AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Jeg og ektemannen min har fått litt maur i beina av hele denne koronaen, og er nokså lei av hverdagen. Vi har i alle år reist en del sammen, og jeg har reist veldig mye gjennom jobben min, men lengste reisen sammen var bare tre måneder lang. De senere årene har vi leid ut hybelen i huset vårt gjennom Airbnb, og blitt kjent med og holdt kontakten med mennesker over hele verden, og nå vurderer vi å besøke flere av disse. Når vi teller sammen alt vi ønsker å se og oppleve, så ser vi at dette kommer til å måtte bli en lang tur, og av koronaens brakkesyke har en vill idé dukket opp: skal vi bli fulltidsreisende så snart verden åpner igjen? (med fulltid mener vi at vi kommer innom Norge i perioder, men for det meste er vi ute på tur). Jeg må bare lufte planene våre til folk som ikke kjenner oss, for å høre om dette er for risikofylt i følge "mannen i gata". Vi vurderer følgende: Si opp jobber. Sette opp hus og hybel til utleie gjennom Airbnb. Vi styrer alt selv, nøklene ligger i kodebokser, broren min kommer til å ta seg av vedlikehold og lignende, og vi deler inntektene 60/40. Vi bor 10 min med tog fra Oslo. Frem til koronaen er under kontroll, kommer vi til å jobbe så mye vi klarer, begge ser etter en jobb nr. 2 nå. Vi kommer også til å selge det meste vi har av verdi, og vi ønsker å legge oss opp en stor sum til vi begynner å reise. Vi vil også bruke kredittkort og andre kort for å skaffe oss poeng hos flyselskaper og hotellkjeder, slik at vi kan spare en del penger der. Vi setter også av en sikkerhetssum til vi velger å komme tilbake til Norge for å etablere oss igjen, samt at vi har en hytte vi kan bo i, som vi foreløpig ikke klarer å selge. Broren min har også sagt at de veldig gjerne vil overta hunden vår. Det er vel noe av det vanskeligste med å ta dette valget - å forlate den nydelige vofsen vår. Vi setter en dato frem i tid(revurderes om en tid med tanke på korona), og fra den dag av kommer vi til å leve mesteparten av tiden på reise i x antall år. Men det er noen tanker som dukker opp nå og da. Er dette for risikabelt? Kan man leve av Airbnb-inntekter og en liten formue alene? I så fall, hvor lenge? Vi ser også for oss at dette ikke skjer med det første, og antar at mannen har bikket 40 innen den tid, og jeg like før. Er man for gamle? Hva kan dette bety for livet som pensjonist? Hva med livet etter reisen? Vil vi klare å komme tilbake til det norske samfunnet uten å bli ruinerte? Er dette feil tid til å si opp jobben? Vil vi klare å få jobber igjen Vi drømmer begge om livsstilen, men vi kjenner den ikke. Noen med erfaring her inne? Hva tenker dere? Er dette for ekstremt? Anonymkode: 3f39a...abb 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Legg ved et budsjett her også. Umulig å si uten. Anonymkode: a5b9c...a30 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legg ved et budsjett her også. Umulig å si uten. Anonymkode: a5b9c...a30 Budsjettet er ikke ferdigstilt ennå, men dette er det vi har foreløpig: Ved avreise desember 2022: - Gjennomsnittlig sparing hver måned frem til avreise: 25 000,-. (Vi tenker at vi ender på 6-700 000, men vi kan spare mer dersom nødvendig). - Salg av bil: ca. 300 000,-. - Foreløpig formue: rett over 2 000 000,-. - Salg av verdier: vanskelig å si, men vi kommer nok i nærheten av 1,5 mill. - AirBnb-leiligheten hadde før korona en gjennomsnittlig inntekt på 10 000 per mnd, og med tre enheter tenker vi rundt 30 000 i mnden. Vurderer å begynne utleie av hele huset allerede fra neste mai, mens vi bor hos min manns foreldre frem til desember. Det vil gi oss en bedre oversikt over hva vi kan forvente av inntekt fra huset før vi reiser, samt mulighet til å spare noen titusener ekstra frem til avreise. - Jeg har tidligere jobbet som oversetter, og tenker å ta opp igjen dette. Det vil gi oss mer inntekt, og jeg kan gjøre arbeidet hvor som helst. - Ektemannen kan jobbe som lærer innen engelsk, og vi ser på muligheten for å få inntekt på den måten også. - Vi kommer til å spare opp poeng frem til avreise, samt at den konstante reisingen vil kumulere flere poeng relativt raskt. Tenker at vi kan spare en del penger på den måten. - Vi ser at de som lever som fulltidsreisende, sier at man må regne ca. 100 dollar om dagen. Da lever man godt i noen land, men meget trangt i andre land. Vi er veldig opptatt av kultur, kunst og mat, så ser for oss at vi kommer til å ønske å holde et høyere budsjett enn disse backpackerne i 20-åra. Det er så langt vi har kommet med budsjett og planlegging av det økonomiske. Dette er en drøm vi har hatt lenge, men vi begynte planleggingen 30. desember. Nå føltes det plutselig litt overveldende, og jeg tenker ofte at vi overvurderer inntekt fra både airbnb og andre småjobber. Men så ser jeg plutselig på internett et par som gjør dette med to barn, og da tenker jeg "hvis de klarer det, klarer vi det!". Anonymkode: 3f39a...abb 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Legg ved et budsjett her også. Umulig å si uten. Anonymkode: a5b9c...a30 Glemte å legge ved at vi kommer til å spare 500 000,- av formuen vår til den dagen vi tenker å etablere oss i Norge igjen. Anonymkode: 3f39a...abb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 Dersom tallene er realistiske, kan det funke. Det høres herlig ut! Det som ved første øyekast virker usikkert: Leieinntekterne. Dere får nok inn en del, men selv om samfunnet åpner opp igjen skal det litt til å få leid ut så ofte med mindre det er en veldig spesiell grunn til at huset deres er populært. Isåfall må denne "vaktmesteren" være forberedt på hvor mye arbeid han har sagt ja til. Full husvask og sengetøy/håndklær i tre enheter, to ganger i uka? Det er enormt mye jobb. Ikke regn med at mannen kan jobbe som lærer der dere er. Det krever at dere er på samme sted over lengre tid. Pluss masse flaks hver gang. Finnes det noe annet? Kan han freelance reiseartikler? Vet du at det finnes behov for oversettere? Arbeidsmarkedet for fagfeltet kan ha endret seg siden sist du jobbet som det. Ta kontakt med noen firma og begynn med å knytte kontakter. Anonymkode: 38710...f7b 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dersom tallene er realistiske, kan det funke. Det høres herlig ut! Det som ved første øyekast virker usikkert: Leieinntekterne. Dere får nok inn en del, men selv om samfunnet åpner opp igjen skal det litt til å få leid ut så ofte med mindre det er en veldig spesiell grunn til at huset deres er populært. Isåfall må denne "vaktmesteren" være forberedt på hvor mye arbeid han har sagt ja til. Full husvask og sengetøy/håndklær i tre enheter, to ganger i uka? Det er enormt mye jobb. Ikke regn med at mannen kan jobbe som lærer der dere er. Det krever at dere er på samme sted over lengre tid. Pluss masse flaks hver gang. Finnes det noe annet? Kan han freelance reiseartikler? Vet du at det finnes behov for oversettere? Arbeidsmarkedet for fagfeltet kan ha endret seg siden sist du jobbet som det. Ta kontakt med noen firma og begynn med å knytte kontakter. Anonymkode: 38710...f7b Ja, de leieinntektene er vi også usikre på! Takk for at du påpekte det. Broren min bor to gater bak oss, og har hatt airbnb selv, så akkurat det er ikke et problem, men er det et bedre alternativ å bare leie ut for fastboende? Vi har gjort det før, men vi synes det var mye mindre arbeid med et airbnb. Samtidig har vi drømt oss litt vekk i alle de eksotiske besøkene vi har hatt, så jeg har kanskje glemt å tenke på andre løsninger enn utleie til turister. Huset vil selge for ca. 8 mill, så kanskje det hadde vært en løsning å bare selge det? Men da vi må snart sette oss inn i skatt og lignende, merker jeg. Jeg har oversatt for TV og strømmetjenester, og blir ofte spurt om jeg vær så snill kan ta på meg arbeid. Men du sier noe om den undervisningen. Hmm, han er nok ingen god skribent, så der får vi finne noe annet, hehe. Anonymkode: 3f39a...abb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, de leieinntektene er vi også usikre på! Takk for at du påpekte det. Broren min bor to gater bak oss, og har hatt airbnb selv, så akkurat det er ikke et problem, men er det et bedre alternativ å bare leie ut for fastboende? Vi har gjort det før, men vi synes det var mye mindre arbeid med et airbnb. Samtidig har vi drømt oss litt vekk i alle de eksotiske besøkene vi har hatt, så jeg har kanskje glemt å tenke på andre løsninger enn utleie til turister. Huset vil selge for ca. 8 mill, så kanskje det hadde vært en løsning å bare selge det? Men da vi må snart sette oss inn i skatt og lignende, merker jeg. Jeg har oversatt for TV og strømmetjenester, og blir ofte spurt om jeg vær så snill kan ta på meg arbeid. Men du sier noe om den undervisningen. Hmm, han er nok ingen god skribent, så der får vi finne noe annet, hehe. Anonymkode: 3f39a...abb Vet dette er off topic, men har du formell skolering innen oversetting? Hvor enkelt er det egentlig å påta seg slike jobber? Må man ha formell kompetanse eller kan man få mulighet gjennom en test? Beklager avsporing. Anonymkode: 09727...340 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 Jeg tenker at hvis dere går tom for penger så må dere bare reise hjem igjen og bo i hybelen mens dere leier ut resten. Frem til dere finner en ny inntektskilde. Hva med å leie ut en av hyblene airbnbstyle og leie ut de to andre boenhetene langtids? Da har dere en adresse samtidig. Men inntektene blir jo selvsagt lavere da. Men mindre arbeid og mindre provisjon til din bror. 100 dollar dagen er vel cirka 900 kroner. Altså ser dere for dere et høyere forbruk enn 1800,- dagen. 54.000,- i mnd + forsikringer og andre uforutsette utgifter. Hvor mye kan dere få i leieinntekter? Anonymkode: 6d429...88b 1
Gjest supernova_87 Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Gå for det! Samme hva mannen i gata sier. Det høres spennende ut! Men jeg ser for meg at dere blir lei maks etter halvannet år. Med mindre dee finner noe å jobbe med underveis.
Pia Sofia Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 Jeg er ikke riktig person til å mene noe om økonomien, men jeg synes dere skal gjøre det! Alt man har igjen når livet er på siste vers er opplevelser, pengene betyr ikke noe da. Selvsagt er dere ikke for gamle! Hvis DET er grunn til at dere ikke tør, så kommer dere til å angre om 15-20 år og fortsatt ikke føler dere gamle! Dere kommer helt klart til å få jobber igjen, for meg ville du vært en mer spennende arbeidstager enn en som gjorde alt A4. Når dere har såpass mye penger og begge drømmer om det samme, så GJØR DET! Det er faktisk bare å dra hjem når enn dere har lyst! 😀 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 Jeg ville nok ha brukt mer enn 1 år på planlegging og sparing. Pengene går utrolig fort når en er på reise, og som du selv påpeker så vil dere nok ikke leve som de yngre backpackerne. Om dere ikke vil selge boligen, så hadde jeg heller gått for utleie på mer fast basis enn Airbnb. Men dere er ikke for gamle til å gjøre det. Anonymkode: e4136...9f1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 Ikke for gamle vil jeg si. Når det gjelder inntekt vil jeg si det står mye på hvor populært det vil være å leie hos dere over tid hvis dere er avhengige av leieinntekter (hvilken dekning dere kan regne med å få på antall utleide dager per år). Når man leier ut på kortidsbasis er dere avhengige av at mange nok ønsker å leie fortløpende. Anonymkode: f3954...e3f 1
Trolltunge Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 Jeg reiste til utlandet et år, og fikk da permisjon fra jobben. Nå vet jeg ikke hvor mye dere leier ut for, men en 60/40 fordeling virker vel raust av dere. Så mye jobb er det ikke å ivareta dette for svoger at han trenger 40 %. Om det er hva han forlanger ville kanskje dette vært interessant for en ung student som bor i nærheten? Dere må skatte av inntektene når dere ikke bor der. For gamle er dere absolutt ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at hvis dere går tom for penger så må dere bare reise hjem igjen og bo i hybelen mens dere leier ut resten. Frem til dere finner en ny inntektskilde. Hva med å leie ut en av hyblene airbnbstyle og leie ut de to andre boenhetene langtids? Da har dere en adresse samtidig. Men inntektene blir jo selvsagt lavere da. Men mindre arbeid og mindre provisjon til din bror. 100 dollar dagen er vel cirka 900 kroner. Altså ser dere for dere et høyere forbruk enn 1800,- dagen. 54.000,- i mnd + forsikringer og andre uforutsette utgifter. Hvor mye kan dere få i leieinntekter? Anonymkode: 6d429...88b De vi har hatt kontakt med, samt de vi har sett på youtube, regner 100 dollar for to. Spesielt i Asia er det lett å leve for den summen. Men da de kom til dyrere plasser, endte de raskt opp rundt 150-200 dollar per dag. Dette inkluderer kost og losji, så jeg ser for meg at 1800 kroner dagen kan bli knapt enkelte steder. Tror vi skal utforske hvordan vi kan få mest ut av utleiemulighetene våre. Som du foreslår, to til fastboende og en airbnb, det kan være en god idé. Det gir broren min mindre arbeid, men også en mulighet til å følge opp eiendommen vår hyppigere enn ved kun fastboende. Hvis vi går ut i fra 55000 om mnden: - Hybel: 10 000,- på airbnb(gjennomsnitt)/9000 for faste leietakere. - Hovedhuset: 11-12 000,- i utleie. - Loftshybel: 8-9000 for faste leietakere. - Jobb som oversetter: jeg har tidligere tjent 12 000 i mnden for dette, men da har jeg ikke jobbet meg ihjel, akkurat. Så vi klarer ikke dekke alle utgifter med inntekter alene dersom vi opprettholder denne standarden, men vi kommer også til å ha en formue vi kan bruke av. Etterhvert bygger vi oss også opp poeng for gratis flybilletter og hotellopphold, så vi kan spare litt der. Anonymkode: 3f39a...abb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vet dette er off topic, men har du formell skolering innen oversetting? Hvor enkelt er det egentlig å påta seg slike jobber? Må man ha formell kompetanse eller kan man få mulighet gjennom en test? Beklager avsporing. Anonymkode: 09727...340 Jeg har kun studert engelsk som en del av utdanningen min, og det holdt for min del. Men jeg måtte gjennom en del testing, og de er spesielt opptatt av at du er rask. Tidsfristene kan være ekstreme av og til, og du burde kjenne godt til språket og landets idiomer, kulturelle referanser og andre språklige ismer. Man har ikke lyst til å bli kjent som personen som oversatt "makeup sex" til "sminkesex". Anonymkode: 3f39a...abb 5
Gjest EndaEnGang Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 56 minutter siden, AnonymBruker said: Vet dette er off topic, men har du formell skolering innen oversetting? Hvor enkelt er det egentlig å påta seg slike jobber? Må man ha formell kompetanse eller kan man få mulighet gjennom en test? Beklager avsporing. Anonymkode: 09727...340 Det er superlett å jobbe med oversetting, så sant man er språksterk, men det er mange som overvurderer sine egne kunnskaper her. Slik jeg oppfatter bransjen er det mange der som ikke har noen som helst formell kompetanse. Jeg jobbet som oversetter i en periode selv, uten formell kompetanse, men det er ikke spesielt godt betalt med mindre man har en eller annen spesialisering (medisin, teknisk, agrikultur o.l.), eller klarer å dra i land en god avtale, helst med Norske kunder, da de betaler bedre. Jeg gikk over til å bli tekstforfatter istedenfor, da jeg fant det mer givende å jobbe med, og det betaler bedre. Et annet problem med bransjen er nettopp det at det ikke krever en formell kompetanse. Det vil si at det er mange oversettere om beinet, og mange av dem priser seg usannsynlig lavt bare for å få en fot innafor. Så det kan være vanskelig å leve av det for de som er interessert i det. Hvis du er interessert ville jeg registrert meg på f.eks. proz.com og begynt å se etter jobber der. Den største fordelen er om du kan et annet språk enn engelsk og norsk. Nynorsk er også en relativt ettertraktet kunnskap. (Beklager avsporingen jeg også!)
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 Dere er absolutt ikke for gamle! Men det er to ting jeg tenker som er litt usikre, og det ene er inntektene mens dere er på reise. Det andre er om dere overvurderer hvor lett det er å reetablere seg i Norge, og hvordan arbeidsmarkedet ser ut her både etter covid og når dere kommer tilbake. Pensjon og slikt må dere høre med Nav om, men igjen tror jeg det viktigste er at dere er helt sikre på at dere får jobber når dere er tilbake. Dere må sørge for å beholde medlemskapet i folketrygden og ha solide reiseforsikringer. Og regne på at dere må skatte av utleieinntektene. Et (kjedeligere, men tryggere) alternativ er å fortsette å ha base i Norge, og reise på lange ferier eller ha permisjon, men beholde jobbene. Anonymkode: bdfa0...859 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Et (kjedeligere, men tryggere) alternativ er å fortsette å ha base i Norge, og reise på lange ferier eller ha permisjon, men beholde jobbene. Anonymkode: bdfa0...859 Det er ikke gitt at arbeidsgiver er interessert i å gi lange ferier og permisjoner i tide og utide. På min arbeidsplass hadde det ikke gått, vi trenger en viss stabilitet for å opprettholde den daglige driften på en forsvarlig og økonomisk måte. Anonymkode: 54447...0de 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #19 Skrevet 6. januar 2021 Rainstorm skrev (53 minutter siden): Gå for det! Samme hva mannen i gata sier. Det høres spennende ut! Men jeg ser for meg at dere blir lei maks etter halvannet år. Med mindre dee finner noe å jobbe med underveis. Haha, jo da, internettet har en tendens til å male slike livsstiler nokså rosenrøde, så derfor ønsker vi ikke å selge huset vårt. Plutselig sitter man der etter noen mnder, og bare lengter hjem til Norge! Anonymkode: 3f39a...abb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #20 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har kun studert engelsk som en del av utdanningen min, og det holdt for min del. Men jeg måtte gjennom en del testing, og de er spesielt opptatt av at du er rask. Tidsfristene kan være ekstreme av og til, og du burde kjenne godt til språket og landets idiomer, kulturelle referanser og andre språklige ismer. Man har ikke lyst til å bli kjent som personen som oversatt "makeup sex" til "sminkesex". Anonymkode: 3f39a...abb Takk for svar. Ja, jeg er veldig klar over dette med idiomer og referanser til landets populærkultur etc. Er ikke blant de som tror "en maskin kan gjøre jobben". Ellers ønsker jeg dere lykke til med reiseprosjektet. Virker som dere er oppegående og ansvarlige folk, så tipper dere får det til uten å gå på trynet Anonymkode: 09727...340 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå