AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Del Skrevet 4. januar 2021 Hei 😊 Jeg er en kvinne på snart 24 år, og har slitt med angst hele livet. I mai 2017 tok jeg det trafikale grunnkurset, og begynte med lære kjøring hjemme til 2019, hvor jeg tok teorien i april før første kjøretime. Har vært en del av og på med kjøretimer, akkurat på grunn av angsten. Jeg kjører bra, men angsten tar over og ødelegger absolutt alt. Ble nettopp ferdig med rundkjøringer, hvor jeg slet ekstremt mye. Føler jeg kaster bort penger, for jeg kan det jo! Det bare stopper opp når jeg er i bilen med kjørelæreren. 😥 Hun er kjempe grei, og veldig tålmodig med meg. Er det noen som har tatt lappen, som også sliter med angst, som kan fortelle om deres erfaring? Eller kan komme med tips, eller noe som helst? Kjenner det vrenger seg i magen bare jeg tenker på forbikjøring, glattkjøring, langkjøring.... Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Del Skrevet 4. januar 2021 Kanskje du ikke bør ha lappen og potensielt drepe noen? Anonymkode: bab81...d8f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #3 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du ikke bør ha lappen og potensielt drepe noen? Anonymkode: bab81...d8f Hvorfor skulle jeg drepe noen? Anonymkode: 9feff...ca3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor skulle jeg drepe noen? Anonymkode: 9feff...ca3 Det skjer uforutsette ting i trafikken hele tiden, dersom du freaker ut under press, kan du potentielt være livsfarlig i trafikken. Anonymkode: 03390...28b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #5 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det skjer uforutsette ting i trafikken hele tiden, dersom du freaker ut under press, kan du potentielt være livsfarlig i trafikken. Anonymkode: 03390...28b Freaker ut over kjørelæreren, ikke pga trafikken. Anonymkode: 9feff...ca3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Freaker ut over kjørelæreren, ikke pga trafikken. Anonymkode: 9feff...ca3 Så bytt kjørelærer da. Anonymkode: 03390...28b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Del Skrevet 4. januar 2021 Dette ble veldig motsigende, TS. Du skriver i HI at kjørelæreren er tålmodig og grei, men at du sleit med rundkjøring. Videre sier du at du får vondt i magen av å tenke på langkjøring, forbikjøring og glattkjøring. I neste øyeblikk sier du at det er kjørelæreren sin feil. Anonymkode: 1ad02...cd1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette ble veldig motsigende, TS. Du skriver i HI at kjørelæreren er tålmodig og grei, men at du sleit med rundkjøring. Videre sier du at du får vondt i magen av å tenke på langkjøring, forbikjøring og glattkjøring. I neste øyeblikk sier du at det er kjørelæreren sin feil. Anonymkode: 1ad02...cd1 Jeg skjønner det er vanskelig å forstå om man aldri har slitt med angst selv. Sosial angst, i dette tilfelle. Kjørelærer er kjempegrei, ja. Men det er vanskelig likevel, fordi jeg får prestasjonsangst. På langkjøring, glattkjøring osv skal man være mer enn en elev. Da blir det enda verre. Anonymkode: 9feff...ca3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #9 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg har slitt med angst selv, men står likevel fast ved at dette må du faktisk bare klare om du skal ta lappen. Brukte mye tid og penger selv for å bli trygg, men sånn er det bare. Anonymkode: 03390...28b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har slitt med angst selv, men står likevel fast ved at dette må du faktisk bare klare om du skal ta lappen. Brukte mye tid og penger selv for å bli trygg, men sånn er det bare. Anonymkode: 03390...28b Så klart klarer jeg det. Jeg håpte bare noen ville dele sine erfaringer. Anonymkode: 9feff...ca3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Del Skrevet 4. januar 2021 Dette klarer du❤️ Jeg hadde en helt fantastisk kjørelærer som fikk meg til å slappe av helt. Føltes ut som om jeg hadde kjent han leeenge og han var der for meg. Husker jeg gråt og hulka da vi skulle forbikjøre på E6 første gang og da vi kjørte i Oslo😂 Jeg hadde så liten tro på meg selv at jeg begynte å hylgrine av sjokk fordi jeg bestod oppkjøringa🙈 bit tenna sammen og tenk at dette skal gå fint og snart kan du kjøre rundt alene! Tenk deg den mestringsfølelsen du får ❤️ Det var en kjip periode, men nå er jeg ferdig og skal aldri igjennom det igjen Anonymkode: 05239...bb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #12 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg hadde to lærere i opplæringen min, begge var supre, gode pedagoger og full av tålmodighet, humor og alt som gjorde det gøyt å ha kjøretimer! (og jeg har ptsd så jeg skjønner deg veldig godt da min inneholder både angst av ymse slag og panikk med mer) Men han første gjorde meg skikkelig nervøs i svingene, han var fryktelig pirkete, som jo er bra, men det satte en skikkelig støkk i meg og jeg syns det bare ble vanskeligere og vanskeligere å kjøre i svinger. Så fikk jeg en ny lærer da han første ble sykemeldt, dette var sjefen sjøl på skolen, og det gjorde meg naturligvis veldig nervøs for at han skulle være minst like pirkete som nr 1! Det var han heldigvis ikke, men det var vanskelig for meg å slappe av og kjenne på at jeg faktisk klarte svingene fordi jeg hadde både litt panikk og en haug av presentasjonsangst! Til slutt fikk jeg klarsignal for oppkjøring, det gikk bra og jeg bestod, men fremdeles så slet jeg med svingene, men det var bare noe jeg trodde, for når jeg endelig fikk min egen bil så går svingene som en lek! Kan du snakke med læreren din om hvordan du føler det? Kanskje det kan hjelpe at hun vet og er klar over hvordan du føler det? Masse lykke til!❤️ Anonymkode: 160b0...b56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så klart klarer jeg det. Jeg håpte bare noen ville dele sine erfaringer. Anonymkode: 9feff...ca3 Da er mitt råd til deg å kjøre så mye du kan. Rett og slett banke angsten ut av kroppen med å terpe på kjøring ved enhver anledning. Anonymkode: 03390...28b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #14 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg sliter også med angst, har av den grunn utsatt og utsatt førerkort. Er 26. Prøvde Meg på lett-motorsykkelklassen når jeg var 16 og stoppet opp underveis. Med bil har det vært av og på. Jeg startet opp tidlig 2019 med manuell og slet skikkelig med å få det til når jeg kjørte med kjørelæreren. Med samboeren gikk det knirkefritt. Det blir mer press på presentasjonen med en kjørelærer og som du sier selv lenger opp: man forstår det ikke før man forstår det 😅 Jeg endte til slutt opp med å stoppe og la det på is i nesten et år til. Nå har jeg tatt det opp igjen men denne gangen med automat, og det har løsnet veldig for meg. Jeg er mye tryggere i bil nå og har endelig førerkortet til våren. det kommer til å gå fint ❤️ Har du mulighet til å øve hjemme? Du har jo kommet deg så langt. Glattkjøring er også ikke så veldig presentasjonsbasert. Det er mer for at du skal føle hvordan glatta kan være og lære deg teknikker på å kontrollere bilen. Samt sikring av bil. ☺️ Anonymkode: e7c83...11f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #15 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette klarer du❤️ Jeg hadde en helt fantastisk kjørelærer som fikk meg til å slappe av helt. Føltes ut som om jeg hadde kjent han leeenge og han var der for meg. Husker jeg gråt og hulka da vi skulle forbikjøre på E6 første gang og da vi kjørte i Oslo😂 Jeg hadde så liten tro på meg selv at jeg begynte å hylgrine av sjokk fordi jeg bestod oppkjøringa🙈 bit tenna sammen og tenk at dette skal gå fint og snart kan du kjøre rundt alene! Tenk deg den mestringsfølelsen du får ❤️ Det var en kjip periode, men nå er jeg ferdig og skal aldri igjennom det igjen Anonymkode: 05239...bb4 Takk ❤️ Så bra du hadde en så fin lærer! Glad å høre du fikk en god ending, holdt jeg på å si 😂 Motiverende ❤️ Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #16 Del Skrevet 4. januar 2021 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner det er vanskelig å forstå om man aldri har slitt med angst selv. Sosial angst, i dette tilfelle. Kjørelærer er kjempegrei, ja. Men det er vanskelig likevel, fordi jeg får prestasjonsangst. På langkjøring, glattkjøring osv skal man være mer enn en elev. Da blir det enda verre. Anonymkode: 9feff...ca3 Poenget er at du motsier deg selv flere ganger når folk kommenterer til deg, les hva du selv har skrevet og hva du selv kommenterer så ser du det. Ikke ta dette på feil måte, men det høres ut som du bruker angsten din som en unnskyldning på alt du "sliter" med. Jeg har mye angst selv, og depresjoner. Men jeg bruker dem aldri som en unnskyldning fordi jeg sliter med ting jeg ikke kan. Det er alt for lett og bruke sykdommer som en unnskyldning. Trur nok dette handler mere om nervøsitet og usikkerhet. Dette er noe alle får når dem kjører opp. Alle blir nervøse og sliter i trafikken, dette er ganske normalt. Grunnen til at jeg vet at du bruker angsten som en unnskyldning er fordi at du må gjennom en helsesjekk før du kjører opp, og går du gjennom den så er du mere en ok til og kjøre opp. Anonymkode: 576d9...f8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #17 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg er over 30 og har begynt på lappen i flere omganger nå, ender hver gang med at angsten tar overhånd og jeg gir meg. Nå har jeg funnet en kjørelærer jeg kan være helt meg selv med, jeg kan si når jeg er redd og hva jeg er redd for. Han er jo ingen terapeut (og skal ikke være det), så han kan finne på å le og si ting som "hvorfor er du redd for det nå da, du ser jo at det ikke kan skje", og for meg er det helt riktig. Denne gangen tror jeg at jeg skal kunne ta lappen. Noen hadde kanskje ikke tålt at kjørelæreren sa sånt, men det trygger meg og hjelper meg å skille mellom det jeg er redd for av en grunn og det som "bare" er angst Anonymkode: bd77d...