Gå til innhold

NEI TIL LOCKDOWN


Gjest Smiley99

Anbefalte innlegg

Jeg syntes ikke de burde stenge ned. Spesielt barnehage og småskolen.

Det handler ikke bare om smitte, men også om at mange barn opplever sterkt belastede hjem i en slik situasjon. Da må mor eller far være hjemme med barna, noe som kan føre til økte spenninger i huset. Bekymringer, hjemmekontor og økt frustrasjon er hva barna opplever hjemme. Enebarn blir helt alene og får ikke kontakt med andre enn foreldre som dessverre må sitte foran skjermen å jobbe hele dagen. Barn i små leiligheter som ikke får gått ut engang fordi foreldre må jobbe samtidig som de skal ta vare på barna. 

Jeg så mye av dette i våres, og ønsker det ikke på flere familier. Mange foreldre som slet og mange barn som hadde det tøft fordi det ble såpass belastende å skulle ta vare på småbarn og ha hjemmekontor samtidig. Det er ikke bare barna i familier med omsorgssvikt som sliter dessverre - mange er nødt til å ha hjemmekontor og kan ikke bare ta fri fordi bhg er stengt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lockdown er direkte meningsløst. Nå når vaksinen er kommet vil den kurere de som sliter med angst. Hvordan den virker mot korona, og hvilke bivirkninger den gir skal være usagt.

Anonymkode: 9442e...914

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley99
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi har allerede hatt først 2 måneder i vår, så 8 uker sommerferie, så lang juleferie og 2-3 uker nå, så kommer bølge nummer tre osv osv. Problemet er at hvis disse barna bare er hjemme hele tiden, så er det ingen som ser mishandlingen fra foreldrene. Ingen ser blåmerker, humørforandringer, refleksbevegelser, tårer osv. For barna er innelåst hjemme sammen med mishandleren sin. Før kunne man i hvert fall omgås unger i gata, dra på besøk. Nå skal man i tillegg unngå all besøk.

Anonymkode: 18fdd...3b3

Akkurat! Derfor det er skummelt og bekymringsverdig å stenge hele tiden. Ferier kan man ikke gjøre noe med. Skjønner at det er pga. smittefare at vi stenger ned. Derfor er det så viktig at staten og kommunene prioriterer akkurat dette. Slik at man kan forhindre at flere barn vokser opp i hjem med vold og rus.

Hvis ikke det lar seg gjøre så synes jeg faktisk at det er bedre å holde skolene åpent, i vertfall små trinnene og barnehagene. Jeg vil heller risikere å få corona dersom det kan føre til at et barn slipper å bli innesperret med en overgriper, rusmisbruker eller en voldelig mor eller far. Det blør i hjertet mitt når jeg tenker på at et barn skal bli helt innesperret under slike omstendigheter, der ikke engang øvrige familier kommer på besøk, naboer eller venner. Der ingen kan se, høre eller lytte til disse barna.

Endret av Smiley99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiley99 skrev (1 time siden):

Akkurat! Derfor det er skummelt og bekymringsverdig å stenge hele tiden. Ferier kan man ikke gjøre noe med. Skjønner at det er pga. smittefare at vi stenger ned. Derfor er det så viktig at staten og kommunene prioriterer akkurat dette. Slik at man kan forhindre at flere barn vokser opp i hjem med vold og rus.

Hvis ikke det lar seg gjøre så synes jeg faktisk at det er bedre å holde skolene åpent, i vertfall små trinnene og barnehagene. Jeg vil heller risikere å få corona dersom det kan føre til at et barn slipper å bli innesperret med en overgriper, rusmisbruker eller en voldelig mor eller far. Det blør i hjertet mitt når jeg tenker på at et barn skal bli helt innesperret under slike omstendigheter, der ikke engang øvrige familier kommer på besøk, naboer eller venner. Der ingen kan se, høre eller lytte til disse barna.

Samtidig som man stenger, blir helsesøstre omdisponere til koronarelaterte oppgaver. Dvs ungene har ingen å snakke med overhode. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Man så jo de urovekkende tallene på overgrep etter forrige lockdown. Å isolere barn hjemme er ikke bra. Uansett. 

De trenger de gode rutinene, det sosiale og fellesskapet. Ikke minst trenger de sårbare barna oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (9 minutter siden):

Man så jo de urovekkende tallene på overgrep etter forrige lockdown. Å isolere barn hjemme er ikke bra. Uansett. 

De trenger de gode rutinene, det sosiale og fellesskapet. Ikke minst trenger de sårbare barna oppfølging. 

Hjelpetelefoner gikk varme i vår.  At man ikke lærer. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kvinne487

Jeg jobber i barnehage og det burde vært på rødt nivå for flere uker siden! Alt har sklidd ut, foreldre dritet i smittevern og vi springer dagen lang for å kunne vaske og sprite Iver alle overflater og vaske leker. Det er helt ekstremt. Så jeg ber om rødt nivå og redusert åpningstid slik at vi har full bemanning hele åpnnngstiden 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Smiley99 said:

i skolen og barnehage!

Jeg vil bare starte med å si at jeg ikke er noe motstander av restriksjonene og anbefalingene fra myndighetene. Jeg synes bare stenging av skolen og barnehage er både farlig og skummelt mtp. barna som vokser opp i hjem med vold, mishandling og foreldre som ruser seg.
Det blir vanskeligere for skolen å oppdage disse barna som blir utsatt for omsorgssvikt. Og ikke minst verre for disse barna som har skolen som et fristed fra hjemmet. 

Eller så kunne regjeringa laget en ordning for å følge opp barna. Kanskje et dårlig forslag, men hva om det var en ordning der feks. miljøterapeuter eller lærere/assistenter fra skolen drar på uanmeldt hjemmebesøk. De må selvfølgelig ta alle forhåndsregler, munnbind avstand osv. De kunne i det minste prioritert barnehagebarn og de fra 1-4 klasse.

Hva tenker dere?

Hva med de andre 100.000 barn som mobbes på skolen hvert år?  Mange av de har et mye bedre liv nå at de har mindre dager fysisk på skolen. 

Anonymkode: de228...31d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av disse har barn i barnehage eller skolen?  Derfor skal vi ha lockdown!  Hjernedød voksne som gir et stort F! 

 

image.thumb.png.5dc2ec324045418500921cdba992c3ab.png

Anonymkode: de228...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, WhisperingWind said:

Man så jo de urovekkende tallene på overgrep etter forrige lockdown. Å isolere barn hjemme er ikke bra. Uansett. 

De trenger de gode rutinene, det sosiale og fellesskapet. Ikke minst trenger de sårbare barna oppfølging. 

Den diskusjon hadde vi om og om igjen etter den første lockdown.  Hva skjer med disse barna når det er sommerferie?  Hvem følger de opp da?  Hva med barn som har et ren helvete på skolen? Eller er de mindre viktig?  

Anonymkode: de228...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne487 skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage og det burde vært på rødt nivå for flere uker siden! Alt har sklidd ut, foreldre dritet i smittevern og vi springer dagen lang for å kunne vaske og sprite Iver alle overflater og vaske leker. Det er helt ekstremt. Så jeg ber om rødt nivå og redusert åpningstid slik at vi har full bemanning hele åpnnngstiden 🙏🏻

Hva skal foreldrene gjøre når de ikke får noe redusert åpningstid på sin jobb? 

Anonymkode: 18fdd...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva skal foreldrene gjøre når de ikke får noe redusert åpningstid på sin jobb? 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Da må man gjøre som sist! Om vi ikke skjerper oss vil vi aldri bli kvitt dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å stenge ned barnehager og barneskoler enn å ha åpent på rødt nivå. Det var en enorm belastning å ha åpent på rødt nivå, og hverdagen ble snudd på hodet for barna. 

