Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2002 #21 Del Skrevet 27. september 2002 Ska si at dere er heldige :x Jeg misunner dere med fin hud og greit hår noe ufattelig!! Jeg har problemhud og får kviser innimellom og har alltid røde partier i ansiktet som jeg må dekke over. Har mørke ringer under øynene og er rød og sår i øynene når jeg står opp, så de baler jeg masse med. Håret mitt blir veldig fort fett i hodebunnen og så er det tørt lenger ut. FESTLIG!! Har halvlangt hår og når jeg står opp er det veldig vanskelig å få til å ligge pent. Håret blir liksom så stygt og fett bak der jeg har lagt med hodet. Og når det kommer til dusjing kan jeg dusje ofte 2 ganger om dagen, føler ikke at huden blir tørr for det. Synes det er ekkelt å ikke være helt ren når jeg skal være med kjæresten. Hvordan klarer dere å være flere dager uten dusj på hyttetur?? jeg fatter det ikke, er jo sikkelig ekkelt å ikke få vasket seg nedentil og for å ikke snakke om håret da, jeg kunne jo aldri gått flere dager uten å vaske håret, da ser det ikke ut. Og huden min blir veldig fort blank og hvis jeg tar på huden min etter noen timer er det liksom et løst lag med hudceller som jeg kan gni av. Lurer på om huden min skifter hudceller veldig fort eller hva. Føler meg alltid skitten i huden etter noen timer, blir sånn gusten og grå skitten i ansiktet. Får aldri sånn fin frisk farge i huden. Noen som har noen tips til problemene mine?? Jeg renser huden, morgen og kveld, bruker ansiktskrem mot fet og glinsende hud men det hjelper jo ikke. Skrubber huden også noen ganger. Jeg har prøvd det meste. Hvorfor er det slik? at noen er heldige og har fin hud og fint hår mens andre strever livet av seg?? skulle gjerne likt å kunne brukt mindre tid på badet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. september 2002 #22 Del Skrevet 27. september 2002 Til siste gjest: Det kan være pga hyppig vask at håret ditt blir fett og vanskelig. Jo oftere du vasker håret jo fortere blir det fett igjen. Jeg anbefaler deg å kjøpe noen gode produkter hos en fisør. Kjøp en shampo for fett hår og en hårkur for tørt hår, denne bruker du kun i tuppene. Unn deg også en skikkelig klipp. Fjern alt som er litt slitt eller ødelagt av farging, stylingprodukter o.l. For uren hud kan det være samme ting. For mye dilling med huden kan gi uren hud. Prøv milde produkter og ikke tett igjen porene med dekkstidt eller krem. Hvis du ikke føler deg vel uten sminke på jobb/skole kan du fjerne sminken når du kommer hjem. Bruk et mildt produkt til dette og gi huden en pause. Bruk evt bare en fuktighetskrem for uren hud. Det kan jo være andre grunner til at huden din er uren og håret blir fort fett, men det kan være lurt å prøve mindre vask og rens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2002 #23 Del Skrevet 27. september 2002 hei gjest! kanskje du egentlig har tørr hud, og at den reagerer med å produsere mye talg p.g.a for lite fuktighet? å overdrive rensing og dilling er heller ikke bra, som nevnt i innlegget ovenfor. huden din er kanskje ømfintlig og reagerer deretter. ville prøvd noen produkter som var helt milde og gjerne allergitestet. man skal heller ikke overdrive kremers betydning, mye er genetisk og aldersbetinget. du nevner ikke hvor gammel du er, men mange som har vært plaget med huden sin "vokser" det av seg. når det gjelder hytteturer er det jo slik at man kan kjøpe våtservietter i alle varianter (asan har noen fine for skrittet), og ellers kanskje bruke vaskefat. det er jo egentlig bare armhuler, skritt og føtter det er "nødvendig" å vaske. resten av kroppen klarer seg godt om du fresher opp med f.eks litt krem. jo mer dill du har i håret jo mer fettete blir det. på hytte er det greit å bare ha håret i hestehale, og ikke fingre særlig med det, da blir det ikke så fort skittent igjen. istedenfor å dusje så mye kan det være en ide å bare freshe seg opp nedentil f.eks med våtservietter? lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ravna Skrevet 27. september 2002 #24 Del Skrevet 27. september 2002 hei gjest! regner med at du snakker om posete, hovne røde øyne? før faren min fikk sånn kjølemaske (joda han er litt forfengelig, og plaget med poser) til å ha over øynene, så brukte han te-poser en liten stund om morningen. drikker du te så ta vare på posene og legg dem i kjøleskapet. legg en pose på hvert øye om morgenen, og sitt 5-10 minutter. det lindrer øynene, og hjelper hevelser til å gå ned. vet ikke om det fungerte bedre enn sånn kjølemaske (har ikke spurt), men han syntes det hjalp godt. han brukte all salgs te, og brukte posene flere ganger. gratis er det jo også, om du alikevel drikker litt te. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 27. september 2002 #25 Del Skrevet 27. september 2002 Hmmm... å ikke dusje hver morgen synes jeg høres litt kvalmt og ureinslig ut! Og å ikke vaske seg med såpe etter man har trent høres enda værre ut!! :o Jeg er ikke overrenslig men dusjer selvfølgelig hver morgen og etter trening! Både med såpe og shampo! Når det gjelder sminke så er jeg nok litt mere jålete enn de fleste her inne virker det som. Kan gå ut uten sminke, men liker å se mitt beste ut hele tiden, og dessuten syns jeg det er gøy å sminke meg! Hvor mye og hvor lang tid jeg bruker kommer helt an på hvor god tid og hvor trøtt jeg er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 27. september 2002 #26 Del Skrevet 27. september 2002 Jeg dusjer stort sett hver morgen (bortsett fra mandager, da har jeg gym i første time), og når jeg dusjer, så må jeg liksom vaske håret...det er sikkert ikke helt bra, det ender jo med at håret blir fortere fett...dessuten sliter det sikkert litt på håret også? Jeg prøver å ikke gni så veldig da, bare tar litt shampo i hodebunnen og lar det virke litt før jeg skyller ut. I sommer har jeg omtrent ikke sminket meg, bare brukt mascara (har så lyse øyevipper). Jeg er veldig lys i huden, og det lille jeg fikk av farge i sommer er i ferd med å forsvinne alt, så jeg føler at jeg må jukse littegrann... Bruker foundation/pudder og litt rouge, men i tynne lag. Liker ikke å se så veldig sminket ut, og jeg kan fint gå ut helt uten sminke. På hytta "skal" man gi litt f*** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dame Skrevet 27. september 2002 #27 Del Skrevet 27. september 2002 Jeg synes ikke det er nødvendigt å bruke deo når en dusjer hver dag. Dame Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guess What! Skrevet 29. september 2002 #28 Del Skrevet 29. september 2002 Jeg syntest faktisk det er viktig å bruke deo. Midt på dagen er du jo like svett igjen alikevell. :o Jeg elsker å dysje på kvelden, og bare hoppe i pysjen for å så se litt på tv og spise. Om morningen er jeg for trøtt til å stå opp en halv time tidligere Det er også litt fordi jeg trener hver kveld. Og om jeg vasker håret mitt så ofte, blir det fort slitt av all shampooen.. Innen sminke bruker jeg bare lit eyeliner og maskara.. that it. + perfyme noen ganger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 30. september 2002 #29 Del Skrevet 30. september 2002 Hmmm... å ikke dusje hver morgen synes jeg høres litt kvalmt og ureinslig ut! Og å ikke vaske seg med såpe etter man har trent høres enda værre ut!! :o Grisete Tusenfryd her som ikke vasker seg med såpe etter trening! Jeg har som regel dusjet, jada med såpe, om morgenen, og er da i utgangspunktet ren. Svette er rent det, luktfri væske med noen salter fra kroppen min. Ingen grunn til å bruke såpe av den grunn, det skylles så lett av så. Jeg har ikke allergier eller tørr hud, tror jeg kunne fått problemer hadde jeg dusjet med såpe flere ganger om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. september 2002 #30 Del Skrevet 30. september 2002 Jeg blir litt småkvalm av å lese for andre folks slappe holdninger til hygiene. Er det noe som gjør meg dårlig så er det folk som lukter vondt, hovedgrunnen til at jeg unngår t- banen om kvelden. Og til "Dame", deo er kjempeviktig. Svettelukt merker man ikke alltid selv men jeg kan love deg at det gjør andre. Selv dusjer jeg hver eneste morgen, uansett om jeg skal jobbe hjemmefra eller ikke, en ypperlig måte å våkne opp på. Og selvsagt dusj etter at jeg har trent eller tatt en joggetur i nabolaget. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 30. september 2002 #31 Del Skrevet 30. september 2002 Ja, Tusenfryd... å ikke bruke såpe i dusjen etter trening syns jeg er skikkelig kvalmt! Går du på apoteket så finner du mange milde såper som ikke tørker ut huden din. Og så går det jo an å bruke litt bodylotion... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. september 2002 #32 Del Skrevet 30. september 2002 Svettelukt går ikke vekk bare med vann Tusenfryd, bruk en mild såpe og lotion for å opprettholde fuktigheten. Oink Oink Nøff Grynt Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. september 2002 #33 Del Skrevet 30. september 2002 Hvodan har det seg da at jeg kjenner personer som ikke bruker såpe (av en eller annen miljøgreie eller noe) og som ikke lukter svette? Dette er faktisk sant. Jeg kjenner 2 stykker (et par) som ikke bruker såpe i det heletatt. Husker ikke hvorfor, men de er fanatiske vegetarianere og miljøvernere. Mulig at de bruker noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 30. september 2002 #34 Del Skrevet 30. september 2002 Lea: Æsj... de må da vaske seg med noe annet enn bare vann??? Syns det høres helt villt ut!! Både svettelukt og bakterier må vekk med såpe eller et annet renseprodukt (såpefri) hver dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 30. september 2002 #35 Del Skrevet 30. september 2002 Det er forskjell på svette og svettelukt. Og ærlig talt, nei, det lukter ikke svette av meg. Jeg bruker slett ikke deo alltid heller, godtluktende talkum eller aloe vera gjør samme nytten, om jeg i det hele tatt bruker noe. *saksopplysning fra grisete Tusenfryd som vil ha seg frabedt å bli oppfattet som slurvete med hygienen fordi dette er et bevisst valg jeg har tatt fordi det er best for meg* Og jeg klarer meg utmerket i skogen i dagesvis i telt på HV-øvelse, og kan være lykkelig og kunne nyte påsketuren på hytta - uten å bli hysterisk og føle meg gidamegsåskittenaltså, bare fordi vi lever uten dusj på fjellet. En rullerunde i en snøhaug gjør samme nytten - og du verden så mange gleder jeg ikke går glipp av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. september 2002 #36 Del Skrevet 30. september 2002 Lea: Æsj... de må da vaske seg med noe annet enn bare vann??? Syns det høres helt villt ut!! Både svettelukt og bakterier må vekk med såpe eller et annet renseprodukt (såpefri) hver dag! Er vel egentlig enig i at dette er vilt, men faktisk har jeg sjekket litt om det lukter av disse to. Det lukter ikke svatte eller noe annet vondt av disse to. Mulig at de bruker noe annet da, men ikke såpe. Faktisk tror jeg at de ikke bruker shampo engang. Begge har sånne dreads og det lukter heller ikke vondt. Tror nesten jeg må spørre dem en gang jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 30. september 2002 #37 Del Skrevet 30. september 2002 Det har å gjøre med hva kroppen venner seg til, Lea. Bruker man såpe og deo hver dag, vil det lukte den ene dagen du ikke bruker det. Bruker du fx deo av og til, klarer kroppen seg faktisk utmerket godt selv. (dette erfarte Tusenfryd for mange år siden da hun var skrapa blakk og ikke engang hadde en tomflaske å pante - og gikk tom for deo) Samme med bodylotion. Bruker du det vanligvis, blir du tørr den dagen du ikke bruker det. Hvis du bare bruker det av og til, stabiliserer huden seg på det nivået den skal være helt av seg selv. Kroppen vår er ganske flott innrettet sånn. Det er vi som tukler med den, som skaper et kunstig behov. Mange i sekstiårene er ikke vokst opp med den evinnelige dusjingen vi driver med i dag. Mange nøyer seg godt med et bad eller to i uken eller etter behov. Jeg kjenner flere. De lukter ikke svette av den grunn. Jeg har skjønt at dette høres grisete og ekkelt ut for mange her, men dere tar faktisk feil i at såpe er det eneste som gjelder. Mange dere kjenner dusjer ikke og bruker ikke så mye såpe og deo som dere, uten at de lukter annet enn friskt og godt likevel. Forresten vasker og rengjør vi oss i hjæl i dette landet. Vi vet snart ikke hvordan en kropp lukter. Såpe, antibaterielle greier og vårt rengjøringshysteri av kropp og hus, ødelegger unger, som blir syke og mangler skikkelig immunforsvar, og vi ender snart alle sammen opp med kropper som ikke tåler noe som helst! (og ja, jeg barberer legger og armhuler og ser velstelt ut, er alltid velduftende og proper - bortsett fra på hyttetur eller øvelse - tilfelle noen lurte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 30. september 2002 #38 Del Skrevet 30. september 2002 Forresten vasker og rengjør vi oss i hjæl i dette landet. Vi vet snart ikke hvordan en kropp lukter. Såpe, antibaterielle greier og vårt rengjøringshysteri av kropp og hus, ødelegger unger, som blir syke og mangler skikkelig immunforsvar, og vi ender snart alle sammen opp med kropper som ikke tåler noe som helst! Her har Tusenfryd et veldig godt poeng. Vi overstyrer kroppens egen måte å reagere på mot forskjellige små "angrep" som i utgangspunktet er naturlige. Med det resultat at vi blir avhengige av allskens remedier for å hjelpe kroppen med noe den greit klarer selv. Ren svette er ikke farlig, og den lukter ikke vondt. Gammel svette er noe annet. Vi er så vandt til å dynke oss med forskjellige lukter at vi snart ikke husker hvordan en naturlig kropp lukter. Mer en motesak enn nødvendighet, mener jeg. Når to mennesker møter hverandre, han og hun, er det blandt annet kroppslukt som påvirker hvordan vi reagerer på hverandre. Seksuellt også. Er det ferromoner det heter? Noe slikt. Så blir vi altså lurt fordi vi har falsk lukt. Lukt kjøpt i butikken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. september 2002 #39 Del Skrevet 30. september 2002 Er enig i det som er navnt i de to siste innleggene her. Folk har blitt så opptatt av antibaktrielle greier at de mister alt immunforsvar. Selvsagt skal man vaske seg, også med såpe, men å dusje flere ganger om dagen er ikke bra for hud og hår. For ikke å snakke om alle disse vaskemidlene som brukes. Hjemmet skal være skinnende rent og hygienisk til enhver tid. Det er ikke støvet folk blir allergiske av, men mangelen på støv (selvsagt finnes det unntak). Hvis et barn lever i et støvfritt og antibaktrielt hjem de to første årene i sitt liv vil h*n få all verdens sykdommer og bassilusker når h*n kommer i en barnehage. Tenk på alt som blir stappet inn i munnen, pustet inn osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ravna Skrevet 2. oktober 2002 #40 Del Skrevet 2. oktober 2002 joda, mange er litt hysteriske slik. nå er det jo heller ikke alle som har like kraftig svette, eller lukter like mye, mens andre kanskje må vaske seg flere ganger om dagen for å føle seg vel. her er det jo også store individuelle forskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå