Gå til innhold

NEI TIL LOCKDOWN


Gjest Smiley99

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Teatrica skrev (På 3.1.2021 den 20.22):

Jeg beklager, og i en slik unntakssituasjon som vi er i når er det smittevern som står høyest på prioriteringslista - og dere vet alle at barn og unge er de som prioriteres høyest her, og dermed er stengte skoler og barnehager aller siste utvei. 

Jeg er også lei av at vi bare skal ta hensyn til de svakeste barna også jeg - jeg har mer enn nok forståelse for disse, ikke misforstå meg - men er dere klar over hvor mange familier som er redd for smitte? Jeg synes det skulle vært lettere å ha hjemmeskole jeg. 

 

Vi tar jo null hensyn til de svakeste barna, vi shutter ned hele samfunnet, ødelegger srbeidsplasser, ødelegger menneskers mentale helse , av hensyn til de eldre og de med dårligest helse.

Og det er da null stress å velge hjemmeskole for alle som ønsker. Skriv ungen ut av skolen og ta over undervisningen selv.

Teatrica skrev (10 timer siden):

Men det er jo nettopp det som er poenget mitt...Jeg tviler sterkt på at "de svakeste barna" er i flertall, og selv om jeg selvfølgelig mener at vi skal beskytte disse så mye som overhodet mulig, synes jeg ikke at det er riktig at vi skal ofre alle andre pga disse. 

Det er helt greit å ofre alle for å redde de svake med livvstil sykdommer eller på gamlehjem fra corona, men det er irriterende å ofre deg for at barn ikke skal bli banket opp og voldtatt? Ok.

Teatrica skrev (10 timer siden):

Hvis smittesituasjonen tilsier at skolene skal stenges, må alle forholde seg til dette. 

Jeg sa ikke noe om at skolene skulle være stengt hele tiden - jeg mener bare at for de som kan og helst ønsker det, skal kunne ha mulighet til hjemmeskole i tillegg til at de som ikke har anledning/ork (fyll inn det som passer) kan sende barna sine fysisk på skolen...

 Du har all mulighet til hjemmeskole. Du må bare ta jobben med det selv, så sant du ikke er i risikogruppen. Altså, at legen din mener du er i risikogruppen, ikke at enn selv mener å være det.

Anonymkode: 00ce7...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi tar jo null hensyn til de svakeste barna, vi shutter ned hele samfunnet, ødelegger srbeidsplasser, ødelegger menneskers mentale helse , av hensyn til de eldre og de med dårligest helse.

Og det er da null stress å velge hjemmeskole for alle som ønsker. Skriv ungen ut av skolen og ta over undervisningen selv.

Det er helt greit å ofre alle for å redde de svake med livvstil sykdommer eller på gamlehjem fra corona, men det er irriterende å ofre deg for at barn ikke skal bli banket opp og voldtatt? Ok.

 Du har all mulighet til hjemmeskole. Du må bare ta jobben med det selv, så sant du ikke er i risikogruppen. Altså, at legen din mener du er i risikogruppen, ikke at enn selv mener å være det.

Anonymkode: 00ce7...9f3

Mener vel heller at de som ER utsatt og i risikosonen isolerer seg fremfor resten av samfunnet. 

At vi fremdeles bruker munnbind og tar alle forhåndsregler, men at samfunnet går som vanlig. 

Vi blir ikke kvitt Corona. Det er den nye influensaen. Enkelt og greit. 

Fortsetter vi med lockdown så kollapser alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne487 skrev (8 timer siden):

Ingen betalte full pris i min kommune! Og jeg klager ikke på at jeg er sliten! Jeg formidler at vi ikke har sjans til å etterkomme alle smittevernsregler med full åpningstid når bemanningen ikke er full hele dagen. 
 

Det kan umulig være vanskelig å forstå.

Vi betalte full pris i min kommune, selv om åpningstidene var redusert og vi måtte ta ulønnet fri for å få ting til å gå opp. De fleste barnefamilier har ikke råd til å ta ulønnet fri hele tiden. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi tar jo null hensyn til de svakeste barna, vi shutter ned hele samfunnet, ødelegger srbeidsplasser, ødelegger menneskers mentale helse , av hensyn til de eldre og de med dårligest helse.

Og det er da null stress å velge hjemmeskole for alle som ønsker. Skriv ungen ut av skolen og ta over undervisningen selv.

Det er helt greit å ofre alle for å redde de svake med livvstil sykdommer eller på gamlehjem fra corona, men det er irriterende å ofre deg for at barn ikke skal bli banket opp og voldtatt? Ok.

 Du har all mulighet til hjemmeskole. Du må bare ta jobben med det selv, så sant du ikke er i risikogruppen. Altså, at legen din mener du er i risikogruppen, ikke at enn selv mener å være det.

Anonymkode: 00ce7...9f3

Dette viser bare at folk driter i barna sånn egentlig, det er de eldre i livets siste fase som er viktigst. Barn kan gå for lut og kaldt vann, ikke synd på dem. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Foreldrene til de barna står fritt til å ha hjemmeskole hele tiden. Personlig fatter jeg ikke at folk kan være så opptatt av karriere, nettverk, øvrig familie eller hva slags grunner de finner på for at de umulig kan flytte selv om ingen blir mobbet i stykker,  at de lar barna lide gjennom mange år. Hadde barnet mitt blitt mobbet hadde vi flyttet, og hadde mobbingen fortsatt på nytt bosted og ny skole hadde jeg gått ned i redusert stilling og hatt hjemmeskole

Anonymkode: 00ce7...9f3

Å neida. Det er de som er hysterisk for viruset som er velkommen til å ha hjemmeskole og si opp jobben sin. Ikke foreldre til barn som blir mobbet. Og hvorfor skal mobbeofferet flytte? Det er jo helst mobberen som må pålegges til å flytte på seg. Mener at nye regler var slik?

Mange kan heller ikke flytte bare sånn, for eksempel hvis man har 50-50-ordning på samvær. Da er man stuck i kommunen man bor i. 

Kan du forresten forklare meg hvordan du hadde forsørget barnet ditt og deg selv ved å si opp jobben og undervise barnet selv? Man må fortsatt ha penger for å bo, spise, kjøpe klær, ha barnet på aktiviteter, komme seg rundt osv. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så fordi barn mishandles i feriene så er det helt greit at de mishandles resten av året og? Du kan ikke sammenligne sommerferie med lockdown. Helt sykt at du i det hele tatt prøver! 

Anonymkode: 6b63b...d24

I tillegg har det ikke vært noe forbud mot å ha besøk eller dra på besøk i sommerferien. De utsatte barna kunne derfor ha dratt til slekten sin, vennene sine eller andre som kunne beskytte dem. Nå er de innelåst med foreldrene sine. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi betalte full pris i min kommune, selv om åpningstidene var redusert og vi måtte ta ulønnet fri for å få ting til å gå opp. De fleste barnefamilier har ikke råd til å ta ulønnet fri hele tiden. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Vel, da må man sette to faktorer opp mot hverandre. Ulønnet i en perioden eller langvarig smitteøkning og år framover med covid-19. Konsekvensene kan bli store uansett, og om barnehagene ikke tar dette på alvor snart står vi med stengte barnehager grunnet smitte og karantener. I min barnehage har vi hatt to perioder med stengte dører grunnet smittede ansatte og barn. Dette betyr jo at foreldre må være hjemme med barna selv. Dette kunne kanskje vært unngått med redusert åpningstid så ansatte har mulighet til nøye smittevernsregler med full bemanning. Det bør uansett være på rødt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne487 skrev (9 minutter siden):

Vel, da må man sette to faktorer opp mot hverandre. Ulønnet i en perioden eller langvarig smitteøkning og år framover med covid-19. Konsekvensene kan bli store uansett, og om barnehagene ikke tar dette på alvor snart står vi med stengte barnehager grunnet smitte og karantener. I min barnehage har vi hatt to perioder med stengte dører grunnet smittede ansatte og barn. Dette betyr jo at foreldre må være hjemme med barna selv. Dette kunne kanskje vært unngått med redusert åpningstid så ansatte har mulighet til nøye smittevernsregler med full bemanning. Det bør uansett være på rødt nivå.

Ikke helt. Når barnehagen er stengt på grunn av registrert smitte, har man krav på lønnet fri "syk barnepasser-dag". Har barnehagen redusert åpningstid, så må man ta ulønnet fri de timene som ikke dekkes av barnehagens åpningstid, eller jobbe timene inn på kvelden uten overtidstillegg. Det er nok folk allerede som ikke har råd til å betale regningene sine grunnet koronatiltak. Hvorfor skal barnehager i hele landet, uavhengig av smittetrykk, være på rødt nivå?

Anonymkode: 18fdd...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om barn og familier som opplever skolen og barnehagene  som trygt sted, da familieforholdene er dårlige. 
 

Så har du de andre barna hvor skolen ikke er noe trygt sted. De blir mobbet og plaget. For dem så er det fantastisk med hjemmeskole.  En venninne har en sønn me Asperger som ikke har funnet seg til rette på skolen. Han har blomstret opp etter dette året med rødt nivå og hjemmeskole:) Det passer bra for han. 
 

Samfunnsmessig er det ikke bra med stengte skoler, men for barn som ikke trives der, er det veldig bra:). Det bør også nevnes( selv om de kanskje er få) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley99
Pipaluk skrev (28 minutter siden):

Jeg vet om barn og familier som opplever skolen og barnehagene  som trygt sted, da familieforholdene er dårlige. 
 

Så har du de andre barna hvor skolen ikke er noe trygt sted. De blir mobbet og plaget. For dem så er det fantastisk med hjemmeskole.  En venninne har en sønn me Asperger som ikke har funnet seg til rette på skolen. Han har blomstret opp etter dette året med rødt nivå og hjemmeskole:) Det passer bra for han. 
 

Samfunnsmessig er det ikke bra med stengte skoler, men for barn som ikke trives der, er det veldig bra:). Det bør også nevnes( selv om de kanskje er få) 

Så bra for han. De burde kunne fortsette å gi han det tilbude selv når skolene er åpen dersom han ønsker det :) Hjemmeskole er selvfølelig ikke bare negativt. Vet det er mange som trives best med det, men vi må fortsatt ikke glemme de som ikke har det bra hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley99
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

WOW! At du kan si noe slikt. Så det er verre t noen får corona enn at små barn blir banket opp eller voldtatt hjemme? Fy faen 🤮

Anonymkode: 6b63b...d24

Tror ikke alle har like stor forståelse og empati. Lettere å bry seg om det man ser enn det man ikke ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley99

Har folk også fått med seg at antall selvmord har økt de siste månedene? 

Kan ikke sammenligne barn som mobbes med barn som blir utsatt for omssorgssvikt. Selvfølgelig er det trist og fælt for dem det går utover. Har selv blitt mobbet. Det er snakk om barn som blir innesperret med overgripere, missbrukere, foreldre som slår, drikker og ovegriper seg på dem. Foreldre som truer barna dersom dem snakker. 

Mobbeoffere blir ikke sperret inne med mobberen. Faktisk så skjer store deler av mobbingen på nett i dagens samfunn. Det er trasig det også, men ærlig talt. Skjerp dere! 

Endret av Smiley99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smiley99 skrev (4 minutter siden):

Har folk også fått med seg at antall selvmord har økt de siste månedene? 

Kan ikke sammenligne barn som mobbes med barn som blir utsatt for omssorgssvikt. Selvfølgelig er det trist og fælt for dem det går utover. Har selv blitt mobbet. Det er snakk om barn som blir innesperret med overgripere, missbrukere, foreldre som slår, drikker og ovegriper seg på dem. Foreldre som truer barna dersom dem snakker. 

Mobbeoffere blir ikke sperret inne med mobberen. Faktisk så skjer store deler av mobbingen på nett i dagens samfunn. Det er trasig det også, men ærlig talt. Skjerp dere! 

Dette. For barn som mobbes er hjemmet den trygge havn, der foreldre og eventuelle søsken kan støtte, lytte og forstå. Mobbing som du selv sier går ofte via nett - da er det bare slå av skjermen og gjøre noe annet, slette kontoene sine, bytte brukernavn osv. Mobbere er ofte like gamle som offeret, og offeret er derfor ikke i noen avhengighetsforhold til mobberen.

Når det er foreldre som misbruker, blir situasjonen en annen. Da er det skolen som er trygt sted for barnet - alle steder som er borte fra hjemmet. Er alt stengt, og man får ikke en gang lov til å ha besøk, så befinner man seg i et helvete 24/7. Foreldre som må ha hjemmekontor og organisere hjemmeskole blir stresset og frustrert. Når det ikke er OK å ha besøk, blir disse foreldre ekstra ensomme - og da eskalerer sinnet og mishandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig... selv om vi ikke er i lockdown... Jeg tenker at risikoen for at eldre dør av korona er bedre enn hva mange barn har opplevd og opplever i denne tiden her...  Sånn helt seriøst så hadde jeg lett ofret min bestefar på 96 for at ett barn skal kunne slippe overgrep og vold fra sine foreldre... jeg vet at han lett hadde ofret seg selv også... 

Anonymkode: ce2ee...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

WOW! At du kan si noe slikt. Så det er verre t noen får corona enn at små barn blir banket opp eller voldtatt hjemme? Fy faen 🤮

Anonymkode: 6b63b...d24

Jepp, det var jo selvfølgelig akkurat det jeg sa... 

Ellers så mente jeg kanskje at det er mulig å ta hensyn til mer enn én gruppe mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Teatrica skrev (1 minutt siden):

Jepp, det var jo selvfølgelig akkurat det jeg sa... 

Ellers så mente jeg kanskje at det er mulig å ta hensyn til mer enn én gruppe mennesker?

Men problemet er jo at det er kun EN gruppe man tar hensyn til, og har gjort det siden mars 2020. Når man stengte DPS, omdisponerte helsesøstre til andre oppgaver, stengte skoler og fritidstilbud og rådet alle til å sitte i hjemmene sine i to måneder, så har man ikke tatt hensyn til barn og unge. Mitt barn fikk ingen oppfølging i form av spesialpedagogisk hjelp i perioden mars-juli. Fordi de ikke hadde ressurser. Det er snakk om en gutt som begynner på skolen til høsten, og som trenger spesialpedagogisk hjelp for å bli klar til skolen. Flere fikk utsatt eller avlyst nødvendige behandlinger. 

Så hvordan i all verden har man tatt hensyn til andre en risikogruppa for korona egentlig? Hvor er forsterkede tiltak mot omsorgssvikt i hjemmet, når barnevernet har hjemmekontor og skolen og fritidstilbudene er stengt? Hva er planen for oppfølging av barn som nå ikke får spesialpedagogisk hjelp fordi de studerer hjemme? Det finnes ikke. Så nei, man har ikke hatt flere enn en tanke i hodet, eller to egentlig - 1. nullvisjon for dødsfall fra korona og 2. tiltak mot overbelastning av helsevesenet. Alle andre har gått for lut og kaldt vann hele denne perioden. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...