Namine Skrevet 5. januar 2021 #1201 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Var bare koronasmitte som manglet på hotellet som huser folk rammet av skredet.. som om ikke det her er ille nok, så skal de ha det å bekymre seg for og, oppå toppen! 😥 Endret 5. januar 2021 av Namine 4
Ruthven Skrevet 5. januar 2021 #1202 Skrevet 5. januar 2021 55 minutter siden, Gasellen said: De hadde håp fordi de ikke hadde søkt igjennom alle restene etter husene. I husene var rom og lommer og isolasjon som kunne holdt ett menneske i live. De har nå igjennomsøkt alle disse husene og lommene. Der har de kun funnet døde folk. I tillegg uttaler de at de som er omkommet har dødd raskt. Det er helt naturlig og ikke uventet at de nå regner de siste tre som antatt omkommet. Siden det ikke lenger er en redningsaksjon får ikke mannskapet oppholde seg i raset. Det er for risikabelt. Døde folk er døde tross alt - og man kan ikke gjøre så veldig mye mer for dem. I tillegg så fant de vel hunden til to av de og har sikkert lett gjennom hele huset for å sjekke om de kunne være der. Men faren har vel uttalt at han løp etter de, de sprang ut døra, mens han ikke kom seg ut døra før det raste. Han ble jo hentet ut av raset noen timer senere. Siste personen var jo ute og luftet hunden da hun forsvant. Men uhyre trist og vondt. 9
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. januar 2021 #1203 Skrevet 5. januar 2021 Hollie321 skrev (1 time siden): Nå er det påvisk koronasmitte på hotellet til de evakuerte.. er det mulig.. som om de ikke har nok å tenke på fra før... 😩 Er det ikke det ene, så er det det andre. Denne saken blir bare mer og mer tragisk 😢
Tradegy Skrevet 5. januar 2021 #1204 Skrevet 5. januar 2021 Kom dessverre ikke som en overraskelse, at det er oppdaget korona på Olavsgaard.. Mange, mange som går ut og inn til enhver tid. Er nok ingen som har vært smittet, som selv har visst det. Håper hurtigtesting vil gi god oversikt. Skrekkscenariet nå, er vel om folk må skjermes/i karantene så man f.eks ikke får deltatt i begravelse til noen 6
Gjest tranedatter Skrevet 5. januar 2021 #1205 Skrevet 5. januar 2021 Synes også det er litt merkelig at nå når farenivået er høyere pga det siste mindre raset (med alarmen), så plutselig har de gitt opp håpet. Men innen det jobbet de på som om det kunne være levende igjen. Jeg tror de egentlig har gitt opp håpet før, men sagt mirakel kan skje på grunn av de pårørende. Men nå er det ikke forsvarlig å la folk lete, så da har de gått ut og er ærlige.
Gjest Mysticgirl Skrevet 5. januar 2021 #1206 Skrevet 5. januar 2021 tranedatter skrev (26 minutter siden): Synes også det er litt merkelig at nå når farenivået er høyere pga det siste mindre raset (med alarmen), så plutselig har de gitt opp håpet. Men innen det jobbet de på som om det kunne være levende igjen. Jeg tror de egentlig har gitt opp håpet før, men sagt mirakel kan skje på grunn av de pårørende. Men nå er det ikke forsvarlig å la folk lete, så da har de gått ut og er ærlige. Tenkte akkurat det samme.
Drizzt Skrevet 5. januar 2021 #1207 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Miss perfect skrev (1 time siden): Så trist alt sammen, håper de finner de siste ( både mennesker og dyr) noen som vet hvordan det går med dyrene som ble forlatt ved evakuering? Sist jeg hørte får de mat og så var det planlagt å evakuere de som ikke er evakuert ennå. Nå som søket etter mennesker trappes ned og går i en annen fase, blir det trolig flere ressurser til dyrene som er igjen i husene til de evakuerte. Endret 5. januar 2021 av Drizzt 3
clyde Skrevet 5. januar 2021 #1208 Skrevet 5. januar 2021 Gasellen skrev (2 timer siden): Jeg tolker dette som at de har dødd ila noen minutter og at det ikke var så veldig mye de kunne gjort for dem selv om de hadde funnet dem samtidig som de andre. Det er ett høyt ras og de som er funnet hitill har vært inne i husene sine. Mange løp ut, mens andre kanskje ikke rakk det eller tenkte at det var tryggere å være inne. Uten at jeg vet hvilke skader de har kan jeg se for meg at det kan være fallskader, klemskader, osv. det er jo hus som har ramlet sammen rundt dem. Mulig denne regelen ikke stemmer men husker jeg leste en gang om 3,3,3-regel. Du kan klare deg inntill 3 minutter uten luft, 3 dager uten vann og 3 uker uten mat. Det virker ihvertfall ikke som om det er noen som er funnet hitill som har dødd som følge av hypotermi fordi de ikke ble funnet tidsnok. Håper du har rett, når det først skulle gå så ille så håper jeg det 💔 1
Kath H. Skrevet 5. januar 2021 #1209 Skrevet 5. januar 2021 Anonym Bruker 0 skrev (5 timer siden): Hvem eide shæferen som er savnet? Og puddelen som ble funnet? Begges eiere er omkommet. Eieren av puddelen er omkommet, men han hadde en kjæreste eller samboer som er i live, så puddelen er nok hos denne 2
rotekopp1989 Skrevet 5. januar 2021 #1210 Skrevet 5. januar 2021 8 hours ago, anonym 4545 said: Geologer ser trolig forskjell, Man kan se indikasjoner på kvikkleire på sonderingsprofiler fra grunnboringer, men for å avgjøre hvorvidt leiren er kvikk eller "bare" bløt må det laboratorietesting til på en geoteknisk lab. 4
Oppland Skrevet 5. januar 2021 #1211 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Oppe i alt er det påvist Corona på Olavsgård, så de som bor der er blitt oppfordret til å holde seg på rommet. Jeg har så vondt av de menneskene, holde seg inne på et lite rom når alt inne i deg er kaos. Jeg mangler ord for hva disse menneskene må gjennom. Endret 5. januar 2021 av Oppland 13
Silva Pluvialis Skrevet 5. januar 2021 #1212 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Oppland skrev (På 5.1.2021 den 23.01): Oppe i alt er det påvist Corona på Olavsgård, så de som bor der er blitt oppfordret til å holde seg på rommet. Jeg har så vondt av de menneskene, holde seg inne på et lite rom når alt inne i deg er kaos. Jeg mangler ord for hva disse menneskene må gjennom. Grusomt. Kan ikke forestille meg hvor tøft dette må være for gjenlevende og pårørende. Helt umenneskelig... 💔 Kan ikke annet enn å sende en klem. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 7
mammahjarte Skrevet 5. januar 2021 #1213 Skrevet 5. januar 2021 Familien min som er evakuert kan ikkje flytte tilbake på ubestemt tid. Det er ikkje avklart når eller komet eit sikkelig estimat (enda, sikkert lenge). Huset blir aldri solgt (ingen burde bu der sikkert, eg er ingen ekspert altså). Det er fleire millioner i tap med behov for nytt hus/bopel uansett. Alle er såklart ekstremt glade for å ha livet i behold. Økonomiske og praktisk tankar kjem i andre rekke. 9
O Rakel Skrevet 5. januar 2021 #1214 Skrevet 5. januar 2021 mammahjarte skrev (1 minutt siden): Familien min som er evakuert kan ikkje flytte tilbake på ubestemt tid. Det er ikkje avklart når eller komet eit sikkelig estimat (enda, sikkert lenge). Huset blir aldri solgt (ingen burde bu der sikkert, eg er ingen ekspert altså). Det er fleire millioner i tap med behov for nytt hus/bopel uansett. Alle er såklart ekstremt glade for å ha livet i behold. Økonomiske og praktisk tankar kjem i andre rekke. Huff, håper de har god hjelp rundt seg. Tapet må vel dekkes av forsikring? 2
mammahjarte Skrevet 5. januar 2021 #1215 Skrevet 5. januar 2021 1 minutt siden, O Rakel said: Huff, håper de har god hjelp rundt seg. Tapet må vel dekkes av forsikring? Huset er ikkje øydelagt. Ca 800m frå skredområdet. Eg greie liksom ikkje sjå for meg at dei får lov til å flytte tilbake. Om dei får lov så blir det uansett ikkje eit aktuelt valg. Ingen vil bo der lenger. 6
Rosewood Skrevet 5. januar 2021 #1216 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Nei fy flate som denne saken har truffet meg. Har den i tankene hele tiden og jeg bare klarer ikke engang å forestille meg hvordan de pårørende har det nå og han stakkars mannen som enda savner datteren og kona si 😢 Håper de etterlatte blir godt ivaretatt. Tenker også på de som har funnet alle de omkomne - hva de må ha sett 🥺💔 Nei vet du hva, 2020 - fuck deg. Endret 5. januar 2021 av Rosewood 23
Gasellen Skrevet 5. januar 2021 #1217 Skrevet 5. januar 2021 mammahjarte skrev (32 minutter siden): Familien min som er evakuert kan ikkje flytte tilbake på ubestemt tid. Det er ikkje avklart når eller komet eit sikkelig estimat (enda, sikkert lenge). Huset blir aldri solgt (ingen burde bu der sikkert, eg er ingen ekspert altså). Det er fleire millioner i tap med behov for nytt hus/bopel uansett. Alle er såklart ekstremt glade for å ha livet i behold. Økonomiske og praktisk tankar kjem i andre rekke. Jeg håper og tror at forsikring vil hjelpe dem her? Dersom ingen kan bo der og huset blir kondemnert vil jeg tro de får penger til å bygge nytt? Bor de langt unna skredkanten? 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 5. januar 2021 #1218 Skrevet 5. januar 2021 mammahjarte skrev (34 minutter siden): Familien min som er evakuert kan ikkje flytte tilbake på ubestemt tid. Det er ikkje avklart når eller komet eit sikkelig estimat (enda, sikkert lenge). Huset blir aldri solgt (ingen burde bu der sikkert, eg er ingen ekspert altså). Det er fleire millioner i tap med behov for nytt hus/bopel uansett. Alle er såklart ekstremt glade for å ha livet i behold. Økonomiske og praktisk tankar kjem i andre rekke. Jeg føler med dere ❤️ Selv om familien din var «heldige» som ikke mistet noen, er det klart at det er skummelt økonomisk. Jeg tenkte på han som ville gi bort alle pengene noen hadde samlet inn på en Spleis til ham, og han ville gi bort til dem som var hardere rammet. De som er hardest rammet er antagelig de som vil kunne få mest igjen på forsikringen. De som «bare» er evakuert vil havne i en usikker økonomisk situasjon. Men jeg tror også saken i Skedsmo vil kunne gi en pekepinn på hvordan man skal løse tilsvarende saker. Noen har sannsynligvis gjort en feil, så noen må stå til rette for dette. Hvis saken i Skedsmo blir retningsgivende, vil kanskje kommunen måtte gi økonomisk kompensasjon til dem som har blitt evakuert. Masse lykke til. Jeg tror det vil løse seg, det er en såpass alvorlig sak og så mye verre enn Skedsmo, at dere i alle fall bør få hjelp. Gasellen skrev (Akkurat nå): Jeg håper og tror at forsikring vil hjelpe dem her? Dersom ingen kan bo der og huset blir kondemnert vil jeg tro de får penger til å bygge nytt? Bor de langt unna skredkanten? Eiere av husene som blir kondemnert vil jo få igjen på forsikringen. Resten som er innenfor evakueringssonen vil muligens ikke det, ikke så lenge det blir sagt at det er trygt å bo der. Folk sparer i bolig, og mange har sikkert gjort mye med husene sine. Markedsprisen vil jo antagelig endre seg på Ask, selv om noen sier at det skal være trygt å flytte tilbake.
mammahjarte Skrevet 5. januar 2021 #1219 Skrevet 5. januar 2021 (endret) 11 minutter siden, Gasellen said: Jeg håper og tror at forsikring vil hjelpe dem her? Dersom ingen kan bo der og huset blir kondemnert vil jeg tro de får penger til å bygge nytt? Bor de langt unna skredkanten? Ja minst ein kilometer frå sjølve kanten (sikkert meir). Ja håper det blir dommen, dei er forsikra og saka blir ikkje avgjort med det første. Edit: Rettelse Endret 5. januar 2021 av mammahjarte
Hatsumomo Skrevet 5. januar 2021 #1220 Skrevet 5. januar 2021 Det må jo være en forferdelig situasjon å være i, det er vel ikke et eneste privat menneske som har lyst til å kjøpe de husene der. Eneste kan være kanskje kommunen som kan bruke området og flekke opp noen offentlige kontorer eller noe under påstand om at det er «trygt». 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå