T-Rex Skrevet 31. desember 2020 #1 Del Skrevet 31. desember 2020 Spørsmålet har igjen blitt aktuelt, etter jordskredet i Gjerdrum. Jeg har lagt tråden under livssyn, siden det i grunnen er det det dreier seg om. Dette er et spørsmål som vekker sterke følelser, og som kommer til å tirre forumtrollene. Prøv å være saklige, så ikke tråden blir stengt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirenas Skrevet 31. desember 2020 #2 Del Skrevet 31. desember 2020 Ja 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #3 Del Skrevet 31. desember 2020 Jepp, men vi har et forvaltningsansvar ovenfor vilt. De verste tilfellene av dyremishandling er hobbybasert husdyrshold. Anonymkode: eaa98...da4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #4 Del Skrevet 31. desember 2020 Selvfølgelig. Hvis ikke ville vi slaktet mennesker og brukt til dyrefôr i stedet for motsatt. Anonymkode: 96609...cde 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #5 Del Skrevet 31. desember 2020 Hadde det for meg stått mellom å velge et dyr eller menneske, hadde valget blitt menneske. Med dyr, så tenker de fleste dyr med pels. Altså hund, katt, kanin osv. Er de dyrene man ilegger menneskelige følelser, man sørger mest over? Jeg vet også jeg ikke kan si at et menneske er mere verdt for alle. Dyr gir ubetinget kjærlighet og støtte for mange og er et familiemedlem. Sorg over tap av dyr, kan nok føles like sterkt. Man kan ikke si man har mindre rett til å sørge over et dyr enn et menneske. For er det dette dyret det eneste du har er nok sorgen like sterk. Anonymkode: ea6a0...75b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #6 Del Skrevet 31. desember 2020 Ja Anonymkode: 9f786...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #7 Del Skrevet 31. desember 2020 Du skulle laget en poll. Slitsomt å telle. Anonymkode: 9f786...f68 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #8 Del Skrevet 31. desember 2020 Dere som evt svarer nei, er dere vegetarinere? Jeg synes selv mennesker er mer verdt fordi vi tenker og føler mer, enn det dyr i alle fall gjør bevisst. Men er vegetarianer likevel, av hensyn til dyr, for de er også viktige. Anonymkode: 69d5b...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #9 Del Skrevet 31. desember 2020 Ja. Anonymkode: 2c7c0...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #10 Del Skrevet 31. desember 2020 Jeg mener det er rett å prioritere mennesker først, men jeg er veldig glad de har fått dalmatineren ut, fordi det hjerteskjærende at hun var igjen der nede alene. Anonymkode: f27b2...a43 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. desember 2020 #11 Del Skrevet 31. desember 2020 Mennesker er like mye verdt som dyr. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 31. desember 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 31. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du skulle laget en poll. Slitsomt å telle. Anonymkode: 9f786...f68 Spørreundersøkelser er nokså ubrukelige, etter min mening. Jeg er interessert i hva folk tenker om saken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #13 Del Skrevet 31. desember 2020 På et vis ikke, sånn biologisk sett er ingen mer verdt enn andre. Vi består av mye av det samme og vi er en del av planeten. Men forskjell er det jo, og alle arter holder seg naturlig nok til sin egen art. Det betyr ikke at vi er mer verd enn dyr, bare at vi har et større instinkt til å beskytte oss seg og vår egen art. Og det betyr heller ikke at vi kan behandle andre arter som vi vil Anonymkode: 62279...132 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #14 Del Skrevet 31. desember 2020 Både mennesker og dyr er seg selv nærmest, og instinktet vil være å sikre sin egen art, og aller helst sine egne gener. Mennesket som art er ikke etter mitt syn mer verdt enn dyr. Men mine mennesker, altså de jeg er i familie med og/eller glad i er mer verdt enn både dyr og andre mennesker. Anonymkode: a11ca...5e6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 31. desember 2020 #15 Del Skrevet 31. desember 2020 Mennesker er også dyr 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 31. desember 2020 Forfatter #16 Del Skrevet 31. desember 2020 (endret) 2 minutter siden, Catalina Culès said: Mennesker er også dyr 😉 Absolutt. Men vi står på toppen av næringspyramiden, sammen med krokodiller og isbjørn. Med våpen faktisk helt øverst. Det som eventuelt kan ta knekken på oss, er organismer i den helt andre enden av skalaen, som virus. Det er et tankekors. Endret 31. desember 2020 av T-Rex 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #17 Del Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Både mennesker og dyr er seg selv nærmest, og instinktet vil være å sikre sin egen art, og aller helst sine egne gener. Mennesket som art er ikke etter mitt syn mer verdt enn dyr. Men mine mennesker, altså de jeg er i familie med og/eller glad i er mer verdt enn både dyr og andre mennesker. Anonymkode: a11ca...5e6 Men er subjektiv verdi det man bør gå ut fra når man bestemmer hvem som har mest rett på å reddes? Jeg mener nei. Anonymkode: 69d5b...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #18 Del Skrevet 31. desember 2020 19 minutter siden, Uatskillelig said: Mennesker er like mye verdt som dyr. Hva mener du med det? Er det like galt å spise grillet kylling som ens egne barn? Er det like galt å avlive syke dyr som syke mennesker? Anonymkode: d3f04...1bd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #19 Del Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men er subjektiv verdi det man bør gå ut fra når man bestemmer hvem som har mest rett på å reddes? Jeg mener nei. Anonymkode: 69d5b...061 Ok. For meg er det ganske selvfølgelig. Man kan jo argumentere for å redde den som kan gi mest tilbake til samfunnet eller noe, men det er jo også subjektivt. Anonymkode: a11ca...5e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 31. desember 2020 #20 Del Skrevet 31. desember 2020 Altså, jeg tror i en farlig situasjon, ville feks en hundemor reddet valpekullet sitt før eieren sin. Man tar seg først av sine egne pga innstinkt. Alt liv er vel like mye verdt sånn sett, men som menneske er et menneskeliv verdt mer enn dyreliv for meg, selv om jeg er veldig glad i pusene våre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå