Gå til innhold

Babyen min vil ha pupp annenhver time 24/7. når går dette over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Flamme skrev (2 timer siden):

Det skjedde ikke her. Ingen garanti for at en baby på 30 dager sover 4 timer, MME eller amming.

Nei ser det, var kanskje litt bastant, men jeg har (heldigvis?) den erfaringen flere ganger.

Anonymkode: df031...88d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ts har det ikke bra og er utslitt. Likevel sier mange at mme er dårlig og det må hun får all del ikle gi barnet. Hva med å være støttende og gi råd, ikke skremme. Barn vokser opp på mme også😊

Anonymkode: c5aec...0e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts har det ikke bra og er utslitt. Likevel sier mange at mme er dårlig og det må hun får all del ikle gi barnet. Hva med å være støttende og gi råd, ikke skremme. Barn vokser opp på mme også😊

Anonymkode: c5aec...0e2

Føler ikke folk her ikke sier at MME er dårlig. Jeg gir selv MME til babyen min, men ønsker jo å støtte ei mor her som tydeligvis ønsker å amme barnet sitt selv om hun synes det er vanskelig og tøft. Jeg fikk også sjokk over hvor mye sofasitting og rolige dager det var med baby i starten. Det var hardt for en rastløs sjel. Nå savner jeg den tiden, kan ikke huske sist hun sovnet i fanget mitt.. 😭 Morsmelk ER den beste næringen for babyer (står til og med det på MME-boksen). Morsmelkerstatning kommer på en god andreplass. Det er ingenting galt med å være på andreplass, men hvis man har muligheten til å amme så er selvfølgelig det aller best for barnet. Blir stadig overrasket over hvor mye kult og fascinerende fakta som finnes om morsmelk og hvor bra amming er. Mødre som velger å fullamme trenger støtte og skryt. Det er ingen dans på roser! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble like sjokkert og sliten som deg over at det var sånn det var å ha baby,så jeg føler med deg. Min ville amme ofte, lenge og mye i starten, så noe særlig sammenhengende søvn var bare å glemme. Jeg hoppet på alle anledninger til å sove, uansett når på døgnet det var. Sov ofte litt under amming f.eks. Det løsnet her da babyen var mellom 2 og 3 måneder. Min hadde mye vondt i magen før dette, men da det ble bedre, fikk jeg en mye blidere baby, som spiste mer effektiv og sov mer.

For de aller fleste med krevende babyer blir det sååå mye bedre ved 2-3 mnd, så bare ha det i bakhodet. Sannsynligvis er det ikke så lenge igjen før du merker endringer. 

Anonymkode: 9eb5f...e31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Babyen min på 1 mnd vil ha pupp annenhver time. Det hender hun sover litt lenger en gang på natta (Max 3 timer), men det er ikke hver gang. 
holder på å tørne, spes på natters tid. Hun spiser ikke så lenge i gangen før hun sovner igjen på natta, så mulig det er grunnen til at hun spiser så ofte. 

Men hvor lenge holder de på med dette? Når begynner det å gå lengre tid mellom ammingene? Kjenner det går utover humøret og alt. Teller bare dager til dette går over, isteden for å kose meg med babyen. Rekker nesten ikke komme oss ut og trille tur heller før det er pån igjen med pupperunde. Blir sittende i sofaen hele dagene og jeg kjenner jeg blir smådeprimert av det. Hadde jeg bare fått en dato å motivere meg mot, vet det ikke går men, da hadde det vært lettere å stå i det. 

Anonymkode: b6157...534

min unge holdt på sånn helt til han takket for seg og sa nei takk til mer pupp ved 8mnd.
Hadde da pupp hver 1,5time og 5min på å tømme puppen (effektivt spising) 24/7.

Andre barnet klarte ikke å suge på puppen i det hele tatt, klarte ikke flaska heller og viste seg å være allergisk for melk pluss spydde alt som kom inn og har enda vansker 2.5år senere (fått diagnoser). 

Helt ærlig så var jeg takknemlig når jeg hadde min første som var så glad i å få pupp. Etter at jeg fikk min andre var jeg så lykkelig for å ha en god opplevelse bak meg ellers hadde jeg sikkert gravd meg ned av sorg og dårlig selvfølelse.

Tredje barnet var kjempe flink å spise men spiste hver 3-4time og hadde pause 5timer hver natt og ble likevel den rundeste av dem alle ;) Elsker i dag all slags mat og til mer smak i maten til bedre ;) hehe

Anonymkode: 7db41...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn var også sånn da han var spedbarn. Ønsket å ammes omtrent hver time. Gikk det to timer i mellom var jeg heldig. Så lenge jeg ammet, gikk det aldri så lang tid som 3-4 timer mellom to amminger, som andre mødre fortalte om.

Dette pågikk omtrent frem til han begynte med fast føde. Dette startet vi med (grøt) da han var 4 mnd, selv om det var anbefalt å prøve og fullamme til 6 mnd. Men med det krevende barnet og amming døgnet rundt (også om natten) hver time, holdt jeg ikke ut lenger enn 4 mnd. 

Dessverre ble det ikke så veldig mye bedre etter at vi begynte med grøt. Han fikk grøt til kveldsmat, men våknet likevel og skrek etter pupp omtrent 5-8 ganger pr natt. 

Noen barn er bare sånn. Man får bare bite tennene sammen og holde ut den perioden det ammes.

PS! Jeg prøvde aldri morsmelkerstatning. Jeg pumpet meg og hadde lager i fryseren som mannen kunne gi i blant.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, og baby er nå 3 mnd. Det er veldig slitsomt, iallefall om natten når hun kun har et par økter på 3 timer på kvelden (17-20, 21-24), og timesintervaller resten av natten. Håper det bedrer seg etterhvert. Hun nekter mme, ble bare hyling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

(...)

For de aller fleste med krevende babyer blir det sååå mye bedre ved 2-3 mnd, så bare ha det i bakhodet. Sannsynligvis er det ikke så lenge igjen før du merker endringer. 

Anonymkode: 9eb5f...e31

Ikke min erfaring. Den påstanden der la bare stein til byrden. 

Det er dritt når det står på, TS. Du har min fulle sympati. 

Anonymkode: d10f8...28c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Flamme skrev (3 timer siden):

Føler ikke folk her ikke sier at MME er dårlig. Jeg gir selv MME til babyen min, men ønsker jo å støtte ei mor her som tydeligvis ønsker å amme barnet sitt selv om hun synes det er vanskelig og tøft. Jeg fikk også sjokk over hvor mye sofasitting og rolige dager det var med baby i starten. Det var hardt for en rastløs sjel. Nå savner jeg den tiden, kan ikke huske sist hun sovnet i fanget mitt.. 😭 Morsmelk ER den beste næringen for babyer (står til og med det på MME-boksen). Morsmelkerstatning kommer på en god andreplass. Det er ingenting galt med å være på andreplass, men hvis man har muligheten til å amme så er selvfølgelig det aller best for barnet. Blir stadig overrasket over hvor mye kult og fascinerende fakta som finnes om morsmelk og hvor bra amming er. Mødre som velger å fullamme trenger støtte og skryt. Det er ingen dans på roser! 

Men....tror man virkelig at det finnes noen i Norge som ikke er fullstendig klar over ammerådene?

Det er jo ikke næringsinnholdet hun lurer på - hun sier hun har det tøft.

Det kan ligge langt mer bak sånne innlegg enn selve diespørsmålet.

»Når går dette over, jeg klarer ikke mer» er ikke det samme som «hvor ofte/lenge pleier babyer die i hvilken alder».

Det går vel an å støtte mammaer og gi nøytrale råd uten å smelle inn gigantiske MEN hele tiden? 🤷‍♀️

Og btw: grunnen til at det står på pakken handler om juridisk forbud, WHO nekter endel info ang mme og alle produkter skal ha det stående på. Fordi Nestle driver med jævlig kynisk markedsføring i utviklingsland. Ikke fordi det gjør noe å gi mme i utviklede land med grei inntekt og rent vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gå over til mme på flaske. Kan nesten garantere deg minst 4 t mellom mat, gjerne lengre på natt.

Jeg supplerer med mme da jeg ikke har nok melk, men min jente spiser fortsatt hver 2 - 2,5 time. Vet flere av de i min mødregruppe supplerer med en flaske på kvelden, og ammer ellers. Det har fungert godt for de og kan være verdt et forsøk. Jeg bruker medela calma flasker og har unngått suge forvirring. 

Anonymkode: 7c0d5...c00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det går ofte fint med første barnet. Har du flere blir det vanskeligere å sitte å amme 24/7.

Det er ikke første barnet, men med flaskenekt og særdeles lite interesse for fast føde så må man bare få det til. Har heldigvis en samboer som tar mye av husarbeidet og det meste av stell og oppfølging av eldste. Har innfunnet meg med at slik er livet nå i en periode. Det vil jo gå over etterhvert. Jeg skal heldigvis ikke tilbake i jobb før minste er 14 måneder så vi trenger ikke stresse med innføringen av fast føde, men kan ta det i babyens tempo. Det hadde vært krise om jeg skulle tilbake i jobb om en måned.

Anonymkode: 3cd88...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg supplerer med mme da jeg ikke har nok melk, men min jente spiser fortsatt hver 2 - 2,5 time. Vet flere av de i min mødregruppe supplerer med en flaske på kvelden, og ammer ellers. Det har fungert godt for de og kan være verdt et forsøk. Jeg bruker medela calma flasker og har unngått suge forvirring. 

Anonymkode: 7c0d5...c00

Jeg har både supplert eller kun gitt mme fra første dag, og alle mine 4 har hatt lange dupper på dagen og minst 6t på natt fra de var mellom 1-3 uker gamle. Har alltid trodd det var pga mme, men skjønner jo nå at jeg kanskje bare var heldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ikke første barnet, men med flaskenekt og særdeles lite interesse for fast føde så må man bare få det til. Har heldigvis en samboer som tar mye av husarbeidet og det meste av stell og oppfølging av eldste. Har innfunnet meg med at slik er livet nå i en periode. Det vil jo gå over etterhvert. Jeg skal heldigvis ikke tilbake i jobb før minste er 14 måneder så vi trenger ikke stresse med innføringen av fast føde, men kan ta det i babyens tempo. Det hadde vært krise om jeg skulle tilbake i jobb om en måned.

Selvfølgelig. Er det sånn situasjonen er så må man bare gjøre det, barnet må jo ha mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du vil få det bedre om du aksepterer situasjonen og ikke fokuserer på at det må bli bedre.

Min er snart seks måneder og ammes fortsatt annenhver time døgnet rundt... 

Det er skikkelig slitsomt, men jeg har innfunnet meg med at slik er det. Min sover i tillegg kun oppå meg så det blir mange timer på ræva i løpet av en dag. Jeg ser serier/filmer, nettshopper, leser bøker. Det er mye annet jeg heller gjerne skulle ha gjort, men har akseptert at tilværelsen er slik en stund.

Støtter denne! Hadde selv en kar som nærmest ammet konstant de 3 første mnd, sov med puppen i munnen og våknet med en gang jeg prøvde å legge han ned. Det som hjalp meg gjennom kneika var rett og slett å akseptere situasjonen og ikke sammenligne med "sovebabyer". 

Legg deg til rette på sofaen, ha det du trenger tilgjengelig innenfor rekkevidde og slapp av. Følte meg ekstremt fanget til tider, men alt går over! (Den lever jeg fortsatt etter😅).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min baby drev også slik. Når han var 3 mnd konkluderte jeg med at vi prøver en flaske mme(fordi jeg ikke får til å pumpe). Tenkte at når han likevel får de antistoffene van trenger gjennom melken min, så gjør det ingenting om han får litt mme slik at jeg kan gjøre litt andre ting. Dessuten er jo «den viktigste melken» i starten av livet hans.. de første pr ukene.

1 flaske gikk fort til 2, og i tillegg fikk han noen skjeer med frukt da han bikket 4 mnd. Han er nå 6 mnd, for to grøtmåltider om dagen, 2-3 flasker(har begynt litt i jobb, så varierer litt etter hvor lenge og om jeg jobber) - og så ammer vi på natterstid. Ammer også før flaske, så sant jeg har mulighet(ikke så lettvint å amme på bilturer, hehe. Og siden mini allerede går på mme er ikke det noe problem for oss)

Anonymkode: 6e8c2...99f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du har min hele og fulle medfølelse❤️ Jeg er glad den tiden er forbi, for det er helt ufattelig slitsomt!

Har du prøvd å ligge å amme?

Min baby var i nærheten av din men ikke like ille. Jeg delammet, så med mme kan baby bli mett lenger. Men vær forsiktig. Mme er tungt fordøyelig så du kan ende opp en baby som skriker i timesvis med magevondt. Det skjedde med oss. 

Jeg syntes det var mindre slitsomt å ligge å amme. Slet skikkelig med å finne en god sittestilling. Når babyen din bare er 1 mnd gammel så har den fortsatt liten munn, som jeg opplevde at gjorde puppen fortere sår ved liggende amming. 

Anonymkode: 9dc86...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min var slik også. Nå er han snart 12 mnd og våkner hele tiden på natt og vil ha mat (Les:kos). I starten var det amming døgnet rundt og han ville bruke meg som smokk. Godtok heller ikke smokk. Så der hadde ikke jeg noen valg.

Eneste rådet jeg kan gi er at prøv å pump imellom slagene, og prøv å ikke stresse over situasjonen eller at du ikke får gjort noe. Den tiden med babyen din får du aldri tilbake. Selv om det er slitsomt og krever mye av deg, så er det den beste tiden med babyen din. Tenk heller på alle fordelen med mm og vært glad for at du er så heldig og har en baby som du kan amme. Legg deg i sofaen og sett på en serie eller noe. La resten av hverdagen vente. 

Lykke til 🥰

Anonymkode: 3d657...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min var slik også. Nå er han snart 12 mnd og våkner hele tiden på natt og vil ha mat (Les:kos). I starten var det amming døgnet rundt og han ville bruke meg som smokk. Godtok heller ikke smokk. Så der hadde ikke jeg noen valg.

Eneste rådet jeg kan gi er at prøv å pump imellom slagene, og prøv å ikke stresse over situasjonen eller at du ikke får gjort noe. Den tiden med babyen din får du aldri tilbake. Selv om det er slitsomt og krever mye av deg, så er det den beste tiden med babyen din. Tenk heller på alle fordelen med mm og vært glad for at du er så heldig og har en baby som du kan amme. Legg deg i sofaen og sett på en serie eller noe. La resten av hverdagen vente. 

Lykke til 🥰

Hadde en person kommet å sagt det der til meg da min baby var 1 mnd, SÅ positiv, så hadde jeg begynt å grine😂 BESTE TIDEN? Jeg mener fortsatt, 1 år etter at det ikke var den beste tiden. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde en person kommet å sagt det der til meg da min baby var 1 mnd, SÅ positiv, så hadde jeg begynt å grine😂 BESTE TIDEN? Jeg mener fortsatt, 1 år etter at det ikke var den beste tiden. 

Ups! 😌 Det er en veldig tøff tid med lite søvn, ja. Men allerede nå savner jeg den lille babyen min. Han er liten enda, og nydelig på alle måter. Men det er noe spesielt med å klare og nyte det også. Finner man en løsning som passer for seg, så er det slettes ikke så aller verst. Mest kos 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...