ville hørt på gynekologen ang. progresteronstøtte ja. Mange som har god nytte av den ekstra støtten :)  Jeg har gått på crinone en gang (fra positiv test til sv.uke 10) og cyclogest en annen gang (fra positiv test til MA i uke 9). Ikke noe særlig bivirkning på noen av dem. Det eneste var at jeg syns crinone var så klissete. Og ble veldig vaginal tørr. Så derfor fikk jeg en annen neste gang. Selve stikkpillene blir man merkelig vant med, selv om det er litt pes. Jeg skulle ta to hver dag, så da tok jeg alltid en i senga før jeg sto opp og da jeg la meg. Men har aldri tatt etter eggløsning da, kun når jeg har fått positiv test.

Jeg skal ta progresteron igjen hvis jeg blir gravid igjen. Men da blir det tabletter! Duphaston er ny på markedet sånn sett, har gynekologen fortalt meg. Så er veldig glad for det! Du kan ikke spørre din om det kan være aktuelt for deg. Mye lettere med progresteron i tablettform!

Vet ikke om det svarte på spørsmålet ditt ang. oppfølging og medisineringen mtp. mine aborter. Men jeg har blitt sjekket, og det er ikke noe 'galt'. Så alle abortene har vært ren uflaks. Men jeg har PCOS og går derfor fast på metformin mens jeg er prøver. I tillegg fikk jeg letrozol i høst for å prøve å få tidligere EL, noe som har fungert. Så kroppen har respondert bra, så nå er det bare å ha flaks og få befruktet dette egget... Og blir det det så blir det progresteron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får trøste deg med at dere allerede har ett barn, noe som mange av oss andre ikke har ennå. 

Følelsen av å miste er nok ikke mildere selv om de er heldige å ha et barn fra før. De er nok veldig takknemlige for det barnet de har. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er helt enig med deg i at det er mye trøst i at jeg har fått et barn, men jeg er ikke enig i at det gjør at jeg ikke kan føle sorg over å miste som alle andre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea87 skrev (21 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg i at det er mye trøst i at jeg har fått et barn, men jeg er ikke enig i at det gjør at jeg ikke kan føle sorg over å miste som alle andre. 

Helt enig med deg. Synes det var en unødvendig kommentar. Vi prøver også på nr 2, og til forskjell fra nr 1 er det en annen sorg når det går galt. Vi ønsker jo ikke bare barn for oss selv, men også et søsken til mini. Det handler ikke om at man ikke er glad for den man har. 

Det bør være rom for å være lei seg for alle nederlag, uansett om det finnes andre som har det vanskelig på andre måter. 

Lykke til, TS! Jeg håper den sitter for oss begge snart ❤️

Anonymkode: b9bb9...f44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekundær infertilitet er faktisk en alvorlig og meget tilstedeværende diagnose for mange, og selv om det ikke er det samme som å være ufrivillig barnløs så er det en helt annen type sorg. Så jeg skjønner deg godt Rhea87! Det var da vi prøvde på nr.2 at jeg hadde det vanskeligst psykisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Rhea87 skrev (På 11.1.2021 den 17.33):

Så hyggelig å logge inn her og se svar! 😃  Ser nå jeg har klart å opprette dagboken i feil forum, er ikke så kjent med Kvinneguiden. Hvordan kontakte en moderator og be om å få den flyttet? 🙃

Ellers er jeg idag 4DPO og med alle aksjene vi la inn før og rundt EL så håååper jeg det det skal klaffe. 

Men nå trenger jeg å lufte tankene enda litt mer, for jeg va nemlig hos gynekolog idag ifm ny celleprøve (går til oppfølging årlig pga lette celleforandringer). Fortalte henne at jeg har mistet 2 ganger det siste halve året og hun ville sette meg på progesteron støtte (Crinone/Lutinus) og mente det bare kunne hjelpe. Jeg var kommet litt lengre enn anbefalt før oppstart siden det har gått noen dager siden EL. Hun sa også at det ikke skulle være noen bivirkninger. 

Så, for det første, når jeg leser om dette så er det maaaange som rapporterer bivirkninger. I tillegg synest jeg selve behandlingen er ganske inngripende med 3x stikkpiller vaginalt annenhver dag frem til positiv test og så 3x stikkpiller daglig frem til uke 12! 😳  Leser også at det ofte blir brukt for de som er gjennom IVF feks. For å være ærlig har jeg ikke lyst at de neste månedene skal bære preg av stress og bivirkninger av medisin uten at jeg helt vet om det har noen hensikt.. Så er det noen som har noen gode råd/erfaringer med dette? 

@Amatariel: Veldig trist å høre at du også har mistet mange ganger, men godt å høre at det plutselig klaffet! 🥳 Nå krysser jeg fingrene for både deg og meg denne PP!! Har du fått noen tilbud om oppfølging/medisinering pga abortene? 

Jeg brukte progesteronstøtte i form av piller. Heter Utrogestan. Bare å svelge en dose hver dag frem til uke 12. Veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny Bruker skrev (På 22.1.2021 den 13.59):

Jeg brukte progesteronstøtte i form av piller. Heter Utrogestan. Bare å svelge en dose hver dag frem til uke 12. Veldig enkelt.

Takk for tips! Skal en tur til legen i neste uke og høre om jeg kan få resept på noen i tabelettform :) Litt enklere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 9

Da er jeg tilbake i ny prøveperiode - det ble ingen spire forrige runde. Vi hadde nok litt for høye forhåpninger siden traff helt perfekt på eggløsning og la inn maaange aksjer 😅 I tillegg har vi blitt "lett" gravid i alle pp vi ha vært igjennom der vi har hatt en faktisk sjanse. Feks gravid første pp før vi mistet, så ikke gravid rett etter SA men påfølgende pp, og så igjen ikke rett etter SA og nå var vi liksom i påfølgende pp igjen - men ikke denne gangen. Derfor ble det litt tøffere enn jeg hadde tenkt når mensen dukket opp.

Men nå har jeg og samboer hatt en god prat og bestemt oss for å jekke forventningene våre og bare ta det litt som det kommer. Jeg har hatt en drøm om 2 år mellom mine små, men den drømmen har jeg nå valgt å se bort fra og fokusere på det positive med å få oppmot 3 år mellom 😊

Ellers skal jeg til legen neste uke, og tenker å høre om det er mulig å få resept på progesteron i tabelettform. Det var bare gris og stress med de vaginale pillene - så jeg håper legen kan hjelpe meg der før neste eggløsning 😊 Begynte også å teste for eggløsning igår bare for gøy, men syklusen min er såpass stabil at jeg vet jo at den ikke dukker opp før om en ukes tid😅

... ellers prøver jeg å samboeren min oss på lavkarbo kosthold i vertfall en måned. Ønsker sånn å gå ned de 10 kg jeg har lagt på meg siden sist graviditet - og gjerne mer enn dette også da jeg har nok å ta av 🤣 Kanskje dette kan hjelpe litt også?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme syklusdag som deg i dag! 😇 Det er jo litt moro! Når sånn ca. forventer du EL? Jeg krysser fingrene for i neste uke 🤞 

Lavkarbo er supert! Jeg har spist det kostholdet i perioder, og min kropp responderer bra på det. Så lykke til til deg og mannen :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (1 time siden):

Jeg er på samme syklusdag som deg i dag! 😇 Det er jo litt moro! Når sånn ca. forventer du EL? Jeg krysser fingrene for i neste uke 🤞 

Lavkarbo er supert! Jeg har spist det kostholdet i perioder, og min kropp responderer bra på det. Så lykke til til deg og mannen :hug:

Åå! Så gøy 😊 Jeg har hatt ganske stabil syklus, så håper ikke det skulle endre seg denne måneden 😅 Så da forventer jeg at EL kommer rundt 4 februar. Du temper jo, så det virker som en fin måte å ha litt kontroll på også? Tar du El tester i tillegg? 

Takk for det, håper det har god effekt på oss også 😊 Etter 1 uke nå, så føler jeg at jeg har mye mer energi - så det er allerede en forbedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea87 skrev (56 minutter siden):

Åå! Så gøy 😊 Jeg har hatt ganske stabil syklus, så håper ikke det skulle endre seg denne måneden 😅 Så da forventer jeg at EL kommer rundt 4 februar. Du temper jo, så det virker som en fin måte å ha litt kontroll på også? Tar du El tester i tillegg? 

Såå deilig med stabil syklus da. Satser på den fortsetter slik :smilyblomst: Min har ikke alltid vært det - bare siden mai i fjor har jeg hatt litt forskjellig hormonkluss (PCOS) og hatt en MA. Men nå går jeg på ekstra medisiner, så håååper syklusen oppfører seg. Har lagt ut en oversikt over mine siste sykluser her i dagboken min, for jeg skal til gynekolog på mandag så da syns jeg det var greit å ta med denne oversikten. Jeg både tester og temper ja. Liker å ha så mye kontroll som jeg kan ☺️ Hvis alt går som jeg vil så er det også 4. februar jeg forventer EL denne syklusen! Blir du å EL-teste hver dag fremover nå? Krysser fingrene for oss 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 13

Da fikk jeg positiv EL test igår, tidligere enn forventet så tok oss litt på sengen for å si det sånn 😅 Fikk lagt inn aksjer, selv om det ikke ble den lengste og koseligste seansen da begge var trøtt og lei etter en lang helg med besøk av familie. Har ingen av de typiske EL tegnene enda, så er litt usikker på om jeg faktisk har hatt EL. Fortsetter vertfall å teste fremover for å ha kontroll.

Var ellers til legen idag og ba om progesteron i tabelettform - det var enklere sagt enn gjort. Legen min var ikke kjent med dette - eller noen av merkene jeg hadde som eksempel. Så hun ville avsjekke med gynekologen som skrev ut Lutinus til meg 😊 Spent hva konklusjonen til gynekologen er, men forsto at ingen av alternativene idag var godkjent på det norske markedet enda, så måtte søkes om  😅 Så håper det ikke skaper noen problem..

Deilig å kjenne at jeg er mer rolig i kroppen denne PP enn forrige, men selvsagt fortsatt veldig spent 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at EL kom tidligere hos deg også! 😄 Da er vi fortsatt likt i løypa... jeg må vente noen dager for å se når tempen min bekrefter EL. Blir du å fortsette og teste? Ettersom noen kan ha lang LH-topp og da lar jo EL vente på seg... i desember fikk jeg ikke EL før tre dager etter den første positive testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...