Anonymkode: 6f491...c50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne487 skrev (2 timer siden):

Da må man gjøre som sist! Om vi ikke skjerper oss vil vi aldri bli kvitt dette! 

Og vet du hva de gjorde sist? Jo, tok ulønnet fri. Samtidig som de måtte betale full pris til dere for en redusert tjeneste. Og ble truet med sparken.  Hvorfor kan ikke dere skjerpe dere og slutte å klage på at dere er slitne? Alle er slitne. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er bedre å stenge ned barnehager og barneskoler enn å ha åpent på rødt nivå. Det var en enorm belastning å ha åpent på rødt nivå, og hverdagen ble snudd på hodet for barna. 

Anonymkode: 6f491...c50

Bedre for hvem? For foreldrene som mister jobben sin? 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og vet du hva de gjorde sist? Jo, tok ulønnet fri. Samtidig som de måtte betale full pris til dere for en redusert tjeneste. Og ble truet med sparken.  Hvorfor kan ikke dere skjerpe dere og slutte å klage på at dere er slitne? Alle er slitne. 

Anonymkode: 18fdd...3b3

Ingen betalte full pris i min kommune! Og jeg klager ikke på at jeg er sliten! Jeg formidler at vi ikke har sjans til å etterkomme alle smittevernsregler med full åpningstid når bemanningen ikke er full hele dagen. 
 

Det kan umulig være vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Teatrica skrev (På 3.1.2021 den 20.22):

Jeg beklager, og i en slik unntakssituasjon som vi er i når er det smittevern som står høyest på prioriteringslista - og dere vet alle at barn og unge er de som prioriteres høyest her, og dermed er stengte skoler og barnehager aller siste utvei. 

Jeg er også lei av at vi bare skal ta hensyn til de svakeste barna også jeg - jeg har mer enn nok forståelse for disse, ikke misforstå meg - men er dere klar over hvor mange familier som er redd for smitte? Jeg synes det skulle vært lettere å ha hjemmeskole jeg. 

 

WOW! At du kan si noe slikt. Så det er verre t noen får corona enn at små barn blir banket opp eller voldtatt hjemme? Fy faen 🤮

Anonymkode: 6b63b...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 23.21):

Og hvordan går det med de «svakeste barna» når det er 8 uker sommerferie? Om vi ikke skulle klart 2-3 uker nå. Skal vi droppe sommerferie også da for å beskytte disse?

Anonymkode: adede...e44

Så fordi barn mishandles i feriene så er det helt greit at de mishandles resten av året og? Du kan ikke sammenligne sommerferie med lockdown. Helt sykt at du i det hele tatt prøver! 

Anonymkode: 6b63b...d24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (7 timer siden):

Man så jo de urovekkende tallene på overgrep etter forrige lockdown. Å isolere barn hjemme er ikke bra. Uansett. 

De trenger de gode rutinene, det sosiale og fellesskapet. Ikke minst trenger de sårbare barna oppfølging. 

Folk her inne synes tydeligvis det er helt greit at barn voldtas. Jeg blir kvalm av disse umenneskene i denne tråden. 

Anonymkode: 6b63b...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva med de andre 100.000 barn som mobbes på skolen hvert år?  Mange av de har et mye bedre liv nå at de har mindre dager fysisk på skolen. 

Anonymkode: de228...31d

Foreldrene til de barna står fritt til å ha hjemmeskole hele tiden. Personlig fatter jeg ikke at folk kan være så opptatt av karriere, nettverk, øvrig familie eller hva slags grunner de finner på for at de umulig kan flytte selv om ingen blir mobbet i stykker,  at de lar barna lide gjennom mange år. Hadde barnet mitt blitt mobbet hadde vi flyttet, og hadde mobbingen fortsatt på nytt bosted og ny skole hadde jeg gått ned i redusert stilling og hatt hjemmeskole

Anonymkode: 00ce7...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...