Gå til innhold

Hvit januar - er du med?


makkarella

Anbefalte innlegg

makkarella skrev (1 time siden):

 Hvordan takler dere lystige lag uten alkohol? Er det ikke forferdelig kjedelig å henge med fulle folk når man selv er edru?

Jeg er lystig av natur og jeg holder greit humoristisk følge frem til de beduggede nesten snakker sammen som om de var fra en annen galakse...når jeg sent på natta ikke lengre forstår hva de gutturallydsnakker sammen om, da sier jeg takk for meg, god natt videre og går så hjem med et smil og et vink. Evt. så sier jeg at jeg kjører bil. Det er alltid en grei forklaring som folk skjønner og av og til benytter seg av når de skal hjem. De jeg kjenner vet jo at jeg ikke drikker og er vant til det. Jeg tar ikke bilder av de fulle gjøremålene deres og viser dem ikke i ettertid og alt som skjer på fest...forblir på fest.  :tommelopp: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er med, har alltid 6 hvite uker til midten av februar. 

Anonymkode: 6ec2f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit måned her også, så ser vi an om vi fortsetter etter januar. Har nok blitt litt ekstra alkohol nå under korona, så greit å få en pause til tross for at det ikke har gått over styr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Har drukket alt for mye de siste årene. Er på femte dagen edru nå, noe som sist skjedde i 2017 om jeg ikke husker helt feil. Gleder meg 😊🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere, folkens? Nå er det vel en uke igjen, ganske nøyaktig. Jeg har bursdag i februar, og tenkte å holde ut til den dagen, men er også spent på å se om toleransen har blitt dårligere siden desember.

For min del har det egentlig ikke vært noe vanskelig. Hjemme har jeg passet på å ha masse alkoholfritt godt å drikke tilgjengelig, og ute har det stort sett ikke vært lov å drikke. Det eneste besøket jeg har vært på denne måneden var et kaffebesøk. Det er nesten så jeg tenker at det var juks å gjennomføre hvit måned under korona 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at hvis man har behov for en hvit måned så drikker man for mye.  Da er det vel like viktig å ikke fortsette med tidligere alkoholinntak, etter den hvite måneden....

Anonymkode: ac6e9...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har egentlig ikke drukket noe særlig alkohol før nå (jeg er 25 år). Kanskje et par ganger i året. Nå er det deilig å ta en helg og kose seg med litt vin, drinker og øl. Jeg drikker aldri alene, og aldri om jeg skal på jobb dagen etter. 

Fint at det er mange som problematiserer alkoholforbruket sitt, men jeg er ikke så glad i begrepet "hvit måned". Ja, sikkert okay for å teste seg hvis man ikke klarer å holde ut så lenge, men da har man jo allerede et stort problem. 

Anonymkode: 8bc32...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man har behov for en hvit måned så drikker man for mye.  Da er det vel like viktig å ikke fortsette med tidligere alkoholinntak, etter den hvite måneden....

Anonymkode: ac6e9...3fe

Jeg er både enig og uenig, for selv om jeg drikker lite og sjeldent, så tror jeg det kan være lurt å ta et bevisst valg om å avstå helt fra alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LItt delt jeg også. Som nærmest avholds, og ikke for å være avholds men fordi alkohol ikke gir meg noen ting, synes jeg "hvit måned" og lignende tiltak virker som mye unødvendig oppstuss. Sosial omgang for meg inkluderer ikke alkohol, eller alkohol er ikke noe tema i sosiale sammenhenger - ingen jeg kjenner, drikker seg fulle. Ingen som ikke drikker, maser på de som drikker, og ingen som drikker, maser på dem som ikke drikker. 

Anonymkode: ed427...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er gøy å utfordre meg selv på ulike måter. Det kan være en måned uten alkohol, en sommer uten koffein, en måned med å gå 10 000 skritt hver dag, en uke med vegansk mat eller å lese bok en halvtime om dagen i en viss periode. Dette handler mer om at jeg er nysgjerrig på hva jeg eventuelt kan få ut av det enn at jeg har for eksempel et alkoholproblem.  Jeg blir også nødt til å tenke litt nytt og oppdager ofte nye ting. Noen ting blir med videre i hverdagen, andre er litt mer sånn "jaja, nå har jeg prøvd det". I løpet av denne perioden har jeg tenkt at å avstå helt fra alkohol har vært overraskende lett, men at det kanskje kunne vært en bedre utfordring å bestemme meg for å drikke max en enhet om dagen (altså ikke hver dag, men de gangene det er aktuelt). Det er så lett å la seg rive med når man først er i gang, og det gir en god følelse å vite at jeg kan klare det hvis jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...