AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #41 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min var slik også. Nå er han snart 12 mnd og våkner hele tiden på natt og vil ha mat (Les:kos). I starten var det amming døgnet rundt og han ville bruke meg som smokk. Godtok heller ikke smokk. Så der hadde ikke jeg noen valg. Eneste rådet jeg kan gi er at prøv å pump imellom slagene, og prøv å ikke stresse over situasjonen eller at du ikke får gjort noe. Den tiden med babyen din får du aldri tilbake. Selv om det er slitsomt og krever mye av deg, så er det den beste tiden med babyen din. Tenk heller på alle fordelen med mm og vært glad for at du er så heldig og har en baby som du kan amme. Legg deg i sofaen og sett på en serie eller noe. La resten av hverdagen vente. Lykke til 🥰 Anonymkode: 3d657...6f7 Jo, du hadde valg. Du kunne ha unngått å kose med ungen midt på natta og fått ungen til å forstå at da sover man, ikke koser. Herregud, ikke rart mødrene klager og er slitne. Går over? Tidsaspekt? Ingen tenåringen ligger og sutter på puppen til mora, så klart det går over. (Ja, overdrevet.) Blir litt matt over foreldre som ikke kan lære ungen å finne ro og sovne i egen seng, å venne seg til forskjell på dag og natt. Å ja, glemte at de ikke kan høre ungen skrike/gråte, blir vel traumatisert for livet, da. Anonymkode: bc03e...217 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #42 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, du hadde valg. Du kunne ha unngått å kose med ungen midt på natta og fått ungen til å forstå at da sover man, ikke koser. Herregud, ikke rart mødrene klager og er slitne. Går over? Tidsaspekt? Ingen tenåringen ligger og sutter på puppen til mora, så klart det går over. (Ja, overdrevet.) Blir litt matt over foreldre som ikke kan lære ungen å finne ro og sovne i egen seng, å venne seg til forskjell på dag og natt. Å ja, glemte at de ikke kan høre ungen skrike/gråte, blir vel traumatisert for livet, da. Anonymkode: bc03e...217 Må presisere før hylekoret setter inn; jeg mener IKKE at en unge skal skrike/gråte seg fordervet, det er forskjell på noen hulk og litt hiksting som protest over å ikke få sutte på puppen(ikke får kos midt på natta kontra smerter, sult eller ubehag. Det er jo forskjellige typer gråt, hvis man gidder å ta seg tid til å lytte og lære. Anonymkode: bc03e...217 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 3. januar 2021 #43 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må presisere før hylekoret setter inn; jeg mener IKKE at en unge skal skrike/gråte seg fordervet, det er forskjell på noen hulk og litt hiksting som protest over å ikke få sutte på puppen(ikke får kos midt på natta kontra smerter, sult eller ubehag. Det er jo forskjellige typer gråt, hvis man gidder å ta seg tid til å lytte og lære. Anonymkode: bc03e...217 Tror at mødre flest tar seg tid til å lytte og lære... 😅 Men hadde jeg vært deg så hadde jeg sluttet å dømme andre foreldre og tro at du har fasiten for alle barn. Må være fint å være så perfekt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #44 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo, du hadde valg. Du kunne ha unngått å kose med ungen midt på natta og fått ungen til å forstå at da sover man, ikke koser. Herregud, ikke rart mødrene klager og er slitne. Går over? Tidsaspekt? Ingen tenåringen ligger og sutter på puppen til mora, så klart det går over. (Ja, overdrevet.) Blir litt matt over foreldre som ikke kan lære ungen å finne ro og sovne i egen seng, å venne seg til forskjell på dag og natt. Å ja, glemte at de ikke kan høre ungen skrike/gråte, blir vel traumatisert for livet, da. Anonymkode: bc03e...217 Håper ingen tenåringer sutter på puppen til mor, men det ligger en tråd ute nå om en 15 åring som fortsatt kommer inn til foreldrene hver natt og sover i deres seng så så ille kan det gå🤪 Anonymkode: df031...88d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 3. januar 2021 #45 Del Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Puppen er ikke bare mat, det er trygghet også å ligge inntil mor. Prøv bæretøy og se om kan roe seg mer da? Samtidig er hun liten ennå og med liten mage. Anonymkode: 620eb...26d For vår del gikk det seg til når han ble 3 mnd. Nå har han klart seg over 4 timer uten pupp.. Tvert imot vrir han seg vekk fra puppen dersom jeg tilbyr fordi han klager. Er han ikke sulten, vil han ikke ha 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #46 Del Skrevet 3. januar 2021 Flamme skrev (7 minutter siden): Tror at mødre flest tar seg tid til å lytte og lære... 😅 Men hadde jeg vært deg så hadde jeg sluttet å dømme andre foreldre og tro at du har fasiten for alle barn. Må være fint å være så perfekt. Dette har ingenting med å dømme noen eller være perfekt. Les hva jeg skriver i et annet lys enn krenkelse og offerrolle. Og ja, altfor mange duller ihjel ungene, og glemmer helt seg selv. Så er det sagt. Og ja, jeg kan telle på 1 hånd våkenetter med mine barn. Og jeg har sikkert vært velsignet. Valgte å følge råd fra en bok (den gang googlet man ikke, man leste faktabøker) som ga gode tips om soving og hvordan amme. Gikk strålende. Men jeg tålte å legge fra meg ungen og si det var god natt selv om det var protester de 5-6 første gangene, og det ar forskjell på natt og dag. Og ja, de er velbalanserte mentalt i dag. Anbefaler å lytte til litt eldre barnepleiere, de har masse erfaring og er som regel mindre hysteriske enn de som googler seg til svar. Anonymkode: bc03e...217 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #47 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette har ingenting med å dømme noen eller være perfekt. Les hva jeg skriver i et annet lys enn krenkelse og offerrolle. Og ja, altfor mange duller ihjel ungene, og glemmer helt seg selv. Så er det sagt. Og ja, jeg kan telle på 1 hånd våkenetter med mine barn. Og jeg har sikkert vært velsignet. Valgte å følge råd fra en bok (den gang googlet man ikke, man leste faktabøker) som ga gode tips om soving og hvordan amme. Gikk strålende. Men jeg tålte å legge fra meg ungen og si det var god natt selv om det var protester de 5-6 første gangene, og det ar forskjell på natt og dag. Og ja, de er velbalanserte mentalt i dag. Anbefaler å lytte til litt eldre barnepleiere, de har masse erfaring og er som regel mindre hysteriske enn de som googler seg til svar. Anonymkode: bc03e...217 Hørt om high need babyer, eller? De "protesterer" med å hylskrike ustanselig hvis de ikke får være på puppen. Har aldri hørt om noen som ikke tåler litt sutring fra babyen. Det er sjeldent jeg har hørt et så lite barn som det i HI sutre i det hele tatt (og jeg har hatt en del å gjøre med babyer oppgjennom). Enten er de fornøyde, eller så gråter de ordentlig. Eventuelt sutrer de i noen få sekunder før de bryter ut i full gråt. Høres veldig rart ut at et spedbarn skal sutre, men stoppe der, helt av seg selv, uten at det går over i gråt. Anonymkode: 9eb5f...e31 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #48 Del Skrevet 4. januar 2021 Bare gi babyen mme itilegg Hipp med malt så unngår babyen forstoppelse. Kan også hende babyen ikke for i seg nok morsmelk? Datteren min fikk i seg alt for lite næring og jeg måte gi mme i tillegg, hun ville stadig ha pupp og var sulten hele tiden. Husk! at du er ikke en dårlig mor om du gir mme. ☺️❤️ Du gjør en utrolig bra jobb bare stå på 🎉 Anonymkode: 4472d...197 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #49 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare gi babyen mme itilegg Hipp med malt så unngår babyen forstoppelse. Kan også hende babyen ikke for i seg nok morsmelk? Datteren min fikk i seg alt for lite næring og jeg måte gi mme i tillegg, hun ville stadig ha pupp og var sulten hele tiden. Husk! at du er ikke en dårlig mor om du gir mme. ☺️❤️ Du gjør en utrolig bra jobb bare stå på 🎉 Anonymkode: 4472d...197 Glemte å skrive det beste for babyen er når mor har det bra 👍 tenk litt på deg selv også ☺️ Anonymkode: 4472d...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 4. januar 2021 #50 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette har ingenting med å dømme noen eller være perfekt. Les hva jeg skriver i et annet lys enn krenkelse og offerrolle. Og ja, altfor mange duller ihjel ungene, og glemmer helt seg selv. Så er det sagt. Og ja, jeg kan telle på 1 hånd våkenetter med mine barn. Og jeg har sikkert vært velsignet. Valgte å følge råd fra en bok (den gang googlet man ikke, man leste faktabøker) som ga gode tips om soving og hvordan amme. Gikk strålende. Men jeg tålte å legge fra meg ungen og si det var god natt selv om det var protester de 5-6 første gangene, og det ar forskjell på natt og dag. Og ja, de er velbalanserte mentalt i dag. Anbefaler å lytte til litt eldre barnepleiere, de har masse erfaring og er som regel mindre hysteriske enn de som googler seg til svar. Anonymkode: bc03e...217 Hva hadde du gjort om det hadde vært ekstrem hylgrining de første 450 gangene du prøvde å legge fra deg ungen da? Er oppriktig intressert i hva du mener om det. Har lest noen av faktabøkene dere hadde før i tiden, mye feilinformasjon (feks å la babyen ligge å gråte for seg selv, kun mat hver 3 time osv). Har hørt så mye rart fra eldre barnepleiere at jeg tror man bare må innse at tidene har forandret seg. En baby på 30 dager vet ikke hva sutring er. Har aldri hørt om en så liten baby som sutrer. Og ja, jeg tåler også å legge fra meg ungen og si God natt. Men jeg har full forståelse for at noen babyer faktisk ikke er så enkle. For hva faen gjør man når det er ekstrem hylgråt hver eneste gang man prøver å legge ungne ned? Ikke alle babyer som ønsker seg å ligge alene borte i fra mor. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #51 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvordan fikk du til det? Man må ha ganske store pupper for å kunne få til noe sånt? Jeg fikk nemlig ikke til det med mine men nå var/er de veldig små da! Og det er forresten ikke alle som har en baby som klarer det. Du skjønner ikke problemet fordi du ikke har opplevd dette selv, alt gikk vel på skinner for deg så da forstår man ikke slikt. Eller så er du bare sterkere psykisk enn andre Anonymkode: 0fcfb...24e Jeg gjorde det på dene måten med mine barn. Jeg har cup str AA😉 Du må bare ligge på siden, og bytte side et par ganger om natten. Anonymkode: b9def...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 4. januar 2021 #52 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare gi babyen mme itilegg Hipp med malt så unngår babyen forstoppelse. Kan også hende babyen ikke for i seg nok morsmelk? Datteren min fikk i seg alt for lite næring og jeg måte gi mme i tillegg, hun ville stadig ha pupp og var sulten hele tiden. Husk! at du er ikke en dårlig mor om du gir mme. ☺️❤️ Du gjør en utrolig bra jobb bare stå på 🎉 Anonymkode: 4472d...197 IKKE følg dette rådet, ts. Det ødelegger melkeproduksjonen din.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Orange81 Skrevet 4. januar 2021 #53 Del Skrevet 4. januar 2021 Først. Ro ned. Du har et nesten nyfødt barn. Legg bort alle forventninger, alt du har lyst til å gjøre, alt du føler du burde gjøre. Det er bare dere to som eksisterer, det er den viktigste jobben du noen gang vil gjøre! Den innsatsen du gjør nå vil bestemme mye for hvordan barnet utvikler seg. Hovedfokuset bør være, hvordan kan barnet mitt være 100% trygg 24/7! Gå inn i et modus hvor du har fokus på dette, å ha fri tilgang til den største tryggheten (deg og puppen) er det viktigste du kan gi! Amme er så mye mer enn kun for næring. Babyen har et biologisk behov for nærhet 24/7, ellers hadde vi ikke overlevd som mennesker ute i jungelen. Og så, tenkt på hvor kort tid av livet ditt dette egentlig er. Det går over på et blunk! Jeg kan nesten garantere at du vil savne denne tiden. Prøv å se litt på babyen når du ammer, se hvor fint det egentlig er, se hvor mye babyen koser seg, hvor trygg og godt det er og at du klarer denne store viktige jobben! Vær stolt av det og legg stoltheten i hvor mye omsorg og ekstremt god næring du gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 4. januar 2021 #54 Del Skrevet 4. januar 2021 Denne tråden viser godt hvor lite støtte ammende kan oppleve å få... Altså, TS har en nyfødt baby!? Hvis hun ønsker å amme er ikke mme det riktige rådet her. Før man slenger ut ukritiske råd om mme bør man heller snakke med moren, normalisere situasjonen og avklare hva som er viktig for mor og barn. Hvis mor ikke har et ønske om å slutte å amme eller risikere å slutte å amme, og etter litt oppmuntring og realitetsorientering finner det ok å amme er mme helt malplasserte råd. Hvis det skal så lite til for at folk anbefaler mme... TS har jo ingen alvorlige ammeproblemer... Hva med å støtte hverandre og gi hverandre styrke i å holde ut det normale i stedetfor å bare slenge ut "åja er det slitsomt, ja da er det bare å gi opp"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #55 Del Skrevet 4. januar 2021 Ble litt utmattet av svarene her lol. Ungen er jo 4 UKER GAMMEL. Den har magestørrelsen av en valnøtt. Den er programmert til å spise ofte da morsmelk er lett fordøyet. Problemet alle disse årene er at folk snakker ikke om hvor vanskelig den første tiden er, da alt skal være instagram perfekt på et rosa sky. "Neida, det er unormalt, gå og gi mme da" . Det er jævlig slitsomt å ha et nyfødt i huset. De spiser ofte. Folk som VELGER å amme skal få lov å faktisk gjør det. Om ungen var 3 måneder og fortsatt spist hver time ville det ha vært annerledes. Men nå er ungen såvidt født. Det er normalt å spise ofte, men samtidig kan det være en løsning i å gi smokk for at moren får en pause fra de perioder hvor barnet er ikke sulten men vil bare sytte litt. At dere har valgt å gi MME betyr ikke det er et valg andre vil ta. Anonymkode: 1208b...c01 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 4. januar 2021 #56 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ble litt utmattet av svarene her lol. Ungen er jo 4 UKER GAMMEL. Den har magestørrelsen av en valnøtt. Den er programmert til å spise ofte da morsmelk er lett fordøyet. Problemet alle disse årene er at folk snakker ikke om hvor vanskelig den første tiden er, da alt skal være instagram perfekt på et rosa sky. "Neida, det er unormalt, gå og gi mme da" . Det er jævlig slitsomt å ha et nyfødt i huset. De spiser ofte. Folk som VELGER å amme skal få lov å faktisk gjør det. Om ungen var 3 måneder og fortsatt spist hver time ville det ha vært annerledes. Men nå er ungen såvidt født. Det er normalt å spise ofte, men samtidig kan det være en løsning i å gi smokk for at moren får en pause fra de perioder hvor barnet er ikke sulten men vil bare sytte litt. At dere har valgt å gi MME betyr ikke det er et valg andre vil ta. Anonymkode: 1208b...c01 👏👏👏👏👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 4. januar 2021 #57 Del Skrevet 4. januar 2021 Forresten TS - leste på ammehjelpen at det ofte blir litt mer tid i mellom ammingene når barnet er 6-12 uker. Fram til 6 uker så ammes det ofte for å stabilisere melkeproduksjonen. Hver amming du tar nå er med å bidrar til en god og stabil melkeproduksjon ❤👏👏 Anbefaler virkelig ammehjelpen.no og ikke dårlige råd her inne som "hvis babyen ammer ofte får den ikke nok næring" eller "Du må si god natt til babyen og legge fra deg ungen i egen seng". Er så utrolig mange myter om amming som knuses av ammehjelpen. Du gjør forresten en kjempejobb! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 4. januar 2021 #58 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette har ingenting med å dømme noen eller være perfekt. Les hva jeg skriver i et annet lys enn krenkelse og offerrolle. Og ja, altfor mange duller ihjel ungene, og glemmer helt seg selv. Så er det sagt. Og ja, jeg kan telle på 1 hånd våkenetter med mine barn. Og jeg har sikkert vært velsignet. Valgte å følge råd fra en bok (den gang googlet man ikke, man leste faktabøker) som ga gode tips om soving og hvordan amme. Gikk strålende. Men jeg tålte å legge fra meg ungen og si det var god natt selv om det var protester de 5-6 første gangene, og det ar forskjell på natt og dag. Og ja, de er velbalanserte mentalt i dag. Anbefaler å lytte til litt eldre barnepleiere, de har masse erfaring og er som regel mindre hysteriske enn de som googler seg til svar. Anonymkode: bc03e...217 Eldre barnepleiere må vel være de minst støttende jeg møtte på iallefall 🙈 Rådene var helt utdaterte, de var superlei av jobben sin, arrogante og ordentlig type foreldreforakt. Hadde ingen gode råd, bare pekefinger og «vet ikke». KG og eldre barnepleiere er kanskje det dummeste man kan komme borti som nybakt forelder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 4. januar 2021 #59 Del Skrevet 4. januar 2021 Sokkar skrev (1 time siden): IKKE følg dette rådet, ts. Det ødelegger melkeproduksjonen din.. Dette er myte. Melkeproduksjonen går ned, ja. Men den blir ikke ødelagt. Man kan alltid gå over til fullamming igjen. Har ikke ødelagt for seg selv om man gir ei flaske i døgnet i en periode. Flere som må gi flaske midlertidig pga medisiner og helsemessige årsaker og går tilbake til fullamming. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #60 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jo, du hadde valg. Du kunne ha unngått å kose med ungen midt på natta og fått ungen til å forstå at da sover man, ikke koser. Herregud, ikke rart mødrene klager og er slitne. Går over? Tidsaspekt? Ingen tenåringen ligger og sutter på puppen til mora, så klart det går over. (Ja, overdrevet.) Blir litt matt over foreldre som ikke kan lære ungen å finne ro og sovne i egen seng, å venne seg til forskjell på dag og natt. Å ja, glemte at de ikke kan høre ungen skrike/gråte, blir vel traumatisert for livet, da. Anonymkode: bc03e...217 Uenig med deg. Når baby trenger oppmerksomhet av ulike grunner kan man ikke bare avfeie det og be de legge seg for å sove igjen. Babyer er ikke forhåndsinnstilt med bruksanvisning og alle er individer med ulike behov. De første mnd er viktige for å skape en god trygghet. Vi la til rette med gode leggerutiner tidlig, og hadde samme mønster ved legging fra han var nyfødt nærmest, men når ungen våkner og trenger oppmerksomhet så skal man, og bør ikke bare bagatellisere det ved å la de gråte. Det er også vitenskapelig bevist ang alle fordelene ved samsoving, nærkontakt og ikke minst det å lytte til babyens behov. Anonymkode: 3d657...6f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå