Gå til innhold

Jogge-glede!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvskryt er den beste typen skryt, og jeg må bare dele godfølelsen jeg fikk i dag! Sitter som så mange andre på hjemmekontor, og har bestemt meg for å bruke lunsjen til å bevege meg. Nå i det siste har jeg så smått begynt å løpe litt, og i dag klarte jeg å jogge en halvtime i strekk, og jeg kunne godt ha fortsatt enda lenger hvis jeg hadde hatt tid. Følelsen nå er ganske god, da jeg aldri har knekt jogge-koden tidligere, men alltid har hatt en drøm om å lære å løpe.

Jeg nekter å si noe om distansen, og dette er ikke noe jeg kommer til å dele med venner og bekjente fordi det er så flaut, men her kan jeg jo være anonym, og kan få det ut! 😄 

Jeg blir nok aldri noen maratonløper, men du, så deilig det føltes i dag!

 

Anonymkode: 5b05e...0b2

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig, gratulerer! 
Spørsmål : om du bruker lunsjen til å jogge, når spiserdu/ dusjer? Har du mer enn 30 min lunsj?

Anonymkode: aca5b...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herlig, gratulerer! 
Spørsmål : om du bruker lunsjen til å jogge, når spiserdu/ dusjer? Har du mer enn 30 min lunsj?

Anonymkode: aca5b...a51

Takk! :ler:

Nei, men spiser foran pc-en, og jobber et kvarter ekstra for å jobbe inn dusjen (evt. dusjer når jeg er ferdigjobbet) :) 

Anonymkode: 5b05e...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var ganske likt med sånn jeg har det. Har aldri likt jogging, men ville gjerne begynne å like det. Har derfor jogget regelmessig i høst, vekslet mellom å gå og jogge. Pes i starten. Men så har det blitt veldig bra etter hvert! Mindre styr og mer fristund, liksom, og jeg trenger ikke ta pause for hver tredje lyktestolpe 😅 herlig å kunne løpe sammenhengende i en litt lengre stund og kjenne hvor godt det gjør. 
Lykke til videre med joggeturene! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet joggegleden de siste året. 😃

Anonymkode: 0f82c...18c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også slik i vår, nå jogger jeg etter jobb for jeg pleier å jogge 1-1,5 timer om gangen. 

Anonymkode: dcaec...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! Og velkommen til et bedre liv😅 Jeg knakk koden og fant joggegleden for en del år siden og den har fulgt meg siden. Det er er høydepunkt i dagen min når jeg spenner på meg joggeskoene og får den daglige «husmorpausen» min med god musikk eller favoritt podcasten på øret. Det er ikke lenger slitsomt å løpe, kun digg! Jeg løper 15 km hver dag og elsker det🏃🏼‍♀️😄

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh!! Hvordan knakk dere koden? Hva er trikset? 
Jeg elsker å gå tur, og går lange turer daglig i raskt tempo, men skulle så gjerne likt å jogge også! Det blir maks 5 min med jogging, før jeg er tilbake på rask gange igjen. Og de 5 minuttene er grusome!
Hvordan kommer man over kneika og finner jogge-gleden?

Anonymkode: c6648...47b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! For 10 år siden trente jeg veldig variert med både svømming, spinning, sirkeltrening og styrketrening. Bodde midt i byen og var student, så det var enkelt å prøve ut litt av alt. De siste årene har jeg fokusert absolutt mest på styrketrening med litt innslag av yoga. Har en halvtime gåtur til jobb, så det har jo blitt ca en time hver dag med rask gange. Ikke i år, så klart. Nå får jeg skjerpe meg og bli med i denne spreke gjengen, hehe. Får satse på en kondisøkt i uken i begynnelsen, og så trappe opp. Gleder meg (ikke)

Anonymkode: b6813...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ååh!! Hvordan knakk dere koden? Hva er trikset? 
Jeg elsker å gå tur, og går lange turer daglig i raskt tempo, men skulle så gjerne likt å jogge også! Det blir maks 5 min med jogging, før jeg er tilbake på rask gange igjen. Og de 5 minuttene er grusome!
Hvordan kommer man over kneika og finner jogge-gleden?

Anonymkode: c6648...47b

Jeg begynte å jogge etter at yngstemann begynte i barnehagen og jeg ikke lenger gikk lange turer med henne i vogn som da jeg var i permisjon. Hun sov kun i vogn mens jeg gikk, så det ble mange og lange turer dyttende på vogn, og det gjorde tydeligvis at jeg kom i god form😅 Da jeg ikke lenger gikk disse turene med henne syns jeg det å gå ble for lett, og begynte å jogge så smått. Tok litt tid før jeg orket p løpe en hel tur, men de ble etter hvert  hyppigere og lengre, det gikk gradvis og det tok litt tid, men så plutselig var jeg kommet dit hen at det å løpe gav meg en type lykkefølelse og ikke var tungt lengre. Det tok litt tid som sagt, så bare hold ut og ta det i små økter så du ikke mister motet eller bli lei. Mange sier også at intervaller er en bra måte å trene seg opp på, for å klare å jogge lengre distanser - det har ikke jeg prøvd da, men et tips jeg har hørt fra mange. Lykke til!😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ååh!! Hvordan knakk dere koden? Hva er trikset? 
Jeg elsker å gå tur, og går lange turer daglig i raskt tempo, men skulle så gjerne likt å jogge også! Det blir maks 5 min med jogging, før jeg er tilbake på rask gange igjen. Og de 5 minuttene er grusome!
Hvordan kommer man over kneika og finner jogge-gleden?

Anonymkode: c6648...47b

Det er ikke sikkert dette kommer til å vare (jeg opplever hver gang jeg kommer i gang med regelmessig trening at jeg blir syk, og havner tilbake på scratch), og jeg vil ikke skryte av at jeg har løsningen for alle, men det som har funket for meg nå er et ønske om å få til å jogge, og å være litt tålmodig både med tanke på framgang, men også under selve økten. Nå har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal løpe fort, og jeg går litt først for å få litt varme i kroppen. Jeg løper sakte, med korte skritt, men holder en jevn rytme. Hvis jeg klarer å holde på denne rutinen nå, så tenker jeg kanskje at tempoet bedrer seg etterhvert.

Det var i hvert fall helt utrolig følelse i går - å løpe ute i et lengre strekke og fortsatt ha overskudd med tanke på puls og pust. 

Jeg har for øvrig alltid vært som deg, og likt å gå turer. Jeg har gjerne gått i kupert terreng, og går gjerne raskt, men akkurat dette med jogging har sittet langt inne. Har alltid blitt umiddelbart kjempetung i kroppen, selv om jeg ikke nødvendigvis har blitt andpusten. 

Anonymkode: 5b05e...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 16.05):

Selvskryt er den beste typen skryt, og jeg må bare dele godfølelsen jeg fikk i dag! Sitter som så mange andre på hjemmekontor, og har bestemt meg for å bruke lunsjen til å bevege meg. Nå i det siste har jeg så smått begynt å løpe litt, og i dag klarte jeg å jogge en halvtime i strekk, og jeg kunne godt ha fortsatt enda lenger hvis jeg hadde hatt tid. Følelsen nå er ganske god, da jeg aldri har knekt jogge-koden tidligere, men alltid har hatt en drøm om å lære å løpe.

Jeg nekter å si noe om distansen, og dette er ikke noe jeg kommer til å dele med venner og bekjente fordi det er så flaut, men her kan jeg jo være anonym, og kan få det ut! 😄 

Jeg blir nok aldri noen maratonløper, men du, så deilig det føltes i dag!

 

Anonymkode: 5b05e...0b2

Ble så glad da jeg leste dette! Og du er ikke den eneste skilpadden der ute ☺️ Da jeg begynte å jogge igjen i høst etter flere års «pause» jogget jeg ekstreeemt sakte i begynnelsen og synes det var kjempeflaut 🙈 Var sånn at jeg prøvde å finne tider/steder uten folk slik at ingen så meg. Farten kommer nok etter hvert, men det viktigste er jo faktisk at vi finner gleden ved det! Bra jobba! 

Anonymkode: 20291...6a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 16.07):

Herlig, gratulerer! 
Spørsmål : om du bruker lunsjen til å jogge, når spiserdu/ dusjer? Har du mer enn 30 min lunsj?

Anonymkode: aca5b...a51

Jeg er ikke TS. Men jeg utnytter fleksitid. Så helt siden Mars har jeg tatt to timers lunsjpause, og gått eller trent hver dag, dusjet, og slappet av med lunsj. Om det kommer en viktig telefon i løpet av disse to timer tar jeg den, men alt annet kan gjøres før/etter pausen. 

Jeg må også ofte være i lange møter der jeg sier lite, eller ta kurs og etterutdanningsmoduler. Legger ofte turene til dette. 

Korona har gitt helt nye muligheter i forhold til å bevege seg mest mulig, og få dagslys i mørketiden. 

Anonymkode: 3a39c...a95

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er ikke TS. Men jeg utnytter fleksitid. Så helt siden Mars har jeg tatt to timers lunsjpause, og gått eller trent hver dag, dusjet, og slappet av med lunsj. Om det kommer en viktig telefon i løpet av disse to timer tar jeg den, men alt annet kan gjøres før/etter pausen. 

Jeg må også ofte være i lange møter der jeg sier lite, eller ta kurs og etterutdanningsmoduler. Legger ofte turene til dette. 

Korona har gitt helt nye muligheter i forhold til å bevege seg mest mulig, og få dagslys i mørketiden

Anonymkode: 3a39c...a95

Dette er jeg veldig enig i. Det er lettere å komme seg ut en tur på dagtid når man sitter på hjemmekontor enn når jeg sitter på kontoret. Og det å få en dose dagslys midt på dagen har vært alfa og omega for meg. 

Det er selvfølgelig ikke alle det funker for, men det kunne vært interessant å vite hvilken påvirkning det har på folkehelsen, hvis det har noen.

Jeg har i hvert fall mer energi enn noen gang. 

Anonymkode: 5b05e...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 13.16):

Ååh!! Hvordan knakk dere koden? Hva er trikset? 
Jeg elsker å gå tur, og går lange turer daglig i raskt tempo, men skulle så gjerne likt å jogge også! Det blir maks 5 min med jogging, før jeg er tilbake på rask gange igjen. Og de 5 minuttene er grusome!
Hvordan kommer man over kneika og finner jogge-gleden?

Anonymkode: c6648...47b

Jeg jobber også med å få «jogge-gleden» helt, og siden første lockdown våren i fjor har jeg hatt perioder med jogging nesten hver dag/ ikke jogge på mange uker😅 det som fikk meg i gang var appen/ programmet Couch to 5k hvor du veksler mellom å jogge og å gå. Evt er det også mulighet for «gogging»; veksle mellom å løpe/jogge og gå som du selv vil! Det viktigste er uansett å bare komme deg ut døra!! Gjerne bare ha på deg treningstøy og joggesko eller si til noen at du skal på joggetur, da «må» du liksom! Jeg hadde mange midnattsturer ute i sommer fordi jeg ofte får masse energi om kvelden, det var helt  magisk! 

Anonymkode: 08de5...9b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk jogget 3 ganger siden jeg så denne posten, som er like mange økter som de siste 3 årene tilsammen. Takk for inspirasjon 😄 

Anonymkode: b6813...34b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 11.49):

Jeg har faktisk jogget 3 ganger siden jeg så denne posten, som er like mange økter som de siste 3 årene tilsammen. Takk for inspirasjon 😄 

Anonymkode: b6813...34b

Så bra, og det var bare hyggelig! 😃

Jeg (ts) har også hatt to turer til, men overdrev litt på den siste, så jeg har tatt det med ro noen dager. Men tenker å forsøke meg igjen i dag! Sola skinner og det er frisk temperatur men håper det bare gir energi.

God lørdag!

Anonymkode: 5b05e...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så bra, og det var bare hyggelig! 😃

Jeg (ts) har også hatt to turer til, men overdrev litt på den siste, så jeg har tatt det med ro noen dager. Men tenker å forsøke meg igjen i dag! Sola skinner og det er frisk temperatur men håper det bare gir energi.

God lørdag!

Anonymkode: 5b05e...0b2

Flinking! Restitusjon er like viktig som trening. Mat og hvile er viktig for formen. God lørdag!

Anonymkode: b6813...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

TS her - Tenkte jeg kunne oppdatere denne tråden litt. 😊

Jeg har klart å holde på gleden, selv om det noen ganger har føltes litt tråere enn andre. Som jeg skrev i starten, så har det ikke gått så fort. I begynnelsen lå jeg over 8 min/km. Skylder litt på at det var midtvinters og snø og is. Men jeg kom fort ned på 7-tallet, og var litt fornøyd med det, men har hatt som mål å komme meg ned på 6-tallet. Det har derimot sittet langt inne, og det har stoppet på drøye 7. Surt!

Men i dag! Bestemte meg for å ta en kort tur, selv om jeg var litt trøtt og sliten, og da jeg kom hjem og skulle lagre økta (løp 5 km) hadde jeg endelig klart å komme meg ned på 6.50/km!

Fornøyd med det, artig med fremgang!

Ønsker alle en fin uke 😊

 

Anonymkode: 5b05e...0b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre, TS! Selv er jeg en som ikke jogger fort. Jeg har liksom ikke farten i meg. Men jeg har i løpet av det siste året økt lengdene på turene mine. I begynnelsen følte jeg at jeg hadde jogget laangt etter 4-5 km, nå er langturene over en mil , og på søndag løp jeg faktisk 15 km. Det går ikke fort akkurat, men det er tydelig at kroppen venner seg til lengre turer uten at jeg blir tung eller får smerter. Hører på lydbok og koser meg. 

Stå på 🙂 

Anonymkode: aba90...e0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...