Gå til innhold

Tips til god kjøkkenmaskin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg ankarsrum, og har kun brukt den til gjærdeiger så langt, men der er den fantastisk! Jeg syns kenwood var bra også, men det gikk smidigere med tung deig i ankarsrum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har KitchenAid, og selv om den er pen og bråker mindre enn mammas Kenwood så tar den ikke de store deigene. Dog har den holdt i over 10 år selv om jeg har kjørt den ganske hardt til tider. Neste gang blir det Ankarsrum eller Kenwood. 

Anonymkode: 862c7...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er en grunn til at sånne er «gratis». Likt som symaskin man får i en hobbyklubb, bare søppel. 

Anonymkode: 5550a...d58

Jeg regner jo med det..men har du prøvd? Syns d er så rart om INGEN på kvinneguiden har prøvd en sånn maskin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men om du ikke skal elte store gjærdeiger (maks 3 dl væske), er en brødbakemaskin gull verdt. Disse får du veldig billig brukt. Så kan du ha en annen, og ganske rimelig, maskin til kakebaking. Det går selvsagt an å elte i flere omganger, om du skal lage større porsjoner.

Min erfaring er at termostaten gjerne går på litt eldre brødbakemaskiner, slik at selve stekefunksjonen blir en saga blott. Men eltingen fungerer fortsatt fint.

Anonymkode: 36c3a...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til elting av deiger er det lite som slår den gamle klassikeren elektrolux assistent, som nå selges under navnet ankarsrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en god maskin til max 4000 kr? Det viktigste er at den elter godt. Er kun 1 person, så trenger ikke å være til så store deiger (ca.6 dl væske og 1 kg mel?). Vil nok heller ikke brukes mange ganger i uken. Men hendene mine klarer ikke å elte en deig i 10-15 min, som det står på flere av oppskriftene jeg ønsker å lage. Ser det står rundt omkring på nettet at man ikke skal henge seg opp i watt, og da syns jeg d er vanskelig å vite hva som er bra.

Når man ser på de forskjellige kjøkkenmaskinene kan watt-effekten være veldig svingende. Derfor kan watt ses som en retningslinje når man sammenligner på tvers av samme merke. Du skal være oppmerksom på at watt utelukkende svarer til strømforbruket og at det i praksis handler om utnyttelsen av disse watt, som varierer veldig fra produsent til produsent.

Hvis du f.eks sammenligner en Kenwood med 1700 watt med en Bjørn Teddy på 500 watt, så betyr ikke det at Kenwood er mer kraftfull. Her utnytter Bjørn-maskinen effekten på en helt annen måte, hvor momentet kan være annerledes. Det kan f.eks. sammenlignes med en sykkeltur i oppover bakke, der det må brukes langt mindre energi (watt) på de beste racersykler sammenlignet med en normal bysykkel.

Det avhenger av effekt-plasseringen og ikke minst hvor mye som går tapt i prosessen. Et generelt eksempel som illustrerer forskjellen kan være på input (watt) og output (watt):

watt.jpg?width=100%25

 

Endret av MarieKa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt på siden, men om du ikke skal elte store gjærdeiger (maks 3 dl væske), er en brødbakemaskin gull verdt. Disse får du veldig billig brukt. Så kan du ha en annen, og ganske rimelig, maskin til kakebaking. Det går selvsagt an å elte i flere omganger, om du skal lage større porsjoner.

Min erfaring er at termostaten gjerne går på litt eldre brødbakemaskiner, slik at selve stekefunksjonen blir en saga blott. Men eltingen fungerer fortsatt fint.

Anonymkode: 36c3a...61f

Jeg har brødbakemaskin..mener du at jeg kan elte deigen der uten å steke den? Det kunne isåfall være verdt et forsøk iallfall. Er grove horn, pestosnurrer og langpannebrød som står først på bakelista mi. Brødene bakt i brødbakemaskinen har vært lite vellykket dessverre. Syns ikke smaken har vært der, ei heller sprø skorpe og luftig innmat. Mulig jeg ikke har hatt rette oppskriftene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på sida; jeg har ikke elta en deig på mange år, men aldri hatt så luftige deiger. Rører bare lett sammen med ekstra væske til en ganske løs deig. Så kenwooden den står i skapet

Anonymkode: 63294...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...