Gjest Smiley99 Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 i skolen og barnehage! Jeg vil bare starte med å si at jeg ikke er noe motstander av restriksjonene og anbefalingene fra myndighetene. Jeg synes bare stenging av skolen og barnehage er både farlig og skummelt mtp. barna som vokser opp i hjem med vold, mishandling og foreldre som ruser seg. Det blir vanskeligere for skolen å oppdage disse barna som blir utsatt for omsorgssvikt. Og ikke minst verre for disse barna som har skolen som et fristed fra hjemmet. Eller så kunne regjeringa laget en ordning for å følge opp barna. Kanskje et dårlig forslag, men hva om det var en ordning der feks. miljøterapeuter eller lærere/assistenter fra skolen drar på uanmeldt hjemmebesøk. De må selvfølgelig ta alle forhåndsregler, munnbind avstand osv. De kunne i det minste prioritert barnehagebarn og de fra 1-4 klasse. Hva tenker dere?
Hatsumomo Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Barneskole og barnehager blir ikke stengt. I verste fall går de over på rødt nivå 7
Gjest Smiley99 Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Hatsumomo skrev (Akkurat nå): Barneskole og barnehager blir ikke stengt. I verste fall går de over på rødt nivå Håper ikke det. Har ikke barn selv men kjenner at jeg blir kjempe bekymra dersom de stenger.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 Det skal veldig mye til for at skoler over hele landet skal stenges ned igjen. Rødt nivå ser ut til å være ganske effektivt for å minske smittespredning. Her i kommunen i alle fall, har det vært lite spredning ved påvist smitte i barneskole, så der skal det enda mer til. Men også rødt beredskapsnivå går ut over kvaliteten i skolen, så jeg håper man snart når et lavere smittenivå. Det er avhengig av at vi alle gjør vår del av jobben! Anonymkode: 29124...779 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 Jeg er glad så mange engasjerer seg i barn og unges velbefinnende nå. Det er svært viktig. Vær den naboen som tør å spørre. Vær den tanten/onkelen som bryr seg. Og når dette er over: husk at åtte uker sommerferie hvert år har store likheter som lockdown for enkelte barn i og med at skolene (og mange barnehager) er stengt over tid. Dette i tillegg til alle andre ferier. Anonymkode: 8900a...fda 8
Mezzosoprena Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Jeg beklager, og i en slik unntakssituasjon som vi er i når er det smittevern som står høyest på prioriteringslista - og dere vet alle at barn og unge er de som prioriteres høyest her, og dermed er stengte skoler og barnehager aller siste utvei. Jeg er også lei av at vi bare skal ta hensyn til de svakeste barna også jeg - jeg har mer enn nok forståelse for disse, ikke misforstå meg - men er dere klar over hvor mange familier som er redd for smitte? Jeg synes det skulle vært lettere å ha hjemmeskole jeg. 16
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 27 minutter siden, Smiley99 said: i skolen og barnehage! Jeg vil bare starte med å si at jeg ikke er noe motstander av restriksjonene og anbefalingene fra myndighetene. Jeg synes bare stenging av skolen og barnehage er både farlig og skummelt mtp. barna som vokser opp i hjem med vold, mishandling og foreldre som ruser seg. Det blir vanskeligere for skolen å oppdage disse barna som blir utsatt for omsorgssvikt. Og ikke minst verre for disse barna som har skolen som et fristed fra hjemmet. Eller så kunne regjeringa laget en ordning for å følge opp barna. Kanskje et dårlig forslag, men hva om det var en ordning der feks. miljøterapeuter eller lærere/assistenter fra skolen drar på uanmeldt hjemmebesøk. De må selvfølgelig ta alle forhåndsregler, munnbind avstand osv. De kunne i det minste prioritert barnehagebarn og de fra 1-4 klasse. Hva tenker dere? Ja, det var et veldig dårlig forslag. 😂 Det er en altfor stor inngripen i folks privatliv helt uten grunnlag. Altså at de skal dra hjem til folk og sjekke alle bare for sikkerhets skyld. Og samme person skal dra rundt til ørten forskjellige familier da eller? Vil tro det utgjør vel så stor smitterisiko som åpne skoler, forholdsregler eller ei. Anonymkode: bf69b...299 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 Smiley99 skrev (2 timer siden): i skolen og barnehage! Jeg vil bare starte med å si at jeg ikke er noe motstander av restriksjonene og anbefalingene fra myndighetene. Jeg synes bare stenging av skolen og barnehage er både farlig og skummelt mtp. barna som vokser opp i hjem med vold, mishandling og foreldre som ruser seg. Det blir vanskeligere for skolen å oppdage disse barna som blir utsatt for omsorgssvikt. Og ikke minst verre for disse barna som har skolen som et fristed fra hjemmet. Skolen kan melde i fra til de er blå i trynet, men barnevernet og alle som skal hjelpe er på hjemmekontor... Mange kommuner kutter nå i tilbudet skolene gir denne gruppen fordi kommunene har ikke penger til dette. Større grupper og færre støttetiltak og fraværende støttesystemer fører dermed til at gruppen er nedprioritert i annet enn festtaler og når man snakker om å ikke stenge skoler og barnehager. Gruppen det er snakk om får også tilbud på skolen ved fjernundervisning for de andre. Så kan vi slutte å skyve dem foran oss? Mener vi alvor gir vi dem hjelp, vi bruker dem ikke som døråpner for de andre. Smiley99 skrev (2 timer siden): Eller så kunne regjeringa laget en ordning for å følge opp barna. Kanskje et dårlig forslag, men hva om det var en ordning der feks. miljøterapeuter eller lærere/assistenter fra skolen drar på uanmeldt hjemmebesøk. De må selvfølgelig ta alle forhåndsregler, munnbind avstand osv. De kunne i det minste prioritert barnehagebarn og de fra 1-4 klasse. Hva tenker dere? Dette skjedde i våres, men igjen er det ikke så mange til å gjøre dette pga få ressurser. Anonymkode: ad438...571 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Jeg sier motsatt JA til lockdown. Håper skole og bhg blir stengt om smittetallene øker og om den nye mutasjonen sprer seg raskere mellom barn. Anonymkode: adede...e44 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Teatrica skrev (2 timer siden): Jeg beklager, og i en slik unntakssituasjon som vi er i når er det smittevern som står høyest på prioriteringslista - og dere vet alle at barn og unge er de som prioriteres høyest her, og dermed er stengte skoler og barnehager aller siste utvei. Jeg er også lei av at vi bare skal ta hensyn til de svakeste barna også jeg - jeg har mer enn nok forståelse for disse, ikke misforstå meg - men er dere klar over hvor mange familier som er redd for smitte? Jeg synes det skulle vært lettere å ha hjemmeskole jeg. Og hvordan går det med de «svakeste barna» når det er 8 uker sommerferie? Om vi ikke skulle klart 2-3 uker nå. Skal vi droppe sommerferie også da for å beskytte disse? Anonymkode: adede...e44 11
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 Teatrica skrev (2 timer siden): Jeg beklager, og i en slik unntakssituasjon som vi er i når er det smittevern som står høyest på prioriteringslista - og dere vet alle at barn og unge er de som prioriteres høyest her, og dermed er stengte skoler og barnehager aller siste utvei. Jeg er også lei av at vi bare skal ta hensyn til de svakeste barna også jeg - jeg har mer enn nok forståelse for disse, ikke misforstå meg - men er dere klar over hvor mange familier som er redd for smitte? Jeg synes det skulle vært lettere å ha hjemmeskole jeg. Og hvordan går det med de «svakeste barna» når det er 8 uker sommerferie? Om vi ikke skulle klart 2-3 uker nå. Skal vi droppe sommerferie også da for å beskytte disse? Anonymkode: adede...e44 1
Mezzosoprena Skrevet 4. januar 2021 #12 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og hvordan går det med de «svakeste barna» når det er 8 uker sommerferie? Om vi ikke skulle klart 2-3 uker nå. Skal vi droppe sommerferie også da for å beskytte disse? Anonymkode: adede...e44 Men det er jo nettopp det som er poenget mitt...Jeg tviler sterkt på at "de svakeste barna" er i flertall, og selv om jeg selvfølgelig mener at vi skal beskytte disse så mye som overhodet mulig, synes jeg ikke at det er riktig at vi skal ofre alle andre pga disse. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Skrevet 4. januar 2021 Teatrica skrev (18 timer siden): Jeg beklager, og i en slik unntakssituasjon som vi er i når er det smittevern som står høyest på prioriteringslista - og dere vet alle at barn og unge er de som prioriteres høyest her, og dermed er stengte skoler og barnehager aller siste utvei. Jeg er også lei av at vi bare skal ta hensyn til de svakeste barna også jeg - jeg har mer enn nok forståelse for disse, ikke misforstå meg - men er dere klar over hvor mange familier som er redd for smitte? Jeg synes det skulle vært lettere å ha hjemmeskole jeg. For deg som har mulighet. For oss som har slitt oss ut i vår med hjemmeskole/hjemmebarnehage/hjemmekontor samtidig i hele to måneder i strekk, er dette ikke et alternativ som er akseptabelt. Anonymkode: 18fdd...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #14 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Og hvordan går det med de «svakeste barna» når det er 8 uker sommerferie? Om vi ikke skulle klart 2-3 uker nå. Skal vi droppe sommerferie også da for å beskytte disse? Anonymkode: adede...e44 Vi har allerede hatt først 2 måneder i vår, så 8 uker sommerferie, så lang juleferie og 2-3 uker nå, så kommer bølge nummer tre osv osv. Problemet er at hvis disse barna bare er hjemme hele tiden, så er det ingen som ser mishandlingen fra foreldrene. Ingen ser blåmerker, humørforandringer, refleksbevegelser, tårer osv. For barna er innelåst hjemme sammen med mishandleren sin. Før kunne man i hvert fall omgås unger i gata, dra på besøk. Nå skal man i tillegg unngå all besøk. Anonymkode: 18fdd...3b3 4
Mezzosoprena Skrevet 4. januar 2021 #15 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For deg som har mulighet. For oss som har slitt oss ut i vår med hjemmeskole/hjemmebarnehage/hjemmekontor samtidig i hele to måneder i strekk, er dette ikke et alternativ som er akseptabelt. Anonymkode: 18fdd...3b3 Hvis smittesituasjonen tilsier at skolene skal stenges, må alle forholde seg til dette. Jeg sa ikke noe om at skolene skulle være stengt hele tiden - jeg mener bare at for de som kan og helst ønsker det, skal kunne ha mulighet til hjemmeskole i tillegg til at de som ikke har anledning/ork (fyll inn det som passer) kan sende barna sine fysisk på skolen... 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #16 Skrevet 4. januar 2021 Rent egoistisk ; vil heller ha stengt enn rødt! Rødt krever ressurser som ofte ikke er der og er en belastning på de ansatte Anonymkode: bf64f...6b8 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #17 Skrevet 4. januar 2021 Teatrica skrev (8 minutter siden): Hvis smittesituasjonen tilsier at skolene skal stenges, må alle forholde seg til dette. Jeg sa ikke noe om at skolene skulle være stengt hele tiden - jeg mener bare at for de som kan og helst ønsker det, skal kunne ha mulighet til hjemmeskole i tillegg til at de som ikke har anledning/ork (fyll inn det som passer) kan sende barna sine fysisk på skolen... Så skal lærere altså kjøre dobbel undervisning av barna - noen på hjemmeskole og noen på fysisk skole? Mener du at lærere skal jobbe 20 timer i døgnet? Anonymkode: 18fdd...3b3 1
Mezzosoprena Skrevet 4. januar 2021 #18 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så skal lærere altså kjøre dobbel undervisning av barna - noen på hjemmeskole og noen på fysisk skole? Mener du at lærere skal jobbe 20 timer i døgnet? Anonymkode: 18fdd...3b3 Jeg mener bestemt at det skal være mulig å følge klasseundervisningen elektronisk. Dette gjøres stadig hos barn med alvorlig sykdom som er lenge borte fra skolen. Jeg mener at det ikke skal være nødvendig med noe ekstraopplegg for å følge undervisningen, ergo trenger ikke lærerne å jobbe noe mer enn de gjør til vanlig... 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #19 Skrevet 4. januar 2021 Smiley99 skrev (18 timer siden): i skolen og barnehage! Jeg vil bare starte med å si at jeg ikke er noe motstander av restriksjonene og anbefalingene fra myndighetene. Jeg synes bare stenging av skolen og barnehage er både farlig og skummelt mtp. barna som vokser opp i hjem med vold, mishandling og foreldre som ruser seg. Det blir vanskeligere for skolen å oppdage disse barna som blir utsatt for omsorgssvikt. Og ikke minst verre for disse barna som har skolen som et fristed fra hjemmet. Eller så kunne regjeringa laget en ordning for å følge opp barna. Kanskje et dårlig forslag, men hva om det var en ordning der feks. miljøterapeuter eller lærere/assistenter fra skolen drar på uanmeldt hjemmebesøk. De må selvfølgelig ta alle forhåndsregler, munnbind avstand osv. De kunne i det minste prioritert barnehagebarn og de fra 1-4 klasse. Hva tenker dere? Jeg syns de burde stenge ned.Ja jeg syns det er fælt for de som har det fælt hjemme. Men hva med 8ukers sommerferie,vinterferie,høstferie,ppåskeferie,juleferie,plan dager, langhelger osv? Vi må bli kvitt viruset!!! Og håper at skolene er flinke til å legge ut link på forsiden på hjemmeskolen med alle telefonnr til nød for de barna som måtte trenge det! Det gjorde de her.Og flott! Anonymkode: 2dd52...380 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #20 Skrevet 4. januar 2021 Teatrica skrev (14 minutter siden): Jeg mener bestemt at det skal være mulig å følge klasseundervisningen elektronisk. Dette gjøres stadig hos barn med alvorlig sykdom som er lenge borte fra skolen. Jeg mener at det ikke skal være nødvendig med noe ekstraopplegg for å følge undervisningen, ergo trenger ikke lærerne å jobbe noe mer enn de gjør til vanlig... Det har med smittevern å gjøre. Vet om mange skoler der det ikke var tillatt videooverføring fra klasserom til enkeltbarna som satt hjemme. Anonymkode: 18fdd...3b3
Anbefalte innlegg