AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Del Skrevet 5. januar 2021 Vurderer å kjøpe langrennski for første gang i voksen alder. Har ikke stått på ski siden barneskolen, så vi snakker 20 år siden. Den gangen brukte jeg jo dress.. Men hva har man på seg nå? Jeg har uteklær, altså tjukk bukse og selvsagt jakke. Men det virker jo som om alle som legger ut bilder på Insta har dedikerte langrennsklær som ser «trange» og tynne ut. Er det er must? Det må jo være en grunn til at alle er kledd slik. Synes også det ser fryktelig kaldt ut jeg, når det er 10 minus eller kaldere.. Anonymkode: bcd76...e22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Del Skrevet 5. januar 2021 Det går helt fint å gå med turbukse og turjakke. Instagram er Instagram, ikke virkeligheten. Til turer som er rolige pleier jeg å ha ull/superundertøy på over og underkropp, turbukse, fleecejakke og turjakke. I tillegg til buff i halsen, skihansker og pannebånd. For helt vanlige turer i marka holder dette lenge. Det viktigste er at ting er litt stretchy og lett å bevege seg i. Skal man går mer treningstur er det definitivt lurt med skikkelig skiklær som har god ventilasjon på ryggen og vindtett foran. Men som nybegynner hadde jeg heller investert i et par gode felleski enn fancy klær som blir for kalde for en nybegynner/uøvet. Anonymkode: 97e1c...010 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Del Skrevet 5. januar 2021 jeg foretrekker ullundertøy, gjerne med en en kort ullshorts utenpå stillongsen og ekstra ullinnlegg i BHen( blir så sykt kald på puppene) og overtrekksdress som er vindtett, buff og lue og hansker. Dette er når jeg skal trene. For en kosetur i helgen går jeg gjerne for det samme, men en tykkere genser. er det veldig kaldt bruker jeg en tykkere bukse. Jeg er sjelden på fjellturer, mest i marka og lysløypa. Anonymkode: 12c30...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Del Skrevet 5. januar 2021 Langrennsklær har blitt trangere, men jeg har ikke inntrykk av at de er tynnere. Det er lettere å være aktiv i mer bevegelige og ikke så store klær. «Alle» går vel i sånne klær fordi det er det som selges nå? Jeg bruker lag under avhengig av kulda, og går mest i behagelige temperaturer. Hvis jeg skulle gått i skikkelig kaldt vær ville jeg nok valgt boblejakka, men jeg går oftere i påskevær enn -20. 😆 Anonymkode: 90875...cfc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Del Skrevet 12. januar 2021 Jeg har gått naken, var ikke 10 minus vel å merke, men var befriende. Ellers har jeg på meg ull, og en tynn flis og en halvtjukk jakke. Anonymkode: ce3e9...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Del Skrevet 13. januar 2021 Jeg bruker ullundertøy, har en skibukse fra swixed paddig i fronten ( jeg fryser lett og ikke går jeg meg veldig varm heller ), på overkroppen har jeg en tynn dunjakke utenpå. Det er passe for meg, som fryser lett. Kan heller ikke skjønne at folk orker å bruke så tynne klær hehe Anonymkode: d80f1...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 16. januar 2021 #7 Del Skrevet 16. januar 2021 Du kan ha på deg hva som helst når du går på ski, men pga at du beveger deg trenger du gjerne ikke like varme klær som ved lek, aking, gåtur eller alpin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madamecurie Skrevet 16. januar 2021 #8 Del Skrevet 16. januar 2021 Så gøy at du vil begynne å gå på ski igjen! Min største anbefaling er faktisk med tanke på skiene - kjøpe deg felleski! Med mindre du har lyst til å skøyte, så er de gull verdt dersom man ikke vil bruke mye penger og tid på å sette seg inn i smøring, klister, gliding osv. Når det kommer til antrekk så er det viktigste at det er lett å regulere temperatur. Selv er jeg ofte i for høy aktivitet til at jeg kan bruke f.eks. foret bukse, men dersom man går en rolig kosetur kan det være helt gull! Ellers er det som de sier over her - en bukse med strech i, vindtett jakke er fint (luftemuligheter under armene er bonus) - og ull eller superundertøy og evt. en fleece/tykk genser ettersom hva termometeret viser, og hansker/votter, lue/pannebånd og en buff. Når alt kommer til alt, så er realiteten at du virkelig kan gå i hva du vil eller har - de mest innbarka og seige skiløperne er jo tross alt pensjonistene, og de passerer jo, ikledd den solblekede anorakken fra 70-tallet, enhver utstyrsfrik med svindyrt utstyr fra topp til tå med den største letthet. God tur! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Del Skrevet 16. januar 2021 minister-mio skrev (7 timer siden): Du kan ha på deg hva som helst når du går på ski, men pga at du beveger deg trenger du gjerne ikke like varme klær som ved lek, aking, gåtur eller alpin Sant, blir så varm at man kan gå naken Anonymkode: ce3e9...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 17. januar 2021 #10 Del Skrevet 17. januar 2021 Det kommer jo litt an på temperatur og værforhold da. Jeg gikk på langrenn forleden dag. Da var det 15-. Hadde ullstilongs, tykkere ullsokker, skibukse (vattert). Ulltrøye, strikkegenser og tynnere dunjakke. Hadde også buff, hansker og pannebånd. Dette funket fint da. Var lite vind og overskyet. Gikk en rolig tur. Skulle turen vært tøffere/hardere ville jeg nok droppet strikkegenseren og heller hatt en fleece eller lignende som er lettere å dra ned glidelåsen på for lufting. Men hvis du er ute etter ski for en treningsøkt med skøyting ville jeg brukt typiske «langrennsklær» slik du beskriver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 18. januar 2021 #11 Del Skrevet 18. januar 2021 Det er noen generelle regler for å trives i tøyet i skisporet Store poseklær gir dårlig bevegelighet. Anbefales ikke. Poseklær er alt for varmt på kjernen av kroppen. Blir du for varm klarer du ikke å gå aktivt. Da bruker kroppen energi på å svette ut under varmt tøy fremfor å få kraft ned i ski og staver. Hvis det er kaldt blir man kald på ekstremiteter. Ansikt, hals, hode, hender, føtter. Derfor bruker man tjukkere hansker, fleece-hals eller buff, varmere luer, overtrekk på skiskoene, og generelt varmere ullundertøy. Å ta på seg poseklær er igjen feil medisin. Du er ikke kald midt på magen eller på ryggen når du går på ski. Derfor hjelper det heller ikke der med store poseklær som varmer nettopp midten av kroppen. Det er faktisk ikke alle dager i marka som har blå minusgrader. Mer enn ofte kan det ligge på 0/+2 og opp. Da svetter man godt i skoene. I påsken med solsteiken i ansiktet kan det være så varmt at du går best uten hansker og lue. Derfor er det lurest å ha tøy som passer flere anledninger. Å kjøpe for varmt tøy som passer effektive -20 minusgrader er rimelig håpløst å traske rundt i løypa med i varmegrader. Da svetter du bare intenst og mistrives. Det er lett å avfeie gode råd fra erfarne skiløpere når man er uerfaren. Lytt til fagfolk er mitt råd. Rådene kommer fra tusener av timer med erfaring. Det handler om hva som faktisk virker og ikke virker mer enn hvordan det nødvendigvis ser ut. Mitt beste råd er å ikke kjøpe for stor bukse. Jeg ville heller gått med stor tung jakke enn stor tung bukse hvis jeg absolutt måtte drasse på store tunge klær. Noen eksempler på godt tøy Alle burde eie gode luer og votter https://www.sport1.no/varemerker/johaug/lush-thermolite-mitten-210408-shdow-shdow/ https://www.oslosportslager.no/produkt/craft-touring-glove-langrennshanske-38686.aspx https://www.xxl.no/swix-versitile-hat-langrennslue-bla/p/1110381_3_style https://www.oslosportslager.no/produkt/salomon-rs-warm-tube-l39814100-45244.aspx https://www.oslosportslager.no/produkt/alpina-overboot-touring-skotrekk-38974.aspx Hvis du er veldig kald kan du prøve en jakke med lett dun og hette rundt halsen, som eksempelvis https://braasport.no/produkter/johaug/concept-jacket/59512/blues-220442 Personlig ville jeg kjøpt jakke og vest https://www.oslosportslager.no/produkt/swix-blizzard-hybrid-vest-women-langrennsvest-dame-49107.aspx https://www.oslosportslager.no/produkt/swix-triac-jacket-langrennsjakke-dame-45534.aspx 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Del Skrevet 18. januar 2021 DHG skrev (3 minutter siden): Det er noen generelle regler for å trives i tøyet i skisporet Store poseklær gir dårlig bevegelighet. Anbefales ikke. Poseklær er alt for varmt på kjernen av kroppen. Blir du for varm klarer du ikke å gå aktivt. Da bruker kroppen energi på å svette ut under varmt tøy fremfor å få kraft ned i ski og staver. Hvis det er kaldt blir man kald på ekstremiteter. Ansikt, hals, hode, hender, føtter. Derfor bruker man tjukkere hansker, fleece-hals eller buff, varmere luer, overtrekk på skiskoene, og generelt varmere ullundertøy. Å ta på seg poseklær er igjen feil medisin. Du er ikke kald midt på magen eller på ryggen når du går på ski. Derfor hjelper det heller ikke der med store poseklær som varmer nettopp midten av kroppen. Det er faktisk ikke alle dager i marka som har blå minusgrader. Mer enn ofte kan det ligge på 0/+2 og opp. Da svetter man godt i skoene. I påsken med solsteiken i ansiktet kan det være så varmt at du går best uten hansker og lue. Derfor er det lurest å ha tøy som passer flere anledninger. Å kjøpe for varmt tøy som passer effektive -20 minusgrader er rimelig håpløst å traske rundt i løypa med i varmegrader. Da svetter du bare intenst og mistrives. Det er lett å avfeie gode råd fra erfarne skiløpere når man er uerfaren. Lytt til fagfolk er mitt råd. Rådene kommer fra tusener av timer med erfaring. Det handler om hva som faktisk virker og ikke virker mer enn hvordan det nødvendigvis ser ut. Mitt beste råd er å ikke kjøpe for stor bukse. Jeg ville heller gått med stor tung jakke enn stor tung bukse hvis jeg absolutt måtte drasse på store tunge klær. Noen eksempler på godt tøy Alle burde eie gode luer og votter https://www.sport1.no/varemerker/johaug/lush-thermolite-mitten-210408-shdow-shdow/ https://www.oslosportslager.no/produkt/craft-touring-glove-langrennshanske-38686.aspx https://www.xxl.no/swix-versitile-hat-langrennslue-bla/p/1110381_3_style https://www.oslosportslager.no/produkt/salomon-rs-warm-tube-l39814100-45244.aspx https://www.oslosportslager.no/produkt/alpina-overboot-touring-skotrekk-38974.aspx Hvis du er veldig kald kan du prøve en jakke med lett dun og hette rundt halsen, som eksempelvis https://braasport.no/produkter/johaug/concept-jacket/59512/blues-220442 Personlig ville jeg kjøpt jakke og vest https://www.oslosportslager.no/produkt/swix-blizzard-hybrid-vest-women-langrennsvest-dame-49107.aspx https://www.oslosportslager.no/produkt/swix-triac-jacket-langrennsjakke-dame-45534.aspx Helt enig! Hvis man kler seg for varmt er turen ødelagt, gode klær er et must! Anonymkode: 4fbe6...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 18. januar 2021 #13 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt enig! Hvis man kler seg for varmt er turen ødelagt, gode klær er et must! Anonymkode: 4fbe6...b4e Jeg får så vondt av å se uvørne skiløpere i marka med 4 lag ullgenser og anorakk, regnbukse og polvotter. Du kan kjenne fukten fra svetten 20 meter bak dem. Det burde vært forbudt å plage seg selv så hardt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #14 Del Skrevet 18. januar 2021 Jeg synes skiklær er overpriset. Går på ski 1-2 ganger hver helg så lenge skisesongen varer, og gjerne noen ettermiddager senere i sesongen når det er lyst lenge utover ettermiddagen. Har virkelig aldri sett behovet for en dedikert skijakke til 4000 kroner som det ble linket til over her! 😳 Bruk heller samme klær som du jogger med på høst/vinter/vår. Et par skihansker er verdt å investere i, men de trenger ikke være veldig dyre. Og ikke overdriv påkledningen - det blir fort varmt om du prøver å gå fort. Bukse eller tights med vindtett front er lurt. Anonymkode: 70386...a94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #15 Del Skrevet 18. januar 2021 Kondomdress. Det er den eneste måten å få respekt på i løypene. Ellers må du stadig stoppe og gå ut av løypa for å slippe fram de ordentlige skiløperne. Anonymkode: afd32...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limahl Skrevet 18. januar 2021 #16 Del Skrevet 18. januar 2021 madamecurie skrev (På 16.1.2021 den 13.58): Så gøy at du vil begynne å gå på ski igjen! Min største anbefaling er faktisk med tanke på skiene - kjøpe deg felleski! Med mindre du har lyst til å skøyte, så er de gull verdt dersom man ikke vil bruke mye penger og tid på å sette seg inn i smøring, klister, gliding osv. Når det kommer til antrekk så er det viktigste at det er lett å regulere temperatur. Selv er jeg ofte i for høy aktivitet til at jeg kan bruke f.eks. foret bukse, men dersom man går en rolig kosetur kan det være helt gull! Ellers er det som de sier over her - en bukse med strech i, vindtett jakke er fint (luftemuligheter under armene er bonus) - og ull eller superundertøy og evt. en fleece/tykk genser ettersom hva termometeret viser, og hansker/votter, lue/pannebånd og en buff. Når alt kommer til alt, så er realiteten at du virkelig kan gå i hva du vil eller har - de mest innbarka og seige skiløperne er jo tross alt pensjonistene, og de passerer jo, ikledd den solblekede anorakken fra 70-tallet, enhver utstyrsfrik med svindyrt utstyr fra topp til tå med den største letthet. God tur! 👍🏽👍🏽👍🏽 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limahl Skrevet 18. januar 2021 #17 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 8.07): Vurderer å kjøpe langrennski for første gang i voksen alder. Har ikke stått på ski siden barneskolen, så vi snakker 20 år siden. Den gangen brukte jeg jo dress.. Men hva har man på seg nå? Jeg har uteklær, altså tjukk bukse og selvsagt jakke. Men det virker jo som om alle som legger ut bilder på Insta har dedikerte langrennsklær som ser «trange» og tynne ut. Er det er must? Det må jo være en grunn til at alle er kledd slik. Synes også det ser fryktelig kaldt ut jeg, når det er 10 minus eller kaldere.. Anonymkode: bcd76...e22 Som jeg skulle sagt det selv! Bra innlegg, ts!!👍🏽 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #18 Del Skrevet 20. januar 2021 Kroppsnære myke klær og tynn lue i merinoull. Passer til all slags vær. Trenger bare superundertøy under. Like bra i 12 minus som i null. Man blir veldig varm av å gå. blir svett uansett. Selv synes jeg johaugbukse og jakke er fungerer veldig bra. Anonymkode: b39d3...85c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Del Skrevet 20. januar 2021 Jeg ville ikke kjøpt noe særlig uten å ha tatt noen prøveturer først, da erfarer du hva du liker/trenger. Og skulle jeg kjøpe noe ville jeg begynt med en bukse, som skal være nokså tynn, med stretch, tettsittende men med plass til ullstilongs under. Det ser veldig slitsomt ut å gå langrenn med stor «slalombukse», og som mange skriver blir man fort varm. Anonymkode: 04614...381 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #20 Del Skrevet 21. januar 2021 Jeg var nybegynner for noen år siden. Jeg kjøpte den biligste Swix-dressen (ca 500 per del), skihansker og en god lue. Har ikke hatt behov for å oppgradere, alt fungerer fint. Under har jeg enten vanlig ullundertøy eller ullfrotte. Liker at buksa ikke er tights. Anonymkode: a515f...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå