Gå til innhold

Når kunne ditt barn å svømme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De var 4-5 år, gikk på Tryggivann-kurs. Lærte seg å crawle fremfor brystsvømming da man holder ut lengre ved crawl enn bryst. Vi bor på kysten så det er greit å kunne komme seg til land om man faller uti. 

Anonymkode: a9298...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi lærte jentene våre å svømme hver sommer vi (25 meter) fra ca 5-6 år, men så glemte de  det ut i løpet av skoleåret. Så var det på'an igjen neste sommer. Skolen klarte ikke å følge det opp og vi er ikke typene til å gå i svømmehallen. 

Anonymkode: dc540...ce2

Svømmeopplæringstilbudet i norske skoler er for dårlig til at foreldre kan sette sin lit til at det gir god nok svømmeopplæring. Er dere ikke typen til å gå i svømmehall er det kanskje på tide å bli det, eller sende de på svømmekurs. 

Anonymkode: a9298...8d3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (8 minutter siden):

Det er litt avhengig av hvor du bor i landet, utrolig nok. Noen tilbyr svømmeundervisning gjennom flere år, andre har det kun i ett år - f.eks. i 4. klasse. 

Jeg fikk selv svømmeundervisning i fire år på barneskolen, mitt yngste søsken fikk svømmeundervisning kun i 4. klasse. Vi flytta etter at jeg hadde hatt mine fire år med obligatorisk svømmeundervisning, og for mitt yngste søsken ble det bare ett år obligatorisk.

Jeg hadde svømmeundervisning selv i barnehagen samt gjennom hele barne og ungdomsskolen. Burde vært slik i dag også.

Anonymkode: cc8ff...70b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mr. skrev (1 time siden):

Jeg syns at det viktigste som jeg og dere og alle andre som har barn kan gjøre er å

- lære barna å bli trygge i vannet 

- lære de å holde seg på overflaten

- lære de å svømme (dykke) uansett hvordan

Rest kommer av seg selv etter hvert og mann skal ikke stresse med det.

Enig. 

Mine var 4-5 år da de lærte å svømme. Under vann først, så crawl og deretter bryst. De har vært jevnlig i svømmebasseng. 

«Å ikke være typen til å dra i svømmehallen» er den sløveste grunnen jeg har hørt. 

Anonymkode: 69edc...a08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like etter at hen lærte om infinitivsmerket, å.

Anonymkode: 24227...08c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte jentene våre å svømme hver sommer vi (25 meter) fra ca 5-6 år, men så glemte de  det ut i løpet av skoleåret. Så var det på'an igjen neste sommer. Skolen klarte ikke å følge det opp og vi er ikke typene til å gå i svømmehallen. 

Anonymkode: dc540...ce2

Dere er kanskje ikke typene til å lære dem å passe seg i trafikken heller......? Utfallet kan bli det samme,om de dør i trafikken eller i vannet blir kanskje ett fett?

75% jorda er dekket av vann.

Anonymkode: 2fbca...32b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn elsker å svømme, men nekter å holde hodet over vann når h•n svømmer , så har kjøpt svømmebriller så h•n i alle fall kan se og unngå klor i øynene.
Hvor gammelt var ditt barn? Og hvor lenge tok det før de holdt hodet over vann selv?

Anonymkode: acc9d...ee4

theTitanic skrev (56 minutter siden):

Tror ikke du skal regne med at skolen har ansvar for det, da kan de gå ut av ungdomsskolen uten å svømme. Du må faktisk ta med barna i svømmehaller og badevann/sjø. Og det er nødvendig å kunne svømme i bølger og lære seg å takle strømninger, ikke bare basseng.  Fra 7 års alderen kunne junior hoppe fra båter i sjøen og ut til flytebryggene på dypt vann med bølger, og hoppe fra 5 metern. Men er naturligvis med og i vannet selv. Jeg hopper ikke selv, men er i vannet ved stupebrettene. 

Vi begynte med svømmeundervisning i andre klasse, og da hadde jeg kun vært i svømmebasseng to ganger før. En og annen tur på stranda, men aldri noe forsøk på tilvenning i vannet. Dette gjorde at jeg var livredd da vi begynte med svømmeundervisning. Hadde jeg ikke en voksen "på meg" 100% i bassenget gjorde jeg ikke annet enn å gå fram og tilbake på det grunneste i vannet mens jeg gjerne holdt meg i kanten hele tiden. Hvis en voksen klarte å ta meg med litt lengre ut måtte jeg holde den voksne i en hånd, eller jeg måtte ha en stor flytepute som jeg kunne legge meg på, men fortsatt med støtte fra den voksne. 

Slik jeg kan huske det fra skolen, begynte vi med felles "lek" i vannet hvor alle holdt hverandre i hendene og gikk rundt i ring, før vi etter kort tid begynte med trening på bryst og rygg. Jeg har ikke tenkt over dette med at å svømme med hodet under vannet er lettere enn over vannet. Men jeg lærte meg aldri hverken det ene eller det andre. Til tross for at vi også hadde svømmeundervisning i flere år. Dette kan dels ha med å gjøre at jeg fikk for dårlig oppfølging av lærerne da jeg helst burde fått en-til-en oppfølging 100%, hvilket jeg meget sjelden fikk. Men selvfølgelig også at mamma og pappa ikke tok meg med i bassenget fast fra jeg var liten. Den lille oppfølginga jeg evt. fikk var fra foreldrene til bestevenninna mi, men jeg ble aldri noe bedre. Ett av mine søsken lærte seg å svømme på ukentlige turer til en skole med svømmehall sammen med en annen. Pappaen til den andre jobbet på den skolen. Mitt andre søsken lærte det av mamma, som da var blitt mer "aktiv", og i tillegg mitt førstnevnte søsken.

Det skal sies at jeg har mine utfordringer som gjør at jeg sliter med det motoriske, og kanskje har det like mye med det å gjøre. Jeg har aldri lært å svømme. Helt sant. Kanskje jeg hadde vært bedre på det hvis jeg hadde fått enda tettere oppfølging fra jeg var bitte liten. Jo tidligere man er i gang, jo bedre er det!

Anonymkode: e3093...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Vi begynte med svømmeundervisning i andre klasse, og da hadde jeg kun vært i svømmebasseng to ganger før. En og annen tur på stranda, men aldri noe forsøk på tilvenning i vannet. Dette gjorde at jeg var livredd da vi begynte med svømmeundervisning. Hadde jeg ikke en voksen "på meg" 100% i bassenget gjorde jeg ikke annet enn å gå fram og tilbake på det grunneste i vannet mens jeg gjerne holdt meg i kanten hele tiden. Hvis en voksen klarte å ta meg med litt lengre ut måtte jeg holde den voksne i en hånd, eller jeg måtte ha en stor flytepute som jeg kunne legge meg på, men fortsatt med støtte fra den voksne. 

Slik jeg kan huske det fra skolen, begynte vi med felles "lek" i vannet hvor alle holdt hverandre i hendene og gikk rundt i ring, før vi etter kort tid begynte med trening på bryst og rygg. Jeg har ikke tenkt over dette med at å svømme med hodet under vannet er lettere enn over vannet. Men jeg lærte meg aldri hverken det ene eller det andre. Til tross for at vi også hadde svømmeundervisning i flere år. Dette kan dels ha med å gjøre at jeg fikk for dårlig oppfølging av lærerne da jeg helst burde fått en-til-en oppfølging 100%, hvilket jeg meget sjelden fikk. Men selvfølgelig også at mamma og pappa ikke tok meg med i bassenget fast fra jeg var liten. Den lille oppfølginga jeg evt. fikk var fra foreldrene til bestevenninna mi, men jeg ble aldri noe bedre. Ett av mine søsken lærte seg å svømme på ukentlige turer til en skole med svømmehall sammen med en annen. Pappaen til den andre jobbet på den skolen. Mitt andre søsken lærte det av mamma, som da var blitt mer "aktiv", og i tillegg mitt førstnevnte søsken.

Det skal sies at jeg har mine utfordringer som gjør at jeg sliter med det motoriske, og kanskje har det like mye med det å gjøre. Jeg har aldri lært å svømme. Helt sant. Kanskje jeg hadde vært bedre på det hvis jeg hadde fått enda tettere oppfølging fra jeg var bitte liten. Jo tidligere man er i gang, jo bedre er det!

Anonymkode: e3093...6a5

Jeg ble stort sett overlatt til meg selv mens de voksne var opptatt med sitt, så vil ikke si man må ha masse oppfølging, men man må være ved vann og utforske litt. Sitter man i timevis ved et vann så utforskes det og det finnes mange måter å holde seg flytende på før man lærer brystsvømming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 åringen ( elsker å svømme) var 4 når hun svømmte under vann ca 5 meter av gangen. Nå går hun på sel kurset ( viderekommen hos trygg i vann) 3 åringen prøver å svømme med armringer.

Anonymkode: 90d19...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok svømmekurs da han var 6. Han var ganske trygg i vann før det, men kunne ikke svømme. Tok to kurs, og da var han såpass svømmedyktig at han kunne svømme 25 m uten å ta nedi. (Crawl; det var det de lærte på svømmekurs) i sommer var vi mye og bada, så da fikk han mengdetrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kunne holde seg flytene/svømme under vann når han var fire. Sommeren han var fem tok han svømmeknappen på 25m :) Virker som om det er vanlig tidspunkt på barna rundt meg

Anonymkode: b3608...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn var syv år, da hadde jeg forsøkt å lære bort flere år uten å få der helt til. Så fikk jeg tips om å lære henne å dykke og bli trygg under og over vann først, da gikk det fort. Hun svømte mye under vann først, og så gikk det litt av seg selv. 

Anonymkode: 91a39...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste gikk på babysvømming fra han var 4 mnd og kan ikke huske at han noen gang ikke har kunnet svømme under vann. Han begynte å svømme med hodet over vann rett før han ble 4 år. De to mellomste begynte å svømme under vann rundt 3 år og svønte med hodet over vann mellom 5 og 6 år. Hun yngste var som første. 

Anonymkode: a7021...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vannskrekk ut av en annen verden. Jeg bør kanskje avstå fra å få barn, siden jeg ikke kan lære dem å svømme i sjø eller i ferskvann?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da var det vel mer at dere ikke klarte å følge det opp...

Anonymkode: 5f605...329

Jeg hadde ikke svømmeforeldre som tok meg med ut i vannet noen gang. Var vel i vann første gang når jeg var 7 år (da vi startet på skolen), jeg lærte ikke å svømme før i 3.klasse. I tillegg hadde jeg en traumatisk opplevelse i vann på barneskolen. Hadde nesten alltid eget opplegg i svømmeundervisningen.

Selv ikke i dag er jeg en habil svømmer. Jeg har voldsom vannskrekk og vet knapt lenger om jeg kan svømme.

Er litt bitter på at jeg ikke hadde foreldre som tok mer ansvar, men nå kunne ikke noen av dem svømme særlig bra, heller. Det er ikke bare skolens ansvar.

Jeg bor langs kysten og blir hver sommer minnet på hvor udugelig jeg er i noe som "alle andre" klarer og mestrer. Nå er jeg blitt for gammel (føles det som) til å ta tak i vannskrekken. Jeg kan nok brystsvømming fremdeles, men ville aldri begitt meg ut i vann hvor jeg ikke kan stå nedi med beina. Da mister jeg kontrollen, og tenker at jeg vil synke.

Det er så flaut..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Expandable86 skrev (13 minutter siden):

Jeg har vannskrekk ut av en annen verden. Jeg bør kanskje avstå fra å få barn, siden jeg ikke kan lære dem å svømme i sjø eller i ferskvann?

Nei det syntes jeg ikke. Men du bør ha fokus på å trygge barnet/barna i vann. Det går Ann å melde på kurs. Finnes nybegynner kurs ala bli trygg i vann, for voksne også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 og 3 år. Men dette var mest under vann. Det var først i alder av 4 at eldste klarte å svømme lengre lengder med hodet over vann. 

Anonymkode: e65fe...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tidligere svømmer, så det hjalp en del😊

Her svømte minste trygt som 2,5 åring. 
tok 200m merke 3 år og 4 mnd gammelt.

Begynte med vanntrening fra hun var noen mnd. 

Anonymkode: 5943f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...