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryzorman Skrevet 4. januar 2021 #18 Del Skrevet 4. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei 😊 Jeg er en kvinne på snart 24 år, og har slitt med angst hele livet. I mai 2017 tok jeg det trafikale grunnkurset, og begynte med lære kjøring hjemme til 2019, hvor jeg tok teorien i april før første kjøretime. Har vært en del av og på med kjøretimer, akkurat på grunn av angsten. Jeg kjører bra, men angsten tar over og ødelegger absolutt alt. Ble nettopp ferdig med rundkjøringer, hvor jeg slet ekstremt mye. Føler jeg kaster bort penger, for jeg kan det jo! Det bare stopper opp når jeg er i bilen med kjørelæreren. 😥 Hun er kjempe grei, og veldig tålmodig med meg. Er det noen som har tatt lappen, som også sliter med angst, som kan fortelle om deres erfaring? Eller kan komme med tips, eller noe som helst? Kjenner det vrenger seg i magen bare jeg tenker på forbikjøring, glattkjøring, langkjøring.... Anonymkode: 9feff...ca3 2 hours ago, AnonymBruker said: Freaker ut over kjørelæreren, ikke pga trafikken. Anonymkode: 9feff...ca3 Der motsier du deg selv. Du sier at du sliter med rundkjøring pågrunn av angst. DU sier kjørelæreren er grei og veldig tålmodig. Og så sier du at det er kjørelæreren og ikke trafikken? Hva er rett historie her, sånn at man slipper og skrive ting og så få tilbake informasjon at vi tar helt feil siden du har forandret på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #19 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg hadde to lærere i opplæringen min, begge var supre, gode pedagoger og full av tålmodighet, humor og alt som gjorde det gøyt å ha kjøretimer! (og jeg har ptsd så jeg skjønner deg veldig godt da min inneholder både angst av ymse slag og panikk med mer) Men han første gjorde meg skikkelig nervøs i svingene, han var fryktelig pirkete, som jo er bra, men det satte en skikkelig støkk i meg og jeg syns det bare ble vanskeligere og vanskeligere å kjøre i svinger. Så fikk jeg en ny lærer da han første ble sykemeldt, dette var sjefen sjøl på skolen, og det gjorde meg naturligvis veldig nervøs for at han skulle være minst like pirkete som nr 1! Det var han heldigvis ikke, men det var vanskelig for meg å slappe av og kjenne på at jeg faktisk klarte svingene fordi jeg hadde både litt panikk og en haug av presentasjonsangst! Til slutt fikk jeg klarsignal for oppkjøring, det gikk bra og jeg bestod, men fremdeles så slet jeg med svingene, men det var bare noe jeg trodde, for når jeg endelig fikk min egen bil så går svingene som en lek! Kan du snakke med læreren din om hvordan du føler det? Kanskje det kan hjelpe at hun vet og er klar over hvordan du føler det? Masse lykke til!❤️ Anonymkode: 160b0...b56 Det er veldig motiverende å høre, kjenner meg mye igjen i det du skriver ❤️ Glad det gikk bra til slutt 🥰 Hun vet jeg sliter, men hun har mange elever og er utrolig travel, så jeg skjønner om hun glemmer det til tider 😅 Kan trygt si jeg ser frem til å bli ferdig med dette 😅 Anonymkode: 9feff...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #20 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg trodde aldri jeg skulle klare å ta førerkort. Aldri! Men så bestemte jeg meg bare for at dette må jeg. Var åpen og ærlig fra første sekund da jeg bestilte den første timen at jeg sliter med angst og hva jeg tenkte på forhånd kom til å bli skummelt og hvorfor. Og kjørelæreren var så forståelsesfull og sa at de møter mange mennesker hver eneste dag og mange sliter med noe og mange trenger litt tilrettelegging og at det kom til å gå helt fint og det var de vant til for det er en del av jobben. Og jeg fikk det til. Tok fem måneder, hadde time så ofte jeg kunne så jeg ikke skulle få for mye tid i mellom hver time hvor jeg kunne psyke meg selv ut og slutte. Det var skikkelig hardt, og det var noen tårer, men det gikk. Og det føltes helt fantastisk. Anonymkode: 8d2b8...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå