AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #21 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg sliter også med angst, har av den grunn utsatt og utsatt førerkort. Er 26. Prøvde Meg på lett-motorsykkelklassen når jeg var 16 og stoppet opp underveis. Med bil har det vært av og på. Jeg startet opp tidlig 2019 med manuell og slet skikkelig med å få det til når jeg kjørte med kjørelæreren. Med samboeren gikk det knirkefritt. Det blir mer press på presentasjonen med en kjørelærer og som du sier selv lenger opp: man forstår det ikke før man forstår det 😅 Jeg endte til slutt opp med å stoppe og la det på is i nesten et år til. Nå har jeg tatt det opp igjen men denne gangen med automat, og det har løsnet veldig for meg. Jeg er mye tryggere i bil nå og har endelig førerkortet til våren. det kommer til å gå fint ❤️ Har du mulighet til å øve hjemme? Du har jo kommet deg så langt. Glattkjøring er også ikke så veldig presentasjonsbasert. Det er mer for at du skal føle hvordan glatta kan være og lære deg teknikker på å kontrollere bilen. Samt sikring av bil. ☺️ Anonymkode: e7c83...11f Takk ❤️ Jeg fant også ut at det er best å ta på automat 😅 Jeg kjører mye hjemme, både med mor og far, og det går kjempe fint. Som du sier, det blir mer press med kjørelærer. Veldig frustrerende 😅 Men så fint å høre det har løsnet for deg 🥰 Med glattkjøring og slikt, så er det mye overtenking. Prøver liksom ikke å tenke så mye på det før det faktisk nærmer seg, men tankene kommer snikende uansett 😂 Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #22 Del Skrevet 4. januar 2021 Hei, Jeg har selv lignende erfaring med dette. Hadde først en kvinnelig kjørelærer som kunne bli sur når jeg gjorde feil, og jeg ble utrolig stresset av henne. Jeg strøk på første oppkjøring og fant da meg en ny kjørelærer som hadde troen på meg og jeg sto da etter en dobbelt time med ham. Jeg sliter dessverre fortsatt i dag med dødsangst og kjører ikke så ofte, men jeg er veldig glad for at jeg presset meg igjennom det. Jeg tenker det er noe du må bare holde ut hvis du virkelig ønsker å få førerkort. Forhåpentligvis vil angsten slippe når du får kjøre på egenhånd. Anonymkode: 9767e...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #23 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er over 30 og har begynt på lappen i flere omganger nå, ender hver gang med at angsten tar overhånd og jeg gir meg. Nå har jeg funnet en kjørelærer jeg kan være helt meg selv med, jeg kan si når jeg er redd og hva jeg er redd for. Han er jo ingen terapeut (og skal ikke være det), så han kan finne på å le og si ting som "hvorfor er du redd for det nå da, du ser jo at det ikke kan skje", og for meg er det helt riktig. Denne gangen tror jeg at jeg skal kunne ta lappen. Noen hadde kanskje ikke tålt at kjørelæreren sa sånt, men det trygger meg og hjelper meg å skille mellom det jeg er redd for av en grunn og det som "bare" er angst Anonymkode: bd77d...ab7 Føler med deg! Jeg skjønner hva du mener, angsten får oss til å tenke veldig urealistisk. Høres ut som en flott lærer 🥰 Masse lykke til med lappen ❤️ Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #24 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg trodde aldri jeg skulle klare å ta førerkort. Aldri! Men så bestemte jeg meg bare for at dette må jeg. Var åpen og ærlig fra første sekund da jeg bestilte den første timen at jeg sliter med angst og hva jeg tenkte på forhånd kom til å bli skummelt og hvorfor. Og kjørelæreren var så forståelsesfull og sa at de møter mange mennesker hver eneste dag og mange sliter med noe og mange trenger litt tilrettelegging og at det kom til å gå helt fint og det var de vant til for det er en del av jobben. Og jeg fikk det til. Tok fem måneder, hadde time så ofte jeg kunne så jeg ikke skulle få for mye tid i mellom hver time hvor jeg kunne psyke meg selv ut og slutte. Det var skikkelig hardt, og det var noen tårer, men det gikk. Og det føltes helt fantastisk. Anonymkode: 8d2b8...a3b Takk for svar ❤️ Læreren vet jeg sliter, og som sagt hun er kjempesnill. Problemet ligger hos meg, jeg er flink til å psyke meg selv ut. Om jeg gjør en feil, eller om jeg bare sier noe teit, kan det gjøre at jeg ikke klarer neste time. Men det er veldig motiverende å lese alle erfaringene deres. Når jeg står midt i det er det så flott å høre på andre som har klart det ❤️ Anonymkode: 9feff...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #25 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei, Jeg har selv lignende erfaring med dette. Hadde først en kvinnelig kjørelærer som kunne bli sur når jeg gjorde feil, og jeg ble utrolig stresset av henne. Jeg strøk på første oppkjøring og fant da meg en ny kjørelærer som hadde troen på meg og jeg sto da etter en dobbelt time med ham. Jeg sliter dessverre fortsatt i dag med dødsangst og kjører ikke så ofte, men jeg er veldig glad for at jeg presset meg igjennom det. Jeg tenker det er noe du må bare holde ut hvis du virkelig ønsker å få førerkort. Forhåpentligvis vil angsten slippe når du får kjøre på egenhånd. Anonymkode: 9767e...c78 Dumt du fikk en så sur lærer, trist at sånne ting skal ødelegge. Glad det ordnet seg til slutt da ❤️ Jeg må bare holde ut, som du sier. Jeg ikke bare ønsker førerkort, men trenger det. Det betyr mye å høre deres erfaringer, takk for at du delte din med meg 🥰 Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #26 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så klart klarer jeg det. Jeg håpte bare noen ville dele sine erfaringer. Anonymkode: 9feff...ca3 Jeg forstår deg veldig godt. Du vurderer ikke terapi da? Jeg skal endelig begynne nå og jeg vet hvor mye det har hjulpet mange. Angrer på at jeg ikke begynte før! 😅 Men ja, jeg kom meg gjennom. Oppkjøringen tok jeg to ganger. Første gangen fikk jeg en veldig morsk og streng dame. Det var hvertfall min opplevelse for hun var lite hyggelig i måten hun snakket på. Vil ikke skylde på at det var grunn alene til at jeg strøyk, men var nok en del av det. For jeg fikk totalt panikk, og det satte meg helt ut av spill. Klarte ikke tenke, for ble så redd for henne 😅 Opplevde henne som direkte ufin rett og slett. Klarte til og med å sette fast matten som er ved beina, opp til gassen og brensen, så det ble bare rot 😅 Andre gangen fikk en kjempe hyggelig og pedagogisk dame, og da klarte jeg det med glans med en gang 😊 Jeg tenkte bare at man ikke kan gi seg, stå på, så går det til slutt. Selv om man kanskje må prøve litt flere ganger enn mange andre 😊 Dette klarer du😃 Anonymkode: 3f4e7...d80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #27 Del Skrevet 4. januar 2021 Hvis noen med angst skal ha sertifikat så anbefales Pål hos Askeland kjøreskole i Sandnes. Hadde aldri fått det til uten han. Anonymkode: 8abe0...2a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #28 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Poenget er at du motsier deg selv flere ganger når folk kommenterer til deg, les hva du selv har skrevet og hva du selv kommenterer så ser du det. Ikke ta dette på feil måte, men det høres ut som du bruker angsten din som en unnskyldning på alt du "sliter" med. Jeg har mye angst selv, og depresjoner. Men jeg bruker dem aldri som en unnskyldning fordi jeg sliter med ting jeg ikke kan. Det er alt for lett og bruke sykdommer som en unnskyldning. Trur nok dette handler mere om nervøsitet og usikkerhet. Dette er noe alle får når dem kjører opp. Alle blir nervøse og sliter i trafikken, dette er ganske normalt. Grunnen til at jeg vet at du bruker angsten som en unnskyldning er fordi at du må gjennom en helsesjekk før du kjører opp, og går du gjennom den så er du mere en ok til og kjøre opp. Anonymkode: 576d9...f8d Jeg er utrolig dårlig til å formulere meg. Jeg bruker ikke angsten som en unnskyldning på ting jeg ikke klarer. Når jeg ikke får til noe, står jeg for det. Angsten ødelegger for meg her i denne situasjonen, fordi jeg får prestasjonsangst. Når jeg kjører med mor og far går det helt fint, er selvfølgelig nervøs noen ganger og gjør en del feil, men jeg lærekjører for en grunn. Som sagt så har jeg slitt med angst hele livet, og ja det har vært mange tilfeller hvor jeg har skyldt på angsten opp gjennom årene. Men det sluttet jeg med for lenge siden. Du må ikke glemme at det fins forskjellige grader av angst og depresjoner. Ikke sammenlign alle med din angst. Anonymkode: 9feff...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #29 Del Skrevet 4. januar 2021 Ryzorman skrev (1 time siden): Der motsier du deg selv. Du sier at du sliter med rundkjøring pågrunn av angst. DU sier kjørelæreren er grei og veldig tålmodig. Og så sier du at det er kjørelæreren og ikke trafikken? Hva er rett historie her, sånn at man slipper og skrive ting og så få tilbake informasjon at vi tar helt feil siden du har forandret på det. Jeg sa ikke jeg slet med rundkjøringene på grunn av angst for trafikk. Jeg slet med den på grunn av prestasjonsangsten jeg får når jeg kjører med læreren. Når jeg kjører med mine foreldre går det fint, selvfølgelig er jeg nervøs og gjør feil med dem, men med dem er prestasjonsangsten mye, mye mindre. Det er ikke kjørelæreren personlig, om det er det du tror jeg mener. Jeg kunne prøvd meg med alle kjørelærerne i Norge, problemet ville vært det samme. Og jeg har heller ikke sagt jeg er profesjonell og gjør aldri feil, og når jeg gjør feil er det på grunn av angsten. Feil gjør jeg hele tiden, og ja jeg er noen ganger nervøs i trafikken, det sier seg selv. Som jeg skrev til noen andre, jeg er ikke flink til å formulere meg. Så jeg skjønner at folk fort misforstår. Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 4. januar 2021 #30 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg et 28 med sterk angst og adhd..Har kjørt moped, eller jeg sviver rundt på moped. Livredd for å kjøre bil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 8. januar 2021 #31 Del Skrevet 8. januar 2021 Jeg var livredd for å kjøre bil🙊 Såpass at jeg var helt utmattet etter 20 minutter på parkeringsplass. Første gang jeg møtte buss i sving måtte jeg stoppe på en parkeringsplass og når jeg skulle starte bilen igjen så skalv jeg så fælt i bena at jeg nesten ikke fikk startet bilen igjen😅😂 Brukte 1 og ½ år på å ta lappen. Det blir bedre etterhvert! Har fremdeles angst innimellom når jeg kjører, men det slipper mer og mer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #32 Del Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 0.17): Jeg forstår deg veldig godt. Du vurderer ikke terapi da? Jeg skal endelig begynne nå og jeg vet hvor mye det har hjulpet mange. Angrer på at jeg ikke begynte før! 😅 Men ja, jeg kom meg gjennom. Oppkjøringen tok jeg to ganger. Første gangen fikk jeg en veldig morsk og streng dame. Det var hvertfall min opplevelse for hun var lite hyggelig i måten hun snakket på. Vil ikke skylde på at det var grunn alene til at jeg strøyk, men var nok en del av det. For jeg fikk totalt panikk, og det satte meg helt ut av spill. Klarte ikke tenke, for ble så redd for henne 😅 Opplevde henne som direkte ufin rett og slett. Klarte til og med å sette fast matten som er ved beina, opp til gassen og brensen, så det ble bare rot 😅 Andre gangen fikk en kjempe hyggelig og pedagogisk dame, og da klarte jeg det med glans med en gang 😊 Jeg tenkte bare at man ikke kan gi seg, stå på, så går det til slutt. Selv om man kanskje må prøve litt flere ganger enn mange andre 😊 Dette klarer du😃 Anonymkode: 3f4e7...d80 Går ukentlig til psykiater ☺️ Glad å høre du skal prøve terapi, det er undervurdert ☺️ Huffda .. det viser hvor viktig det er å få rett lærer/sensor. Noen bare forstår seg ikke på psykisk helse 🙄 Takk ❤️ Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #33 Del Skrevet 8. januar 2021 Maestro skrev (På 5.1.2021 den 0.47): Jeg et 28 med sterk angst og adhd..Har kjørt moped, eller jeg sviver rundt på moped. Livredd for å kjøre bil Skjønner 😓 Angst er utrolig slitsomt .. håper det bedres for deg ❤️ Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #34 Del Skrevet 8. januar 2021 Slik er det beklageligvis. Av og til er det hindringer som gjør at det ikke blir som en kunne tenkt seg 😞 Anonymkode: 7a6af...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #35 Del Skrevet 8. januar 2021 Brimi skrev (8 timer siden): Jeg var livredd for å kjøre bil🙊 Såpass at jeg var helt utmattet etter 20 minutter på parkeringsplass. Første gang jeg møtte buss i sving måtte jeg stoppe på en parkeringsplass og når jeg skulle starte bilen igjen så skalv jeg så fælt i bena at jeg nesten ikke fikk startet bilen igjen😅😂 Brukte 1 og ½ år på å ta lappen. Det blir bedre etterhvert! Har fremdeles angst innimellom når jeg kjører, men det slipper mer og mer. Du er kjempegod som klarte å ta lappen da, til tross for hvor redd du var 😄 Det er motiverende å lese, spesielt når jeg er i en periode hvor det føles lettere ut å bare gi opp. ❤️ Anonymkode: 9feff...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 8. januar 2021 #36 Del Skrevet 8. januar 2021 (endret) Jeg forstår deg veldig godt. Jeg håper det går bra med deg videre, og at du får lappen. Det unner jeg deg. ❤️ Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 8. januar 2021 #37 Del Skrevet 8. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du er kjempegod som klarte å ta lappen da, til tross for hvor redd du var 😄 Det er motiverende å lese, spesielt når jeg er i en periode hvor det føles lettere ut å bare gi opp. ❤️ Anonymkode: 9feff...ca3 Jaa, er utrolig stolt over at jeg klarte det😁 Ikke gi opp ❤ Det føles uoverkommelig ut, men press på så går det over etterhvert! Jeg strøk på første oppkjøring og på andre var jeg så nervøs at jeg såvidt klarte å spise, men jeg klarte det🙈 Det viktigste er å holde fokus på det du gjør der og da i bilen. For begynner du å tenke på hva som kan skje videre, så vil du ikke klare å være fokusert på hva som skjer i trafikken i øyeblikket. Endret 9. januar 2021 av Brimi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #38 Del Skrevet 9. januar 2021 Uatskillelig skrev (15 timer siden): Jeg forstår deg veldig godt. Jeg har ikke sosial angst, men andre diagnoser som gjør det vanskelig for meg å skulle ta lappen. Jeg har øvelseskjørt, men gjentatte ganger har jeg fått kommentar på at jeg ikke er oppmerksom nok i trafikken, og det har skremt meg slik at tanken på å skulle prøve igjen virker uoverkommelig. Jeg har lyst på lappen, men jeg dissosierer (kobler ut og blir helt fjern), og det kan være veldig farlig i trafikken. Jeg håper det går bra med deg videre, og at du får lappen. Det unner jeg deg. ❤️ Har du prøvd igjen senere med automatgir? Automatgir gjør det mye enklere å fokusere på trafikken, få overblikk, fokusere og ikke stresse fordi du slipper å handtere og beherske det tekniske i tillegg til selve kjøringen. Anbefales på det sterkeste Anonymkode: d10f2...000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå