KaBom Skrevet 17. desember 2021 Forfatter #161 Del Skrevet 17. desember 2021 Takk @Bokdamen❤️ Slik sykdom er jo ting som ordner seg, så klart, men det er bare så kjedelig at det skjedde da jeg var inne i en så god flyt i november. Men samtidig kanskje det er like greit å få sykdom unna før nyttår, slik at jeg kan få en slags "ny start" i januar? I dag holdt jeg på å hoppe over vekta, fordi jeg fortsatt føler meg litt oppblåst, men tvang meg selv til å gå likevel, for jeg vil ha oversikten selv om jeg kanskje skulle gått opp. Og jaggu ble jeg ikke gledelig overrasket. 1,1 kg ned på en uke er et ganske sterkt tall for meg, og selv om mye av det er vannvekt som jeg gikk opp forrige uke er det fortsatt den laveste vekten jeg har hatt, til tross for litt svinginger ellers. Jeg nådde ikke målet om 61 kg før jul, men synes selv at jeg er nære nok til at det er "innafor". Særlig med tanke på at de siste tre ukene har vært ganske utfordrende for motivasjonen. 20. april (0) -69.9- 23. april (1) -69.2- kg (-0.7 kg) 30. april (2) -69.0- kg (-0.2 kg) 07. mai (3) -68.8- kg (-0.2 kg) 14. mai (4) -68.6- kg (-0.2kg) 21. mai (5) -67.4- kg (-1.2. kg) 28. mai (6) -67.4- kg (-0 kg) 04. juni (7) -67.1- kg (-0.3kg) 11. juni (8) -66.0- kg (-1.1kg) 18. juni (9) -66.0- kg (-0kg) 25. juni (10) -65.8- kg (-0.2kg) 02. juli (11) -66.8- (+1 kg) 09. juli - 23. juli (12, 13, 14) -- FERIE 30. juli (15) -66.8- kg (-kg) 06. august (16) -66.0- kg (-0.8kg) 13. august (17) -65.7- kg (-0.3 kg) 20. august (18) -64.3- kg (-1,4 kg) 27. august (19) -64.6- kg (+0,3 kg) 3. september (19) -64.3- kg (-0.3 kg) 10. september (20) -64.4- kg (+0,1 kg) 17. september (21) -63.9 kg (-0.5 kg) 24. september (22) -64.4- kg (+0,5 kg) 1. oktober (23) -64.4 kg (-0 kg) 8. oktober (24) -63.5 kg (-0.9 kg) 15. oktober (25) -63.2 kg (-0,3 kg) 22. oktober (26) -63.5 kg (+0,3 kg) 29. oktober (27) -63.2 kg (-0.3 kg) 05. november (28) -63.5 kg (+0.3 kg) 12. november (29) -62.8 kg (-0.7 kg) 19. november (30) -62.9 kg (+0.1 kg) 26. november (31) glemte å veie meg 3. desember (32) -62.9 kg (-0 kg) 11. desember (33) -63.4 kg (+0.5 kg) 17. desember (33) -62.3 kg(-1.1 kg) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 17. desember 2021 #162 Del Skrevet 17. desember 2021 Skjønner at desember har vært en kjip måned. Har selv slitt med snørring og hosting men negativ korona-test. Er litt bedre nå, men føler kroppen er dvask. Har jo sluppet litt opp i desember, og det betyr at jeg nå er 1,2 kg tyngre enn jeg var i slutten av november. Heldigvis stabiliserte dette seg, så jeg håper også at noe av dette er vann-vekt. Det å plutselig havne 100% på hjemmekontor igjen har gjort noe med meg. Blir sittende og jobbe lengre dager enn normalt, og det har vært mye stress på jobben i tillegg. Håper du får en fin jul der du er frisk og rask og får gjort mer ting du ønsker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 17. desember 2021 Forfatter #163 Del Skrevet 17. desember 2021 Ja, samme her, @Wit Selv om jeg fikk en god nedgang på vekta, så føles kroppen fortsatt slapp/dvask, og hjemmekontor på toppen av førjulstiden har virkelig vært rosinen i pølsa på det som allerede har vært en tid der det har vært utfordrende å ikke la alt skli ut. 😅 Men jeg prøver å tenke på progresjonen i det lengre løp og den har jo vært fantastisk. 😄 Selv om jeg "bare" har gått ned 7.6 kg, noe som ikke er et ekstremt stor tall, så er den opplevde forskjellen mellom utgangspunktet mitt og nå veldig dramatisk. Selv om formen har vært litt dårlig akkurat de siste ukene så føler jeg meg både sterkere og mer utholden og jeg har mistet 10 cm rundt magen der den er størst. Jeg får nesten sjokk når jeg bruker målebåndet til å se hvor mye omkretsen har gått ned. Jeg vet jo at buksene sitter bedre, men jeg er veldig glad for å ha mål av hvor stor jeg faktisk var, for det klarer jeg ikke helt å se for meg. Selv om jeg ikke var ekstremt overvektig da jeg startet så hadde jeg nok relativt MYE magefett, og det er jo også veldig usunt, i tillegg til å være uflatterende, så jeg er veldig glad for å være kvitt det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 17. desember 2021 Forfatter #164 Del Skrevet 17. desember 2021 Formen er forresten tydelig bedre i dag også. Skal ta det rolig og slappe av i kveld og i morgen, men håper på å kunne ta første treningsøkt på en stund på søndag (hvis formen fortsetter å stige). Jeg kjøpte en del treningstøy på black friday (egentlig en uting, men jeg trengte det virkelig da mye av tøyet mitt var gammelt, slitt og for smått) som jeg fortsatt ikke har fått brukt, så gleder meg til å kunne ta det i bruk. Er fint med slike små belønninger etter hard jobbing. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvitløk Skrevet 19. desember 2021 #165 Del Skrevet 19. desember 2021 Så bra at formen begynner å bli bedre! Håper formen holder seg god fremover😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 20. desember 2021 Forfatter #166 Del Skrevet 20. desember 2021 Takk @Hvitløk 😄 Formen er fortsatt stigende, og jeg begynner å nærme meg helt frisk. Men må nok ta det rolig i starten. Jeg gikk et par (korte!) gåturer i helgen og var kjempesliten etterpå, så noen skikkelig svett økt har det ikke blitt ennå, men er tålmodig. Siden formen har vært dårlig har jeg havnet langt bakpå to do-lista mi før jul, så nå får julekjøret prioritet de neste dagene og trening får bare bli en bonus. Vi reiser bort på onsdag allerede, så mye må være på plass til da både når det gjelder jobb og hjem, men bonusen er at det roer seg veldig fra lille julaften. Det blir ingen veiing verken denne fredagen eller neste, siden min faste vekt blir hjemme, men det tror jeg egentlig er ganske sunt. Men treningstøyet skal med, og jeg håper på å klare å holde vekta rundt 62 kg til 7. januar. Nå tror jeg egentlig ikke at det er så farlig å gå litt opp i julen heller, men med mye tid til å trene og litt færre selskapeligheter enn en vanlig jul pga. covid, så tror jeg ikke at det er et veldig hårete mål. Heller fint å ha noe å jobbe mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 25. desember 2021 Forfatter #167 Del Skrevet 25. desember 2021 Sjekker innom fra vestlandet etter 2. julemiddag på rappen. Beina er hevet og det har blitt hele to enheter alkohol i kveld, i tillegg til snacks for tredje kveld på rad. 😅 Jeg har med andre ord tatt julekosen litt lengre enn planlagt, men trøsten er at jeg begynner å bli ganske lei allerede. Merker at jeg tåler mindre av både tung julemat og godteri, småkaker og annen snacks. Blir tung i magen, tung i hodet og rastløs. Så de neste dagene skal jeg prøve å moderere meg mer og spare kos til nyttårsaften. Men jeg fikk tatt første treningsøkt på flere uker i går, midt mellom julefrokosten og julemiddagen og kan konstantere at jeg er helt frisk og fin i formen, sett bort fra at det var uvant å pushe kroppen igjen etter noen rolige uker. Så satser på å få inn noen flere økter i romjulen også. Planen min var egentlig å jogge mye ute (lettere når man bor hos andre og i tillegg får man mer frisk luft på kjøpet), men vestlandet har overrasket med helt utrolige mengder snø. 😂 Må nesten le litt av det, for jeg trodde virkelig at bar asfalt var garantert. Men nei, her er det mengder med nysnø og dårlig med brøytede fortau, rett og slett en kombo jeg ikke er skodd til da det eneste jeg har med er tunge vintersko som ikke egner seg til løp og vanlige joggesko + brodder. Men jeg får i alle fall vært mye ute i snøen og lekt (+ dra ungen på akebrett, nesten som bakkeintervaller). Og om noen dager skal visst været snu igjen, så da blir det forhåpentligvis en tur. Selv om jeg koser meg veldig med ferie og fri så kjenner jeg også at det prikker litt i bena etter å komme hjem igjen. Jeg er ikke en typisk nyttårsforsett-person (med mindre det teller å fortsette i samme spor + sette nye mål basert på de tingene du allerede holder på med), men jeg synes januar egner seg veldig godt for å komme inn i gode vaner. Det blir (langsomt!) lysere og går mot vår, noe som for meg er mentalt styrkende, og i tillegg er det et langt strekk med hverdager uten store distraksjoner. Gir mye rom for å fokusere på egen rytme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 25. desember 2021 #168 Del Skrevet 25. desember 2021 (endret) Å jeg kjenner på det samme mtp mat! Har blitt litt mer av alt enn planlagt de siste to dagene, og i morgen venter nytt besøk med ribbe. Det frister sånn passe merker jeg. Alt for mett, alt for fett og i går sendte jeg lange blikk etter folk som jogget forbi 😂 Gleder meg til mandag, da er det «bare» ferie frem til nyttår og jeg skal spise vanlig, leke masse og få inn noen gode løpeturer 🤩 Og selv om jeg nyter fri fra jobb og vet januar blir ekstremt hektisk, ser jeg også veldig lyst på januar og tiden frem mot vår og alt det fine som skal komme. Nyt julen og snøen ❤️ Endret 25. desember 2021 av Bokdamen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 30. desember 2021 Forfatter #169 Del Skrevet 30. desember 2021 Kjenner at jeg blir skikkelig imponert av at du har holdt koken med trening gjennom jula, @Bokdamen Selv har jeg falt av lasset litt. Det er jo lett å bli værende når man først er i en god flyt, men tre uker treningstopp pga. forkjølelse før jul i kombinasjon med å reise bort og dårlig vær har gjort det vanskelig for meg å holde flyten, må jeg innrømme. Men jeg trøster meg med at jeg nok kommer lettere inn i det når vi kommer hjem igjen over nyttår. I tillegg er været spådd til å bli litt bedre, så håper på å komme meg ut på minst en løpetur i løpet av nyttårshelga også. Har heldigvis fått gått en del turer med hele familien i løpet av romjula. Siden vi ellers har en ganske rolig struktur på disse dagene går nok vinninga opp i spinninga når det kommer til total aktivitet, men i det minste har jeg fått mye dagslys og familietid, noe som er ekstremt deilig for den mentale helsa. Har også skrapet sammen noen mål for 2022. Prøvde å gjøre de så målbare som mulig, men det var vanskelig, siden jeg ikke har lyst til å binde meg for mye til en aktivitet. Er like gira på både løping og styrke samtidig som jeg også har lyst til å gjøre yoga og jobbe med fleksibiliteten min. Målet for sentrumsløpet er nok litt hårete. Jeg har så vidt logga 10km på rundt 1 time og det var før jeg ble syk og mens jeg var i en veldig god løpeflyt, men tenker at det er greit å pushe litt på. Sentrumsløpet er i slutten av april, så da kan jeg forhåpentligvis jobbe litt intenst og målrettet mot det løpet før jeg eventuelt setter meg et annet treningsmål. Mål for 2022: Trene minst 150 økter (noe som gir et snitt på nesten 3 i uka, bør derfor være overkommelig selv hvis jeg skulle bli syk/ute av stand til å trene i kortere perioder) Spise matpakke hver dag på jobben Holde meg unna søt og salt snacks i hverdager (med høyde for spesielle anledninger) Løpe sentrumsløpet (10km) på under 55 minutt Melde meg på minst ett løp til høsten også 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 31. desember 2021 Forfatter #170 Del Skrevet 31. desember 2021 Fikk endelig løpt en tur i dag 🥳 Desember ble helt klart den dårligste treningsmåneden i 2021 med bare to svette økter, men har gått mye tur i romjula, minst 40 minutter daglig og det har utrolig nok hjulpet en del på formen, for til tross for lite trening på flere uker klarte jeg 7 km på 40 minutter 😀 Herlig mestringsfølelse etter flere uker der jeg har følt meg litt «avkobla». Nå skal jeg slenge meg i badekaret før jeg tar på meg finstasen og gjør meg klar til å feire 2021. Til tross for at korona har preget meg og andre mye så har det vært et veldig fint år personlig. Jeg har oppnådd så mye som jeg tidligere ikke trodde at jeg hadde styrke til å få til, og jeg har fått kjenne på at det virkelig går an å få til endringer i livsstil til tross for at småbarnslivet til tider er slitsomt og med lite egentid. ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 3. januar 2022 Forfatter #171 Del Skrevet 3. januar 2022 (endret) 3. januar og årets første uke har begynt. For min del starter ikke hverdagen med jobb før i morgen og siden i dag var en reisedag ble det vafler som farvel-frokost med familien på vestlandet og take away da vi kom hjem til kald leilighet i Oslo. 😅 Med andre ord får jeg føre dette inn i boka som en "annerledesdag" og heller kjøre på videre tirsdag-fredag. Jeg er helt sikker på at denne uka kommer til å bli heftig. Masse greier å ta igjen på jobben fordi jeg avspaserte mye i jula, og i tillegg en del klesvask og diverse gjøremål her hjemme. Blir fint å få det litt travelt igjen etter en ganske slapp romjulsuke, men samtidig så skal jeg prøve å ikke legge for mye press på meg selv. Komme litt inn i "rytmen" igjen og få kostholdet på plass blir hovedmålet denne uka, så får eventuell trening bare bli en bonus. Tenkte å lage en liten liste over treningsøkter i år. Jeg håper jo at lista blir lang, og hvis det skjer får jeg bare gjøre det om til en månedlig oversikt. Målet er minst 150 økter, for å gi meg selv litt rom til uforutsette hendelser som kan forstyrre treningsrytmen, men jeg fabler litt om å komme nærmere 200, det hadde vært veldig gøy. Treningsøkter 2022 Januar 1. økt: 2. Januar, 9km joggetur Endret 7. januar 2022 av KaBom 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 3. januar 2022 Forfatter #172 Del Skrevet 3. januar 2022 Kan forresten slenge inn en innrømmelse om at jeg gruer meg skikkelig til å gå på vekta på fredag. Vil gjøre det for å holde oversikten, men kan vel innrømme at jeg ikke har trua på et spesielt bra tall. Snikveide meg i dag, og da viste vekta 66 kg, altså det samme som den gjorde i sommer 😱 Men dette var altså på kvelden og etter et større måltid, så det er på alle måter et uoffisielt tall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 3. januar 2022 #173 Del Skrevet 3. januar 2022 KaBom skrev (2 minutter siden): jeg prøve å ikke legge for mye press på meg selv. Komme litt inn i "rytmen" igjen og få kostholdet på plass blir hovedmålet denne uka, så får eventuell trening bare bli en bonus. Dette var en veldig fin innstilling til uken som kommer. Jeg er i samme båt med at hverdagen kommer rått og brutalt i morgen (selv om vasken er tatt) og jeg vet med meg selv at de neste dagene blir beinharde. Håper å få til et par løpeturer denne uken, men ser allerede kveldsjobbings-spøkelset bak skulderen så vi får se.... Ha en strålende uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 4. januar 2022 #174 Del Skrevet 4. januar 2022 Håper du får en fin start på uka @KaBom selv om du vet det blir stressende. Her er det også en del jobbing å ta igjen etter avspassering i jula, men dette går fint 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #175 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Takk @Bokdamen og @Wit 🥰 Uka ble veldig fin den, altså. Godt å finne tilbake til den gamle rytmen og være en familie på 3 igjen og ikke en del av en større husholdning. Men jeg er veldig glad for at jeg ikke satte meg noen hårete treningsmål, for det har vært mer enn nok å gjøre med kveldsjobbing nesten hver dag og en liten en som har slitt med dårlig søvn etter å ha begynt i barnehagen igjen. Tipper at ting jevner seg ut igjen i neste uke. Vektliste for 2022 Startvekt: 69.9 (20. april 2021) 07.01: 63.7 kg (+1,4 kg fra siste veiing før jul) Årets første veiedag og første fredag på lenge hvor jeg har tilgang på egen vekt. Jeg har jo visst at jeg har gått opp i løpet av jula, både ut ifra kosthold og hvordan kroppen føles, men det skal bli greit å få sannheten på bordet og bygge videre fra det og i det store bildet synes jeg ikke at 1.4 kg er så fryktelig ille. Før jul havnet jeg i en litt ond sirkel hvor jeg spiste litt for lite på dagtid, noe som gjorde at søtsuget ble ganske sterkt så denne uka har jeg faktisk prøvd å fokusere på å spise mer skikkelig mat, ordentlig matpakke hver dag og sunnere mellommåltid ved behov og jeg kjenner nå at energinivået er høyere og søtsuget lavere. Skal prøve å fortsette å være flink til å spise nok, selv om det kan føre til at jeg bruker litt ekstra tid på å komme ned til der jeg var før jul igjen. 🙂 Fikk også løpt en liten tur i går, så nå er jeg endelig litt i gang med treningen for denne uka også. Satser på 1-2 økter i løpet av helga også, og blir veldig fornøyd hvis jeg får til det. Trening januar 2022 1. økt: 2. Januar, 9km joggetur 2. økt: 6. januar, 7km joggetur Endret 7. januar 2022 av KaBom 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #176 Del Skrevet 8. januar 2022 Trening januar 2022 1. økt: 2. januar, 9km joggetur 2. økt: 6. januar, 7km joggetur 3. økt: 8. januar, 35 minutter styrke rygg og mage/kjernemuskulatur + 10 min stretch Endelig fikk jeg funnet frem og prøvd de nye vektene jeg fikk i julegave. 😄 Jeg har vurdert å finne frem treningsmatta og en styrkeøkt nesten hver kveld denne uka, men har utsatt det. Urolig unge på kvelden og sliten etter jobb har vært gode unnskyldninger, men nå skal det bli deilig å finne tilbake til den vanen der jeg drar fram matten og vektene nesten automatisk når ungen legges, for det føles jaggu bra etterpå. 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 8. januar 2022 #177 Del Skrevet 8. januar 2022 Har gått og tenkt på om jeg skulle kjøpt meg noen vekter, men det er jo en jungel. Hva fikk du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 9. januar 2022 Forfatter #178 Del Skrevet 9. januar 2022 Bokdamen skrev (8 timer siden): Har gått og tenkt på om jeg skulle kjøpt meg noen vekter, men det er jo en jungel. Hva fikk du? https://www.intersport.no/casall-classic-dumbell-10-kg-handvekt-trening-svart/ino.casall.54847.904.html Fikk to av denne! 😄 Veldig godt grep og gummi over hele som gjør at vekten blir dempet. ☺️ Jeg er veldig glad i hex-dumbells. Kan brukes til mange flere øvelser enn runde vektskiver, siden de ikke triller rundt hvis du f.eks. skal gjøre øvelser som renegade row. Men jeg er også veldig fornøyd med at jeg kjøpte justerbare vekter først. Har et sett som ligner litt på dette: https://www.xxl.no/xxl-vektsett-13-6-kg/p/1160080_1_style?gclid=Cj0KCQiAieWOBhCYARIsANcOw0waea8sWON-INqjQPEq0C2ajkO2zQ2N17ffQJkmOWke0oEijxuOEsYaAn1NEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Helt supert å kunne justere vekten, da har man et sett som kan brukes til både over- og underkropp, og siden man gjerne opplever en del progresjon i starten så vokser man ikke like raskt ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 9. januar 2022 Forfatter #179 Del Skrevet 9. januar 2022 (endret) Trening januar 2022 1. økt: 2. januar, 9km joggetur 2. økt: 6. januar, 7km joggetur 3. økt: 8. januar, 35 minutter styrke rygg og mage/kjernemuskulatur + 10 min stretch 4. økt: løping på mølle 7km Første tur innom treningssenteret siden før covid 😅 Jeg trives jo godt med trening hjemme eller ute, men i natt snødde det masse her og det føltes veldig greit å ha et alternativ for innendørs løping. Jeg hadde sett for meg at det skulle være veldig lett å løpe inne (for jeg vet jo at uteløping kan være tungt hvis man er vant til å løpe inne, for eksempel), men der tok jeg jaggu feil. Føltes umiddelbart veldig kjedelig sammenlignet med uteløping og det ble fort veldig varmt. 🤪 Er nok bare en vanesak som jeg sikkert kommer over hvis jeg gjør det oftere, men i dag måtte jeg virkelig kjempe for å holde ut i 40 minutter. Skal også prøve å få trent litt styrke. Utvalget av vekt og apparater er jo litt større på senter, men da må jeg nok ha en plan klar, så jeg ikke bare blir gående og surre. Jeg synes også at det kan være litt kleint å gå rundt i styrkeavdelingen, så lurer på om jeg skal lure meg til å dra litt tidlig en dag hvor ikke mange andre trener. 😅 Bare 146 økter igjen før jeg når målet mitt for i år 😂 Endret 10. januar 2022 av KaBom 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 10. januar 2022 Forfatter #180 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Trening januar 2022 1. økt: 2. januar, 9km joggetur 2. økt: 6. januar, 7km joggetur 3. økt: 8. januar, 35 minutter styrke rygg og mage/kjernemuskulatur + 10 min stretch 4. økt: løping på mølle 7km 5. økt: styrke underkropp (40 min) + 10 minutter stretch 5. økt på den 10. dagen i januar. Planen er å løpe litt i morgen, enten ute eller inne. Er meldt væromslag, så jeg er spent på føret 😬 Endelig har det også blitt litt bedre å gjøre fleksibilitetsøvelser. Har gått fra å være skikkelig kjedelig til å bli veldig deilig. Jeg prøver å lagre de mest behagelige og spa-aktige videoene jeg finner på Youtube slik at jeg alltid har mye å velge fra etter trening. Jeg er ufattelig stiv og anspent i muskulaturen, så trenger det virkelig. Ellers kan jeg melde om at søtsuget som jeg opplevde under julens utskeielser har forsvunnet helt. Jeg trodde at det kom til å bli veldig hardt å gå "cold turkey" etter å ha blitt vant til å stadig forsyne meg av småkaker og annen snacks som stod fremme der vi var på besøk i jula, men det har gått ganske bra. Jeg overlevde til og med helga uten å kjøpe inn noe snacks, noe jeg vanligvis gjør enten fredag eller lørdag og det var ikke et savn en gang. Håper denne uka går like fint. Endret 10. januar 2022 av KaBom 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå